Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Socializmus bol ekonomickou katastrofou

18.11.2019 | Ronald Ižip

Diskusia (61 reakcií) Pravidlá diskusie

16.11.2019 | demo50

Fú-ha, Ronald, to už dnes je pozajtra, super čerstvé správy...

18.11.2019 | Kiskáčik

Tohoto škrabáka sa neoplatí ani čítať.

18.11.2019 | Marek111

Pritom sem stale chodis a citas to.

18.11.2019 | Kiskáčik

Ja čítam len nadpisy, snáď nebudem čítať výplody toho perohryza. To fakt to niekto číta až dokonca?

18.11.2019 | Don Quijote

Tak sa k tomu nevyjadruj, keď čítaš len nadpisy.

18.11.2019 | Roman Kanala

Nespoznali ste ho? Kiskáčik je nová inkarnácia perverzného falšovateľa ničkov, špinavého červeného trolla, kreatúry bez cti a dôstojnosti.

18.11.2019 | Jaro Polakovič

Tato doba je krizou hodnot. Ludia su na seba ako psy. Zavidia si, su neprajni, ohovaraju sa. Vsetko podriadili peniazom a su materialni.

18.11.2019 | Jaro Polakovič

Aky dlh mala SR za totality?
Ako boli zadlzene domacnosti za totality?

18.11.2019 | Morris

ako bolo za totality zadlzene Rumunsko?

20.11.2019 | Tomas F

Za totality SR dlh nemala, lebo neexistovala. Existovala SSR, ktorá takisto nemala dlh, lebo rozpočet bol "vyrovnaný". A k reálnym ekonomickým ukazovateľom sa nedá dostať.
Zadĺženie domácností bolo možno v priemere nižšie, pretože aj tak si občan nemohol nič kúpiť. Mimochodom, pôžička na byt bola v socializme drahšia, ako teraz hypotéka.
Zadĺženosť domácností má ešte jeden významný faktor, a tou sú samotné domácnosti. Finančná zodpovednosť občanov SR je veľmi nízka. Ale to je na dlhšiu diskusiu. Veľmi v skratke, ľudia si požičiavajú viac, ako vedia splatiť a na veci, ktoré nutne nepotrebujú. Ale chcú ich.

18.11.2019 | Truhlik999

zaujimalo by ma, ci autor je tak mimo, ale pise na objednavku :-)

Zatial to nie je tak davno - ludia si stale pamataju.
Takze vymyvat mozgy mozno mladym, ale 50+ vedia dobre, ze realita nebola cierno-biela ako pise pan autor.

Mimochodom - to, ze sa ma dobre stat/firma este zdaleka nezmamena, ze to ma nejaky pozitivny vplyv na individualneho cloveka.

To mozno funguje niekde v Norsku - ale rozhodne nie v kapitalizme balkansko-oligarchickeho typu.

18.11.2019 | Martin Masarik

Správne, ľudia si stále pamätajú. Aj ja si pamätám na tie časy, keď sme stávali v rade, na výber dva druhy salámy, pokiaľ ste nemali schované pod pultom. A takisto si pamätám, koľko platov bolo treba na "kvalitné" socialistické auto, v ktorom ste pre istotu museli nosiť vercajch a náhradné diely na opravu.
Vďaka bohu, že je to za nami.

18.11.2019 | Roman Kanala

V mäsiarstve:
- môžte mi nakrájať desať deka salámy?
- ale áno, doneste tú salámu

18.11.2019 | Brano L.

Aj keď sa môže zdať, že realita je iná, keďže sme žili v tomto systéme do roku 1989, ak sa pozrieme na oficiálne údaje a prepočty, jasné je, že Československo za vyspelým Západom veľmi zaostalo.
Či sa nám to páči, alebo nie. Nehovoriac o plytvaní a energetickej náročnosti priemyslu, celej ekonomiky aj domácností.
Čo sa týka dlhov, dlhy boli aj za socializmu, len to nebolo viditeľné.
Vnútorný modernizačný dlh fabrík bol aký?
Rozpadajúce sa domy, pamiatky? Odumierajúce lesy kvôli extenzívnej energetickej politike?

Ja si dobre pamätám, ako naša rodina nemala ani pár korún rezerv, lebo tie platy boli fakt smiešne a ceny dosť vysoké. Možno niektorí, ktorí si mohli veci vypestovať a prasa vychovať, tak sa mali lepšie. Ale za akú cenu?
Aj preto ľudia žili kratšie, ako v takom Rakúsku a celom Západe.
Samozrejme, problémom je to, že pohrobkovia druhej ligy komunistickej nomenklatúry to tu riadili takmer bez prestávok aj ostatných 30 rokov. Ale takých sme si zvolili.

