Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Profesorka z Harvardu: Smutné je, že ľudia nechcú byť slobodní. Chcú len istoty

02.02.2019 | Ján Záborský

Diskusia (52 reakcií) Pravidlá diskusie

02.02.2019 | Emasculate

Tato persona v zivote na harvarde neucila (cely zivot illinois a iowa). Cize je mozne ze sa omylom pozvala a dvanastkrat do galerie nafotila uplne nespravna osoba?

02.02.2019 | Roman Kanala

Tá osoba študovala na Harvarde. Otec menom Robert McCloskey bol profesorom na Harvarde.

https://en.wikipedi...

Doporučujem posledný odstavec "personal life".

02.02.2019 | Pip-boy

A preto sa ten článok začína slovami "profesorka z Harvardu".

02.02.2019 | Emasculate

Bukvas, to znamena ze ma diplom z harvardu. Ale nieje ze je “profesorka z harvardu”, kedze v zivote na harvarde neucila, a cely zivot ucila na UIC. A sorry, ani foter profesor z harvardu z nej harvard profesorku nerobi...ze sa tu nad tym vobec polemizuje.

02.02.2019 | Roman Kanala

Presne tak, až po doktorát má všetko študentské z Harvardu. Potom profesúry Chicago, Iowa, Rotterdam.

Ešte raz doporučujem posledný odstavec článku wikipédie "personal life".

02.02.2019 | @@@

bohata profesorka z harvadru obhajuje bohatych ludi .....čo na to povedať ...snaď nebude zastavať chudobnych a ich slobodu ked jej ide len o slobodu bohatych a ich vyššie majetky ...potom je jedno že ma hardvard kde chodia bohate detičky študovať za vysoke peniaze aby potom do celeho sveta vykrikovali že mam tu najlepšiu školu a ja viem čo cely svet potrebuje čiže potrebuje slobodu a ešte viac bohatstva pre tych najbohatšich :D ......

inak 80% študujucich na harvarde pochadza z rodin kde priejm domacnosti je vyššia ko 75tisic dolarov ale takito prijem zo všetkych domacnosti v usa ma len 20% najbohatšich :D takže koho harvard zstupuje ?....no koho asi ?:D :D :D .....ani novinar nemože pisať proti svojim inak ho vyhodia demokracia a sloboda na kapitalisticky spôsob :D

02.02.2019 | bluehen

A akasi domotana. Na rodine nic socialisticke, vzdy hnali ludi dopredu 2 veci - gilotina a/alebo kapital

02.02.2019 | Homeboy

Za socializmu neboli bezdetní hypootroci ako v tejto veľkej slobode..

02.02.2019 | Truhlik999

Bullshits

Ta osoba je kompletne odtrhnutá od reality.

02.02.2019 | Roman Kanala

To je všetko, čo ste si z toho rozhovoru vzali? Čo tak napríklad téza, že nie akumulácia kapitálu à la Marx, à la Piketty, ale nápady a inovácie sú zdrojom bohatstva a pokroku?

02.02.2019 | shaggy

Mal som tú česť byť na jej prednáške v Bratislave. Hovorila múdrejšie, než všetci "ľavicoví intelektuáli" dokopy. Vieš povedať, v čom je odtrhnutá od reality?
Hovorím to ako človek, ktorého názory sa s jej nezhodujú do bodky.

04.02.2019 | MG151

No neviem, ale ak niekto použije ako argument vetu "Pritom na Slovensku narástli príjmy trojnásobne od roku 1989. Takže sa určite máte lepšie, ale starých ľudí o tom ťažko presvedčíte. ", tak ma ťažko presvedčí o svojom prehľade, múdrosti a ekonomickej kompetentnosti, pretože absolútne nespomenula koľkokrát za tú dobu narástli ceny ( a to je určite viac ako trojnásobok).

02.02.2019 | zakaznik

Mladých indoktrinujú socializmom na US univerzitách.
Viď Alex O. Cortez... Absolventka Boston univerzity a totálne vymytý mozog.

02.02.2019 | @@@

"Pritom na Slovensku narástli príjmy trojnásobne od roku 1989. Takže sa určite máte lepšie, ale starých ľudí o tom ťažko presvedčíte."....

