Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Šéfka Ikey: Česi sú racionálni, Slováci chcú ukázať osobnosť

Mounia El Hilali pracuje v spoločnosti Ikea už viac ako dekádu. V retaile stihla prejsť všetkými pozíciami od predavačky až do čela firmy. Vo vedení uplatňuje ľudský prístup a tvrdí, že riadenie nie je vždy len o zmene, ale aj o zdôraznení toho, čo je dôležité. S TRENDOM hovorila o tom, čo je špecifické pre tunajší trh, ako aj o svojich najväčších krízach a úspechoch.

29.01.2020, 12:00 | Veronika Rajničová | © 2020 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 3

Máte pod palcom tri stredoeurópske štáty, ale pochádzate z Francúzska a pre Ikeu ste pracovali aj v Španielsku. Čím je slovenský trh s nábytkom špecifický?

Sklamem vás, ale nevidím medzi krajinami až taký veľký rozdiel. Každý človek má svoje základné potreby, ktoré musí uspokojiť. Každý sa chce doma cítiť príjemne a vytvoriť si okolo seba lepšie prostredie. Ľudia po celom svete si chcú užívať kvalitný spánok, varenie v dobrej kuchyni, chcú miesto, kde môžu tráviť čas s rodinou a hrať sa s deťmi. Tieto potreby sa nikde nemenia.

Nejaký rozdiel v nákupnom správaní však určite existuje...

Český trh je pomerne špecifický. Myslím si, že je namieste zdôrazňovať princíp cirkularity [životný cyklus produktu sa predlžuje vo svojom obehu – pozn. TREND], pretože ide o veľmi racionálne zmýšľajúcich zákazníkov. V prvom rade sa pozerajú na funkčnosť, cenu a kvalitu, až potom na to, aký má výrobok štýl a ako k nim pasuje. To je u Slovákov a Maďarov trochu iné.

Neprehliadnite

Pre vašich južných susedov je veľmi dôležité, že sa stretávajú u seba doma a nechodia tak často von. Česi sa viac stretávajú mimo domova a Slováci sú niekde v strede. Maďari tiež radi investujú do zariaďovania viac peňazí.

Slováci na rozdiel od Čechov radi prezentujú svoju osobitosť. Sú na zariadenie svojich bytov hrdí. Prostredníctvom doplnkov a celkového interiéru ukazujú, kým sú a čím prešli. Personalizácia a dôraz na emócie sú u tunajších zákazníkov veľmi citeľné.

Ako je to s personalizáciou a emóciami vo Francúzsku?

Ľudia tam milujú módu a zmenu. Pravdepodobne oveľa častejšie menia štýl svojich domovov, v tom je pre nich Ikea šikovná, pretože je cenovo veľmi dostupná. Nemusíte zmeniť celú sedačku, stačí sa pohrať s doplnkami. Zmeníte nimi tvár celého domu. Francúzi sú tiež veľmi citliví na ročné obdobia. Keď príde jar, nechceme mať doma žiadne typicky zimné farby. Aj keby vonku pršalo, chceme svetlé a žiarivé tóny.

Ako je to v Španielsku?

Je to veľmi zaujímavá krajina. Zmena a štýl sa postupom času pre nich stávajú tiež veľmi dôležitými. Špecifické je napríklad to, že socializácia sa často deje v kuchyni. Je to pri každom národe iné. V niektorých krajinách ľudia počas návštevy sedia iba v obývačke a kuchyňa je zavretá, aby nikto necítil vôňu jedla.

V iných kultúrach sa ľudia zhromažďujú v kuchyni. Na Slovensku stará generácia ešte stále uprednostňuje zavreté dvere na kuchyni, mladá si do nej už pozýva priateľov. Stáva sa to však čoraz viac trendovým a myslím si, že to postupne príde všade, len inou rýchlosťou.

Je to tým, že sa z varenia stáva voľnočasová aktivita?

Dnes ho už vnímame ako spôsob socializácie, ktorú potrebujeme aj v uponáhľanom svete plnom technológií. Radi diskutujeme o zdravších receptoch, skúšame vegánske aj vegetariánske recepty, ochutnávame nové veci, experimentujeme.

Nové formáty na obzore

Spomínate technológie. Ako sa darí online predaju Ikey?

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 3

Rubrika Rozhovor

Tagy Ikea, rozhovor