Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Axel Mallener: majster v presviedčaní, ktorý rád loví inžinierov

Nominácia na Manažéra roka 2019 | V prievidzskom Brose pracuje Nemec Axel Mallener, ktorý hovorí plynulou slovenčinou, pretože si nevie predstaviť, ako by tu mohol riadiť závod bez toho, aby ovládal jazyk.

15.09.2019, 19:00 | Radovan Žuffa | © 2019 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 0

Na pozícii generálneho riaditeľa nemeckej strojárskej firmy Brose, ktorá je systémovým dodávateľom komponentov pre automobilový priemysel po celom svete, je už dvanásť rokov. Vedenie skupiny mu vďaka jeho manažmentu verilo natoľko, že pristúpilo na odvážny návrh otvoriť u nás aj druhú prevádzku Brose.

Kým Lozorno je klasickou montážou a dodáva pre Volkswagen, Prievidza má vlastný vývoj a robí podporu ostatným fabrikám skupiny v Európe. Axel Mallener šéfuje obom slovenským podnikom a riadi aj viac ako stomiliónovú investíciu, ktorá sa už štvrtý rok realizuje v Prievidzi. TRENDU prezradil aj to, ako byť efektívny, udržať si ľudí, rozvíjať výskum a k tomu spať ako dieťa.

Najmä vďaka vám dnes sedíme v Prievidzi a nie v Rumunsku. Považujete druhú prevádzku Brose na Slovensku za svoj najväčší manažérsky počin?

Ako manažér som si už dávno zvykol, že nemôžem o mnohých veciach rozhodovať sám. Sme totiž veľká firma, ktorá má systémy a štruktúry. Aj ja sa zodpovedám vedeniu a majiteľom. Vo firme však platí, že ako manažér môžem mať veľký vplyv. Držíme sa filozofie, že každý manažér pracuje tak, ako keby išlo o jeho vlastnú spoločnosť. Vďaka tomu, že sa vedenie v otázke rozširovania spoliehalo na mňa, mohol som urobiť rozhodnutia, ktoré priviedli Brose do Prievidze. Pri rozhodovaní som mal dôveru a mohol som priniesť návrhy, hoci sa uvažovalo aj o iných lokalitách pre závod.

Súviselo to s vašimi presvedčovacími schopnosťami alebo išlo o jednoduchú matematiku?

Na konci je vždy jednoduchá analýza, ale o mnohom rozhodlo aj to, že vedenie rozumelo mojim argumentom a tomu, že na svojej pozícii som mal voľné ruky a dokázal na seba vziať zodpovednosť. Také podmienky sa snažím vytvoriť aj našim zamestnancom. Áno, boli tu návrhy vybudovať nový podnik v Srbsku, Rumunsku či Moldavsku. O mnohom však rozhodujú nielen hrubé čísla, ale aj okolnosti či politické otázky. Aj na základe nich som dokázal presvedčiť majiteľov stavať na Slovensku.

Neprehliadnite

Šesť generácií šéfov

Prečo sa teda Slovensko firme Brose oplatilo?

Z manažérskeho hľadiska mám skúsenosti z rôznych lokalít, lebo som pôsobil veľa rokov v Poľsku, Bielorusku, na Ukrajine či v Rusku. Okolité trhy dobre poznám. Viem však, že lacná pracovná sila a výhodné hodinové sadzby nie sú všetko. S nimi sa dá síce kalkulovať, ale podstatné je, čo konkrétne za tie nízke sadzby dostanete. Aj preto, že som tieto aspekty vedel porovnať na iných trhoch, som správne odhadol, že Slovensko je dobrá voľba. Túto skúsenosť sme už navyše mali aj vďaka prevádzke v Lozorne, kde Brose pôsobí tiež.

V čom bolo Slovensko dobrou voľbou?

Vedel som, že Slováci sú pracovití a schopní ľudia, vedia sa dohovoriť aj v iných jazykoch a sú svedomití. Keď sú s vami dva roky, ostanú s vami navždy. Nemenia prácu len preto, že im inde ponúknu o trochu viac.

Je to váš štýl riadenia – sústrediť sa na ľudí a viesť firmu ako vlastnú?

Áno. V Bratislave som dal dohromady svoj manažérsky tím. Takmer dve desiatky skúsených ľudí, ktorí tvorili základ projektu v Prievidzi. Títo ľudia sem so mnou pred štyrmi rokmi odišli a všetci sú stále so mnou. To je lojalita.

