Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Peniaze sú na prvom mieste

Keď sa tvoril zákon o podpore cestovného ruchu, riešilo sa aj to, ako motivovať obce a podnikateľov v turizme, aby sa združovali a zakladali organizácie destinačného manažmentu – v zákone nazvané oblastné organizácie cestovného ruchu (OOCR).

25.08.2019, 06:00 | Jarmila Horváthová | © 2019 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 1

Preto vznikla myšlienka motivačnej štátnej dotácie pre OOCR, ktorej maximálna výška sa stanovila do 90 percent zo súhrnnej hodnoty vybratej dane za ubytovanie vo všetkých členských obciach oblastnej organizácie. S tým, že na dotáciu nie je právny nárok.

Pravda, deväťdesiat percent ministerstvo dopravy a výstavby zatiaľ nevypláca. Minulý rok oblastné organizácie cestovného ruchu vybrali podľa údajov štatistického úradu na dani z ubytovania asi 11 miliónov eur, ale zo štátnej dotácie dostali necelých sedem miliónov. Aj tak to ľudia, ktorí sa venujú destinačnému manažmentu, hodnotia kladne.

„Je pozitívne, že systém financovania destinačného manažmentu funguje a stal sa, aj podľa vyjadrení politikov a pracovníkov ministerskej sekcie, jedným z kľúčových systematických nástrojov štátnej politiky podpory cestovného ruchu,“ konštatuje Iveta Niňajová, predsedníčka krajskej organizácie cestovného ruchu v Banskobystrickom kraji.

Neprehliadnite

Predsedníčka Asociácie organizácií cestovného ruchu a výkonná riaditeľka Regiónu Trnava Michaela Potočárová dodáva, že tento spôsob podpory je výborné systémové opatrenie, ktoré poskytuje priestor na strategické plánovanie a trvalo udržateľný rozvoj cestovného ru- chu.

Ako vytvárať zdroje na investície

Zároveň medzi OOCR aj mimo nich čoraz častejšie počuť námietky, že súčasný systém má obmedzenia a nie je trvalo udržateľný. Napríklad Marek Harbuľák, prezident Zväzu cestovného ruchu SR, sa nedávno pre TREND vyjadril, že zákon o podpore cestovného ruchu je dobrá vec, ale bolo by ho treba posunúť ďalej. Aby si mohli OOCR vytvárať zdroje na investície do turistických atrakcií, ktoré by pritiahli do regiónov turistov. „Určite by pomohol podobný systém, aký majú v Rakúsku – buď povinného členstva, alebo povinných príspevkov,“ myslí si.

Aj Katarína Šarafínová, manažérka komunikácie a PR jednej z najväčších OOCR u nás, Klaster Liptov, sa prikláňa k tomuto hodnoteniu. „Je skvelé, že máme tento zákon, ale zatiaľ problematika

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 1

Rubrika Plus Turizmus v regiónoch

Tagy turizmus