Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

V sfúzovanom podniku sa vymenili traja partneri. Firma však pretrváva

Fúzie dvoch donedávna konkurenčných podnikov sú vo svetovom biznise úplne bežné, na Slovensku raritou. I keď spojením síl sa šetria náklady a rozširuje sa trhový vplyv. Slováci majú k partnerstvám skôr nedôveru. Obávajú sa podrazov.

14.08.2019, 19:00 | Ivan Haluza | © 2019 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 0

Domáca skupina podnikateľov okolo právnika Jána Sabola má viacero spoločných firiem. Jedna dokonca pretrváva celé desaťročie, i keď popri sabolovcoch je v nej už tretí spoluvlastník. Partneri sa striedajú, no sfúzovaná spoločnosť pretrváva.

PWC

Reč je o bývalom Water Holdingu, dnes nesúcom názov Slovenské pramene a žriedla, pod ktorý pôvodne sabolovci vložili svoj biznis s nealko nápojmi spolu s východoslovenským podnikateľom Jánom Šofrankom. Spolok pretrváva, hoci Šofrankov 40-percentný podiel medzitým prevzal Čech Oldřich Šlemr a od neho ďalší český investor Jaroslav Halas.

TREND zisťoval, ako sa udržiavajú sfúzované podniky. Dozvedel sa tiež to, že práve teraz Slovenské pramene a žriedla finalizujú získanie prvej zahraničnej posily.

Manželstvo z rozumu

Dvaja bývalí konkurenti na trhu s nealkoholickými nápojmi – skupina sabolovcov a  J. Šofranko spojili sily do firmy Water Holding koncom roku 2008. Sabolovci do nej posunuli minerálky Budiš, Fatra a Gemerka, východniar zasa malinovky Zlatá studňa a Šofokola, ktorá sa medzitým premenovala na Lokálku. Vo firme sa dodnes zachovalo rovnaké rozloženie síl, keď sabolovci držia 60 percent akcii a partner ostatných 40 percent.

Zdroj: Maňo Štrauch

Spojili sa hlavne preto, že chceli lepšie konkurovať väčším hráčom tunajšieho trhu – Coca-Cole, Kofole i Pepsi. V jednej väčšej firme sa totiž dajú lacnejšie nakupovať suroviny a odberateľov viac oslovuje širšie ponúkané portfólio nápojov. Produkty dvoch partnerov vo Water Holdingu sa doplnili dobre aj z iného dôvodu. Minerálky sabolovcov Budiš a Fatra sú drahšie a ziskovejšie, no nemajú veľký potenciál rastu.

Zlatá studňa je zasa lacnejším brandom, ktorý môže rásť rýchlejšie. Vlani na jar pôvodný názov spojenej firmy zanikol. Water Holding nahradili Slovenské pramene a žriedla. Ide o brand, ktorý sabolovci v biznise s nápojmi využívajú už od prelomu milénia, a tak je oveľa známejší.

Striedanie spoluvlastníkov

Medzitým prišlo už k dvom výmenám spoluvlastníkov. J. Šofranko sa rozhodol odísť z firmy v roku 2015. Jeho podiel mala pôvodne prevziať Kofola, ktorú v jej plánoch pribrzdil slovenský Protimonopolný úrad. Videl za tým ohrozenie konkurencie na trhu s nealko nápojmi. J. Šofranko napokon svoj podiel v spoločnej firme predal na jeseň roku 2016 Oldřichovi Šlemrovi. Český podnikateľ vyhľadával nové investície potom, ako predal svoju Českú gumárenskú spoločnosť švédskemu Trelleborgu.

V prostredí trhu nealko nápojov sa povráva, že

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Podnikanie

Diskusia (0 reakcií)