Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Ako sa vyhnúť falošnému webu či odhaliť trola v online diskusii

Koronavírus, šíriaci sa do sveta z Číny, spôsobuje teploty, kýchanie či kašeľ a v niektorých prípadoch až smrť. Po svete už zanechal tisíce mŕtvych. Jeden z hoaxov spojených s vírusom sa týkal aj dosluhujúceho premiéra Petra Pellegriniho. Hospitalizovali ho s infekciou horných dýchacích ciest, ale podľa španielskeho webu Electomania.es existovalo podozrenie, že dostal koronavírus. Mimovládna organizácia Globsec priniesla štúdiu, ako sa vyhnúť hoaxom a iným klamstvám na internete

11.03.2020, 05:00 | Martin Šuba | © 2020 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 1

O konšpiračnom charaktere možno hovoriť aj v prípade časopisu Zem a vek a českého portálu Svobodnenoviny.eu. Ich autori špekulujú, že koronavírus by mohol byť biologickou zbraňou proti Číne. Stránka, na ktorú portál odkazuje – BioRxiv.org –, však sama upozorňuje, že jej chodí veľa správ o koronavíruse, ktoré nie sú kontrolované a nemajú sa použiť v médiách.

Neprehliadnite

Jedným z tvrdení webu Svobodnenoviny.eu je údajný nález boxov s biologicky nebezpečnými materiálmi na americkom generálnom konzuláte v meste Wu-chan, odkiaľ sa nákaza rozšírila do sveta.

Napriek pochybnému obsahu niektorých spravodajských stránok si na nich aj slovenskí politici platili volebnú reklamu. Napríklad na webe Hlavnespravy.sk. Rozoznať dezinformácie nie je vždy jednoduché. Mimovládna organizácia Globsec zverejnila príručku, na ktorej sa podieľala so Švédskou agentúrou pre civilné záležitosti a s agentúrou Seesame. V nej opisuje, ako dezinformácie odhaliť a brániť sa proti nim. TREND vám prináša niekoľko postupov.

Cieľom informačných operácií, kampaní či dezinformácií môže byť narušenie dôvery v štát, konkrétnu organizáciu, ovplyvňovanie diskusie v spoločnosti alebo zvyšovanie napätia medzi obyvateľmi. Zneužívajú sa slabé miesta spoločnosti: sociálna nerovnosť, korupcia či bezpečnostné otázky. Marketing, diplomacia, styk s verejnosťou, publicistika či lobing – to všetko sú príklady akceptovaných spôsobov ovplyvňovania názorov ľudí. Informačné operácie tieto spôsoby napodobňujú, ale používajú klamstvo, zavádzanie alebo domýšľanie.

Ich nástrojom môže byť otvorená propaganda aj tajné financovanie rôznych skupín. Ak do verejnej diskusie zasahujú vonkajšie subjekty a spoločnosť o tom nevie a nerozumie im, jej rozhodovanie a správanie môže byť ovplyvnené. Zvyčajne sa stotožňujeme s tým, čo si myslia

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 1

Rubrika Použi rozum

Tagy koronavírus