Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Dotovanie fariem má získať zmysel. Lenivým farmárom odzváňa

Agrárne dotácie by mali viac myslieť na aktívnejších farmárov, čo nekončia pri najjednoduchšom pestovaní obilia, ale púšťajú sa aj do náročnejšej výroby mäsa, ovocia či zeleniny.

28.01.2019, 17:02 | Ivan Haluza | © 2019 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 2

Tie na domácom trhu chýbajú a musia sa dovážať. Slovensko chce v novom sedemročnom rozpočtovom období Európskej únie po roku 2020 presunúť čo najviac svojich agrárnych dotácií z režimu „dostávaš už len preto, že obrábaš pôdu“ do režimu podpory konkrétnej výroby konkrétnym spôsobom.

Na decembrovej diskusii o agropotravinárskom biznise, ktorú pod názvom Ako vniesť viac efektívnosti do dotovania poľnohospodárstva zorganizoval týždenník TREND spolu s VÚB bankou, to pred zúčastnenými farmármi vyhlásila ministerka pôdohospodárstva Gabriela Matečná.

Podporil ju v tom aj Emil Macho - predseda Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory, ktorá je najväčšou stavovskou organizáciou tohto biznisu. Hovorilo sa aj o konkrétnych nástrojoch, ako sa k cieľom dopracovať.

Neprehliadnite

Odraziť sa od dna

Slovenský agrosektor zaostáva za inými krajinami EÚ. Krajina dosahuje na jednom hektári polí a pasienkov v priemere iba tretinovú pridanú hodnotu ako priemer Únie. Slabší sú len farmári z pobaltských krajín. To všetko práve preto, že mnohí tunajší farmári popri najlacnejšom obilí a olejninách málo investujú do oveľa ziskovejších chovov zvierat či sadov ovocia a skleníkov zeleniny.

Mäso, ovocie i zelenina sa sem ročne vozia z cudziny už za miliardu eur, čo predstavuje takmer 45-percentný podiel celkových dnešných príjmov tunajších farmárov aj so zarátaním získaných dotácií. Navyše, maštale a sady zamestnajú viac ľudí ako iba osievanie polí obilím.

Dušan ChrenekZdroj: Milan David

Prvým dotačným titulom, ktorý

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 2

Rubrika Podnikanie