Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Weiss: Ak niekto zbiera umenie kvôli peniazom, zvyčajne sa popáli

Investície do umenia možno začať s pár tisíc eurami. Treba to však robiť pravidelne, selektívne a vydržať minimálne päť až desať rokov.

16.10.2019, 06:00 | Jozef Ryník | © 2019 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 0

Dnešní mladí umelci budú zaujímaví pre neinformovaných a opatrných zberateľov až o dvadsať rokov. Pre tých odvážnych a rozhľadených sú však už teraz, tvrdí pre TREND Pavol Weiss, spolumajiteľ galérie White & Weiss.

Ste zberateľ umenia. Ako ste sa dostali k vlastnej aukčnej firme a potom ku galérii?

V istom momente som začal nakupovať na českých aukciách. Oslovili ma z jednej českej aukčnej spoločnosti, či s nimi nechcem založiť slovenskú pobočku. Po pár rokoch som spoločnosť od nich odkúpil a robil som aukcie samostatne asi desať rokov. Zameriaval som sa na mladých umelcov.

Bolo ľahké ich predať?

Bolo to veľmi ťažké a drina. Keď som na aukciu nezískal nejakú klasiku ako Bazovského či Benku, tak sa mi nezaplatila. Musel som si prenajať priestory, zozbierať obrazy, nafotiť ich a vydať katalóg. Navyše trh s umením má viaceré piliere – umelcov, štátne a súkromné galérie, zberateľov a aukčné spoločnosti. Na Slovensku vtedy nefungovali poriadne súkromné galérie, aukčná spoločnosť bola len jedna a zameriavala sa na neživých umelcov. Nemali sme ani vzdelaných zberateľov. Tí, ktorí mali peniaze, si kúpili Benku alebo Mednyánszkeho, lebo tie mená poznali.

Prečo by mal umelec využiť služby galérie?

Zo začiatku som musel umelcov presviedčať, aby diela nepredávali priamo z ateliéru, ale aby využívali naše služby a predali ich v aukcii. Báli sa, že sa obraz nepredá. Musel som ísť za zberateľmi a presvedčiť ich, že mám špičkových mladých umelcov ako Rónu, Hostiňáka či Gerboca, aby si ich kúpili, lebo je to dobrá investícia z dlhodobého hľadiska. Zberatelia radšej chceli známe mená ako Hložník, lenže ten má niekoľko tisíc diel. Tak som im musel vysvetliť, že mať v zbierke niekoho nového je lepšie, než mať starého okukaného majstra, ktorého diela sú už alokované.

Neprehliadnite

Koľko umelcov zvládne propagovať jedna galéria?

Tak päť až šesť, nemôžete ich robiť štyridsať, lebo im nedáte zodpovedajúci servis. Umelec má byť viditeľný na trhu, ale zároveň nedostupný. Investor nemôže mať pocit, že môže mať jeho dielo kedykoľvek.

Prečo ste s aukciami skončili?

Po čase som pochopil, že pri aukciách ide najmä o obchod, a ja som chcel viac vystavovať. Tak sme s manželkou aukcie ukončili a otvorili sme si galériu.

Malá súkromná galéria sa na Slovensku uživí?

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Téma

Tagy aukcie, investície, umenie

Diskusia (0 reakcií)