Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Lucia Pašková: líderka, ktorá povýšila vzdelanie nad zisk

Nominácia na Manažéra roka 2019 | Nestáva sa často, aby slovenská „dcéra“ nadnárodnej firmy, ktorá je aktívna vo vyše päťdesiatke krajín, udávala tempo v oblasti inovácií. Vďaka Lucii Paškovej, CEO Curaden Slovakia, a vďaka jej tímu sa takmer nemožné stalo skutočnosťou. Prispeli k tomu aj vzdelávacie a ekologické projekty, ktoré Curaden za štrnásť rokov pôsobenia na našom trhu inicioval, ale aj charizma a angažovanosť jeho šéfky. Firme sa darí aj ekonomicky. Od roku 2010 zvýšila tržby päťnásobne, na vlaňajších 12,6 milióna eur. Zamestnáva 60 ľudí.

01.09.2019, 17:00 | Peter Scherhaufer | © 2019 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 0

Vyštudovali ste anglický a nemecký jazyk na Pedagogickej fakulte Univerzity Komenského. Stáli ste niekedy pred tabuľou?

Asi pol roka – na strednej škole. Popritom som tlmočila aj prekladala. Vždy som mala veľa džobov naraz. Ale vzdelávaniu sa vlastne venujem dodnes. Učíme Slovákov, ako si zachovať zdravé zuby do konca života.

Keby ste dnes opäť stáli pred žiakmi, čím by ste ich zaujali?

Na ľuďoch oceňujem, keď sú autentickí. Snažila by som sa preto zaujať autenticitou. Používam ju aj pri výchove svojich detí. Je dobré, ak sme sami sebou, pokiaľ to neubližuje ostatným. A mali by sme sa vedieť za seba aj postaviť. Mladí ľudia sa chcú učiť, treba im len priniesť zaujímavú tému, umožniť im rozprávať sa o nej a nevyvyšovať sa nad nich.

Neprehliadnite

Pašková LuciaZdroj: Maňo Štrauch

Problém je riešením

S obchodným partnerom Uelim Breitschmidom z rodinnej firmy Curaden zo Švajčiarska ste sa zoznámili dosť netradične...

Bolo to v Kolíne nad Rýnom, tlmočila som tam na stretnutí, na ktorom sa zúčastnil. Ueli sa ma počas prekladu opýtal, prečo vlastne nepracujem preňho. Vtedy som sa tomu zasmiala. Ani mi nenapadlo, že sa neskôr staneme obchodnými partnermi. Nehovoriac o tom, že jeho ponuka nebola v tom momente práve najvhodnejšia.

Ako to pokračovalo?

Moja mama je ortodontistka, k ústnej hygiene som mala blízko. Keď som chcela v roku 2005 s obchodným partnerom Pavlom Andelom rozbehnúť na Slovensku edukatívny projekt na rast povedomia o tejto téme, spomenula som si na Ueliho. Prišli sme za ním s myšlienkou, aby Curaden dal na vzdelávací program financie, a on navrhol, aby sme založili firmu, ktorá ho bude financovať. A tak aj bolo.

Stáva sa vám často, že „náhodne“ stretnete ľudí, ktorí vám úplne zmenia život?

Často sa mi stáva, že stretnem človeka, ktorý ma osloví a pohne mojím životom. Ľahko sa zoznamujem s novými ľuďmi, lebo im verím. Od nikoho a priori neočakávam, že by mohol mať krivý charakter.

V živote aj v biznise sa riadite princípmi permakultúry. O čo presne ide?

Snažím sa okolo seba vytvárať trvalo udržateľné prostredie, ktoré bude stáť na princípoch prirodzených pre jednotlivé zložky systému. Spájam veci a ľudí tak, aby sa podporovali. Firmy, neziskové organizácie, školy. Permakultúru ako systém vyvinuli pre záhradu a dom, ale jej princípy platia všade. Základom je, aby všetko, čo robíme, prospievalo jednotlivcovi, spoločnosti aj zemi. To, čo vyzerá ako problém, môže byť riešením.