Sám sa javíte ako lojálny manažér vo vzťahu k Brose.

Som ním už dvanásť rokov. Brose je vynikajúca firma. Osobne mi dáva slobodu v rozhodovaní, čo mi vyhovuje. V tejto pozícii sa cítim ako podnikateľ, pretože rozhodujem takmer o všetkých aspektoch každodenného fungovania podniku. Všetko, čo tu vidíte, sú naše nápady. To je Brose. Najviac si cením, že môžem niečo nové vybudovať a podpísať sa pod to.

Držíme sa filozofie, že každý manažér pracuje tak, ako keby išlo o jeho vlastnú spoločnosť 

Čo ste robili predtým?

V biznise som už viac ako dvadsať rokov. Začínal som ako absolvent a Brose je zrejme vyvrcholením mojej kariéry. Začínal som v Procter & Gamble ako procesný inžinier, mal som na starosti nový produkt. Nikdy som sa nepovažoval za výnimočného inžiniera, ale skôr za riadiaceho človeka. Aj preto, že som mal vždy vlastnú víziu. Veď v rodine máme šesť generácií šéfov či riaditeľov. Bol ním môj starý otec aj otec. Riadenie mám asi predurčené.

Zdroj: Maňo Štrauch

Rád skúšam nové veci

Čo bola vaša prvá skúsenosť s manažmentom?

V Procter & Gamble som viedol tristočlenný tím. Mal som 27 rokov a musel som robiť rôzne rozhodnutia. Aj prepúšťať. Mladého človeka podobné skúsenosti ovplyvnia. Tam som sa naučil pracovať srdcom a vnímať ľudí. Pretože nejde o fabriku a stavbu, ide o ľudí. To vám síce povie mnoho manažérov, ale my to naozaj robíme.

Čím si vás získalo Slovensko?

Po Procter & Gamble som viedol veľmi rýchlo závod s takmer tisíc ľuďmi v Poľsku. A to bol prvý krok smerom ku krajinám V4. Neviem prečo, ale ťahalo ma to sem. Už vtedy som premýšľal nad tým, že sa musím nejako špecializovať, aj nad tým, že krajiny V4 budú dôležité. Po pozícii v Poľsku som dával dokopy závod v Rusku, Bielorusku a na Ukrajine. Nemôžem pracovať na projekte, ktorý nerastie. Musím stále niečo dávať dokopy, rozbiehať nové projekty, spájať ľudí. Po úvodných rokoch s Brose v Lozorne som cítil, že potrebujem nový impulz.

Ako ste pristupovali k analýze trhov pre novú investíciu?

Investovať do ďalšieho závodu na Slovensku malo svoj význam. Boli tu synergie, ktoré sme mohli využiť, či už v oblasti logistiky, nákladov, alebo kvalifikácie. Obišiel som takmer celé Slovensko, rozprával sa s primátormi. Bola to výzva. Nakoniec sme v Prievidzi našli takmer ideálne podmienky. K tomu prispelo aj to, že v regióne existovala možnosť budúcej pracovnej sily, ak by sa tu raz zavreli bane.

Zdroj: Maňo Štrauch

Bol to netradičný prístup, ale zároveň logický krok.

Nevnímam to ako manažérske rozhodnutie, skôr ako analýzu trhu. Lebo pracovná sila je pri veľkých investíciách kľúčová. Keď máte mesto so 60-tisíc obyvateľmi, jeho pracovná sila je možno polovičná. Pri nezamestnanosti desať percent je to tritisíc voľných ľudí, z ktorých však polovica nechce či nemôže pracovať. A potom máte ešte určité prirodzené hranice. Keď chcete ísť na 1 500 až 2 000 zamestnancov, musíte sa zamyslieť, kde ich zoženiete. Fakt, že v blízkej budúcnosti iný podnik ukončí výrobu a na trh sa dostanú tisícky ľudí, bol jednou z dôležitých súčastí nášho rozhodnutia. Bol dôležitým argumentom, prečo postaviť na Slovensku ďalší závod.

Počúvať ľudí je to najdôležitejšie. Vnímať, čo hovoria, čo navrhujú 

Čím ste ešte argumentovali?

