Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Nájomné byty po slovensky nemusia byť vtip

04.11.2019 | Vladimíra Púpavová

Diskusia (24 reakcií) Pravidlá diskusie

04.11.2019 | Vauban

wau, tolko nezmyslov pokope som uz davno nevidel :)

Viete kolko rakuskych/nemeckych dochodcov ma regulovane najomne? Asi nie. Viete, ze cenova regulacia sukromneho najomneho vo Viedni je skor raritou a tam kde je/bola, tak je docasna na X rokov a potom skonci? Nastudujte si nieco o sposobe vystavby a prenajmu bytov vo Viedni nez zacnete trepat dve na tri. Takyto system v Bratislave fungovat nebude, na to totiz treba nieco developerovi ponuknut a tych pozemkov moc vela nie je ;)

a ze ludia sa radsej zadlzia a o dochodcoch, ktori odmietaju downsizing...take, ze ekonomia a realitny trh nam asi nic nehovori asi, co?

04.11.2019 | Vee

Dobrý deň,

tento komentár nadväzuje na článok (oba sú z printu). V tom článku sa tá problematika vysvetľuje. A sú tam zahrnuté pochybnosti ohľadom nového nastavenia nájomného bývania. Aj samotnej mestskej výstavby. Toto je môj názor na situáciu v skratke. Komentár má naznačovať, že s našou mentalitou, asi len ťažko nastúpi dopyt po nájomnom bývaní v takej miere ako vo Viedni alebo Nemecku.

Viem sa Vám zaručiť, že ekonomika a realitný trh mi niečo hovoria. Sľubujem. ;)

Ale keďže táram, čo ja môžem vedieť?

S úctou,
Vladimíra Púpavová

04.11.2019 | Martin Masarik

Toto sladké sladké bývanie v nájomnom byte už prinieslo "ovocie" napríklad v Berlíne, kde majú nízko-zarábajúci ľudia problém zohnať bývanie, keďže ceny nájmov letia do závratných výšin. Možno mnohí z tých nešťastníkov teraz ľutuje, že sa v minulosti nestarali o to, aby vlastnili bývanie, a už im nepomôže ani zmrazenie cien, lebo zmrazenie nie je zníženie.
Mesto má riešiť hlavne veci, ktoré súkromný sektor nemôže vyriešiť, napríklad dopravu a nie robiť samaritána v ubytovaní. Zase to skončí nejakými lobistickými škandálmi pri výstavbe.

04.11.2019 | salamoon

a nevlastnia v Berline tie najomne byty sukromne spolocnosti ?

04.11.2019 | Martin Masarik

Alebo aj súkromné osoby..

04.11.2019 | salamoon

ved aj preto je to najomne byvanie drahe, ze sa sprivatizovalo a uz ho vlastnia firmy prip. jednotlivci.. ked ich vlastnil stat/druzstva/socialist. podniky (tak ako u nas), tak boli dostupne.. u nas je to obdobné..

04.11.2019 | Martin Masarik

Že stúpli aj platy a úroky pri pôžičkách sú takmer žiadne, si akosi zabudol spomenúť.
Socík bol na figu - ja si to pamätám, neviem ako ty. Nechcel by som znova tráviť voľný čas státím v rade na tovar, takže čím menej štátneho, tým lepšie.

04.11.2019 | Vlasko

Preco sukromny sektor nema riesit dopravu ? Lebo pan mantalny komunista si to nevie predstavit ?

04.11.2019 | Vauban

To nema s mentalitou nic spolocne, to vazne tvrdite, ze nemci/rakusania byvaju v najomnych bytov kvoli mentalite? Fakt chodte do realneho sveta a popytajte sa ich. V najomnom byte byvaju len dve kategorie ludi: 1) ti co nemaju bonitu na kupu vlastnej nehnutelnosti a 2) ti, ktori sa v danej situacii docasne nechcu viazat na danom mieste.

To nie je o mentalite, aj slovaci by fungovali v najomnych bytoch...len je to rovnako drahe ako celkove naklady na vlastnictvo.

Je to len asocialny hyenisticky sen progresivcov, ze zdania mladych ludi s hypotekami a tymito peniazmi budu dotovat "socilane" najomne byvanie. Je to doslova na grc.