Uvediete aj príklad z praxe?

Keď sme v rámci distribúcie otvárali Curaprox Smile Shopy v obchodných centrách, prišla obava, že tento krok zníži objem predaja v blízkych lekárňach či drogériách. Na druhej strane stánky fungovali aj ako bilbordy – ľuďom pripomínali, že by si mali vymeniť zubnú kefku. Nie každý chcel nakupovať priamo a dať si poradiť. Sú ľudia, ktorí sa radšej vyhnú priamemu kontaktu alebo chcú kúpiť viac produktov. Po krátkom čase bol celkový predaj vo všetkých kanáloch vyšší než pôvodné tržby v drogériách a lekárňach. Z problému sa stalo riešenie.

Prečo ste predaju cez drogérie tak dlho odolávali?

Na začiatku sme sa totiž orientovali najmä na stomatologické ambulancie, neskôr pribudli lekárne a až potom naše stánky v obchodných centrách či kamenné predajne. Do drogérií sme pôvodne nešli pre poplatky za zalistovanie. Keď sme boli známejší, mnohí zástupcovia sietí nás oslovili sami.

Stali sme sa laboratóriom na uvádzanie celosvetových noviniek 

Čo pomohlo, aby ste sa stali známejšími?

Veľkým prínosom bol a stále je festival Pohoda, kde máme už desať rokov vlastný stan, alebo pribaľovanie zubných kefiek k časopisu Zdravie. Najviac však pomohlo dlhodobé vzdelávanie zubných lekárov. Pavol Andel a jeho tím urobili stovky školení o individuálne trénovanej ústnej prevencii, ktorej autorom je český zubný lekár z Hamburgu Jiří Sedelmayer. Toľko školení ako u nás nebolo nikde na svete.

Pašková LuciaZdroj: Maňo Štrauch

Konkurencia sa im smiala

V začiatkoch ste mali ročné tržby desaťtisíce až státisíce eur. Vlani išlo o 12,6 milióna eur. Čo bol zlom, ktorý odštartoval rast čísiel?

Čísla nám rastú kontinuálne ako výsledok systematickej práce. Zlom nastal už so založením firmy, keď sme rozbehli projekt Dental Alarm. Študenti stomatológie, ktorých sme vyškolili, navštevovali materské, základné a stredné školy a učili deti, ako si čistiť zuby. Dodnes sme vyškolili vyše tisíc študentov, ktorí dnes majú vlastné ambulancie. „Investícia“ sa nám vracia. Úloha lekárov má spočívať najmä v prevencii, nielen v liečení.

Prvý rok ste na Slovensku predali 150-tisíc kefiek Curaprox, 15-krát viac než predchádzajúci distribútor. Ako to vyzerá dnes?

Presné číslo vám zo strategických dôvodov nepoviem, ale pohybujeme sa v miliónoch kusov. Keď sme začínali, naši konkurenti sa nám smiali, že chceme biznis B2C obchodov postaviť na jednej značke. Odpoveďou je dnes takmer dvadsať obchodných miest rôzneho typu po celom Slovensku od kamennej predajne až po stánky v nákupných centrách.

Kedysi ste povedali, že podnikáte najmä preto, aby ste mohli ľudí vzdelávať. Čo sa skrýva za týmto postojom?

Som z rodiny, ktorá netrpela nedostatkom. Nepotrebujem zásadne vlastniť viac, aby som bola šťastná. Šťastie sa skrýva v obyčajných veciach, zážitkoch s blízkymi a rodinou. Vzdelávanie prináša osobný rast, čo je jedna z kľúčových podmienok pre šťastie. Chcem, aby ho zažívali moji kolegovia, zákazníci a ľudia na Slovensku.