Slovensko je malá a logisticky limitovaná krajina. Má aj drahšiu pracovnú silu, než je na Balkáne či inde vo východnej Európe. Čisto finančne by to v porovnaní s nimi nemalo význam. Ale poznal som tunajších ľudí, pridanú hodnotu, ktorú tvoria. Vedenie mi verilo v tomto rozhodnutí na sto percent. Keď idete do niečoho so srdcom a odhodlaním, môžete o tom presvedčiť aj iných. A iba vtedy môžete mať úspech. Vedel som, že na Slovensku dokážeme všetko, čo sme si predsavzali.

Naplnili sa vaše očakávania?

Doteraz sme dosiahli všetko, čo sme chceli. Na to, že trh bude klesať, sme zareagovali už v ročnom predstihu, keď sme spomalili prijímanie nových ľudí. Máme ich asi o šesťdesiat menej, než sme plánovali, ale z hľadiska manažmentu je to dobré, lebo to sú ľudia, ktorých nemusíme prepustiť. Som rád, že vieme prijať podobné inteligentné rozhodnutia včas. Trh je pomalší, než bol v minulosti, ale práve pre istú prezieravosť necítime tlak. Zarábame a sme v poriadku.

PwC

PwC

Vývojové kapacity aj u nás

Ako odhadujete ďalší vývoj trhu a nové výzvy?

Počítam s poklesom. Nemusí to byť náhly prepad, ale snažím sa už dnes viesť firmu k tomu, aby sme boli pripravení. Som optimista. Keď má firma problémy, nájde riešenia, ktoré by inak nehľadala. Krízy slovenským spoločnostiam doteraz vždy pomohli, pretože aj nemecké firmy hľadajú alternatívy a na Slovensku doteraz vždy našli kvalifikovanú pracovnú silu a priestor na rast. Urobili sme si v Nemecku také dobré meno, že mnohé veci, ktoré sa pre Prievidzu pôvodne neplánovali, sem napokon zaradili. Napríklad vývoj elektronických komponentov.

Je dôležité diverzifikovať klientov, hľadať synergie?

V tomto sme ideálne nastavení, lebo máme produkty, ktoré sú potrebné bez ohľadu na to, či budeme riešiť elektromobily, dieselové autá alebo niečo iné. Rozhoduje iba to, že ak klesá automobilový trh, padajú aj iné odvetvia. A my musíme byť pripravení. Vtedy sa ľudia musia cítiť bezpečne. Robím všetko pre to, aby sme mali náklady pod kontrolou a aby ľudia mali čo najväčšiu istotu. Mnohé veci sme predvídali rok vopred. Ako manažér som spokojný, keď viem, že ľudí v najbližšom roku nemusím prepúšťať.

Vizitka Brose
(mil. eur)
Vizitka Brose
PRAMEŇ: TREND Analyses

Je z tohto dôvodu pre vás dôležitý aj výskum a vývoj? Investujete do nich?

Slováci často sami ani nevedia, ako dobre sú kvalifikovaní. A majú na viac. Krajina sa viac ako dvadsať rokov považuje za montážny trh. Ale vo výrobe sme dnes dosiahli vrchol. Tá sa už dá robiť aj inde. Teraz je zaujímavé trh rekvalifikovať. Je to veľká šanca pre Slovensko. Chcel som od začiatku ukázať, že vývoj sa dá robiť aj tu, hoci mnohí hovorili opak. Máme veľmi šikovných ľudí a inžinierov. To isté sa snažíme ukázať aj mladým vďaka duálnemu vzdelávaniu. Pritiahnuť nové generácie k technike, nielen k právu.

Nájsť nových kvalitných ľudí je výzva. Vy sa aktívne venujete aj HR a marketingu.

Od začiatkov mi v Prievidzi bolo jasné, že ľudské zdroje a marketing sú pozície, ktoré musím obsadiť ako prvé. Všetky kampane sme pripravovali spolu. Stačí mať len otvorené oči. Všimol som si, že mnoho ľudí odchádza do iných miest alebo do zahraničia. Prečo by sme im nemohli ponúknuť robotu tu? Prečo by sme im nemohli ponúknuť prácu v ich meste? Oslovovali sme ich, aby sa vrátili.

Zdroj: Maňo Štrauch

Fungovalo to?

Samozrejme. Nikto neveril, že dokážeme po roku fungovania zamestnať v Prievidzi osemdesiat inžinierov vo vývoji. Ja som v tom videl reálny cieľ – dať im dôvod a príležitosť, aby sa vrátili alebo presunuli sem.

