Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Návrat ku koreňom: Na cene oblečenia záleží, ak chceme spomaliť

Keby pojem slow fashion započula Carrie Bradshaw zo seriálu Sex v meste, zrejme by dostala infarkt. Hlavná hrdinka jedného z najslávnejších amerických seriálov deväťdesiatych rokov totiž nadovšetko milovala nakupovanie. Mala toľko párov topánok, že by si za ne mohla kúpiť vlastný byt, no radšej žila v podnájme s dlhmi na kreditkách. V každom diele sa objavila v nových módnych výstrelkoch. A muž jej života si ju nakoniec získal tak, že šatník v novom byte zväčšil na rozmery priemernej bratislavskej garsónky.

04.03.2020, 19:00 | Veronika Rajničová | © 2020 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 0

Hnutie slow fashion, teda pomalej módy, sa niekedy definuje ako prístup odporujúci fast fashion, teda princípu módnych reťazcov, ktoré každý rok obmenia sortiment niekoľkokrát a produkujú ho v masovom množstve. Bolo by to však prílišné zjednodušenie.

Neprehliadnite

Zástancovia pomalej módy hovoria, že ide o životný prístup ku konzumu. Núti na menej časté, no premyslené nákupy. Kvalita má pritom vždy prednosť pred kvantitou, recyklovateľné alebo recyklované pred jednorazovým, nadčasové pred módnym, vyrobené eticky pred tým, ktoré využíva lacnú pracovnú silu.

Stopka mašinérii

Z módy sa stala v 21. storočí masová záležitosť. Mení sa tak rýchlo, že značky nestíhajú počas jednej sezóny vypredať šaty na stojanoch. V roku 2018 vyplávalo na povrch, že viacerí nepredané oblečenie v miliardových hodnotách spálili. Len Burberry spálil za rok 2017 oblečenie v hodnote 36,5 milióna dolárov.

Medzi previnilcov patril aj reťazec H&M, ktorý prostredníctvom kolekcie Conscious chcel ukázať svoju lásku k udržateľnosti. To je však v protiklade so zistením, že firma v roku 2016 spálila 19 ton nepredaného oblečenia v elektrárni vo švédskom meste Vasteras a ďalších desať ton oblečenia v Dánsku. H&M argumentovalo, že oblečenie poškodila pleseň a chemikálie. Aj by to možno prešlo, nebyť toho, že 

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Podnikanie

Tagy enviromentálne, móda, odevný priemysel

Diskusia (0 reakcií)