S obchodným partnerom Pavlom Andelom ste vraj mali spočiatku aj nezhody.

Obaja sme dominantné povahy. On dovtedy viedol svoju vlastnú zubnú ambulanciu, takže bol zvyknutý rozhodovať. Ale oficiálne som vo firme konateľkou ja. Bolo to skôr isté vymedzovanie priestoru. Časom sme si začali úplne dôverovať. Teraz máme vzťah, v ktorom sa navzájom rešpektujeme, nútime sa zlepšovať a nič si neodpustíme, no sme si aj blízkymi priateľmi a veľkou oporou.

V akej miere vám do biznisu hovorí švajčiarska centrála?

Ueli Breitschmid síce vlastní v Curadene Slovakia 50,5 percenta, ale do bežnej operatívy nezasahuje. V zásade s nami prerokúva len veľké investície. Jeho nápady a uhly pohľadu sú vždy vyrušujúce, ale aj veľmi zaujímavé a prínosné.

Ste jediná pobočka na svete, ktorú spoluvlastnia aj lokálni manažéri. Čím to je?

Aj iné dcéry kedysi spoluvlastnili manažéri z rôznych krajín, ale Švajčiari ich postupne odkúpili. Keďže my sme vždy boli inovatívni a ochotní riskovať, stali sme sa laboratóriom na uvádzanie celosvetových noviniek. Vymysleli sme chuť, farbu aj názov pre zubné pasty, testovali sme predaj menších balení pasty a zo Slovenska pochádza aj prvá limitovaná edícia a dizajn niekoľkých limitovaných sérií kefiek, ktoré sa predávajú po celom svete.

Švajčiari umožnili ženám voliť v roku 1971. Akú máte skúsenosť s genderovou politikou z návštev centrály?

Tri najúspešnejšie štáty v rámci Curadenu vedú práve ženy – my sme jedna z nich. Vysvetľujem si to aj tým, že až 80 percent nákupov kefiek robia ženy, manažérky preto lepšie poznajú cieľovú skupinu. Ešte pred pätnástimi rokmi bolo cítiť, že slovo muža malo na poradách väčšiu váhu, obzvlášť keď pochádzal zo západnej Európy. Ale odvtedy sa veľa zmenilo.

PwC

PwC

Zamestnanci, kačky aj červíky

Vo firme je skvelá atmosféra. Ako ste sa k nej dopracovali?

Zakladáme si na kultúre spätnej väzby. Zo strany zákazníkov, obchodných partnerov, ale najmä od kolegov. Pre nás sú klientmi číslo jeden práve oni. Vychádzame si v ústrety a neustále sa snažíme zlepšovať. Tím je navzájom informovaný, každý vie, čo robiť, hovoríme o chybách, zapájame všetkých do tvorby procesov. Takto nastavený tím by nejaký čas vydržal fungovať dobre aj bez najvyššieho manažéra.

Ako zamestnancom vychádzate v ústrety?

Kolegov zapájame do procesov a rozhodovaní, zvyšujeme ich kompetencie aj platy. Umožňujeme im osobný rozvoj – nielen v prostredí, v ktorom pracujú. Dávame im flexibilitu, môžu robiť z domu aj počas rodičovskej dovolenky. Viacerí si už zobrali sabatikal a cestovali po svete. Dvanásti ľudia si doplnili vzdelanie na interného kouča a tieto zručnosti používajú v práci aj súkromí.

Fungovanie takéhoto „ekosystému“ vyžaduje aj podobnú DNA. Podľa akého kľúča si vyberáte ľudí?

Primárne podľa mäkkých zručností, lebo tvrdé sa dajú naučiť. Hľadáme príjemných a inteligentných ľudí, ktorí sú zároveň nevšední. Máme tu napríklad punkového speváka, učiteľku hry na akordeóne, amatérskeho archeológa, metalistu či dobrovoľného hasiča. Podporujeme inakosť, hľadáme zodpovedných ľudí, schopných tímovej synergie, ktorí nám prinesú nové prístupy a pohľady na svet.