18.11.2019 | @@@

ano zaostavame za zapadom ale ten prepad prišiel najmä v rokoch 1990 až 1995 takže až po kedy sme prepadli o 25% (realne )niektore krajiny vychodnej europy ešte o ovela viac sa prepadli ....ale zatial čo my sme prepadli zapad dalej rastol .....takže ked padneš o 25% napriklad zo 100 na 75 zatial čo druhy strana narastie z 100 na 120 potom je jasne že rozdiel sa prehlbi

18.11.2019 | Brano L.

Ale kdeže, prepad nastal medzi rokmi 1965-1995. Naštudujte si reálne čísla.

18.11.2019 | @@@

tak daj tie tvoje čisla o prepade medzi rokmi 1965 až 1995

20.11.2019 | Tomas F

Neprepadli sme sa v rokoch 1990-1995. Iba sa otvorili hranice so všetkými následkami. Voľný pohyb tovaru, služieb a pracovnej sily spôsobil, že sme prešli do úplne inak fungujúceho sveta. Táto zmena je mnohými vnímaná ako prepad. Samozrejme, zmena systému nikdy nie je zadarmo. To bola potrebná investícia, ktorá sa môže vrátiť v budúcnosti, pokiaľ si neprešustrujeme investovaný potenciál. Zatiaľ nám to šustrovanie ide veľmi dobre.

18.11.2019 | chr

Truhlík máš pravdu . Realita nebola čierno biela . Bola len čierna. Všetci zástancovia socializmu poukazujú na ceny základných potravín. Ale je tu to ale. Potraviny sú len jedna oblasť života aj keď najdôležitejšia. Sortiment a kvalita bola biedna. Ovocie a zelenina bola sezónna. Salámy okrem uheráku a nitrianskej boli v kvalite asi tak ako dnes. Sama múka a kože. Ćo sa týka ostatných oblastí. Napr. bytová výstavba bola kvalitatívne veľmi slabá . Snaha nahradiť kvalitu kvantitou bola zrejmá. O vystavbe rodinných domov za socializmu hovorí fakt , že sme museli stáť niekoľkodňové rady prakticky na všetko . Od cementu až po nábytok. Obklady a dlažby boli dva tri druhy a boli absolútny podpultový tovar. A úplatky boli úplná samozrejmosť . Autá a bicykle prakticky nedostupné . Oblečenie také perfektné socialistické. Pravládali umelohmotné látky. Akonáhle som si v Tuzexe kúpil rifle už som bol vagabund , vekslák a bratia česi mali táký oficialny výraz " mánička" . Život nám riadila strana a jej funkcionári vo všetkých ohľadoch. Boli aj pozitívne stránky . Mohli sme chodiť každú sobotu na zábavu a tam sa dochuti pobiť s chlapcami zo susednej dediny a tak sa zbaviť frustrácie zo život. Tý mierumilovnejší sa len opili. Cestovať sa samozrejme až na skorumpované vínimky nemohlo . Niekedy bol problém aj s doložkou ku Balatonu. Juhoslávie bola len pre vyvolených . Sovietsky zväz len pre politické kádre. NDR len pre umelcov a novinárov . Všetko bolo regulované už na najnižšej úrovni. Takto by som mohol pokračovať ale načo .......

Počkáme a uvidíme.

18.11.2019 | Roman Kanala

V rokoch 1984-85 už neboli ani forinty. Ja som chodil na forinty do Břeclavi alebo do Brna. Nebol toaletný papier, nebolo mydlo, nebol šampón, neboli vŕtačky, neboli kolená na komínové rúry, pisoáre, záchodové misy, ani rúry. Bolo len to, čo si človek dopestoval sám.

Ale mlieko bolo za dve koruny, benzín za štyri (potom už za osem), rybička za korunu (neskôr cena narástla až na desať korún)-

18.11.2019 | king01

Nechcem sa zastávať socializmu, v každej dobe bolo niečo pozitívne aj negatívne... pozrime sa nato z druhej strany.. Vďaka socializmu sa vybudovalo veľa toho, Nemocnice- 30 rokov a nevedia ani jednu novú postaviť vid raz sochy, strategické podniky sa sprivatizovali západu atď, samozrejme ze všetci a hlavne politici co prevratili kabát, využili prevrat a obohatili sa, vďaka tomu vznikli aj finančne skupiny, kde by bola Penta atď, by nemohli existovať... mame slobodu, akú... Môžeš si povedať co chceš asi nie, lebo šéf by ta vyhodil... áno žijeme v demokracii a môžeme volne cestovať to je ta výhoda ale akú má perspektívu Slovensko do budúcna...