05.11.2019 | Ujo Peter

Uprimne: situacia vo Viedni sa neda porovnavat s Bratislavou a Bratislava sa neda porovnavat so zvyskom SK, dokonca ani s celkom slusne prosperujucim Povazim ... Vzhladom na narast cien nehnutelnosti a este viac ceny prenajmov, je logicke ze mladi radsej splacaju hypoteky a na konci su vo vlastnom - naklady na byvanie ovplyvnuju viac-menej oni sami. V najomnych bytoch to zavisi od vyvoja trhu s nehnutelnostami, atraktivnosti lokality a dopytu - a len velmi malo od "najomnikov" ... regulovane najomne byvanie je fantazmagoria pre normalnu pracujucu populaciu, da sa uplatnit este tak ako podpora socialnych pripadov. Moj priatel vo Viedni za 4 izbovy byt s regulovanym najomnym plati 1000€/mesacne, (zije tam uz 25 rokov) a pretoze este pomerne slusne zaraba (na naše pomery), moze si to dovolit, povedal ze o 3 roky (bude mat 70) odide do dochodku, byt prenecha vydatej dcere (ze by korupcia?) a odide byvat na SK - lebo musi - neudrzal by si standard, na aky je zvyknuty, napriek pomerne slusnej penzii. Povedal, ze tu bez problemov si kupi mensi domcok na vidieku a samozrejme naklady na zivot su tu neporovnatelne nizsie ... Povedal, ze jeho zakladnou chybou v zivote bolo to - ze si pred tymi 25 rokmi nezobral hypoteku na mensi dom v okoli Viedne alebo vlastny byt v sirsom centre... rozpraval o neskutocnom naraste cien, prevadzkovych nakladov a vobec zivota v centralnej vasti Viedne - a tiez sa vtedy nechal nalakat na udajne vyhodnu politiku najomnych bytov. Aj tradicia "najomnictva" sa vo Viedni udrzuje len vdaka zvyku ... ale penzisti byty menia za mensie takmer vylucne z ekonomickeho donutenia - nie racionalne - pretoze ti sofistikovanejsi vo vacsich bytoch presli na podnajomnikov alebo Airbnb - cim si privyrabaju ... vraj sa tym porusuje najomna zmluva, ale ticho sa to toleruje.

04.11.2019 | Morris

mne v článku vadí to, že akoby ste sa vysmievali ľuďom, ktorí si kúpili byt = mamonári?

Lenže, v prostredí, keď zo všetkých strán je nám hadzané do tváre, že penzie o 20-30rokov nebudú, keď vieme čo bola podľa socialistov menová reforma, keď nás strašia negatívnymi úrokmi na úsporty, tak podľa Vás p. Púpavová čo máme robiť aby sme v starobe nemuseli vyberať kontajnery?

04.11.2019 | salamoon

preco by neboli penzie, ak ich nedovolime komplet sprivatizovat ?.. ci cakas v bunkri na zahrade kataklizmicky prichod Mesiasa ?

04.11.2019 | martin33

Lebo stat pri tomto svojom trvale deficitnom "hospodareni" skor ci neskor skrachuje.

04.11.2019 | salamoon

staty skrachuju a sukromne DSS (kedze "podnikaju" na inej planete) budu prosperovat... tak si to predstavujete vy pravicovi "ekonomovia" ?

04.11.2019 | Morris

si príliš jednoduchý, aby som ti niečo vysvetľoval.
Choď si pokecať s trojzavináčom.

04.11.2019 | @@@

Morris skôr sa vy hajzli len vyhovarate a oj.bujete ludi ...napisal to dobre podla vas štat skrachuje ale sukromnik bude dalej rast do nebies to je ta vaša propaganda na inessacky spôsob a ked pôjdu všetci do p... potom budete nariekať nech ti chudaci zaplatia ako v roku 2008 tu štaty nezachraňovali chudobnych ale bohatych aby neschudobneli

04.11.2019 | Vee

Dobrý deň,

nebolo to myslené ako výsmech, skôr zamyslenie. Je logické, že v prostredí, kde nájomné je drahšie ako hypotéka si každý radšej kúpi bývanie. Ide skôr o to, že doteraz na nájomné bývanie nebol tlak zo strany ľudí. Dnes je to už viditeľné a tak sa niečo deje. No aj tak väčšina ľudí dá prednosť vlastnému bývaniu. A k mamonárom, mnoho dôchodcov sa naozaj trápi vo veľkých bytoch a domoch, ktoré nie sú prispôsobené ich potrebám. Skôr si ich držia z nostalgie.

Želám krásny deň.

