Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Chabý marketing štátu i byrokracia. Regióny sa v zahraničí ťažko presadia

Keď koncom minulého desaťročia vznikli na Slovensku prvé klastre turizmu a po nadobudnutí účinnosti zákona o podpore cestovného ruchu prvé oblastné organizácie cestovného ruchu, ich zakladatelia o naozajstnom marketingu destinácie veľa netušili.

25.08.2019, 05:00 | Jarmila Horváthová | © 2019 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 0

Postupne sa však profesionalizovali a profesionalizujú, a to najmä pri svojich aktivitách na slovenskom trhu. Počas viacerých diskusií TRENDU s aktérmi destinačného manažmentu v regiónoch o marketingu sa však vždy svorne hovorí o jednom – oblastným organizáciám chýba marketingová podpora zo strany národnej marketingovej centrály, respektíve národného tourist boardu.

U nás to bola Slovenská agentúra pre cestovný ruch (SACR), ktorú ministerstvo dopravy a výstavby zrušilo po skončení čerpania eurofondov v oblasti marketingu štátu ako turistickej destinácie. „My v regiónoch vieme najlepšie, čo máme robiť a čo funguje na klienta, zároveň nám chýba silnejšia podpora brandu Slovakia v zahraničí, ktorá je rovnako potrebná,“ hovorí Katarína Šarafínová, manažérka komunikácie a PR Oblastnej organizácie cestovného ruchu Region Liptov.

Do neznámej krajiny málokto príde

Národné tourist boardy totiž všade na svete pomáhajú regiónom presadiť sa na zahraničných trhoch. Export ponuky cestovného ruchu je ako každý export finančne náročný a vyžaduje si kompetentnosť zahraničných zástupcov, ktorí majú o danom trhu znalosti a vytvorili si tam profesionálne vzťahy.

Žiaľ, po zrušení SACR jej činnosť prešla pod odbor medzinárodných vzťahov a propagácie Ministerstva dopravy a výstavby SR. So všetkými obmedzeniami, ktoré z toho oproti klasickému štátnemu tourist boardu vyplývajú, s ročným rozpočtom a počtom ľudí, ktorý je zlomkom toho, čo dávajú do vlastnej propagácie okolité krajiny.

Neprehliadnite

Tento rok je to podľa informácií z ministerstva 2,5 milióna eur, čo je nielen omrvinka toho, čo vkladajú do propagácie a marketingu európske štáty, ale aj niekoľkonásobne menej, ako vynakladajú na tieto aktivity napríklad rakúske spolkové krajiny. Pritom tie sú počtom obyvateľov a rozlohou podstatne menšie ako Slovensko.

Táto nepriaznivá situácia spôsobuje, že o našej krajine zahraničie nevie veľa. Pritom bez poznateľnosti krajiny sa regióny ťažko vo svete presadia. Nik nepôjde na Liptov, do Vysokých Tatier, do Malej Fatry či na Žitný ostrov, keď nikdy nepočul, respektíve málo vie o turistickej destinácii Slovensko. Propagácia regiónov smerom do zahraničia môže byť úspešná a efektívna len v najbližšom zahraničí, teda v prihraničných regiónoch, kde ľudia susedné oblasti predsa len poznajú.

Nejde len o výstavy a workshopy

Viacerí zástupcovia oblastných organizácií cestovného ruchu zastávajú názor, že národný marketing by

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Plus Turizmus v regiónoch

Tagy turizmus

Diskusia (0 reakcií)