....to čo za nezmysli hovori ?....v nominalnej honote mzdy možno narastli lepšie napisane v nominalnej honote v priemere narastli orpoti roku 1989 až 10 nasobne ale za ten isty čas narastli ceny o 7,5 nasobok takže ten realny narast bol niečo len okolo 33% aj to nie pre všetkych rovnako kedže v roku 1989 boliu mzdy rovnomernejšie rozložene a zasadny jeden dôležity fakt je že v roku 1989 nezamestnanosť da sa povedať neexistovala ale dnes stale existuje a mame tu skupnu ludi ktory nemaju prijem z prace čiže nezamestnanych ale paradox že tito ludia do skupiny nie su zaratany tym padom by ten rozdiel ešte klesol a v niektorych pripadoch by sme zistili že ti ludia domacnosti sa maju nakoniec horšie ako v roku 1989 .....takže pozerať sa len na priemer može len hlupaňa z harvadru ktora h.vno tomu rozumie

02.02.2019 | Roman Kanala

Aj brátislavácki exceloví ekonometri pracujú s priemernými hodnotami agregovanými na celú krajinu, a preto im uniká podstata: regionálne rozdiely. Ekonómovia vôbec majú radi agregáty a priemerné hodnoty, lebo jednou vetou sa dá povedať všetko. To všetko občas býva nesprávne.

No v danom kontexte to tvrdenie je správne. Od 1989 sa priemerná životná úroveň väčšiny prenikavo zvýšila. Kedysi sa jedli aflatoxínové arašídy, lebo to strana a vláda také doviezla. Dnes sa sleduje a trestá aj poľské mäso. Kedysi sa na Trabant pracovalo niekoľko rokov a poradovník bol tiež niekoľko rokov. Dnes sa vyrábajú a kupujú autá svetovej kvality. Kedysi bol socík potuchnutý ako diera v zemi. Dnes je všetko vo svetovej súťaži a porovnávate sa s Nemcami a Američanmi.

02.02.2019 | @@@

zas takto to porovnať nemožeš .....aj usa v roku 1989 boli ine ako v roku 2019 ....alebo si ty mysliš že v roku 1989 každy američnan mal smartfon a notebook a ine veci čo mame dnes ....tak taketo nezmyselne porovannia čo robiš ty su na smiech .....ja tu pišem o peniazoch a pravda je taka že sa porovanva len priemer pričom ešte z toho sa vyškrtnu ludia čo nepracuju ...v roku 1989 nejaka rodinka muž žena a deti mali 2 prijmy hoc aj za priemernu mzdu čiže tych 3tisic korun dokopy 6tisic .....ale dnes napriklad jeden je nezamestnany a druhy može mať priemernu mzdu tak im ideš nahovoriť že v podstate sa maju o 33% lepšie ....nie !!! to je nezmysel lebo keby sme to mali realne porovnať museli by sme brať že tato rodina by mala mať 2tisic eur čiže dve priemerne platy dnes ale ma len jeden a tym padom su na tom horšie aj ked šmejdi ako ona ide ludi presviedčať že sa maju lepšie ako v roku 1989 kedy mala tato rodina dve prijmy čo je nezmysel :P

02.02.2019 | Truhlik999

Nesprávny pohľad.

Individuálna sloboda asi bola v USA vtedy vyššia, rovnako aj mzdy a ich hodnota. Pre bežných ludi.

Moderna doba zachovala relatívnu slobodu cestovania, sloboda slova sa blíži zániku, príjmová nerovnosť radikálne rastie.

Socik neobhajujem, ale súčasne postkapitalisticke zriadenie sa začína velmi podobať na rany fasizmus.

Prístup k zdrojom len v pripade správneho nazoru, prerozdeľovanie vo veľkom, autocenzura, média v rukách elity, množstvo regulácii na vsetko.

02.02.2019 | Roman Kanala

Vy to vidíte z Vašej perspektívy Európskeho zväzu, kde v ústrednom výbore sedia ľudia ako Ševčovič. Ja to vidím zo švajčiarskej perspektívy, kde je na demokracii stále čo vylepšovať, ale sa to aj reálne deje a vylepšuje sa k spokojnosti ľudí, ktorí to kontrolujú a ak to ide zlým smerom, tak zasiahnu.

