Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Milsy už neupadá. Vracia sa silnejšie

Nominácia na Investora roka 2019 | Keď tuzemské reťazce supermarketov menujú sektor slovenského potravinárstva, ktorý je kvalitou i šírkou sortimentu porovnateľný s dovozom zo zahraničia, na prvom mieste sú to domáce mliekarne. Je to tak aj vďaka veľkej konkurencii.

25.08.2019, 19:00 | Ivan Haluza | © 2019 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 0

V krajine dodnes zostali až dve desiatky väčších mliekarní. Tie udržiavajú nielen kvalitu ponúkaných mliečnych výrobkov, ale aj dodnes sebestačný chov domácich dojníc. Slovensku by chýbal každý zo silnejších hráčov mliekarenskej brandže. Spomedzi tých najväčších je na tom už od krízy zrejme najhoršie bánovské Milsy.

Podnik, ktorý vlastní rakúska skupina Biomerx, bol pred dekádou dvojkou za bratislavským Rajom nemeckého Meggle. Postupne klesol do druhého sledu menších mliekarní s ročnými tržbami okolo úrovne 25 miliónov eur. Navyše, Milsy kopí už dlho vysoké straty. Našťastie po dlhých rokoch bez väčšieho rozvojového impulzu sa vlani v bánovskej mliekarni rozbehla zásadná investícia.

Investícia posvätila istejšiu budúcnosť

Rakúsky majiteľ vkladá osem miliónov eur do modernizácie a výrazného rozšírenia toho, čo má Milsy najziskovejšie: do produkcie parených syrov. Po doterajšom preinvestovaní prvých štyroch miliónov eur jeho mesačná výroba stúpla z dvesto na tristo ton.

Záverom roka 2020 by sa mala doinvestovaním ďalších štyroch miliónov eur dostať mesačná produkcia pareníc, nití i korbáčikov na päťsto ton. Ročne sa tržby firmy skokovo posunú zhruba na 45 miliónov eur a znovu má začať tvoriť zisky. Po slabších rokoch sa tak Milsy na mape domáceho mliekarstva ukotví oveľa pevnejšie.

Fakty o investícii Milsy

Zámer: modernizácia a zvýšenie výroby parených syrov z dvesto na päťsto ton mesačne

Rozsah investície
8 miliónov eur
30 nových pracovných miest

Prínosy: zaistená budúcnosť, návrat k zisku i naštartovanie vývozov do zahraničia

„Neviem, či rakúski majitelia niekedy uvažovali o odchode zo Slovenska, ale toto je rozhodne kľúčová investícia pre istejšiu budúcnosť Milsy. Keby sme neinvestovali, bol by zrejme už o pár rokov témou dňa vynútený predaj podniku niekomu inému,“ hovorí generálny riaditeľ spoločnosti Rastislav Lupták. Rakúskym majiteľom je vďačný za to, že sa k investícii napokon odhodlali.

„Pôžičku na zvýšenie produkcie parených syrov uvoľnili zo svojich zdrojov samotní akcionári, pretože banky po ostatných ťažkých rokoch nechceli Milsy prefinancovať celú investíciu,“ opisuje R. Lupták. Do podniku prišiel pred dvoma rokmi, aby ho previedol do istejších vôd.

Po talianskom rozbehu ostré pribrzdenie

Biomerx, ktorý ovládajú dve rakúske rodinné firmy Wiesleitnerhof a Mayer, razantne vstúpil do tunajšieho mliekarstva v roku 2001, keď kúpil dve mliekarne: najskôr Prievidzskú mliekareň a po pár mesiacoch aj Milsy. Chcel k nim pridať Žilinskú mliekareň, s ktorou mal už podpísané memorandum. Na severe Slovenska však napokon Rakúšanov „preplatil“ holandský Fiesland.

Po niekoľkých rokoch od vstupu Rakúšania podobne ako iní zahraniční investori tunajší mliekarský biznis konsolidovali. Zastaranejšiu fabriku v Prievidzi v roku 2005 zatvorili a pokračovali iba s Milsy. Najmä preto, že tento podnik mal ešte z čias socializmu niečo osobité – parené syry, ktoré na Slovensku dodnes produkuje len zopár mliekarní.

Zdroj: Maňo Štrauch

S parenou syrárskou produkciou urobili Rakúšania v roku 2004 jeden prelomový kontrakt. Práve v roku, keď Slovensko vstupovalo do EÚ, začali v Bánovciach vyrábať osobitý taliansky parený syr mozzarella pre známu taliansku firmu Egidio Galbani. Taliani doviezli do Bánoviec technológie a Milsy na ne nasadilo skúsených syrárov i slovenské mlieko. Bánovská mozzarella sa pod značkou Galbani začala vyvážať na mnohé trhy.

Práve tento kontrakt posunul Milsy k tomu, že v spomínanom období ročne spotrebovalo vyše sto miliónov litrov mlieka a bolo druhou najväčšou mliekarňou v krajine za Rajom. V roku 2009 Taliani z firmy Egidio Galbani kontrakt zrušili. Uprostred rozbehnutej finančnej krízy zostalo Milsy bez kľúčovej výroby.

