Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Miroslav Labaš: ten, čo naháňa strach zahraničným reťazcom

Pokračovanie článku - stránka 3 z 3
Koniec článku - stránka 3 z 3

29.09.2019, 19:00 | Ivan Haluza | © 2019 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 11

Obchodník, ktorý zlepšuje receptúry

Vnímate aj vy nedostatok pracovníkov?

U nás bola situácia s ľuďmi veľmi zlá pred rokom. Potom sme si objednali externú poradenskú firmu. Dnes už nedostatkom ľudí netrpíme.

Čo sa zmenilo?

Poradca nás posunul v tom, kde a ako si nájsť nových pracovníkov. Celkovo sme zaktivizovali nábor. Posilnili sme personálne oddelenie a začali sme nováčikov aj lepšie zaškoľovať. Viac kontrolujeme aj ich kvalitu, viac s nimi komunikujeme a pýtame sa ich, čo im chýba. Dať niekomu zmluvu už dnes nestačí. Treba mať o ľudí väčší záujem.

Miroslav LabašZdroj: Maňo Štrauch

Vlani vám odišlo 550 ľudí. Nových ste prijali 650. Nie je to priveľká fluktuácia?

Práve preto sme si objednali pomoc špecialistov. Najvyššiu fluktuáciu sme mali v predajniach na pozícii predavačiek. Tento rok budú naše čísla určite lepšie.

Ani jedna predajňa nemôže brzdiť napredovanie celého podniku 

Už dlhšie chcete predávať čo najviac zdravých potravín. Dodávateľov nahovárate na zníženie umelých prísad. Čo na to spotrebiteľ?

Predaje zdravých potravín sú menšie, než by som očakával. Ľudia si stále málo uvedomujú, ako sú pre ich zdravie dôležité kvalitné potraviny.

Výkonnosť firmy Labaš
(mil. eur)
Výkonnosť firmy Labaš
PRAMEŇ: Labaš

Koľko z vašich tržieb tvoria zdravšie potraviny?

Ťažko to spresňovať. V predajniach máme špeciálne oddelenia biopotravín, ako aj farmárske potraviny vyrobené tradičnými spôsobmi bez chémie. No a potom sa ešte snažíme meniť k lepšiemu aj receptúry veľkých dodávateľov potravín. Určite to robíme pri našich privátnych značkách, ktoré pre nás vyrábajú. V nemálo prípadoch niektoré firmy po našich apeloch zlepšili aj receptúry vlastných brandov. Veľmi dobre reagujú pekári. Spravili nám rožky, čo obsahujú viac vitamínov a výživných látok. Keksíky pre nás už tiež jeden dodávateľ vyrobil z celozrnnej múky a s menej éčkami.

Vo výročnej správe uvádzate, že chcete podporovať aj vývoj zdravších potravín.

Napríklad teraz si registrujeme predaj mlieka s probiotikami. Zaplatili sme výskum, ktorého cieľom bolo vyextrahovať z kravského mlieka tie najužitočnejšie probiotiká. Už máme firmu, ktorá ich bude produkovať. A hľadáme aj mliekareň, čo bude dodávať takto obohatené mlieko.

Aké máte dlhodobejšie plány?

Chceme napredovať v predaji zdravých potravín. A budeme otvárať aj ďalšie vlastné predajne. V Košiciach, kde ich už teraz máme 23, chceme ďalších sedem či osem. Tri staviame a na ďalšie máme vytypované lokality.

Koľko vlastných predajní by ste chceli mať o desať rokov?

Asi 50. Možno 60.

Aj na západe Slovenska? Vlani ste získali veľký pozemok v Bratislave oproti OBI, kde chcete postaviť supermarket a nad ním kancelárie a byty.

My si vždy vieme nájsť zaujímavé miesta aj na východe. No pokiaľ ide o obchodno-bytový projekt v Bratislave, tento rok ho ešte nerozbehneme. Najskôr chceme mať v hlavnom meste dva či tri projekty na nový supermarket. S jedným by sa nám robiť zvoz neoplatilo. Teraz hľadáme ďalšie vhodné pozemky. Okrem Košíc sa pozeráme len po Bratislave.

Neprehliadnite

Rastie aj sieť partnerských obchodov Fresh?

Tých 800 malých obchodníkov pod naším konceptom je optimum. Nejakí pribúdajú, ale nahradzujú tých, ktorí skončili. Vo veľkoobchode čakáme už len mierny rast tržieb. Výraznejšie chceme rásť s vlastnými predajňami.