03.02.2019 | Morris

veď ale súčasné zriadenie kolabuje práve pre ľudí ako si ty a @@@ - chcete sociálne istoty a tým pádom vysoké dane a zásahy štátu. V praxi to znamená, že bohatí bohatnú pretože majú prostriedky a kapacity na zvládanie byrokratickej záťaže a presúvanie kapitálu podľa daňového zaťaženia.

Stredná vrstva - malí a strední podnikatelia takéto možnosti nemajú, majú len možnosť platiť čoraz vyššie dane a odvody, čo ich zabíja. Prečítaj si napr: https://dennikn.sk/...

Štát od nich žiadal osobitný vchod pre zásobovanie: stavebné náklady 1000 euro, žiadosti posudky dokumentácia 3000 euro.

Takto to vyzerá, keď socialisti chcú rovnosť. Výsledok je ešte väčšia nerovnosť.

03.02.2019 | @@@

ja nechcem vysoke dane a zasahy štatu ja len chcem aby štat šetril na sebe a nie na ludoch a to je rodziel ktory ty nechceš pochopiť lebo tvoja predstava štatu je platime dalej dane ale nič za ne nedostane ako to vyhlasuje sulik ....ja taketo odmietam aby niekto šetril na dôchodkoch len preto aby potom minul na nezmyselnosti šport kulturu alebo cirekv alebo aj dalšie veci dotacie polnohospodarstva ale zbytočne minanie v školstve na hodiny ktore nemaju pre deti žiaden prinos napriklad ako telesna vychova a dalšie mnohe potom nariekajme nemame peniaze ked mi dotujeme učitleov len preto aby nestratili pracu a nezamyšlame sa či dane vyučovacie hodiny maju pre tych ludi aj zmysel.....po dalšie 9 ročnik načo ten je ?...bol umelo vyrtvoreny v 90tych rokoch len aby udržal vysoky stav učitelov na školach vymenilo sa mnoho vlad ale nikto s tym nič neurobil takto dnes mlady ludia končia stredne školy a aj vysoke školy o rok neskôr ako by mali ale zaroven nariekame že nema kto pracovať a to že musime posuvať vek odchodu do dôchodku ....to je potom čo za nezmysel ?.....a mnohool by som tu spominať vela veci ako urady prace ktore su dnes nezmyselne a mali by sa zrušiť ich aktivna politika trhu prace za 280 milionov biznis pre vyvolene firmy ale opať kto toto chce zrušiť .....prave na tom stojime nikto ani opozciia nehovori o tom že tieto veci zruši ....opozicia hovori o tom že budeme šetriť na dôchodoch a pridame učitleom štatnym uradnikom a pdoobne nezmysli alebo že pridame lekarom sestričkam ale tak že budete zas len viac vy sami dopalcať takže o čom ty tu vlastne hovoriš ked vlastne opozciia je taka ista len s tym rozdielom že oni nedaju ani vlaky zadarmo len preto aby aj na tom ešte ušetrili na ludoch a pridali svojim :D :D :D

03.02.2019 | Morris

dokial nezacnes pouzivat odstavce tak ja sa nebudem ani pokusat citat tvoj text.

03.02.2019 | pinpo

ja ho ani necitam, nedokaze napisat myslienku v kratkosti a tak aby to bolo citatelne

03.02.2019 | @@@

nečitaš preto lebo vieš že mam pravdu a to sa ti nepači :D

03.02.2019 | Morris

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

Už chápeš?

03.02.2019 | @@@

jediny kto drži dnes fica pri moci su ludia presne ako ty :D :D :D ale ma to fico štastie že ty tomu nerozumieš :D :D :D

02.02.2019 | @@@

sloboda bez penazi je zas len otroctvo .... prave na takomto vymyvani mozgov funguje kapitlaizmus navodzuje dojem že sloboda a pritom aj dnes vidime že sloboda len vtedy ak maš peniaze ak ich nemaš slobodu stracaš bez ohladu nato ako silnu ju zastupuje štat prikladom je aj usa kolkoktat tam bohaty ludia dostali nizke trestny za tresne činny za ktore by iny dostali ovela viac .....