Roky ťažkých strát

Pre 270 zamestnancov mliekarne, ktorých si Milsy drží dodnes, vtedy zachovali prácu tak, že podnik prešiel na väčšiu výrobu jogurtov, tvarohov a nátierok. Slováci bánovské nátierky i jogurty poznajú a na trhu sa nestratia. No sú to produkty, ktoré ponúka takmer každá mliekareň. Čelia tlaku širokej konkurencie, a tak sú menej profitabilné než parené syry.

Zdroj: Maňo Štrauch

Výsledkom straty kontraktu s Talianmi bolo, že posledný slušnejší zisk v objeme 1,4 milióna eur si firma pripísala v roku 2009. Odvtedy bola bánovská mliekareň neustále v stratách okrem dvoch symbolických plusov z rokov 2011 a 2016. Podnik za roky 2010 až 2018 prerobil vyše desať miliónov eur.

Aj vlani skončilo Milsy v strate 740-tisíc eur. No aspoň ju medziročne znížilo o viac ako milión eur a jeho tržby sa prvýkrát od odchodu Talianov zvýšili rýchlejším tempom. Poskočili skoro o štyri milióny eur, na 28,5 milióna eur.

Premiérová linka na ťahanie nití

Najpodstatnejšou udalosťou za posledný rok bolo to, že Milsy od vlaňajšej jari rozbehlo prelomovú investíciu. V areáli fabriky stojí nová hala za dva a pol milióna eur, do ktorej podnik nasťahoval baliareň syrov aj udiareň a slúži tiež ako sklad.

Vďaka investícii si Milsy vytvorilo viac priestoru na výrobu syrov v hlavnej fabrike. Nové technológie za jeden a pol milióna eur zdvihli mesačnú produkciu parených syrov o polovicu, na tristo ton. Vymieňali sa pritom aj štyridsaťročné technológie.

Iba pareníc dnes Milsy každý deň vyrobí zhruba 26-tisíc. Prvá vlna investícií zdvihla mesačnú spotrebu mlieka na štyri milióny litrov. Donedávna to bolo o milión litrov menej.

Investície vo fabrike pokračujú, do výroby prichádzajú ďalšie linky. Do konca budúceho roka sa preinvestujú ďalšie štyri milióny eur. Postupným zvyšovaním sa celková mesačná výroba parených syrov vo fabrike dostane na päťsto ton a Milsy bude mesačne potrebovať šesť miliónov litrov mlieka.

Zdroj: Maňo Štrauch

Výroba podniku sa týmito novými investíciami dostane na dvojnásobok. Firma pritom terajších 270 pracovníkov doplní len o pár desiatok nových ľudí. Stav zamestnancov sa má posunúť zhruba na tristo. Nové technológie sú značne zautomatizované a nepotrebujú priveľa nových ľudí.

Osobitne sa Milsy teší na novú linku na výrobu syrových nití. Doteraz ich vo fabrike produkovali takmer výlučne ručne. Žiadna inovatívnejšia technológia na ne neexistovala. Podnik v súčasnosti očakáva novú jedinečnú linku, ktorú preň vyvinul a vyrobil zahraničný dodávateľ technológií podľa jeho predstáv a potrieb.

„Musíme automatizovať, lebo práve vďaka tomu sú zahraniční potravinári konkurencieschopnejší aj na našom trhu,“ upozorňuje generálny riaditeľ mliekarne R. Lupták.

PwC

PwC

S parenicami do zahraničia

Nová investícia vracia Milsy do profitu, pričom jeho šéf očakáva prvý zaujímavejší zisk už tento rok. Podnik sa zároveň odpúta od dvoch tunajších konkurentov, s ktorými vo výrobe parených syrov dlho držal vyrovnané skóre. Liptovskomikulášska dcéra francúzskej Savencie, ako aj Agrofarma Červený Kameň produkujú podľa R. Luptáka mesačne zhruba 200 až 250 ton parených syrov.

Kapacitne väčšie prevádzky na produkciu parených syrov posunú Milsy konečne výraznejšie na zahraničné trhy. Donedávna podnik takmer nevyvážal. Plne ho vyťažoval domáci dopyt po parených syroch. Už vlani však putovala do Česka tretina parených syrov podniku.

Milsy v parených syroch významne odskočí Agrofarme Červený Kameň i liptovskej dcére francúzskej Savencie 

V Bánovciach pracujú aj na ďalších kontraktoch. R. Lupták konkretizuje, že Milsy rokuje o exportoch do Rakúska, Holandska, Nemecka, Estónska, Rumunska i na Ukrajinu. Parené syry v podobe pareníc a nití podľa jeho slov pochádzajú len zo Slovenska a z Česka. V Taliansku a Turecku sa zrodili iné typy parených syrov.

R. Lupták vraví, že objemnejšia syrárska produkcia bánovského podniku bude smerovať hlavne na export. I keď mierne stúpa aj domáci dopyt. Celý odbyt vrátane vývozu do cudziny rieši Milsy samostatne. Rakúska matka mu do obchodu nezasahuje.

