Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Načo si obchodníci pestujú „privátky“

Lacné výrobky v neatraktívnych strohých obaloch s logom obchodníka, v ktorého predajni sú vystavené. Tak vyzerali pred rokmi na pultoch slovenských predajní výrobky pod privátnymi značkami, o ktoré zakopli najmä spotrebitelia, pre ktorých je pri nákupe kľúčovým kritériom nízka cena.

17.08.2019, 19:00 | Marek Legéň | © 2019 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 0

Popri rastúcej náročnosti zákazníkov silnie aj zastúpenie produktov ponúkaných pod značkami reťazcov. Veľké maloobchodné siete rozširujú sortiment „privátok“ od najlacnejších až po prémiové kategórie. Zdá sa, že vlastné značky reťazcov rastú na úkor značkových výrobkov, no reálne dáta za posledné roky to nepotvrdzujú.

Záplava na pultoch

Z vyjadrení viacerých obchodných reťazcov vyplýva, že ich vlastné značky produktov sú na vzostupe. Pestujú ich, zlepšujú zloženie či dizajn obalov, vyvíjajú novinky. „Privátne značky sa tešia obľube zákazníkov a ich podiel v našich predajniach neustále rastie. Patria vo svojich kategóriách medzi najpredávanejšie produkty,“ hovorí generálny riaditeľ Kauflandu Paul Pauls. Reťazec ponúka pod privátkou takmer všetky druhy tovaru, výnimkou sú tabakové výrobky.

Konkurenčný sesterský diskont Lidl má na privátnych značkách postavený efektívny biznisový model, v ktorom premieňa na čistý zisk takmer desatinu tržieb. Majú približne štvorpätinový podiel na jeho sortimente. Vystavuje pod nimi všetky sortimentové kategórie. V prípade najväčšieho maloobchodníka Tesco tvoria privátky tretinu ponuky. Sú zastúpené vo všetkých tovarových kategóriách, najväčší dopyt je po čerstvých potravinách.

Neprehliadnite

Privátkam venuje pozornosť aj supermarketový špecialista Billa. Ich podiel na celkovom obrate siete bol pred piatimi rokmi o niečo vyšší než desať percent. V súčasnosti presahuje pätinu, pričom medziročne napreduje zhruba o dva až tri percentuálne body. „Popularita privátnych značiek rastie z roka na rok a zákazníci sa v nich nielenže výborne orientujú, ale pýtajú si čoraz novšie značky z rozličných druhov sortimentu,“ poznamenáva generálny riaditeľ Billy Dariusz Bator.

Zvýšiť obrátky v oblasti privátnych brandov plánuje tiež domáca skupina Terno, pod ktorú patria siete predajní Kraj, Terno a Moja Samoška. „V privátnych značkách vidíme veľkú perspektívu a pracujeme na ich postupnej implementácii na naše pulty,“ uvádza riaditeľ nákupu Terno real estate Martin Mašeja. Terno vyrukovalo zatiaľ s dvoma privátnymi značkami v kategórii zdravých potravín.

Značky rastú rýchlejšie

Reťazce tvrdia, že privátky sú medzi zákazníkmi čoraz obľúbenejšie

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Retail & obchod

Diskusia (0 reakcií)