manipulovať zo spolončostou prave toto chcu takito hajuli ako ona robiť .... ohaňať sa že sloboda tak ako niektory na slovensku že ludia si mzdu vyrokuju sami že sloboda pričom dobre vedia že často stoja na tom kratšom konci kde su v zlej vyjednavacej pozicii čo vyhovuje zamestnavatelom lebo aj ked tito ludia slobodu maju ale su v zlej finančnej situacii a tak ich druha strana oj.buje ako sa da ...ukažkov je aj usa ked od roku 1980 realne mzdy bežnych ludi priliš nerastu ale prijmy najbohatšich v usa rastu ovela viac a oproti roku 1980 maju realne 2 až 2,5 nasobok viac ako v roku 1980 zatial čo bežni ludia si nijako vyrazne nepolepšilia to prave preto že niekto to znuživa a to su bohaty ludia ktory nakoniec cez tychto šmejdov nakecaju verejnosti svoje nezmysli aby takto mohli viac oj.bať ludi

02.02.2019 | SamuelLw

2018. Temp: How American Work, American Business, and the American Dream Became Temporary
2014. Permanently Temporary: The Truth About Temp Labor (Full Length)

https://www.goodrea...
https://www.youtube...

02.02.2019 | Pip-boy

Takže Trump je socialista. A jeho odporcovia sú tým pádom asi teda kapitalisti.

02.02.2019 | shaggy

Trump je socialista. Jeho odporcami sú socialisti z iného spektra a aj kapitalisti.

03.02.2019 | Pip-boy

A celkovo republikáni sú dlhodobo známi ako presvedčení... socialisti.

02.02.2019 | Zavacky

Porovnávanie dvoch období je užitočné, ak nejde o schématizmus a hodnotový súd. Zmysel má len vtedy, ak ide o čisté a komplexné fakty bez akéhokoľvek posudzovania. V tomto prípade aj o odhady sekundárnej, šedej a čiernej ekonomiky. Právo na individuálny hodnotový súd majú len tí, ktorých sa sledované obdobie týka. Hodnotové súdy cudzích záležitostí sú zlou vizitkou profesora.
Citujem: "Takže sa určite máte lepšie, ale ..." ; "Smutné je, že ľudia nechcú byť slobodní. ".
Na druhej strane veľká pochvala:
"Debata o sociálnych prepočtoch len ukázala, že ideálne centrálne plánovanie by malo fungovať rovnako dobre ako ideálny trhový mechanizmus."

02.02.2019 | Roman Kanala

"Právo na individuálny hodnotový súd majú len tí, ktorých sa sledované obdobie týka."

Človeče, výborný postreh.

"Na druhej strane veľká pochvala"

To, že ideálne centrálne plánovanie by malo fungovať rovnako dobre ako ideálny trhový mechanizmus je žiaľ scestné. Trh je homeostatický systém, lebo sa reguluje sám a vie sa prispôsobiť vonkajším zmenám. Ak zveríte veci trhu, môže fungovať dlho sám a bude fungovať dobre, s výnimkou hraničných situácií ako monopol, informačná asymetria, deficit ekonomickej racionality, globálne otepľovanie, na ktoré trh nemá odpoveď.

Na druhej strane povelové hospodárstvo má len jednu stranu, a to rozhodovanie. Spätná väzba vo forme informácie o cene chýba a preto je alokácia zdrojov subjektívna a spravidla suboptimálna. Je to ako viesť auto so zaviazanými očami. Môže sa stať aj to, že ho povediete po ceste, ale bude to len šťastnou náhodou. Čím dlhší úsek naslepo, alebo čím viac zákrut, tým väčšia pravdepodobnosť, že rozbijete auto a možno aj pasažierov. Ako sa to aj stalo v reálnom socializme.