Smerom k zamestnancom máte otvorené účtovníctvo. Plány si určujú sami. Čo všetko to znamená v praxi?

Každý pracuje tak, akoby časť, ktorú zastáva, bola jeho firmou. Musí chápať súvislosti medzi obratom a ziskom, čo tvorí náklady. Že mzda a cena práce sú rozdielne položky. Toto môže denne sledovať a porovnávať s kolegami na rovnakej pozícii. Raz za pol roka predstavujeme pre všetkých „bigger picture“ – ako stoja voči sebe jednotlivé kanály, kto sa ako podieľa na obrate, zisku, nákladoch. Potom hovoríme, ako sa to dá zlepšiť. V office mávame aj burzu, kde ľudia ponúkajú kolegom tie činnosti, ktoré už nechcú robiť. Môžu si vymeniť úlohy, vďaka čomu sa stanú zastupiteľnými a nevyhoria. Ak si niekto zoberie aktivity navyše, môže si zvýšiť mzdu. Lucia Rabatinová, ktorá ma po návrate z rodičovskej dovolenky vystrieda v pozícii riaditeľky, zaviedla pravidelné shadowingy [pozorovanie s koučingovou spätnou väzbou]; medzi tímami aj medzi ich členmi.

Vzdelávanie prináša osobný rast a ten je kľúčový pre šťastie 

Sídlite v rodinnom dome s „jedlou“ záhradou. Okrem toho chováte kačky a v rámci vermikompostu červíky.

Jedlá záhrada plná miestnych rastlín a živočíchov je blízka voľnej prírode. A udržateľnosť je súčasťou firemnej kultúry. Preto už od začiatku triedime aj odpad, v office sme pili vodu z vodovodu, plachty z Pohody sme posúvali na zelené strechy. Pred dvomi rokmi sme spustili zálohovanie plastových kefiek. Len naše kefky vyrobia ročne 56 ton odpadu. Hlavičky odstrihneme a zvyšok zrecyklujeme. Vyrábame z neho koše, ktoré idú do základných škôl. Deti učíme triediť vďaka projektu Eko Alarm, ktorý sme vyvinuli spolu so Živicou, Inštitútom cirkulárnej ekonomiky, Ekopolisom a Priateľmi Zeme. Spolupracujeme aj s profesorom Pavlom Alexym zo Slovenskej technickej univerzity – vyvíja pre nás materiál na zubné kefky, ktorý by sa dal biologicky úplne rozložiť v bežnom komposte. Červíky, ktoré ste videli, testujú, ako fungujú doposiaľ vyrobené prototypy.

Vizitka Curaden Slovakia
(individuálne údaje)
Vizitka Curaden Slovakia
PRAMEŇ: TREND Analyses

Ekológia ma vedie k otázke, ako často by sme si mali meniť kefku?

S každým ročným obdobím. A potom aj po každej infekčnej chorobe.

Aká je slovenská realita?

Priemerne je to menej ako raz ročne. Stále existujú rodiny, kde jednu kefku používajú všetci.

Čo je dôležitejšie než zisk

Čo bola vaša najväčšia manažérska výzva?

Všetky rozhodnutia, ktoré robím a majú širší dosah, sú ťažké. Veľmi mi pomáhajú moje a firemné hodnoty. Vďaka nim som v integrite. Najťažšie asi bolo vyrovnať sa s rýchlosťou rastu našej firmy. Keď sme narástli z dvoch na šesť a potom na pätnásť ľudí. Všetky tie otázky: Chcem to naozaj? Bude to ešte zábava alebo len drina?

A čo zlyhania?

