Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Prečo sa kňazi radšej modlia, než podnikajú? Nemajú čas ani podporu

Cirkev podnikať vie, len jej chýba viac odvahy. Strach zo zlyhania v biznise má aj preto, že sa bojí o dobrú povesť. Už párkrát sa totiž popálila. Okrem toho nemá dosť kvalitných ľudí ani potrebné know-how. V zahraničí je cirkevné podnikanie zabehnuté, cirkev vďaka nemu znižuje svoju závislosť od štátu, vytvára spoločenstvo, ktorému o niečo ide a ktoré vie veci posúvať dopredu. Nerobí len údržbára schátraného majetku.

20.01.2020, 05:00 | Jozef Ryník | © 2020 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 4

Vydavateľstvo, kníhkupectvo, hospice, cestovný ruch, lesné hospodárstvo, developovanie, gastronómia. To sú len niektoré príklady cirkevného podnikania na Slovensku, na ktoré TREND narazil pri zisťovaní, či vie cirkev podnikať. Odpoveď znie, že vie, ale potenciál zďaleka nevyužíva naplno.

Lamentovanie nepomôže

Otvorenejšie zmýšľajúci klerici tvrdia, že cirkev by nemala vyplakávať nad malým príspevkom od štátu na platy kňazov či opravu pamiatok, ale mala by začať podnikať. Štát aj obce by ju v tom mohli podporiť napríklad vyššími daňovými úľavami. Problém je, že väčšine cirkví na Slovensku chýbajú na podnikanie ľudia, know-how a odvaha.

Odborníkov na financie či ekonomiku je v nich ako šafranu. Okrem toho sa na ňu aj pre nedostatok kvalitných lídrov lepia pochybní podnikatelia či „vybavovači“, čo jej kazí dobré meno. Zlyhanie v podnikaní sa cirkvi neodpúšťa. Na prsty jej pozerajú odporcovia, ale aj veriaci.

Autor štúdie Cirkvi a peniaze a manažér Kolégia Antona Neuwirtha Michal Čop tvrdí, že cirkev podnikať vie. „Najmä na úrovni diecéz má aj schopných ľudí. Horšie je to v chudobnejších farnostiach či diecézach, ako je napríklad rožňavská,“ vysvetľuje.

Neprehliadnite

TREND vypátral niekoľko úspešných podnikateľských príbehov. Stoja za nimi jednotlivci z radov kléru, zvyčajne so zahraničnými skúsenosťami. Videli, ako cirkev dokáže úspešne podnikať a svoj majetok aj zveľaďovať. Cirkevný majetok je pritom veľký. V tomto prípade však neplatí, že kto má veľa majetku, je aj bohatý a vie ho zvyšovať. Jeden príklad za všetky je z Jasova.

Kláštor v Jasove je obrovský, má 115 izieb a potrebuje investície na opravu. Turistov čoraz viac láka zrekonštruovaná historická knižnica.Zdroj: Iveta Vaculová

Bohatstvo je relatívne

Rehoľnému rádu premonštrátov, ktorý je vraj bohatý, štát v reštitúcii vrátil obrovský kláštor v Jasove pri Košiciach. Budovu za socializmu, jemne povedané, investične zanedbávali. Dnes potrebuje na údržbu desaťtisíce eur a na opravu milióny. Rehoľníci nemajú z čoho neskorobarokový monument so 115 izbami opraviť.

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 4

Rubrika Téma

Tagy cirkev, dane, podnikanie