18.11.2019 | Marek111

Mas skresleny pohlad.
Problem je, ze Slovensko sa stale nedostalo zo socialistickeho myslenia.

Staci sa pozriet na susedne Rakusko. Nemali socializmus a tiez stavali nemocnice, kvalitnejsie, modernejsie. Stavali dialnice. Nestavali sive panelaky s nizkym standardom byvania ako u nas, lebo nemuseli, ale stavlai domy a nizke bytovky. Na nic nepotrebovali socializmus a predbehli nas o cele desatrocia.

18.11.2019 | @@@

a teraz napiš prečo to slovensko nerobi ked ma kapitlaizmus ....prečo štat nestavia byty ako v rakusku ?....ono pekne je vyhovarať sa na socializmus ale nakoniec aj tak nič neurobiť ....potom je jasne že ludia nadavaju lebo maju aj pravdu ....ohanať sa potom rakuskom kde štat vystaval a stale stavia byty pre ludi ktore ovela lacnejšie prenajima a slovensko kde štat byty nestava a sukromnik to prenajima tak draho že mnohi si to nemožu dovoliť

18.11.2019 | Marek111

Ved som to napisal hned v druhej vete.
My tu mame taky kvazi kapitalizmus, lebo nam vladnu stale byvali komunisti.
Ludia nemaju pravdu. Doteraz snivaju ako sa mali dobre, ked sa o nich staral stat. Nikto sa tu nevie spolahnut na seba a nikto nechape, co je to obcianska spolocnost, takze politici si robia, co chcu a zapadne firmy tiez. Ale to je len nasa chyba, lebo socializmus z nas spravil bezbrannu tupu masu.

Dobre si napisal, ze v Rakusku stavaju byty lacnejsie. Aj dialnice stavaju lacnejsie. Pretoze rakusania chapu, ako sa maju v demokracii spravat a ako si tieto veci udrzat a odkontrolovat.

18.11.2019 | @@@

byty tu nechce stavať žiaden ani lavicovy ani pracovicovy politik je to preto že takto by o skvely biznis pripravili svojich ludi ktory teraz na tom dobre zarabaju a preto sa to ani najbližšie roky nezmeni bez ohladu nato kto v roku 2020 vyhra volby

20.11.2019 | Tomas F

Rázcochy je komunistický projekt, ktorý chvalabohu nedokončili. Nemocnica má nevyhovujúcu infraštruktúru. Takže dostavať ju je vyhodenie peňazí von oknom.
Strategické podniky predané "západu" väčšinou ťahajú ekonomiku Slovenska. Napríklad BAZ predaná VW. Zatiaľ čo "sprivatizované" podniky domácimi podnikateľmi bolo vytunelované veľmi rýchlo a zanikli. Dám príklad z odboru, v ktorom sa orientujem. Pivovary sprivatizované "západom" zatiaľ fungujú (Bažant, Michalovce). Pivovary sprivatizované domácimi sú väčšinou zavreté (Nitra, Trnava, Bytča), alebo zbúrané (Stein Bratislava)
Pravdu máte v tom, že po 1989 neboli komunisti odstavení úplne, vďaka čomu mohla vzniknúť Penta a ďalšie "skupiny" s prepojením na politikov a celé prostredie skorumpovali

18.11.2019 | Strummer

Jedno jednoduche porovnavacie kriterium: infrastruktura. Aj ked Izip a jemu podobni "menej-statni" sociopati to nechapu, bez infrastruktury nemoze existovat ziadna ekonomika, ani firmy, ani nic ostatne. Ich libertariansky pohlad na svet pocita s tym ze infrastruktura proste "je" alebo sa berie len tak sama od seba zo vzduchu alebo ze ju pre nich vybuduje niekto iny. Takze, ake mnozstvo infrastruktury vdaka ktorej tu dnes zijeme celkom fajn zivoty, bolo vytvorenych a postavenych za 40 rokov socializmu, a kolko za 30 rokov kapitalizmu? To by bol clanok za ktory by som si v tomto coraz viac bulvarnom platku rad aj zaplatil.

18.11.2019 | Morris

a ty si myslis, ze to co sa pred 30 a viac rokmi postavilo, ze to tu tak v pohodicke stoji bez problemu?

Tam kde je treba infrastrukturu, tam sa stavia.
Ked za komousa malo len par ludi telefon, tak dnes ma kolko domacnosti doma optiku? To komunisti nepostavili.
Cisticky odpadovych vod.
Niekto tu spomina nemocnice - ale ved su nove postavene.

A tam kde infrastruktura je, tak sa opravuje. Cesty, mosty, elektricke stlpy a vedenia, vodovodne potrubie, panelaky si ludia opravuju.