02.02.2019 | @@@

a bude fungovať dobre ....ako vieš že dobre ako vieš že trh sa neda zneužiť ?....trh sa neužiť da a aj sa zneužije lebo človek je sebecky a chamtivy tvor a je neivne si myslieť že trh sam o sebe yvtvari ludi čestnych poctivych a moralnych ked toto ludi v sebe nemaju a namiesto toho maju v sebe sebectvo a chamtivosť na to prave padol socializmus a na tom padne aj trh bez štatu .....trh bez štatu znamena že sa vytvoria monopoly a to vďaka tomu že čestnosť poctivosť a moralka tam nebudu a to bude vysledok plus k tomu mafia bude vladnuť lebo prave vďaka tomu že absentuje štat možu vznikať legane skupiny mafianov a kedže štat nebude existovať tak mafia bude podporovana .....takže utopia neeixstencie štatu že bude pre ludi lepšia a bude to dobro je rovnaka utopia ako socializmus všetko to pada na tom istom na ludoch to ale mnohi nedokažu pochopiť stale si niektory myslia že ludia sa dokažu bez štatu spravať moralne poctivo a nesebecky ....keby to bolo tak tak už teraz by sa tam museli mnohi spravať ale nespravaju sa ....prečo sa nespravaju a to najmä ti čo obhajuju to aby štat neexistoval čiže podniaktelia a manažeri ???.....čiže oni sami už dnes ukazuju že až sa trh bude dať zneužiť tak oni sami ho prvy zneužiju :D :D aki to paradox ked ti čo sa ohanaju moralkov su prave ti isty ktory ju ako prvy porušuju :D :D

02.02.2019 | Roman Kanala

Âno, a aj dážď sa dá zneužiť, aj sneh.

02.02.2019 | @@@

ekonomika nie je dažd ...ekonomika he vymysel ludi je to vymyslena hra kde niekomu sa napči kam to smeruje potom si pravidla upravuje tak aby on sam z toho mal vyhodu na ukor ostatnych ....takže nespajaj to z niečim na čo človek nema vplyv lebo na ekonomiku vplyv človek ma

ekonomika nevytvara ludi ale ludia vytvaraju ekonomiku a to ty a mnohi dalšich nedokažete pochopiť :P

02.02.2019 | Roman Kanala

Ale trh je ako dážď. Trh nie je ani osoba, ktorú možno oštekať, ani inštitúcia, ktorú je možné zvrhnúť. Je to prírodný proces rovnováhy.

Ekonomika nie je výmysel ľudí, lebo slovom ekonomika označujeme výrobný proces aj výmenu tovarov. To sú reálne javy a nie výmysly.

02.02.2019 | @@@

ekonomiku ovplyvnuju ludia o tom som už pisal na zaklde sebectva a chamtivosti ...je naivne si myslieť že trh je o dobre lebo to tak nie je ...trh nič z toho nezaujima len trh tvoria sebecky a chamtivy ludia a ti ignoruju moralku čestnosť postivosť aj spravodlivosť tym padom hovoriť že ak by bolo čisto na trhu tak je lešpie je nezmyselne tvrdenie ničim nepodložene ...je to ako viera v komunizmus ktory tiež veril že ludia sa začnu spravať sami o sebe nesebecky a nechamtivoto tym padom ty vlastne vyhlasuješ to iste čiže to iste čo vyhlasoval marx ...... :D :D :D .....lenže ešte v pripade marxa by sa to dalo ospravedlniť kedže žil v 19 storoči ktore bolo nakazene naboženskou propagandov o dobrote človeka dnes ale vieme že človek je sebecky a chamtivy tvor a na tom sa nikdy nič nezmeni

04.02.2019 | Bosss

@@@... si jasnym prikladom cloveka, ktory absolutne nerozumiem trhovym procesom. Presne teba by mali vyucovat na vysokych skolach, ako odstrasujuci priklad v teorii trhoveho hospodarstva.
Svoje neporozumenie problematiky povysujes na svoju univerzalnu pravdu. Skutocnost je vsak taka, ze sa uplne mylis v zakladoch svojho presvedcenia.
S RK zvycajne nesuhlasim, ale tentokrat ma vo vyjadreni "Âno, a aj dážď sa dá zneužiť, aj sneh." jednoduchu pravdu. Trh bez vonkajsich zasahov ma samoocistnu funkciu. Trh su tisice vstupov a vystupov. Bez regulacii a statnych zasahov by fungoval smrtelne dokonale... padni komu padni. Neexistovalo by nic take ako "too big to fail".
Napr. ak by v 2007-2009 nechali vlady situaciu na trh, dnes by sme sa mali daleko lepsie. Mali by sme o par desiatok bank menej, najmocnejsi miliardari by mozno uz neboli, niektore staty by sa museli preorientovat na riesenie skutocnych problemov svojich skutocnych obcanov a nie na odsuvanie problemov na dalsie generacie.
Toto odsuvanie moze kludne vyustit do najvacsej vojny v historii ludstva. Len preto, ze stat zasahuje do trhu. Hrubo povedane...