Ako ste na tom dnes z hľadiska zamestnanosti?

Celkovo máme priestor vybudovať päť fáz podniku. Aktuálne máme za sebou dve fázy a začíname s treťou, pričom každá má potenciál na štyristo až štyristopäťdesiat ľudí. Teraz máme tamer 800 zamestnancov. Všetko závisí od toho, ako sa vyvinie trh, aký ohlas získame od mesta či štátu. Nechceme robiť unáhlené kroky. Chceme mať veci pod kontrolou a pomaly postupovať vpred.

Havel & Partners

Havel & Partners

Manažment aj šport

Čo z manažérstva využívate vo svojom súkromnom živote?

V práci rokujem o miliónoch a väčšinou to ide jednoducho. Zato so svojou dcérou niekedy nedokážem pohnúť. Talent na vedenie ľudí znamená vedieť ich počúvať. To je najdôležitejšie. Vnímať, čo hovoria, čo navrhujú. Človek sa tak otvára novému, nedrží sa vecí, o ktorých je presvedčený. Rád prepájam šport s firmou. Tak sa bližšie dostávame do kontaktu. Vymieňame si myšlienky, posilňujeme disciplínu, lojálnosť.

Ste typ športovca, ktorý sa potrebuje prekonávať?

Áno. V športe aj v práci. Navyše sa rád bicyklujem, boxujem, venujem sa crossfitu. Učím sa, ako reagovať na prekážky, aj v biznise. Riešime veľké investície a riadime veľa ľudí, nevyhneme sa chybám, ale napokon ide o to, ako ich dokážeme zvládnuť. Poučiť sa z nich.

Keď padá trh, musíme byť pripravení. Aby sa ľudia cítili bezpečne 

Uvažovali ste niekedy o vlastných biznisoch?

Určite by som mohol, ale načo? Mám svoje nápady a našli by sa aj ponuky, ale nevidím na to dôvod, ak sa môžem naplno realizovať na svojej pozícii, kde mám voľnosť a priestor veci posúvať vpred. Mám všetko, čo potrebujem, a k tomu schopných ľudí okolo seba. Na terajšej pozícii som dostatočne efektívny a poznám aj svoju mieru rizika a zodpovednosť.

Platí to aj pri miliónových investíciách, ktoré robíte?

Spím ako dieťa. Viem, že sa môžem spoľahnúť na svojich ľudí. Aj oni mne ako manažérovi veria. Držíme sa princípov a disciplíny, preto to funguje.

Čo považujete za svoje najťažšie rozhodnutie?

Keď musím niekoho prepustiť. To ma bolí, pretože viem, že vždy existuje aj lepšie riešenie. Ale niekedy tú lepšiu cestu nájsť neviem.

Čo sú pre vás dnešné priority a vízie do ďalších rokov?

Od začiatku bol plán, že budeme každé dva roky stavať novú halu. V roku 2017 sa otvárala prvá fáza, koncom vlaňajška sme spustili druhú. Na jeseň začneme stavať tretiu, ktorú by sme chceli otvoriť koncom roka 2020. Náš plán sedí. Všetko dobre funguje. Veľký vplyv na ďalšie fázy bude mať vývoj na trhu. Naň budeme reagovať. Napriek tomu chceme každý rok prijať tristo až štyristo ľudí vrátane inžinierov. 

Axel Mallener

vyštudoval chemické a strojné inžinierstvo a obchod. Pôsobil ako procesný inžinier v spoločnosti Procter & Gamble. V Brose zastáva funkciu generálneho manažéra v prevádzkach v Lozorne a Prievidzi celkovo už dvanásty rok. Zodpovedal za rozbeh podniku v Prievidzi, kde plánuje preinvestovať sto miliónov eur. Inicioval aj projekt rozšírenia letiska v Prievidzi, ktorý spoločnosť financovala, dnes letisko využíva na efektívnu prepravu zamestnancov. Venuje sa cyklistike, turistike, boxu a crossfitu.

Partneri:

Partner projektu

Partner projektu

Official image partner

Dočítali ste článok z TRENDU
Článok vyšiel v týždenníku TREND 36/2019. Ak ste predplatiteľ TRENDU alebo TRENDU Digital, prihláste sa alebo si aktivujte predplatiteľský prístup.
Vyberte si predplatné od 4,45 €
  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Manažér roka 2019

Tagy Manažér roka 2019

Diskusia (0 reakcií)