Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Miroslav Labaš: ten, čo naháňa strach zahraničným reťazcom

Pokračovanie článku - stránka 2 z 3
Pokračovanie článku na ďalšej stránke

29.09.2019, 19:00 | Ivan Haluza | © 2019 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 11

Už dlhšie máte v manažmente aj synov Miroslava a Richarda. Aj ste na nich previedli časť firmy. Obaja majú asi 16 percent. Zmenilo to firmu a jej smerovanie?

Mňa synovia veľmi obohatili tým, že sa na nich môžem plne spoľahnúť. Viem, že im na firme bytostne zaleží, lebo v nej sami majú podiely. Veľmi rád s nimi hovorím, ako si predstavujú jej budúcnosť. Hlavným šéfom som stále ja. Nevidím dôvod, aby som žezlo odovzdal úplne. Starší Miroslav pre nás robí Public Relations a mladší Richard má na starosti naše projekty z IT. Okrem toho má aj vlastnú firmu na vývoj softvéru pre obchodníkov.

Viete už, či podnik predáte, alebo prejde na vaše deti?

Toto ešte nemám ujasnené. Ponúk na odkúpenie sme mali už niekoľko, ale nikdy sme nešli do hlbších rokovaní. Zatiaľ som stále na čele firmy ja. Chlapci sú trpezliví. Keď budem vidieť, že nastal správny čas, firmu plne zverím deťom.

Dávnejšie ste nám prezradili, že po narodení najmladšej dcéry ste do práce pol roka chodili len na hodinu denne a firma rástla ďalej. Ako to bolo možné?

Firma nestojí len na mne. Mám výkonného riaditeľa na operatívny manažment, ktorý riadi ostatných riaditeľov. Iba dlhodobejšie stratégie musím odsúhlasiť ja.

Každý rok ste v zisku zhruba tri milióny eur, no na čistý profit premieňate len pol druha percenta tržieb. Napríklad Kaufland má rentabilitu až päť percent.

Áno, máme rezervy. Vždy môžeme byť lepší. Ale vyšší zisk nadnárodných konkurentov spočíva v tom, že nakupujú vo väčších objemoch. Na dodávateľov môžu byť tvrdší a náročnejší. Aj my máme svoje pozície a vieme si vyjednať od dodávateľom zaujímavé ceny, no konkurencia je čoraz väčšia.

Miroslav LabašZdroj: Maňo Štrauch

Ako vás zasiahol mohutný rast platov u konkurentov?

Pri platoch platí, že najviac ich zdvihol rast minimálnej mzdy. Nehovoriac o príplatkoch za víkendy a sviatky a rekreačných poukazoch. My však nevieme vládou tlačený rast platov vykryť z našich rezerv. Ceny potravín budu musieť ísť hore. Vidím to v hospodárení našich predajní a vidia to aj dodávatelia na výkazoch svojich fabrík. Už nejaké dva mesiace zdvíhame aj ceny.

Ako sa vyvíja dopyt po potravinách? Klesá?

To nie. Ľudia nezačnú jesť menej. Navyše veď teraz na tie drahšie potraviny majú aj vyššie platy. Čo dostávajú teraz viac, zasa minú na drahšie služby i produkty.

Stratíte tak časť ziskov?

Preklopí sa to zrejme na nižšie úrovne. Nárast osobných nákladov je výrazný. Aj neustály tlak štátu na obchodné podmienky medzi reťazcami a dodávateľmi je veľmi zvláštny. Štát ho obhajuje tým, že chce zabrániť, aby silné zahraničné reťazce tlačili na menších domácich potravinárov, no limitovaný som tým aj ja ako slovenský obchodník pri vyjednávaniach s potravinárskymi fabrikami a obchodnými dcérami nadnárodných producentov potravín. Ako môže východoslovenský obchodník Labaš neprimerane tlačiť na také firmy ako Nestlé či Mondelēz, že do toho musí štát vstupovať osobitnými zákonmi? Voľný trh je vždy najlepšie riešenie. Akékoľvek regulácie narúšajú stabilitu a niekoho zvýhodňujú.

Havel & Partners

Havel & Partners

Pokračovanie článku - stránka 2 z 3
Pokračovanie článku na ďalšej stránke
  • Tlačiť
  • 11

Rubrika Manažér roka 2019

Tagy Labaš, Manažér roka 2019, Mirolslav Labaš