VP

04.11.2019 | Morris

Súhlasím s Vami, že starí ľudia si zbytočne držia veľké byty, ale má na to dôvod:
- táto generácia nie je naučená sa veľa sťahovať
- je tu obava z podvodov, museli by sa do toho zapojiť deti
- prilíš starý človek keď sa presťahuje, už si nezvykne a zomrie - to sa mi raz stalo, keď sme ešte s rodičmi kúpili po takom 80r pánovi byt, jeho deti presťahovali do menšieho. Pán asi za 4 mesiace zomrel, proste v novom mieste kontinálne upadal, a niečo som si o tom čítal a vraj to je celkom bežné.

Ale to najdôležitejšie nakoniec - hádam starých ľudí bývajúcich v príliš veľkých bytoch nepokladáme za pôvod bytovej krízy?

K nájomným bytom - škoda, že netlačíte na kľúč, ako sa budú rozdeľovať. To je dôležité.
Mnoho obcí má ohromne zložitý systém prideľovania bytov, kde sa hodnotí príjem obyvateľa/rodiny a keď tento príjem prekročí, musí sa vysťahovať, atď. Je to ohromne administratívne náročné a nikto normálny takto nebude chcieť bývať, lebo tam panuje totálna neistota.

04.11.2019 | @@@

to je take videnie blavaka ...alebo mladej naivnej ženy ..... dôchodccovia z dôchodkom 300 alebo 400 eur byvajuci v prenajatych bytoch :D :D :D to skôr skončia na ulici ...na slovensku su dôchodky nizke a prenajmy vysoke potom vyčitať tym ludom že prečo nejdu do prenajmoch je nezmyslom nato by tu museli byť vhodne prenajmy a nie 400 eur za jednoizbovy byt ako si ich može dovoliť nejaky dôchodca z dôchodkom 300 alebo 400 eur ???

ale ako som pisal to je taki blavacky pohlad pohlad blavackeho uradnika ktory cely den popija kavičku a zato mu firmy (najčastejšie štat ked ide o štatnych uradnikov) zaplati minimalne tisic eur v čistom potom si hovoria ved ja si to môžem dovoliť tak isto aj ostatny a aj dôchodcovia

04.11.2019 | equilibriums

Na bratislavského kaviarenského kreténa najlepšia prax, mne sa až rozum niekedy zastavuje z tých ich nezmyslov. Žijú vo svojej bublinke kaviarenského filozofovania odtrhnutí od reality, aj vedomosťami, aj skúsenosťami.

04.11.2019 | BrunoBruno

Čas ukáže čo bude. Zatiaľ však sled udalostí nasvedčuje, že sporit je problematické, penzie budú nízke. Ak si nenasporis dosť a budeš mať nízku penziu z čoho budeš platiť nájom? Zostane Čína možnosť pracovať kým to pôjde a potom už nebyť na obtiaž...
Ak si niekto počas ekonomicky aktívneho života obstará vlastné bývanie a splatí so ho, určite neurobí chybu. Má do budúcnosti možnosť voľby.
Má aspoň niečo.

04.11.2019 | equilibriums

Ten diskutujuci na FB Miroslav Kubis, ktory ma zrejme fotku Misesa este aj nad postelou, musi mat nas*ate v hlave.

05.11.2019 | EuroSMS

Clanok netriafa priciny. Vsetko su dosledky “socialneho statu”. Pokial dochodca ma zit za 300 eur, nebude byvat v najomnom byte pri parku. Buduci dochodcovia rovnako nedoveruju politikom, preventivne cely zivot platia hypo, aby na starobu mali kde prespat.

24.12.2019 | muchomuurka

Súhlasím s EuroSMS. Pár stoviek nájomných bytov v BA situáciu príliš nezamieša ani inde nie. Hlavným dôvodom držania akejkoľvek nehnuteľnosti dnes je že bude poistkou do budúcna, aby mal budúci dôchodca kde bývať a za náklady. Tie sú obvykle iba tretinou komerčných nájmov. Spoliehať sa na regulované nájomné v horizonte dekád je ako dúfať, že človek vyhrá v športke, lebo to nevyhnutne potrebuje.

Druhým aspektom je či sa budú mestské byty prideľovať transparentne. Bez riadnych pravidiel a slušných úradníkov z toho bude iba ďalší benefit/revanš pre “ich ľudí” či už lacným nájmom ale zázračnou príležitosťou byt odkúpiť za zostatkovú cenu. S tým je na SK skúseností habadej.

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.