Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Investícia do realít nie je bez rizika

15.09.2019 | Peter Csernák

Diskusia (25 reakcií) Pravidlá diskusie

15.09.2019 | Brunteles

Žiadna investícia nie je bez rizika. Nehnuteľnosť však dlhodobého hľadiska uchová hodnotu (ak sa samozrejme nepreženie vojnový front alebo červené znárodnenie). A popritom je možné ju užívať alebo poberať príjem z prenájmu (samozrejme v prípade nehnuteľnosti v primeranej lokalite). Ak navyše narastie i hodnota, je to bonus navyše.

15.09.2019 | Truhlik999

Ja tam vidím rizík dost:

- pokles ekonomiky
- zmena rezimu
- pokles počtu obyvateľstva
- nedostatok nájomníkov

15.09.2019 | TiCs

Súhlasím s tebou. Okrem toho ako čerstvo predávajúci 2 nehnuteľnosti (byť v BA, dom pri BA) viem reálne, ako NBS svojimi reguláciami osekala trh. V princípe je to dobré opatrenie, ale mešká cca 3 roky. Bublina sa zase nafúkla. Nie je racionálne, aby sa pri tak zraniteľnej ekonomike bublina tak nafukovala v pomerne k príjmom. Okrem toho silné populačné ročníky už odrodili. Momentálne vidím nehnuteľnosti ako úložisko peňazí natlačených ECB, ktoré majú ale k dispozícii len investičné skupiny, ale nie ľudia, ktorí by tie byty aj potrebovali. Naopak, krokmi ECB sa cenová hladina realít dostala na im nedosiahnuteľné úrovne.

15.09.2019 | Ivan475

presne.. developeri prelejú prachy od ECB cez nehnutelnosti do zahraničia a našinec v EU môže do konca života splácať hypotéku aby mohol bývať tam kde celý život na tú hypotéku otročí.. to je novodobá ekonomika vytvorená EuropskuCenralnouBlbosťou

15.09.2019 | Mati Hrnec

Aj s tebou suhlasim, pretoze tiez som vnimal ako rizika do buducna hlavne demografiu a disponibilitu prijmov slovakov a zranitelnost nasej otvorenej ekonomiky vzhladom k jej prirodzenej cyklickosti a vyrobe hlavne automobilov najcitlivejsie reagujucich na pripadne problemy v globalno hospodarstve...

No na druhej strane sa pozires na makrodata a zistis nasledovne...priemerny prijem bratislavcana v cistom je 1150 EUR, v druhom krajskom meste KE cez 860 teda presne neviem...zobries si uverovy strop vo vyske 8 -nasobku cisteho rocneho prijmu a prides na to, ze dvaja pracujuci s priemernym zarobom si mozu zobrat hypoteku v Kosiciach na nehnutelnost vo vyske cez 160 tis. EUR...pri splatke hypoteky im hypoteka nezoberie stale velku cast prijmu, teda niekde na urovni cez 30% ich disponibilnemu prijmu co nie je vobec strasne cislo... pri cenovo dostupnych dvoj ci troizbakoch sa stale nehybeme na cene 160tis.... tym nechcem napisat, ze tam aj mame byt, len ti pisem ze priestor tam stale je...

Dalej si zoberme zadlzenost domacnosti vzhladom k HDP na Slovensku, ak si vezmes priemer zapdnych krajin tak dostanes cislo bliziace sa k 60% HDP zadlzenosti domacnosti, lepsie zarabajuce krajiny ako Dansko a pod. kludne cez 100% HDP... Na Slovensku sa toto cislo pohybuje niekde na urovni cez 40% HDP, takze opät pri sucasnom raste miezd, ekonomiky a najmensej miere nezamestnanosti a silnemu dopytu po byvani nie je toto zadlzenie ani priemerom krajin platiacich eurom, Slovensko prakticky pred rokom 2008 nepoznalo hypoteky a nebol tu rozvinuty trh...no neskor sme zacali pocitovat nedostatok bytov, s klesajucimi urokmi sa stavali nehnutelnosti dostupnejsimi a silny dopyt vyhnal ceny tam, kde su... tolko z makrocisel...

A teraz si zober, ze sadzby od ECB-cky zostanu tam kde su...teda okolo 0% najblizsie desatrocia, pretoze aj 10 rokov po krize ich opatrenia fakticky nezaberaju a monetarna politika bezi fakticky v krizovom rezime...prechadzame do novej paradigmy ...Europa bude druhym Japonskom co sa tyka vyvoja monetarnej politiky...aspon to si myslim a aj väcsina odbornikov o tom uz zacina hovorit nahlas...

