Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Miroslav Labaš: ten, čo naháňa strach zahraničným reťazcom

Nominácia na Manažéra roka 2019 | Miroslava Labaša najviac bavia zdravé potraviny, dodávateľov nahovára, aby vylúčili éčka. Uprostred veľkej konkurencie zahraničných reťazcov sa dostal na post najsilnejšieho domáceho obchodníka s potravinami a spotrebným tovarom.

29.09.2019, 19:00 | Ivan Haluza | © 2019 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 11

Jeho veľkoobchod Labaš a vlastné supermarkety Fresh Plus od ostatnej krízy zdvojnásobili tržby na skoro 260 miliónov eur. Vďaka tomu sú trhovou šestkou za Tescom, Lidlom, Kauflandom, Billou a Metrom a siedmou najväčšou firmou Košického kraja. Miroslav Labaš pre TREND hovorí, ako sa mu to podarilo či aké má plány.

Vďaka čomu ste najsilnejším slovenským obchodníkom?

Najdôležitejšie pre úspech je, aby si človek veril. Ja som si dával za cieľ vždy rásť. Za 26 rokov, čo podnikám, sme každý rok rástli. Treba si nastaviť cieľ, veriť si a napĺňať ho. Usilovne robiť. Potom to ide.

Miroslav LabašZdroj: Maňo Štrauch

Aké bolo najlepšie rozhodnutie vašej kariéry?

Keď sme sa v roku 2003 posunuli z veľkoobchodu do vlastných predajní. Dlho som do toho nechcel ísť, ale bez nich by sme tu dnes vedľa zahraničných reťazcov asi neboli. Vlastné predajne sú investične náročné, musíte v nich viac pracovať s personálom, no sú najväčšou istotou. Obchodník musí mať pod kontrolou aj predaj konečnému spotrebiteľovi. Inak presne nevie, čo ľudia potrebujú. Vlastné predajne nám pomáhajú, hoci pre ne platia čoraz prísnejšie štátne regulácie a pokuty.

Aký podiel na tržbách tvoria vlastné predajne Fresh Plus?

Blíži sa to polovici a už čoskoro sa to vyrovná veľkoobchodným dodávkam do zhruba 800 predajní partnerov Fresh našej nákupnej aliancie.

Zaujímavý je váš plynulý rast. Za desať rokov tržby každoročne poskočili o zhruba 15 miliónov eur. Je to plán?

Nie. Vždy však pracujeme rovnako - naplno, možno preto je náš rast taký vyrovnaný. Mne plynulý rast vyhovuje. Keby firma skákala raz tak a raz onak, ťažšie by sa riadila. Najľahšie sa riadi mierny rast.

Aký ste manažér? Diktátor či skôr demokrat a moderátor?

Diktátor určite nie som. Nebránim sa ani riešeniu personálnych problémov, ale zvyčajne dávam ľuďom šancu, aj keď sa hneď niečo nevydarí. Požadujem výsledky, ale málokedy to s niekým úplne vzdám tak, že dosť – končíme.

Kedy ste to naposledy predsa len s niekým vzdali?

Príkladom sú tržby. Keď nie sú tam, kde môžu byť. Najčastejšie siahame po výmenách vedúcich predajní. Každej jednej musia rásť tržby. Ani jedna predajňa nemôže brzdiť napredovanie celého podniku.

Napísali ste knihu o podnikaní. Rád sa delíte o skúsenosti?

Aj to. Impulzom však bolo, že raz po mne niečo zostane aj pre mojich vnukov. Budú vedieť, s čím som uspel. Chcel som tak im, ako aj iným ľuďom zanechať odkaz, že sa netreba vzdávať. Treba ísť za svojimi cieľmi. Chyby sú na to, aby sme sa z nich poučili a išli ďalej lepšou cestou.

PwC

PwC

Pokračovanie článku - stránka 1 z 3
Pokračovanie článku na ďalšej stránke
  • Tlačiť
  • 11

Rubrika Manažér roka 2019

Tagy Labaš, Manažér roka 2019, Mirolslav Labaš