Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Lacné letenky tu nebudú večne. Môžu zdražieť až trojnásobne

Menšie letecké firmy bojujú pri súčasných cenách o prežitie. Prevádzkový riaditeľ lotyšských aerolínií airBaltic Martin Sedlacký hovorí, že Európa smeruje ku konsolidácii. Trh ovládne zopár veľkých skupín a tlak na nízke ceny sa časom vytratí.

17.02.2020, 05:03 | Ján Meľuch | © 2020 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 3

V rozhovore sa dočítate:

  • ako sa môže Slovensko rozlietať
  • prečo zriadenie národného leteckého dopravcu nedáva zmysel
  • či sú ceny lacných leteniek udržateľné
  • prečo zaniklo viacero leteckých spoločností
  • čo v biznise spôsobujú problémy Boeingu
  • aké výhody prináša štátny podnik riadený zahraničnými manažérmi

V poslednom čase zaniklo vo svete viacero leteckých spoločností. Čo sú dôvody?

Dôvody sú predovšetkým v nákladoch. Letecký trh je v posledných troch rokoch v najlepšej forme, akú som kedy videl. Po cestovaní je veľký dopyt. Na druhej strane však rastú náklady, napríklad na zamestnancov.

Nemôže za to rastúca cena leteckých palív?

Tá je ešte stále v norme. Nákladnejšie sú skôr povolenky na emisie oxidu uhličitého, ktoré sa predražujú. Čoraz väčším problémom sú aj kompenzácie cestujúcim za akékoľvek komplikácie, ktoré im počas cestovania letecká spoločnosť spôsobí. Tie sa za posledné roky sprísnili a úrady viac kontrolujú ich vymáhanie. Len v našej spoločnosti išli tieto náklady za posledné tri roky trojnásobne nahor.

Neprehliadnite

Je za zánikom dopravcov aj konkurencia?

Nemožno to vylúčiť. Napríklad vo Viedni je hneď niekoľko nízkonákladových dopravcov. Cez kúpu spoločnosti Lauda sa tam dostal írsky Ryanair, je tam aj Level, kapacity sú dvakrát väčšie ako pred dvomi rokmi. Pri cenách spiatočnej letenky do Barcelony za 29 eur musia domovské Austrian Airlines krvácať.

Sú lacné letenky udržateľné?

Nie, pretože nedávajú logiku. Pár leteniek síce možno predať pod náklady, ale priemerne je nutné počínať si tak, aby boli pokryté aspoň náklady na sedadlo či konkrétny let. Spoločnosti ako Ryanair si môžu dovoliť to, že určité obdobie nebudú v zisku a budú skôr investovať s tým, že za niekoľko rokov sa k zisku dostanú. Odstránia konkurenciu, ovládnu trh a nastavia vyššie ceny.

Korekcia cien aj stratégií

Ako by ste charakterizovali súčasný stav na trhu?

To, čo sa v Európe deje teraz, je 

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 3

Rubrika Rozhovor

Tagy Airbus, Boeing, letecká doprava, letenky