Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Ako využiť mlyny na biznis s pridanou hodnotou

V niektorých sú múzeá, iné sú stále funkčné. Slúžia ako reštaurácie, penzióny či hotely. Nie všetky mlyny fungujú ideálne, ale genia loci sa snažia zachovať. Majitelia sú zvyčajne nadšenci histórie viac ako tvrdí podnikatelia. TREND zmapoval niekoľko biznisových nápadov, ako využiť starý mlyn.

18.08.2019, 05:00 | Jozef Ryník | © 2019 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 0

Skoro na konci dediny Doľany, ktorá leží pod Malými Karpatmi, je pri potoku pekná brána, za ktorou je skrytý priestranný dvor so stodolou, starým mlynom aj rodinným domom. Víta nás Ervín Demovič, ktorý stál za jeho obnovou aj myšlienkou spojiť svoje vinárske povolanie s 300-ročným mlynom.

Ako milovník histórie vie o mlyne takmer všetko. Naposledy sa v ňom mlelo v 50. rokoch minulého storočia. Demovičovci ho kúpili od rodiny Straškovcov, ktorá ho vlastnila aj na ňom mlela. Posledný mlynár bol Karol Straška.

„Keď sme ho v roku 2002 kúpili, mlyn bol zanedbaný. Museli sme ho najprv vyčistiť a časť sme zbúrali. Tam si dcéra postavila dom,“ spomína E. Demovič. Podnikatelia hľadali pôvodne priestory na výrobu vína. Predtým predávali len hrozno a jeho výkupné ceny boli také nízke, že sa im to neoplatilo. Pamiatkari síce chceli mlyn vyhlásiť za technickú pamiatku, ale napokon to neurobili. To dalo majiteľom voľnejšiu ruku pri jeho prestavbe, hoci sa snažili zachovať jeho pôvodnú podobu aj genia loci.

1. Investície do mlyna aj vína

Rekonštrukcia trvala vyše dvanásť rokov, robili ju totiž svojpomocne. Vyčísliť celkové náklady si podnikatelia netrúfnu. „Najskôr sme investovali úspory, neskôr peniaze z predaja vína. Polovicu tvoril úver. Za tie roky to bolo najmenej 50-tisíc eur len na materiál. Okrem toho stovky hodín našej práce,“ odhaduje Tomáš Soós, spolumajiteľ vinárstva Vína z mlyna a zať E. Demoviča. Demovičovci žiadali aj o eurofondy, ale nikdy neboli úspešní.

Neprehliadnite

T. Soós predpokladá, že investície do mlyna sa rodine nevrátia úplne. Očakáva návratnosť cez dopyt po ich víne. Po čase pri mlyne postavili aj vínnu pivnicu, lebo predaj vína bol pôvodný zámer a mlyn mal byť len pridaná hodnota. „Vďaka mlynu predávame všetko víno priamo z dvora. Aj keď mlyn nemelie, stále prináša hodnotu,“ hovorí E. Demovič.

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Podnikanie

Tagy biznis, hotel, Mlyny, reštaurácia

Diskusia (0 reakcií)