Voľný trh je vždy najlepšie riešenie. Regulácie narúšajú stabilitu a niekoho zvýhodňujú 

Tento rok rozšírite košické sklady o 10-tisíc paletových miest. Koľko zainvestujete?

Na túto investičnú akciu sa len chystáme, ale pozemky už máme. Stáť nás to bude osem miliónov eur. Nové sklady zvýšia naše tržby na zhruba dvojnásobok.

Pozeráte sa aj po akvizícii iného veľkoobchodníka či siete obchodov? Kedysi sa hovorilo o Tescu, keď sa spomínal jeho možný odchod.

To bola taká nafúknutá kačica. Ja som povedal iba to, že možno by sme od Tesca kúpili na východe nejakú jeho predajňu. My nechceme kupovať celé siete, rásť skokmi a riešiť historické problémy sietí, ale rásť krok za krokom.

A čo cudzina? V Maďarsku ste už raz veľkoobchodnú dcéru budovali.

Momentálne nad ňou neuvažujeme. Maďarsko bolo len taký pokus, pri ktorom sme pochopili, že to je iný trh, a tak sme to nechali tak. Keď máme priestor doma, kde to poznáme, načo ísť do cudziny.

Kedysi ste neúspešne vstúpili aj do fotovoltickeho biznisu v Česku. Lákajú vás ešte výlety do iných biznisov?

Už nie. Dokonca sme mali aj dve poľské firmy z odpadového biznisu, ale napokon sme všetky vedľajšie aktivity predali. Dobre funguje iba to, čomu sa človek venuje naplno a má v tom aj bohatšie skúsenosti.

Ako vidíte možný príchod ďalšej krízy? Obávate sa jej a už sa na ňu pripravujete?

Niekde som počul, a ono to tak naozaj je, že v biznise neexistuje žiadna kríza, ale je to len dôsledok morálneho úpadku. Keď sledujeme, ako sa s peniazmi šafári tam hore, naozaj musí prísť nejaká kríza. Ale v našom biznise s potravinami v zásade žiadna kríza ani byť nemôže. Ľudia nezačnú odrazu menej jesť. Pri korekciách šetria, ale na potravinách sa to vždy prejaví minimálne.

Čo považujete za najväčší úspech a neúspech kariéry?

Najväčší úspech je to, že sa mi podarilo vybudovať firmu, ktorá zamestnáva 1 500 ľudí a ešte k tomu mávame aj vyše 400 brigádnikov. A neúspechom boli tie nevydarené pokusy v iných biznisoch. Vtedy som mal také obdobie s mylnou víziou, že budem majiteľom firiem z rôznych biznisov. To je už za mnou. Sústredím sa naplno na obchod.

Ako si dobíjate baterky?

Už dlho si najlepšie oddýchnem na horách pri turistike. A teraz sme k tomu s manželkou pridali aj horské bicykle.

Miroslav Labaš

maturoval v odbore spojov, najskôr roznášal telegramy, neskôr presedlal na obchod. V bývalej košickej Jednote to dotiahol na šéfa predajne. Po revolúcii začal podnikať pod firmou Labaš s veľkoobchodnými dodávkami potravín. V roku 1998 stál spolu s ďalšou desiatkou veľkoobchodníkov pri vzniku nákupnej aliancie Slovpos, ktorej odberatelia niesli označenie Bala. V rozkvete mala sieť vyše 700 predajcov. V roku 2010 však Slovpos M. Labaš po nezhodách opustil. Pod vlastnou alianciou Fresh má dnes 800 odberateľov. Prvý vlastný supermarket Fresh Plus otvoril už v roku 2003. Dnes ich má už 30 a tvoria skoro polovicu celkových vyše štvrťmiliardových tržieb.

Flotila vlastných supermarketov Fresh Plus

  • Košice (23)
  • Prešov (3)
  • Michalovce (1)
  • Sečovce (1)
  • Gelnica (1)
  • Plešivec (1)

Do desiatich rokov chce mať sieť 50 až 60 vlastných supermarketov vrátane premiérových v Bratislave.

Partneri:

Partner projektu

Partner projektu

Official image partner

Dočítali ste článok z TRENDU
Článok vyšiel v týždenníku TREND 38/2019. Ak ste predplatiteľ TRENDU alebo TRENDU Digital, prihláste sa alebo si aktivujte predplatiteľský prístup.
Vyberte si predplatné od 4,45 €
Pokračovanie článku - stránka 3 z 3
Koniec článku - stránka 3 z 3
  • Tlačiť
  • 11

Rubrika Manažér roka 2019

Tagy Labaš, Manažér roka 2019, Mirolslav Labaš