Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Coworking naberá na sile. Prečo sú v kurze hravé kancelárie

Keď v roku 2005 Brad Neuberg otváral prvý coworking v San Franciscu, zrejme ani netušil, čo spôsobí. Snažil sa len „kompenzovať neproduktívny pracovný život home officeu“, ktorý mu po rokoch začal prekážať. Preto vytvoril niečo ako neziskové komunitné centrum, ktoré ponúkalo päť až osem pracovných stolov dva dni v týždni. Tie mohol využívať ktokoľvek. Súčasťou bolo bezplatné pripojenie na internet, spoločné obedy, meditačné prestávky či masáže.

19.12.2019, 05:02 | Vladimíra Púpavová | © 2019 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 1

Jeho neziskový coworking fungoval len rok, B. Neuberg však čoskoro pochopil, že objavil novú formu biznisu, ktorá oslovuje ľudí, ako je on. Vytvoril tak priestor pre tých, ktorí by inak pracovali izolovaní od spoločnosti doma alebo v rôznych kaviarňach.

O rok neskôr už otvoril prvé oficiálne coworkingové centrum Hat Factory. Spoločné flexibilné pracovné priestory sa stali hitom a naprieč celým svetom začali rásť ako huby po daždi. V roku 2010 Adam Neumann so svojou manželkou a s investičným bankárom Joelom Schreiberom rozbehli coworking vo veľkom, keď založili značku WeWork. Z jedného väčšieho profesionálneho coworkingu v New Yorku firma expandovala na 500 pobočiek po celom svete.

Nástroj na udržanie ľudí

Napriek tomu, že WeWork je dnes jednotka v segmente a globálne siedmy najväčší startup, tento rok je preň kritický. Snažil sa dostať na burzu a odradil tak investorov, ktorí ho prakticky zo dňa na deň preklasifikovali z biznisovej superhviezdy na firmu bez cieľa. V prvom polroku 2019 spoločnosť vykázala stratu 900 miliónov dolárov, aj keď výnosy zdvojnásobila na 1,54 miliardy dolárov. Firmu to oslabilo tak, že sa počas leta ocitla na hranici bankrotu a musela pristúpiť na vstup japonskej technologickej firmy SoftBank, ktorá poskytla WeWorku 9,5 miliardy dolárov a novú stratégiu. SoftBank za to získa 80 percent akcií firmy. Príbeh WeWorku je prvý negatívny signál od raketového štartu coworkingu. „WeWork dopláca na svoju veľmi agresívnu až vizionársku expanziu, ktorá nebola ničím krytá,“ upozorňuje Michal Oparty, vedúci oddelenia projektového manažmentu poradenskej spoločnosti JLL.

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 1

Rubrika Extra reality

Tagy coworking, kancelárie