Moj instinkt mi hovori, ze ceny su vysoko, vela ludi nakupilo aj niekolko bytov este pred optareniami na prenajom, investiciu, pretoze aj hromada penazi v bankach prestala zarabat tak sa konzervativny ludia chylili k napkupom realit co dava logiku...no ked sa pozriem na makrodata, tak priestor pre rast tam este zjavne velky je, ak budu rast platy, resp. udrzi sa zamestnanost tak ceny podla tychto udajov este maju kam rast...a to dost.... tak sam neviem :-)

15.09.2019 | Ivan475

to hej, aby sme sa nedostali na japonskú úroveň, bude treba migrantov z tretích krajín ochotných množiť sa bez ekonomických vyhliadok, lebo priemerný európan sa vykašle na deti ak má splácať dom kde žije, aj keby platy do nekonečna rástli, čo sa asi ťažko stane ak nebude komu predávať :)

15.09.2019 | BrunoBruno

Vo všeobecnosti platí že Slovensko je cca 2-3 roky za Českom. Pozrite si aké sú ceny v Prahe. Cez 10000 kč (4000 eur)M2 priemer, žiadne Hradčany
Ten priestor na rast cien je. Samozrejme tým rozhodne nespochybňujem, že uvedené ceny sú veľmi vysoké s ohľadom na súčasné príjmy. I tak si však myslím, že ceny budú asi rásť, ale s ohľadom na opatrenia NBS pozvoľna kopírujúc skôr platové rasty. Takže podľa toho ako sa bude dariť ekonomike. A samozrejme stále viac a viac zohľadňujúc lokalitu (kde je praca, možnosti, infraštruktúra...).

15.09.2019 | @@@

4000 eur za m2 ???....hmmm to som si spomenul na toto http://www.stat.fi/... dole je tabulka ....česi su potom dobre na tom asi ako finni a že vraj sme zapad nedobehli ....dobehli :D :D :D a niektory aj predbehli :D :D

15.09.2019 | mba

Problem Prahy je uplne iny ako v BA.

Vela turistov, vela cudzincov, europska, ak nie celosvetova atraktivita Prahy, relativne nizka stavebna aktivita kvoli velmi dlhemu povolovaniu, relativne drahsie peniaze ako v SR.

Platit 300.000 eur za slusnejsi ale vobec nie luxusny byt v Prahe pochopim, v BA pre to niet vela dovodov.

Ale uvidime. Na SK totiz stale vyznamna cast ekonomiky nie je oficialna. Skor seda az cierna...

15.09.2019 | peto27

Za mna:
Priemerny plat v Bratislave posledne podla Trendu 1600 euro, cize v cistom 1200.
To znamena pre par mozna hypoteka +-240.000, tj. mozu cielit s pomocou rodiny byt za +-300.000.
Trojizbove byty v novostavbe s rozumnou dostupnostou do mesta su stale za +-250.000 takze priestor na rast este stale je, napriek tomu, ze dopyt z mimo SR skor nie je.
V Prahe sa uz ale byt pre malu rodinu v novostavbe blizi skor 400.000, takze tam na dalsi rast je treba verit aj v pretrvanie dopytu z mimo CR.

15.09.2019 | Laborec

Vychadzas z niektorych zaujimavych predpokladov:
- ze cele uspory aj prijem (+navyse este pomoc rodiny) ide na splacanie hypoteky
- ze ide o mladomanzelsky par
- ze banka poskytne hypoteku na 100 % bytu
- za banka poskytne taku vysoku hypoteku


16.09.2019 | @@@

priemerna mzda v ba kraj za 2 štvrtrok 2019 bola 1368 eur ....1600 udavaju platy sk či neviem aki portal ktory vychadza len z udajov ktore im nahlasia ludia a neskupa udaje všetkych ludi tak ako štatisticky urad kotry to vykonava na zaklade firemnych vykazov

16.09.2019 | mba

Podla mna nerealne a nebezpecne uvazovanie.

Ak maju obaja 1.200 EUR cisty plat (akoze v BA to nema kazdy, ale dobre), tak akakolvek pravidelna splatka na byt vo vyske viac ako 30% zo spolocneho prijmu 2400 EUR je velmi riskantna, ak obaja planuju rodinu, ktora o.i. znamena:
- matersku niekolko rokov,
- naklady na deti,
- nemocensku pri chorych detoch,
- aspon raz do roka dovolenku, atd.