Samozrejme je treba povedat, ze velke infrastrukturne projekty ako vodne nadrze sa dnes realizuju horsie - no lebo sa nestane, ze ta niekto zo dna na den vystahuje, lebo to vsetko stoji kopec penazi, pretoze robotnici nezarabaju bagatel...

18.11.2019 | @@@

v roku 1989 kolko ludi v usa malo internete a kolko ho ma dnes ...kolko ludi v roku 1989 malo mobil a kolko ho ma dnes ....stale nechapeš že vyvoj nastava postupne ...potom porovnaj slovensko v roku 1948 a v roku 1989 o čo viac mali ludi .....

18.11.2019 | Brano L.

Ha-ha, to sa mi smeje. Infraštruktúra sa stavia aj teraz. Paradoxne, v zhruba rovnakej miere ako sa socializmu.
Veď do konca roka 1989 sa postavilo len 189 km dialnic. Len čisto dialnic sa postavilo za 30 rokov viac ako 250km + nepočítam rýchlostné cesty (ktoré prakticky majú parametre dialnice). Železnice sa za socíku nestavali, len preložky v prípade vodných diel. Nestavajú sa ani teraz.
Telekomunikácie - to sa nedá ani porovnať. Vôbec bol problém mať telefónnu linku.

Hlavný problém je v miestnej verchuške. Na Slovensku sa nepripravujú v dostatočnej miere plány, čo bude nutné a potrebné stavať infraštruktúrne nasledudúcich 20-30rokov. Ale ako som napísal, veď nám vládne verchuška komunistických pohrobkov tvz.2.ligy, tak čo sa čudujeme.

18.11.2019 | @@@

pred rokom 1989 sa dialnice ani priliš nemuseli stavať a nemuselo sa s tym ani rychlo napredovať kedže aut bolo ovela menej asi len tretina toho čo je dnes ....na druhej strane sa ovela viac stavali domy a byty v 70tych rokoch sa v priemere ročne postavilo vyše 40tisic bytov v 80tych vyše 30tisic bytov aj v 60tych rokoch vyše 30tisic bytov ročne priemere ale dnes za 30 rokov ani v jednom roku počet postavenych bytov neprekročil 20tisic .... nie žeby ludia nechceli byty a ani domy ale preto že mnohi si ich dovoliť nemožu

riešme veci čo su teraz a su problemom a nie to čo bolo pred 30 rokmi to sa malo riešiť vtedy ale všetci tvrdite že kapitalizmus je lepši tak k.rva nech to rieši a nevyhovara sa ustavične

18.11.2019 | Brano L.

Asi čítanie robí problém. 30 rokov tu nie je kapitalizmus, ale je tu systém miestnej postkomunistickej verchušky možno s krátkymi prerušeniami.
Keď tu bude skutočný kapitalizmus, tak sa ozvite.

18.11.2019 | @@@

a čo je to ten tvoj skutočny kapitlaizmus ?...to je ked budeš pri moci ty a tvoji ludia nič sa nezmeni len vaše konta bude narastať ale potom už isto vyhlasiš že za teba je skutočny kapitalizmus :D :D :D

cely čas je tu kapitalizmus to že nie je podla tvojich predstav je len tvoj problem že si si niečo naivne vysnival aj ked realita je ina :P

18.11.2019 | @@@

ižip je čisty utopista ....on vidi len pekne veci na papieri lebo mu to vyhcadzaju tak ako sulik na papieri to vyzera skvele ale ked sa to zrazi z realitov tak všetci začnu z neschopnosti obyvnovať inych a nie seba že to doj.bali ....

liberatariani by nedokazali nič postaviť nedokažu pochopiť že keby sa toho čo hlasaju mali držať tak nepostavia ani 10km suvislej dialnice lebo vždy by narazili na odpor niekoho ktor by im pozemok nepredal tak ako to vidieť aj dnes v niektorych obciiach ktore chceli stavať chodniky a narazili vždy na to že niekto im časť pozemku odmietol predať potom to vyzera zaujimavo ....nakoniec by sa ti libertariani a menej štatu stali len dalšimi vypanikmi alebo diktatormi ktory by zastrašovali ludi len aby tie pozemky ziskali čo je paradox že takto by si len nasr,ali do vlastneho do vlastnych hlupych teorii ktore v praxi nefunguju