04.02.2019 | @@@

nemaš pravdu lebo vždy je tam nejaky zasah ....ty to tvrdiš presne tak ako tvrdenia že všetci ludia maju rovnaku štartovaciu pozciiu čo je totalny nezmysel nič take neexistuje už pri naordeni ma každy inu poziciu tym padom o dokonalosti trhu možeš len snivať ....po dalšie si neuvedomuješ po čom volaš a to je po zrušeni štatu z tvrdenim že sukromny sekotor všetko vyrieši ale nevyrieši lebo opať to len znužije .....ty uplne vylučuješ to že aj sukromnik veci znuživa a ideš len tvrdiť že zneuživajie je tu len zo strany štatu lebo sukromnik sa vždy bude spravať moralne čestne a poctivo čo je totalny nezmysel lebo keby to bola pravda tak už teraz by sa museli takto mnohi spravať ale realita nam ukazuje presny opak že mnohi sa spravaju nemoralne nepoctivo neferovo a všetko to najhoršie ktore ty ignoruješ a ideš tvrdiť opak

vaše teorie vyzeraju skvelo na papieri isto stale s dokonalym vysledkom ale v realite su uplne ale uplne na h.vno

04.02.2019 | Morris

Keby štát nerobil bariéry, tak podnikateľov je omnoho viac. Tým pádom by bolo viac príležitostí na zamestnanie sa, hlavne lokálnych.
Ak by podnikateľ zneužíval zamestnancov, ti by mohli odísť k inému, ktorý nezneuziva.

04.02.2019 | @@@

Morris ....ok a teraz to vysvetli na grecku ....grecko ma najviac podniaktelov na obyvatela za nimi je taliansko ale v každej tento krajine je dnes vysoka nezamestnanosť ....tak ako je možne že to čo si napisal neplati u nich ???

05.02.2019 | Morris

aké je pracovné právo v IT a GR?
aké sú tam povinnosti pre prepustenie? Aké sú odvody?

05.02.2019 | Rakosnik

Stále mám pocit, že nechcete pochopiť čo Kanala a Bosss už vyššie napísali.
Že trh sám o sebe je proces, v najčistejšej (ideálnej) podobe maximálne efektívny a až smrteľne dokonalý.
Samozrejme, že voľný trh je len utópia. Keď do toho vstúpia ľudia, mení sa to na džungľu alebo na monopol.
Na druhej strane všetky -izmy sú výplodom ľudskej mysle.
Tu nikto nespochybňuje, že ľudia zneužívajú veci vo svoj prospech. A deje sa to všade, aj v USA, aj vo Švajčiarsku. Tu sa bavíme o miere zneužívania a následnej miere potrebnej regulácie.
Obyvatelia Slovenska v globále ešte nedospeli do tej fázy, aby tu niektoré procesy fungovali tak ako v USA alebo niektorých západných krajinách.

04.02.2019 | @@@

čo sa tyka roku 2007-2009 ano najlepšie riešenie by vtedy bolo aby tie banky padli ....ale ked sa pozrieme už na podobny proces z roku 1929 v usa tak vidime že ano padli ale potom trh na niekolko rokov zamrzol a vratil sa až niekde okolo roku 1940 k tomu čo dosahoval pred krizov aj to usa dosiahli len preto že zasobovali europu ktora bola vo vojne a je otazne keby by to realne dosiahli keby to neovplyvnilo ich ekonomiku

takže ake bolo riešenie ?....problem že nikto riešenie vtedy nemal a to je ten problem ....a ake mame riešenie dnes ?...zas nemame žiadne ...ubehlo 10 rokov a ked pride kriza zas nebude žiadne a to zas len bude vyhovovať fiančnej sfere lebo oni vždy rychlo pridu z riešenim ale len s takym ako vyhovuje im samotnym

02.02.2019 | Roman Kanala

Pozorný čitateľ sa dovtípil, že moja poklona smerovala pánu Zavackému a nie trojzavináčovi.

Ešte jedna vec, ktorá sa mi v rozhovore páčila. Ako prirovnáva rodinu k socíku. Ako spomína, že v 16 rokoch tiež inklinovala k socializmu, lebo robiť dobro tak, že bude rozdávať otcove peniaze, je vcelku fajn.