Ak zoberiem bezpecnu hypo splatku na urovni ca. 700-800 EUR (lebo uver aj byt treba este poistit , platit poplatky,...) maximalna vyska uveru pri 2% uroku vychadza pri danej splatke na 20 rokov na ca. 160.000 EUR. Ak k tomu pripocitam max 20% vlastnych prostriedkov, tak realny 3-i byt pre rodinu by v BA nemal stat viac ako 222.000 EUR s DPH. Byty su pritom prepalene min. ca. 30%.

16.09.2019 | peto27

Tak za par rokov uvidime ci som spravil dobre ja kupit alebo vy cakat...
Ohladne hypo si ratam 1% na 30 rokov... cize 249.000 za 800 euro mesacne.
(Samozrejme, ze ten urok je isty iba na najblizsich par rokov, ale aj tie mzdy snad budu o par rokov trochu niekde inde.)

17.09.2019 | Mati Hrnec

30% z icteho prijmu na splatku hypoteky nie je vobec strasne cislo, je to uplny standard... ak k tomu este pripocitas bezplatne skolstvo a zdravotnictvo v krajine tak sa tu nebavime o ziadnych extremoch.... mladi si na to uz zvykli a chcu byvat... su ochotny 30 rokov splatcat, nieco take u nas neexistovalo a neboli sme na to zvyknuti...ale doba sa zmenila k vyrazne konzumnej spolocnosti zijucej do dochodkoveho zivota na dlh...

Najväcsim paradoxom je este fakt, ze ked dosiahneme dochodkovy vek banky su pripravene poskytovat tzv. "reverzne" hypoteky k prifinancovaniu maleho dochodku...vraj bezna vec v zahranici, no popravde som o tom prvykrat cital niekedy minuly rok...teda cely zivot splacas aby si zil vo vlastnom a nasledne opät dostanes dohodnutu sumu od banky :-) ma to byt nejaka forma setrenia na dochodok /ta splatena nehnutelnost/, takze deti sa k nehnutelnosti nedostanu /ale banka/ a budu odkazani kupovat si vlastnu nehnutelnost a opät splacat cely zivot ako ich rodicia... :-D proste spolocnost zijuca len a len na dlh...

Nezastavam vsak tieto nazory ktore hore pisem, len poukazujem na fakty nad ktorymi sa treba tiez asi zamysliet....

20.09.2019 | clovek1

reverzna hypoteka sa ale neposkytuje vo vyske 100% ceny nehnutelnosti, ale cca 50%.
takze za byt v hodnote 100.000€ zaplati banke s urokmi za 30r 115.000 a nakoniec mu banka vyplati 50.000. aby mal z coho dozit ...
pri mesacnych nakladoch 1.000€ tych 50.000€ vydrzi tak asi 6 rokov, t.j. cca do 68r zivota. potom asi dochoca umrie, alebo zazracne vyzdravie a nebude potrebovat zaplatit za opatrovanie.

20.09.2019 | clovek1

porovnavat zadlzenost obyvatelstva vzhladom k HDP v SR a Dansku je zavadzajuce. V SR ide na mzdy cca 42% HDP a v takom Svedsku 60%. potom je zadlzenost obyvatelstva 40% HDP v SR v pomere k ich prijmom asi taka ako vo Svedsku 60% HDP.
Viac smerodajne je zadlzenie voci prijmom obyvatelstva.
Zadlzenost v SR je velmi koncentrovana, mlade rocniky su vysoko zadlzene. stare rocniky ale dlhy nemaju, kedze este neboli hypoteky. Takze tie dlhy vo vyske 40% su vysoko koncentrovane v jednej skupine obyvatelstva, ktora (pri alikvotnom prepocitani) je zadlzena mozno aj vo vyske 80% HDP.
V USA do roku 2000 banky odmietali hypoteky presahujuce 4-nasobok prijmu domacnosti. Bublina v USA a GB praskla, ked ceny domacnosti dosiahli 5.5-nasobok prijmu domacnosti. U nas sa prezentuje 8-nasobok prijmu domacnosti ako prisna hranica (ktoru uz BA dosiahla).

