Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Správne plánovať trasy, skladovať palivo a efektívne jazdiť je umenie

V odvetví priemyslu, ale aj dopravy sa často skloňuje slovné spojenie uhlíková stopa. Šetrenie životného prostredia je v hľadáčiku odborníkov i verejnosti. Keď k nižším emisiám pridáme lepšie prevádzkové parametre vozidiel, bezpečnú a efektívnu prácu vodičov a menej najazdených kilometrov, výsledkom môže byť zníženie nákladov dopravcov, zrýchlenie prepravy a tým spokojnosť na všetkých stranách. Dosiahnuť požadované ciele pomôže aj telematika.

27.11.2019, 06:00

  • Tlačiť
  • 0

V cestnej doprave predstavujú výdavky na palivo 23 percent z celkových nákladov. Pritom štvrtina dopravcov ich zabúda uvádzať do celkových nákladov na investície a prevádzku. Podľa štúdie Shell realizovanej na štyristo respondentoch v ôsmich krajinách sveta sú až dve tretiny dopravcov presvedčené, že konkurenčnú výhodu im prinesú investície do nového vybavenia a vozového parku.

„Efektívnejšou cestou je však zamerať sa na výber správneho paliva a celkovo na palivový manažment. Ak firma dôsledne aplikuje tieto dve opatrenia, dokáže na nákladoch ušetriť aj 30 percent,“ radí Jörg Debus, manažér pre komerčné palivá Shell v Európe a Afrike.

Manažéri vozových parkov si zvyčajne nechávajú dve až desať percent flotily ako rezervu pre prípad poruchy vozidiel v prevádzke. „Používaním aditivovaných palív sa dá táto rezerva zredukovať pod dve percentá,“ tvrdí Ong Kong Hua, technologický poradca divízie Commercial Fuels v spoločnosti Shell. 

Neprehliadnite

Štandardná nafta bez aditív vytvára uhlíkové usadeniny na dýzach spaľovacích motorov. Špinavé vstrekovacie dýzy spôsobujú dvojpercentnú stratu efektivity motora a 2,5-percentné zníženie jeho sily. Používať palivo so správnym zložením aditív, ktoré pomáhajú udržiavať palivový systém čistý a bez zbytočných usadenín, je preto cieľom každého dobrého fleet manažéra.

Zdroj: SITA/AP

Napríklad na benzínke Optima – KDK, s. r. o., používajú aditívum značky Gulf. „Redukuje poruchy vstrekovacích systémov, koróziu v nádržiach a palivových vedeniach, penenie a zvyšuje cetánové číslo paliva,“ vysvetľuje Pavol Kočalka, prevádzkar čerpačky.

Podľa prieskumu Shell až 45 percent firiem považuje výber nesprávneho paliva za príčinu neplánovaných prestojov. Pri moderných systémoch práve v čase (JIT) a práve v sekvenciách (JIS) si dopravcovia nemôžu takéto situácie dovoliť, pretože by veľmi rýchlo prišli aj o to málo, čo môžu na zákazkách zarobiť.

Aj palivo si zaslúži opateru

Keďže legislatíva s povinnými prestávkami vodičov a rýchlostnými limitmi „nepustí“, musíme pri snahe zefektívniť a zrýchliť 

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Logistika a transport

Tagy doprava, logistika, pohonné látky, vodiči

Diskusia (0 reakcií)