Vlastné ľudské zlyhanie nesiem ťažko. Napríklad keď sa nezachovám pekne, ublížim niekomu necitlivým správaním. Každý večer si dávam sebareflexiu, ktoré situácie som ľudsky nezvládla a čo by som mohla urobiť inak. Mám ešte priestor na zlepšovanie.

Podporujeme inakosť, hľadáme zodpovedných ľudí, ktorí nám prinesú nový pohľad na svet 

A v biznise?

Mrzí ma, keď sa mi nepodarí niekoho presvedčiť, hoci viem, že mám pravdu. Švajčiari sa raz rozhodli stiahnuť z trhu trojbalenie kefiek, zdalo sa im lacné. To ovplyvnilo tržby. Presviedčať ľudí je únavné. Som síce rezistentná, ale vtedy som rezignovala. Napokon sme trojbalenie na trh vrátili, ale museli sme zvýšiť cenu.

Havel & Partners

Havel & Partners

Niektoré obchodné miesta, pre ktoré ste sa rozhodli, sa ukázali ako nerentabilné. Ako ste sa k tomu postavili?

Je v poriadku ísť v začiatkoch do mínusu. Dlhodobo je to neudržateľné. Dôležité je, aby dané miesto vytvorilo potenciál na popularizáciu značky a zubnej hygieny. Penetrácia bola vtedy dôležitejšia než zisk. Prevádzku v Michalovciach sme v zápornom režime živili dva roky. Nevnímam to ako zlyhanie, pretože sme dali prácu šiestim ľuďom a poučili sme sa.

Šesť rokov ste pretekársky lyžovali. Čo vás to naučilo?

Rodičia ma viedli k disciplíne a vytrvalosti, hoci som často končila na posledných miestach. Naučilo ma to užívať si proces. Bez ohľadu na výsledok. Aj to, že pri veľkej námahe môže byť aj veľká zábava.

Aký vývoj či trendy môžeme v stomatológii očakávať?

Na Slovensku je nedostatok zubárov a ich počet bude klesať. Buď bude lepšia prevencia, alebo budeme zubárov „dovážať“. Je pravdepodobné, že sa zvýšia ceny. Čo sa týka trendov, tými sú transparentné nasadzovacie ortodontické aparátiky alebo elektrické zubné kefky. Vďaka osvete rastie používanie medzizubných kefiek. Až 80 percent zubov opúšťa ústa nie v dôsledku kazov, ale pre zápaly ďasien.

Lucia Pašková (41)

vyštudovala angličtinu a nemčinu na Pedagogickej fakulte UK. V roku 2005 založila so slovenským a švajčiarskym obchodným partnerom firmu Curaden Slovakia ako zastúpenie značky Curaprox na Slovensku. Je jej riaditeľkou a konateľkou. Venuje sa aj neziskovým organizáciám, ekologickým projektom, vzdelávaniu a mentoringu. Je členkou správnej rady Slovenskej debatnej asociácie a Nextérie.

Partneri:

Partner projektu

Partner projektu

Official image partner

Dočítali ste článok z TRENDU
Článok vyšiel v týždenníku TREND 34/2019. Ak ste predplatiteľ TRENDU alebo TRENDU Digital, prihláste sa alebo si aktivujte predplatiteľský prístup.
Vyberte si predplatné od 4,45 €
  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Manažér roka 2019

Tagy Manažér roka 2019

Súvisiace články

Daniel Kollár: Dôveru neviete naprogramovať

Daniel Kollár: Dôveru neviete naprogramovať Manažér roka

Nominácia na Manažéra roka 2019 | Generálny riaditeľ ČSOB banky verí, že ak ľudia majú možnosť realizovať sa, sú viac motivovaní a to vedie k lepším dlhodobým riešeniam

Oceňujeme už dvadsiaty druhý raz

Pellegrini a Fico prezradili viac, než chceli

Prečo Pellegrini zostáva v Smere

Vietnamci za požičané lietadlo nikdy nezaplatili

Diskusia (0 reakcií)