18.11.2019 | chr

Takže si to zhrnme Strummer. Cela infraštruktúra postavena v obytných častiach a z časti aj v extraviláne od meradie do veľkosti napr u elektrikárov 22/110kV bola postavená na náklady obcí a miest. Niekedy okolo roku ich správcovské podniky odkupovali späť. A môžeš hádať za akú cenu. Kedže infraštruktúra bola postavená napr v 50,60,70 tych rokoch . Cena bola stanovená podľa ceny nadobúdacej v dobe výstavby. Takmer všetko normálne sa stavalo z obecných rozpočtov . Takže to išlo peňazí ľudí a nie socialistického štátu aj keď vtedy všetko partilo soc. štátu . Taký mrdnik ako spravili komanči v katastroch s vlastníctvom pozemkov svojim vynálezom registra "C" nebol ani cez povstanie . A zas išlo všetko na úkor ľudí. A to nehovorím o rokoch 1948 , 1952 , 1953, 1954 a ostatných keď o niečo išlo. Vtedy komanči zbavili ľudí masovým spôsobom hotovosti a všetkých peňazí. TAkže tu ostala bezbreha , šikanovaná masa ľudí , ktorá niečo tvorila , gazdovala , vyrábala , podnikala , pomáhala a tá prišla o všetko. Ostala s holou prdelou buď v base alebo v JRD. Toto bol výkon ktorý ty tak vyzdvihuješ. Predpokladám , že nevieš čo sú pracovné soboty , akcie " Z" Mimochodom akcie Z postavili v obciach takmer všetkú obecnú infraštruktúru . Článok o tom to by sa síce dal zaplatiť v tomto mediu ale asi by si ho rád nečítal .
Takže počkáme a uvidíme či ho niekto napíše.

20.11.2019 | Tomas F

Infraštruktúra sa nikdy nepostaví sama, to vám tvrdím ako libertarián. Práveže nič nepadne z neba, okrem manny nebeskej, ale to bolo dávno.
Lenže pozrime sa na to, kto vlastne stavia dnes. Štát a štátom najaté firmy, ktorých cieľom nie je vybudovanie infraštruktúry, ale ukradnúť čo najviac peňazí. Môže za to štát? Nie. Štát tvoria občania a tí rozhodujú, koho nechajú riadiť štát. To, že sme sa rozhodli pre 8 rokov Mečiara a 12 rokov Fica je naša vina, nie vina kapitalizmu.
Mimochodom, za socializmu sa postavilo menej ciest ako za "kapitalizmu"
https://sk.wikipedi...

18.11.2019 | @@@

takže sa budeme ešte dlho vyhovarať na socializmus len aby sme nemuseli hovoriť o tom prečo nezlepšiť dnešny system a ako ho zlepšiť ?

vyhovorky su najhoršie taketo praktiky použivaju male deti ked potrebuju odputať pozornosť tak povedia že aj on to robi ....tym chcu naznačiť že maju aj oni sami pravo zlyhať to iste vidime dnes v kapitalizme kde sa kapitlaizmus vyhovara ako male decko na socializmus len preto že sam zlyhava ale priznať si to nedokaže tak radšej odputava pozornosť a vyhovara sa na socializmus

18.11.2019 | Truhlik999

Pre tych, ktori hovoria o bananoch, cenach a dostupnosti elektroniky a aut a podobne.

1. porovnavate neporovnatelne. Musite porovnavat cenovu uroven bananov v roku 85 na Slovensku a v Nemecku.
To sa tyka bananov aj elektroniky. Kolko stal CD prehravac v 88 roku v Nemecku a kolko rodin ho malo? Kolko ludi malo pracku a kolko stala tato pracka? Kolko ludi kurilo plynom? Kolko ludi malo teplu vodu a splachovac? Kolko ludi malo auto a kolko platov bolo potrebne na ziskanie toho auta? Kolko ludi zilo v byte a kategorie a kolko ich ten byt stal?

2. Infrastruktura postavena za 40 rokov socializmu vs. infrastruktura postavena za 30 rokov kapitalizmu su neporovnatelne. Predtym sa stavali predovsetkym celospolocensky prospesne stavby - plynovody, vodovody, elektrarne, sidliska. Teraz sa stavaju plechove budy a nejaka ta dialnica.

3. Sloboda vyjadrovania bola pocitovo nizsia pre absenciu internetu a vysoky podiel uradnictva a statnej spravy. Ani teraz si ziaden vyssi uradnik nedovoli kritizovat vladu alebo EU - lebo jeho kariera by rychlo zamrzla.

Tym nehovorim, ze socializmus bol super - to urcite nie. Len jednoducho nebol cierno-biely.