Aj podla mna sa EU bude priblizovat k situacii v Japonsku. Ale vdaka istemu pristahovalectvu (najviac pristahovalcov prislo za posledne roky do Polska z Ukrajiny) to nebude az take zle ako v Japonsku.
V Japonsku dosahuju ceny akcii asi 50% urovne z 1989. Nehnutelnosti na tom budu asi velmi podobne.
Japonske obyvatelstvo nakupuje masovo statne dlhopisy. Statny dlh je na urovni 200% HDP.

15.09.2019 | @@@

pokles počtu obyvatelov nebude rovnaky po celom uzemi slovenka z toho vyplyva že aj tie ceny nakoniec sa budu odlišovať a dôjde k tomu čo je vidieť aj v krajinach zapadnej europy či je to UK alebo francuzsko a aj dalšie kde tam kde sa koncentruju ludia tam ceny nehnutlenosti su vysoke a tam kde počet obyvatelov yvraznejšie klesa tak ceny budu ovela nišžie ...napriklad nedavno som vidiel čisla z francuzska kde v niektorych regionoch je priemerna cena domu alebo bytu okolo 70tisic eur pričom region kde boli ceny najvyššie (okrem pariža ) mal priemer 414 tisic eur dokonca ani aglomeracia pariža čiže ile de-france mala priemenu ceny domov a bytov 330tisic eur (jasne že v centre pariža su ceny najvyššie 9tisic eur za m2 ale ostatne časti vzdalenejšie od centra mali ceny ovela nižšie ) a to iste sa da poroovať aj v UK kde v londyne su sice ceny vysoke ale v niektorych regionoch sa ceny pohybuju ovela nižšie .....slovensko v tom bude vypuklejšie kedže tu nemožme čakať že žeby nas zaplavili massy cudzincov ako v zapadnej europe čo by ceny mohlo održať na vysokej urovni ale skôr naopak na slovensku to bude ešte viac ked mnohi ludi sa bude stahovať do určitych regionov napriklad teraz je to ba a okolie kde ceny stale možu rast ale potom tu vzniknu regiony kde bytov a domov začne byt prebytok kedže ludia sa z nich začnu stahovať preč a pôrodnosť je nizka čim stratia aj na prirodzenom ubytku čo veci ešte prehlbi a v tychto regionoch bude problem byty a domy predať potom to može skončiť tak ako v niektorych oblastiach už dnes možme vidiet napriklad v taliansku https://www.etrend.... kde sa predavaju domy za velmi nizke ceny lebo ich nikto nechce a dokonca niektory starostovia miest v taliansku lakaju ludi na kadejake ine vychody napriklad ponukaju k domu 500 eur podobnym smerom už idu aj greci https://www.interez... a pred niekolkymi mesiacmi som čital niečo podobne aj o niektorych častiach japonska ..... takže nakoniec je potrebne zhodnotiť kde vlastne tie domy a byty kupovať

15.09.2019 | Truhlik999

S tym sa da súhlasiť.
Lokalita je základ.

15.09.2019 | Laborec

Toto sa vsak da lahko "uregulovat". Premiestnit hlavne mesto tam, kde je to porebne t.j. kde su ceny bytov nizke.

15.09.2019 | @@@

"Vrátiť sa na úroveň z roku 2008 trvalo domom a bytom ďalších päť rokov. Až v druhom štvrťroku 2019 priemerná cena nového bývania prekonala rekord z roku 2008 a dosiahla 1 556 eur za štvorcový meter."

na veci je potrebne sa niekedy pozrieť aj hlbšie nie len povrhne potom často nevidime viac ..... porzi tu https://www.nbs.sk/... .... članok ma sice pravdu že ceny domov a bytov sa vratili na uroven z roku 2008 až v roku 2019 ale ked sa pozrieme na byty tak tie najvyšišu uroven z roku 2008 prekonali už v 4štvrtroka 2017 a odvtedy ešte narastli a dnes su oproti vrcholu z roku 2018 o 14% vyššie

dalšia vec je to že ked sa rvatime do roku 2008 tak vidime že tam k narastu došlo priliš rychlo ked ešte v 1 štvroka 2007 bola priemerna cena bytu 1108 eur v 2štvrtoka 2008 už dosahovala vrchol 1619 eur ....ale posledne roky tie ceny nešli tak rychlo hore a už ôsmy štvrtrok prekonavaju najvyššiu uroven z roku 2008 a to sominanych 1619 eur

