Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Šperky ako výsledok poctivého remesla. Vznikajú aj v slovenských dielňach

Ich šperky v bežných zlatníctvach, ktorých tržby atakujú státisícové hodnoty, nenájdete. Vyrábajú ich pod vlastnou značkou a ručne. Svoju prácu predstavujú zákazníkom najmä na seminároch či umeleckých trhoch, pričom ich podnikateľské začiatky majú aj ďalšie podobnosti. Autorské šperkárky, ktoré pracujú s drahými kovmi, stoja pri svojich šperkoch od začiatku do konca.

22.01.2020, 10:02 | Rebeka Kosečeková | © 2020 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 0

TREND navštívil tri Slovenky v troch mestách – v Bratislave, Piešťanoch a Banskej Bystrici –, ktoré vyrábajú autorské šperky a ich práca rozšírila povedomie o tomto umeleckom remesle aj u nás.

Umelci v sieti byrokracie

Hany Kašičková má dielňu v Bratislave. Výrobu umeleckých šperkov študovala na Vysokej škole výtvarných umení (VŠVU). Študentov tam viedli skôr ku galerijnému šperku, ten však nie je primárne určený na nosenie a považuje sa najmä za zberateľský kúsok. A keďže na Slovensku nie je rozšírené zbierať šperky, uživiť sa týmto druhom umenia je takmer nemožné.

„Navyše som nebola vyučený zlatník a klenotník, ktorý trénuje technológiu. Pre prácu s kovom som však zahorela a pri šperku som zostala,“ hovorí Hany.

Keď chce umelecký šperkár rozbehnúť vlastnú dielňu, ani tu, tak ako v mnohých odvetviach, nejde o jednoduchý krok. Do výbavy a náradia investuje tisíce eur. Pre ručné spracovanie šperku je potrebná napríklad lupienková zlatnícka pílka, spájkovacia pištoľ, ale aj finančne náročnejšie stroje ako ultrazvuková čistička, valcovačka či stojanová leštička.

Hany KašičkováZdroj: Maňo Štrauch

Vyštudovaných umelcov škola na byrokratickú časť práce nepripraví a na rozdiel napríklad od ekonómov sú o pár krokov pozadu. Ona sama však medzery dohnala priamo v praxi.

Neprehliadnite

Prvú dielňu mala v komore pri kuchyni. Prvý mikroateliér mal tri krát jeden a pol metra. Neskôr presunula výrobu do väčších priestorov. Dnes si prenajíma 43 štvorcových metrov. Väčšie priestory umožňujú Hany stretávať sa so zákazníkmi osobne. Jej šperky nie je možné objednať cez e-shop ani nájsť v žiadnej kamennej predajni. „Ak majú ľudia záujem o šperk odo mňa, je ideálne ma navštíviť. Spoločne hovoríme o tom, o čom má šperk vypovedať, a kreujeme vizuál,“ približuje.

Udržateľnosť v šperku

Ak sú ochotní vyrozprávať Hany svoj príbeh, naplnia aj slogan, ktorý nesie jej značka – Autorský šperk s príbehom. Takto „zhmotnila“ už stovky príbehov. Jeden z najsilnejších je prsteň pre matku, ktorá prišla o dieťa. Kameň vložila na vnútornej strane, aby pripomínal niekoho, kto neprišiel, ale ani neodišiel.

Podľa Hany je dôležité, aby boli klienti ochotní dať si poradiť. „Keďže pracujeme s finančne náročnejším tovarom, chápeme, že niekto potrebuje viac podnetov a času, aby sa rozhodol,“ hovorí. Hodnotu šperku netvorí len cena za drahý kov. Asi 30 percent sumy je materiál a zvyšné percentá sú spojením hodnoty know-how, realizácie a značky.

V tvorbe Hany Kašičkovej dominujú najmä prstene. Vytvorila niekoľko kolekcií, z ktorých sa dá vybrať podľa predlohy. Jej šperky vo väčšine prípadov vznikajú v spolupráci so zákazníkmi podľa ich požiadaviek. Aj pri šperkoch je na vzostupe personalizácia.

Klientela sa z roka na rok zväčšovala. Tvrdí, že najmä vlastná skúsenosť dokáže v prípade pozitívnej referencie pritiahnuť zástup klientov. Sú medzi nimi napríklad manželka bývalého prezidenta Martina Kisková, filmová producentka Wanda Adamík Hrycová či herečka a spisovateľka Kristína Tormová.

Šperky pre konkrétnych zákazníkov vytvára Hany pravidelnejšie od roku 2004. Kým kedysi predala jeden až dva šperky mesačne, v súčasnosti sa stáva, že za mesiac si zákazníci odnesú aj okolo 25 kúskov. Ich odporúčanie je najefektívnejším marketingom.

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Podnikanie

Tagy šperky

Diskusia (0 reakcií)