18.11.2019 | @@@

bol 1 maš pravdu vtedy mnoha elektronika bola draha k pomeru platu aj na zapade europy dnes je to ovelalacnejšie len ked si zoberiem počitače kolko stali ešte v 90tych rokoch a to nehovorim o notebookoch a kolko stoja dnes a pomer k platu tak už tu je to obrovsky rozdiel ale ten bol aj na zapade ,....to že dnes je niečo ovela lacnejšie neznamena že v zapadej europe to lacnejšie mali už davno predtym aj tam sa to postupne zlacnilo najmä čo sa tyka elektroniky ale aj inych veci

inak by som ešte doplnil lebo často sa hovori o čo sa mame dnes lepšie že vraj v priemere to vychadza o 30% tak otazka by bola o čo sa maju lepšie dnes nemci oproti roku 1989 alebo briti alebo obyvatelia usa ???...alebo tam to za 30 rokov stagnovalo a nemaju sa ani o 1% lepšie ???

18.11.2019 | Brano L.

Kto tu básni o nejakých CD prehrávačoch?
Mimochodom, v ČSSR začala výstavba bytov sa spomaľovať už v polovici 80-tych rokov, už nebolo toľko peňazí na výstavbu bytov, štátny rozpočet bol od roku 1987 v silnom deficite a to pritom štát zdaňoval zisky podnikov sadzbami vysoko nad 50%.
Menová reforma, znárodnenie, znárodnenie úspor, prevzatie - násilné pôdy a ďalších výrobných prostriedkov - infraštruktúry mohlo pomôcť hospodárstvu na určitú dobu. Dalo sa žiť z cudzieho. To komouši vedeli. Ale keď sa to vyčerpalo a už sme nevedeli čo vyvážať na západ len suroviny a polotovary, tak čakalo Československo neistá budúcnosť.
Bolo jasné, že ak by socializmus pokračoval, štát by už nemal peniaze na infraštruktúru a byty. Rozpad RVHP, to že Sovieti (neskôr Rusi) už chceli za ropu a zemný plyn doláre namiesto konvertibilných rubľov by malo na Československú ekonomiku zničujúci dopad. Dopadli by sme rovnako ako Ukrajina.
Mimochodom, na začiatku 90-tych rokov mali Ukrajina a Poľsko porovnateľne výkonné hospodárstvo. A teraz si porovnajte Poľsko a Ukrajinu.
Takže ak píšete o vynikajúcich výsledkoch socializmu, tak sa pozrime, ako to bolo začiatkom 90-tych rokov naozaj.

18.11.2019 | @@@

v 80tych rokoch bolo postavenych vyše 300tisic domov a bytov pre porovnanie v 90tych rokoch to bolo necelych 95 tisic bytov a domov tak o akom spomaleni hovoriš ?...stale to bolo ovela viac ako v 90tych rokoch

ukrajinu by som sem neťahal ta začala mať vyrazne ekonomicke problemy majdanom kde vyrazne stratili zatial čo ostatny stale ziskavali

18.11.2019 | Don Quijote

Ach jaj, keby nebolo Truhlíkov a Zavináčov, možno by sme za tých 30 rokov od pádu komunizmu boli niekde inde. Obhajujete tu neobhájiteľné, komunizmus bol jednoducho zlo a je jedno, či boli rožky alebo pivo lacnejšie, ako teraz.

18.11.2019 | @@@

ano maš pravdu komunizmus je zlo


ale inde by si nebol .....slovensko zlyhava prave na ludoch ako si ty.... ste sebecky priliš chamtivy ale namiesto toho aby ste si to uvedomili tak prskate na všetky strany vam nikdy nešlo o lepšie slovensko ale len o vaše vlastne konta aby boli bohatšie na ukor ostatnym potom je jasne že s takymto pristupom by si nikdy inde nebol


si rovnaki ako ti ktorych kritizuješ :P

18.11.2019 | chr

A v ďalšom radi Ižip a jemu podobný určite nie su sociopati. To sa však nedá povedať o komunistických pohlavároch za socializmu . Viem , že čísla sa čítajú veľmi zle , keď hovoria niečo iné ako chcete počuť. Napríklad to že ZTS Martin skrachovalo v roku 1987 , keď rusi neobnovili licenciu na výrobu a vývoz špecialnej techniky , konkrtne tanku T72. Od vtedy sa len priživolalo až nakoniec skončilo v zabudnutí . A takýchto podnikov bol veľa , čo prakticky skončili ešte za socíku.
Je to dosť úbohé , obviňovať Ronalda z takýchto vecí ako ho obviňuješ . Väčšinou takéto komentáre zaznievanjú keď diskutujúcemu dôjdu argumenty . Jedinú vínimku ma 3@ . Toho nepresvedčí ani vlastná smrť , že svet sa vyvíja a mení aj proti našej vôli. On žije neustále vo svojej teoretickej bubline ideálneho života a ideálnej spoločnosti.
Počkáme a uvidíme.