ak si dalej uvedomime že v 2 štvroku 2007 boli ceny 1206 eur za m2 pre byty a v 2 štvroka 2008 boli ceny už na vrchole 1619 tak da sa povedať že to obdobie trvalo len 1 rok ale ano po roku 2008 sa pod hranicu 1206 eur za m2 bytu nikdy byty neprepadli ...ked si zoberieme do uvahy štvrtroky ked cena presiahla 1400 eur za m2 pre byty tak v okolo roku 2008 tak tam vidime štyri štvrtroky ked tato cena bola vyššia ale od 1 štvrtroka 2016 vidime že ta cena je stale vyššia ako 1400 eur za m2 čiže ide už o 14ty štvrtrok v poradi kedy ceny prevyšuju 1400 eur za m2 ....a prave dnes aj nbs hlasi že ludia beru ovela viac uverov na byvanie ktore aj narastli ....
...niekedy dlhe obdobie aj ked o čosi nižšich cien može nakoniec prevyšovať kratke obdobie vysokych cien a mať vyrazne nasledky

15.09.2019 | Laborec

Pred vyse polrokom boli clanky, ze ludia v decembri 2018 rekordne brali uvery na byty, pretoze vstupovala do platnosti prisnejsia regulacia NBS, kedze v SR zacinal byt rizikovo vysoky podiel nesplacanych hypotek (rast nezdraveho dlhu).
Preslo tristvrte roka a znova sa hlasi rekordny pocet novych hypotek.
Nieco mi uslo.. ?

16.09.2019 | @@@

chyba je v tom že NBS nemože zvyšovať urokove sadzby lebo na to tu je len ECB ktora ma pod kontrolou euro ...pokial sme mali korunu tak to mohla riadiť nbs ....ak by sme tu korunu mali už dnes by sme mohli urokove sadzby zvyšiť čim by sa zvyšili aj splatky za hypoteky a mnoho ludi by od toho odradilo ....ale to sa nedeje ECB sa neriadi len slovenskom kedže to je priliš male takže ECB ignoruje našu inflaciu aj keby bola 8% a tak sa pozera len na velke krajiny EMU a tym padom pre zly vyvoj v tych krajinach dalej znižuje urokove sadzby ešte nižšie čim banky aj na slovensku možu ponukať ešte nižšie uroky takže nakoniec NBS nema žiadnu možnosť v tom čo robiť .....

môj nazor je že NBS je zbytočna inštitucie aj ked niečo teraz uroby ( čo ja urobila zaviedla nejake tie opatrenia napriklad hypoteky maximalne do 80% hodnoty nehnutelnosti a 20% vlastnych zdrojov alebo maximalne 8 nasobok ročneho prijmu žiadatela ) aj tak to nijako vyrazne nema vplyv ....takže ma možnosť bude nerobiť nič a kažimir može dostavať vysoky plat za nič nerobenie alebo niečo akože urobi ale aj tak to nema nato vyrazny vplyv len sa uradnici budu tvariť že niečo robia ..... takže v preklade je jedno či piju kavičku alebo sa tvaria že niečo robia prachy im idu stale bez ohladu na vysledky ktore aj tak nedokažu priliš ovplyvniť

16.09.2019 | Adam.SR

Mám dojem, že ako v predchádzajúcom období prehriateho trhu je typickým kupujúcim je 35r pár, zadĺžia sa na maximum + ihneď vezmú uver na zariadenie a samozrejme uver na SUV. O rok/dva ide manželka/manžel na materskú a žijú s jedného príjmu = kamikadze.
Inflácia je už tu = nárast výnosov 30y + 10y bondov = nárast sadzieb spotrebákov + nárast sadzieb hypo = nárast počtu neplatičov = ochladenie trhu s realitami, ale asi najskôr a autami. Áno sadzy môžu vzrásť aj keď ECB bude držať ako partizán :)
Je fakt, že ma tento scenár ale vôbec vôbec neteší, lebo je sprevádzaný nešťastím, ropzadom rodín a celých komunít.

17.09.2019 | elon

Po 10 rokoch sa ceny vrátili v BA len tam kde boli. Odvtedy platy vzrástli, úroky klesli a boli vytlačené triliony ďalších peňazí. Perspektívne z dlhodobého hladiska do budúcnosti budú euro chechtáky oslabovať smerom k nulovej hodnote. Nešťastie príde, keď raz táto fiat bublina praskne a ľudia nebudú mať skutočný majetok, iba číslo na účte s rapídne klesajúcu skutočnou hodnotou.

Treba si aj uvedomiť ze nie každý môže bývať v centre hlavného mesta. Stále budú dobré možnosti na bývanie na okraji, pripadne v inom meste alebo na dedine.

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.