Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Ako funguje biznis so secondhandovým oblečením

Britský denník The Guardian nedávno vyspovedal ľudí, ktorí sa snažia zvrátiť trend častého nakupovania oblečenia tým, že v skriniach a šatníkoch majú roky rovnaké kusy odevu, ktoré aj reálne používajú. Oslovil napríklad manažéra, ktorý si aj po 28 rokoch oblieka rovnaké ponožky, či podnikateľa s 37-ročným svetrom. Odhaduje sa, že trh s použitým tovarom z druhej ruky vo svete by mohol byť v priebehu jedného desaťročia väčší ako fast fashion trh. Ako je to na Slovensku?

13.08.2019, 10:00 | Jozef Ryník | © 2019 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 0

Na tunajšom trhu pôsobí niekoľko veľkých firiem či skôr organizácií, ktoré majú pod kontrolou celý reťazec biznisu s obnoseným šatstvom. Okrem zberu šiat jeho triedenie, predaj a distribúciu nepredaného oblečenia do zahraničia. Potom sú tu malé lokálne obchodíky s obnoseným šatstvom, ktoré nemajú celý tento reťazec pod kontrolou, preto sú v nevýhode. Často kupujú mačku vo vreci. Niektoré z nich idú po najnižšej cene, iné sa snažia predávať drahšie veci s vintage nálepkou či butikovou prirážkou.

Trhu dominujú Škandinávci

Z veľkých hráčov na trhu sú významné štyri firmy – Textile House, Humana, Kilovka a Genesis. Textile House začal podnikať na Slovensku pred 25 rokmi v garáži v bratislavskej Rači ako triedička textilnej suroviny. Starý textil nakupuje najmä zo západnej Európy a triedi ho podľa materiálu – bavlna, polyester, vlna, džínsovina.

Asi 30 percent vytriedenej suroviny predstavuje kvalitnejšie oblečenie. Firma sa preto pred 15 rokmi rozhodla, že ho skúsi predávať vo vlastných obchodoch. Neskôr do nej vstúpil medzinárodný kapitál. Dnes má v ôsmich krajinách Európy 170 predajní, na Slovensku 42. Konateľkou slovenského Textile Housu je podľa obchodného registra Dánka Jane Marete Nilsen.

Second handy Humana prevádzkuje na Slovensku eseročka Humana People to People Slovakia. Podľa obchodného registra sú jej konateľkami Carina Bolin z Talianska a Helle Christensen z Rumunska. Na Slovensku majú 24 predajní a triedičku v Martine.

Neprehliadnite

Kilovka je projekt Slováka Marka Hořinku s jeho biznisovým partnerom z Ukrajiny. Predajne majú majmä na východnom Slovensku a je ich pätnásť. Za sieťou „sekáčov“ Genesis sú českí majitelia. Názov prevzali zo starej firmy, ale dnes ju riadi eseročka TextilEco, ktorá prevádzkuje aj zberné kontajnery pod rovnakým názvom. Na Slovensku majú len päť predajní, z toho tri v Bratislave. V Česku sú však rozšírenejší a majú tam aj triedičku šiat.

V second handoch nakupuje podľa odhadov do 10 percent Slovákov 

Všetky tieto veľké organizácie sa medzi sebou odlišujú najmä kvalitou tovaru a systémom manažovania predajní.

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Podnikanie

Tagy oblečenie, second hand, textil

Diskusia (0 reakcií)