18.11.2019 | @@@

a preto sa dnes maju všetci ludia na slovensku skvele ..... oj.bovať oj.bovať oj.bovať a tak dookola len stale oj.bovať ako sa len da kapitalista sa nikdy nezaprie ten by oj.bal za peniaze aj vlastnu matku a otaca :D :D :D

18.11.2019 | Morris

patríš na psychiatriu a vyhodiť z roboty, štátny zamestnanec.
Kde "pracuješ"?

18.11.2019 | @@@

pravda sa tažko čita čo ?.....ešte napiš že ked kapitalista oj.buje ludi tak je to pre prospech tych ludi toto chcete vždy ludom nahovoriť :D :D :D

18.11.2019 | @@@

podnikatelia a manažeri tu mali 30 rokov aby ukazali ludom tu svoju moralku poctivosť čestnosť pracovitosť a spravodlivosť ....namiesto toho sa zamestnanci dočkali nemoralky od manažerov a podnikatelov nečestnosti nespravodlivosti a aj ked dobre pracovali tak odmeneni boli ti ktory podnikatelom a manažerom lízali r.ť ...zato ako tu na slovensku vyzera možu len a len podnikatelia a manažeri ....ale oni sa radšej ako vždy vyhovoria na štat :D :D :D

18.11.2019 | chr

Už som ti to niekoľkokrát napísal. Zabudni na managera , na šefa , na podnikateľa , na kapitalistu , na nemca na američana , na rusa . Všade si dosaˇslovo človek . Presne taký ako ty alebo ja . Žiadna firma ťa nevykorisťuje , žiadnej banke nedlžíš peniaze za hypotéku , žiadnej obci alebo štátu neplatíš dane . Všade sú to konkretny ľudia , ktorý z toho majú výhody. Takže musíš vždy osloviť konkrétnych ľudí a nie si tu dvíhať ego na nás . Uvidíš , bude sa ti lepšie žiť. Len nezabudni na pravdu môjho deda . Čím menej vieš , tým lepšie spíš.

18.11.2019 | @@@

chr.....90% manažerov a podnikatelov su presne taki ako som opisal ...možeš si tam potom dosadiť čo len chceš ..... na druhejs strane všetci tito manažeri si myslia že oni su moralny čestny poctivy spravodlivy a halvne k zamestnancov :D :D :D ....to ty žiješ v utopii dokonalosti ..... a kvoli tomu mnohi doplacaju ....ja viem ti nahore to vidieť nikdy nechcu lebo ich nazujima to ako zle sa zaobchadza z ludmi dole ....nechcu vidieť ani počuť aj preto media robia to iste preto nam media o takych veciach nepišu aby neukazali tu zlu stranku podniaktelov a manažerov oni radšej ich budu vychvalovať od nebies .....

19.11.2019 | chr

3@ v tomto máš pravdu , ale povedz mi čo s tým urobíš . Ľudia okolo teba sa vyvíjajú . A keže sme každý iný , tak aj ten vývoj vyzerá podľa toho. Jednoducho to ignoruj a potom prídeš na to , že síce máš zásady , obhajuješ pravdu a lásku ale celá spoločnosť je už dávno inde. Ak sa neprispôsobíš tak jednoducho frustrovaný zomrieš v biede. Ja neobhajujem všetkých tých egoistov , karieristov , zlodejov a im podobných . V každom z nás je tiež kus týchto vlastnosti . Ja tgvrdím , že svet je vtedy dobrý keď je vyrovnaný . To znaťí , že musíš zažiť niečo zlé , aby si vedel čo je dobré . Akonáhle budeš zažívať len dobré tak sa ti aj to zle zmení na dobré , keď ti to vyhovuje . A takto to ide dookola . Bohužiaľ je to prirodzený vývoj a vychádza zo samotnej podstaty človeka ako zvieraťa. Založ stranu alebo komunitu absolútne dobrých ľudí a garantujem ti , že budem mať preukaz číslo 2 hneď po tebe. Skús navrhnúť niečo konkrétne , čo má ale aj zmysel a bude uskutočniteľné . Neustála kritika všetkého čo sa ti nepáči , ťa posúva do pozíciew , v ktorej si. Do polohy neužitočného šaša.

18.11.2019 | Martin Masarik

Je smutné, ako tu dokážu úbožiaci likvidovať diskusie odpadovými slovami. Trend má chabú ochranu proti takýmto príspevkom a keď nahradíš jedno písmeno vo vulgarizme bodkou, tak príspevok prejde. Chcelo by to aspoň nejaký jednoduchý samoučiaci algoritmus, aby tieto slová povyhadzoval z príspevkov. Ale potom by niektoré príspevky ostali prázdne :)

18.11.2019 | @@@

aha cenzura .....a nam hovorili že v kapitalizme cenzura nebude :D :D :D a oni su rovnaki ako ti čo boli pri moci pred rokom 1989 :D :D :D

18.11.2019 | NCRD

Zavináč, ty si taký k*kot, že ani nevieš čo je cenzúra :D

Cenzurovať ťa môže štát, v súkromnom priestore ťa môže vlastník obmedziť koľko len chce.