Havel & Partners

Havel & Partners

Večný mliekar

Nový šéf Milsy verí, že s novými výrobami sa firme podarí majiteľom vrátiť investičnú pôžičku pomerne rýchlo. Znova opakuje, že ich investičný vklad do mliekarne si veľmi váži. „Nejakí čisto tabuľkoví vlastníci by do tejto novej investície zrejme ani nešli. Naši majitelia sú mliekari, a tak v nej videli zmysel,“ tvrdí šéf podniku, ktorý sa kariérne venuje iba mliekarstvu.

Spracovanie mlieka vyštudoval na nitrianskej Slovenskej poľnohospodárskej univerzite. Potom pracoval ako výrobný majster v bryndziarni vo Zvolenskej Slatine. U ďalšieho zamestnávateľa, vo Zvolenskej mliekarni francúzskeho Senoblu, to dotiahol na výrobného riaditeľa. Odtiaľ sa posunul do veľkomederskej mliekarne Euromilk Oszkára Világiho. Milsy vedie od jesene roku 2017. Popri ňom má firma aj nového finančného a obchodného šéfa.

S mliekarňou má aj ďalšie plány. „Na terajšej investícii nezaspíme. Budeme robiť ďalšie, nové projekty, inak by sme znova skončili v stratách,“ vraví. Po kompletnom vynovení výroby parených syrov bude mliekareň investovať aj do zlepšenia doplnkových výrob jogurtov, nátierok či tvarohu.

Zapracuje aj na ďalších inováciách, keď napríklad vlani priniesla na trh grilované syry. I keď nimi už za dovozcami zo zahraničia zaostávala. K záveru tohto roka uvedie Milsy na trh syr zrejúci v téglikoch – produkt, ktorý je v zahraničí veľmi populárny a jeho predaj rastie.

O akvizícii ďalšej mliekarne Milsy aktuálne neuvažuje. Sústreďuje sa na dokončenie novej investície. „Pre rakúskych vlastníkov je síce srdcovou záležitosťou bryndza, no žiadnu bryndziareň zatiaľ nehľadajú,“ dodáva šéf Milsy. 

Najväčšie fabriky slovenského mliekarstvaZdroj: Trend.sk

Mlieko nakúpia iba perspektívne a transparentné mliekarne

O úspechu v mliekarskom biznise vo veľkej miere rozhoduje dôvera chovateľov kráv. Na trhu sa udrží iba tá mliekareň, ktorá má dosť surového mlieka.

Bánovské Milsy sa v súčasnosti snaží do portfólia dodávateľov mlieka získať nové farmy. Pre modernizovanú výrobu parených syrov bude potrebovať dvojnásobne viac mlieka, než kupovalo donedávna. Zo spotreby na úrovni 36 miliónov litrov ročne sa mieni podnik posunúť na 72 miliónov litrov. Ide zhruba o trinástinu celoslovenskej výroby mlieka.

Pre Milsy je šťastím, že farmári vidia, že mliekareň po rokoch strát masívne investuje. Pre chovateľov dobytka je najdôležitejšia stabilita a dobrá finančná kondícia odberateľa. „Farmári hľadajú hlavne stabilného odberateľa, pretože mlieko je počas celého roka ich hlavný zdroj pravidelných príjmov. Z obilia majú príjem raz ročne. Mlieko predávajú neustále,“ ozrejmuje generálny riaditeľ Milsy Rastislav Lupták. Stabilné odbery sú podľa jeho slov pre poľnohospodárov dôležitejšie než to, že im niekto nárazovo ponúkne za mlieko vyššiu cenu.

Milsy si získava u farmárov dôveru aj jednotným prístupom k všetkým dodávateľom. O výkupných cenách s nimi mliekareň rokuje kolektívne, takže sa nestáva, že by niekomu zaplatila viac a inému menej. Dobré vzťahy s chovateľmi sú pre podnik dôležité aj preto, že farmári dokážu mlieko výhodne predávať aj do cudziny, aj na väčšie vzdialenosti. Milsy si napríklad v poslednom období našlo aj takých dodávateľov, ktorí donedávna vyvážali mlieko do Talianska. Podľa šéfa Milsy chce mať ich mliekareň dlhodobo zhruba 90 percent spracovávaného mlieka z domácich maštalí. Na voľnom trhu by chcela dokupovať iba desatinu suroviny.

Milsy má výhodu aj v tom, že práve okolie Bánoviec nad Bebravou je na chovy dojníc pomerne bohaté. Tri štvrtiny v súčasnosti spracúvaného mlieka podnik dováža najviac z 25-kilometrovej vzdialenosti.

Partneri:

Partner projektu

Partner projektu

Official image partner

Dočítali ste článok z TRENDU
Článok vyšiel v týždenníku TREND 33/2019. Ak ste predplatiteľ TRENDU alebo TRENDU Digital, prihláste sa alebo si aktivujte predplatiteľský prístup.
Vyberte si predplatné od 4,45 €
  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Investor roka 2019

Tagy Investor roka 2019

Diskusia (0 reakcií)