Čím vyslovila jednu z alternatívnych definícií socializmu: rozdávanie cudzích peňazí. Hoci s dobrým úmyslom.

Keď to porovnáme so Zlodejskom, tam ide o obyčajné rozkrádanie cudzích peňazí. Štátnych. Verejných. Peňazí tých ostatných, ktorí sa na to museli poskladať. Teda cudzích. Rozkrádanie tu a tam prikryté, kamuflované nejakým priehrštím drobných, ako zadarmizmus vo vlakoch či na obedoch.

02.02.2019 | Pip-boy

Zabudol si MS-DOS.

04.02.2019 | skorodochodca

Rodina je socík ak už nie komunizmus (komúna). V rodine sa nemeria podľa množstva a kvality, ale potreby podľa zdrojov ...

04.02.2019 | IvanPe

Ani rodina nie je socialisticka/ komunisticka.
Aj v rodine prebieha vymena. Nic nie je zadarmo, iba diktatura povazuje cudzie zdroje za vlastny kapital.
Napr nutila ludi inovovat vyrobky a pridanu hodnotu odoberala ako ked hospodar doji kravy. A tu potom rozdavala/ rozdava ako davku zavislym obcanom, ktorych okrada o svojpravnost, pravo prijat rozhodnutie a niest za to osobnu zodpovednost. A.k.a. slobodu.
Isti ludia sa citia neslobodne lebo nemaju peniaze a tvrdia, ze je to chyba tych druhych. Akokeby mohla cela priroda za to, ze, ked nasnezi, srnka nema co zrat a stane sa sucastou vesmiru, a to znamena, ze nemoze hladat zradlo na inom mieste a ine ako bola zvyknuta. Mozno keby sme dali srnkam moznost volit a volbou raz za styri roky menit prirodu, tak by mala srnka pravo byt na prirodu nas.rata a toto pravo si vynucovat na tych srnkach, ktore zradlo hladali a nasli.
Ale to uz nie je pribeh o zradle, ale o hladani a najdeni.
Cize nie o demokracii, ale o slobode.
Ale kto by dobrovolne suhlasil so stratou prava na zmenu prirody?!
Ten co doji, alebo dojeny?
Ani jeden.

02.02.2019 | Zavacky

Myslím, že aj ona vníma ideálne centrálne plánovanie ako nereálne. Ja by som zašiel ešte ďalej a solidárnosť by som z trhu nevylučoval. Je súčasťou našej evolučnej výbavy. Dokázateľne aj Neandertálca. Len súťaž ukáže, kto a čím sa presadí. Aj kolektívy súťažia a súčasťou alternatív je aj solidárnosť. Kolektív s vyššou mierou solidárnosti môže byť v súťaži úspešnejší. Je to prirodzený výber v sociosfére. Aj kolektív s diktátom môže byť úspešnejší, ale nie ekonomickými výsledkami, ale svojou početnosťou a zabraním priestoru. Môže sa stať, že muslimovia a Rómovia-Cigáni nás v Európe prečíslia a vytlačia súčasnú dominantnú európsku kultúru. Dôjde vlastne k súťaži biologických prostriedkov so sociálnymi. Vôbec nemáme zaručené, že naša kultúra s našou mierou trhových vzťahov túto súťaž vyhrá. To platí aj naopak o centrálnych direktívnych, alebo solidárnych vzťahoch.
Zdá sa, že boh hrá kocky.

02.02.2019 | oko

mňa fascinuje, ako sa títo chronickí odporcovia kapitalizmu/trhu/západu v diskusii dokážu chytiť takej absurdity ako je ideálne centrálne plánované hospodárstvo.
lebo trh zložený z takmer nekonečného počtu účastníkov je vždy o sobcoch a mafiánoch, ale centrálne plánovanie je o inteligentnom, poctivom a odvážnom vodcovi ako Putin, Hitler či Danko.
táto kremeľská škola demagógie a jej otrepané techniky... hrôza

03.02.2019 | @@@

......to len utopisti ako ty veria že bze štatu sa ludia samovolne budu spravať moralne ...ale ako sa možu bez štatu takto spravať ked to nedokažu ani mnohi dnes zo štatom ????

04.02.2019 | Pip-boy

Lebo používajú dĺžne.

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.