Ja keď si poviem, že nechcem zavináča v mojom podniku - tak ho tam mať nebudem :)

18.11.2019 | @@@

to su pekne vyhovorky ....opať len ukažka toho čo pišem stale kapitalizmus je to iste čo pred rokom 1989 len obaleny do pozlatka a skyvajuci sa za sofistikovanješie odbavanie ludi ....vyhovaraš sa na sukromnika ...takže v podstate tvrdiš že sukromnik ma pravo na diktaturu len štat nema preto chcete dať všetko do ruk sukromnikovy aby on potom mohol diktovať čo sa mu hodi a čo nie ...toto čo prezentuješ ty je diktatura ,,,,poj.bana fašisticko korporatna diktatura :P .....takže si len napisal že kapitalisti su rovnaki ako ti čo vladli pred rokom 1989 :D :D :D

18.11.2019 | Niless

Nie nie zavinac oni nie su rovnaki...vies preco?

Lebo oni nerobia ludom kadrove posudky, nezatvaraju ludi za to ze nahlas povedia co si myslia, lebo oni ta nedaju na 20-30 dni na samotku, takisto ta nenutia makat v jachymove a podobne, takisto ak nie si spokojny nikto ta nedrzi pod zamkom a ak sa pokusis aj tak ujst ta nikto nezastreli ako psa na hraniciach....takze uznas sam ze tam rozdiel je. A nemyl si moderovanie diskusie s cenzurou. Keby v moderovanej diskusii povie clovek par prispevkov k veci a hotovo, tak ani ju nie je nutne moderovat. Cenzura moderuje obsah nazorov a to na trende zatial nie je.

19.11.2019 | @@@

nie kapitalisti to robia ešte horšie len to vedie lepšie obaliť do podobnych sr.čiek ako to teraz robiš ty ....typicka ukažka kapitalistou vyhovarat sa prečo ja možem cenzurovať a prečo inym nemožu ...

ako som pisal kapitalista len oj.buje oj.buje oj.buje a takto dookola ....nič ine nevie len oj.bovať všetkych ludi

ale najviac nas.rie kapitalistu to ked začne aj jeho niekto opj.bovať potom je ako sopka ktora chrli lavu :D :D :D

19.11.2019 | @@@

martin piše že nahradim pismenko bodkov a čo ?.....ved to ste ma naučili všetko vy kapitalisti od koho ineho som sa mal naučiť oj.bovať ....a na druhej strane prečo sa ti nepači ked druha strana robi to iste čo robite vy všetci ....

kapitalisti sa radi vyhovaraju že takto to možu lebo takto im to umožnuje system to iste plati tu ked to system umožnuje prečo ta to trapi ....teba netrapi to ked podnikatelia a manažeri oj.buju štat ale ked niekto oj.be podniaktelov a manažerov rovnako ako oni oj.buju štat už sa to vam nepači .....

vy si hovorite že ste iny ale nie ste iny ste rovnaki len vas vyždy nas.rie ked iny sa k vam začnu spravať rovnako ako vy sami k inym ....nas.rie vas to že iny vam ukažu vašu pravu tvar to nedokažete zniest lebo vy si myslite že na nemoralnost a nesrpavodlivosť mate pravo len vy a ostatny musia byť moralny a spravodlivy voči vam ..... hahahaha a kto je taki altruista aby tebe na tieto fašisticko korporatne sr.čky naletel ???

18.11.2019 | ivko07

Ja mám len obavu, že ten dnešný ....izmus (lebo ani neviem, čo to vlastne je) je tiež ekonomickou katastrofou...
Určite sa má veľa ľudí lepšie ako vtedy, ale taktiež sa mnohí majú horšie. A čas ukáže, akú bude mať tento ...izmus životnosť, lebo mnohé veci sa nám tu už sypú na hlavy...
V BA životná úroveň vysoká, na niektorých miestach našej krajiny taká že ľudia utekajú... pol slovenska už vlastnia zahraniční vlastníci, ale naši politici skáču od radosti nad zahraničnými investormi. Ked odídu, čo tu po nich zostane?
Všetka politika sa robí na jedno volebné obdobie, lenže my tu žijeme trošku dlhšie a tak by sa malo aj pristupovať k verejným veciam...

19.11.2019 | chr

ivko u nás beží " realizovaný socializmus " Tak sa volá ten ...izmus....

19.11.2019 | @@@

u nas bežny kapitalizmus ....

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.