Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Králi slovenských etikiet: Kľúčom je zodpovednosť zamestnancov

Keď sa prechádzate medzi regálmi supermarketov a vyberáte, ktoré víno si dnes dať k večeri, pozeráte sa na ich výtvory. Rodine Kilárskych sa s firmou Purgina darí držať titul lídra v oblasti samolepiacich etikiet s pridanou hodnotou v celej strednej Európe. Počas takmer troch dekád podnikania zažili viacero pádov a dnes tvrdia, že pre nich nie je dôležité byť najväčším. Chcú, aby ich práca bavila. Všetkých.

12.01.2020, 19:00 | Veronika Rajničová | © 2020 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 1

Za komunizmu nemohli podnikať, a tak po tom len túžili. Prišla revolúcia a s ňou nové príležitosti. Štefan Kilársky bol v tom čase tridsiatnik s veľkou chuťou niečo robiť. Nápad nakoniec našiel pri listovaní časopisu, v ktorom narazil na klasický ručný príklopový stroj na výrobu vizitiek. Na Morave ho predávali za štyritisíc mariek. Nebolo to preňho málo, no ani neprekonateľná cena. „Cítili sme, že vizitky bude potrebovať každý, kto bude chcieť začať podnikať,“ spomína.

Neprehliadnite

Požičal si teda od kamaráta a pustil sa do výroby. Jeho mama v tom čase išla do dôchodku, čo sa hodilo. Sedela za strojom, zatiaľ čo Štefan zháňal zákazníkov. Finančnou istotou v tom čase bola manželka, ktorá mala ako jediná z rodiny stabilný príjem v škôlke.

Už vtedy k tlačiarenskému remeslu pričuchli aj deti Dana a Radovan. „Niektoré vizitky sme pod dozorom vyrobili aj sami. Minule sme našli starú fotku, kde sedím u nás doma za počítačom v rodinnom dome, s telefónom na uchu, a to som mala asi pätnásť rokov,“ spomína dcéra Dana, ktorá dnes v Purgine pôsobí ako výkonná riaditeľka.

Purgina, výroba etikietZdroj: Milan David

Firmu mali v rodinnom dome. „Bývali sme v podkroví, v obývačke a spálni bolo grafické štúdio, ekonomické oddelenie, v pivnici šiel stroj. Všade boli naši zamestnanci,“ dopĺňa Štefanova manželka Jana. Biznis napredoval a Kilárskym sa darilo.

Dravému duchu to však nestačilo, a tak sa zakrátko posunuli do biznisu, pri ktorom zotrvávajú dodnes. Na trhu po ére komunizmu rástol aj dopyt po 

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 1

Rubrika Podnikanie

Tagy Rodinné firmy, tlačiareň