Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Ekonomika: Barometer

TREND Barometer je pravidelný prieskum názorov predstaviteľov hospodárskeho života na najdôležitejšie aktuálne témy slovenskej ekonomiky a biznisu. Respondentov, ktorí hlasujú na TRENDE prostredníctvom unikátneho hesla, vyberá redakcia TRENDU.

Ak ste zvedaví, ako konkrétny respondent hlasoval vo všetkých barometroch, na ktorých sa zúčastnil, kliknite na jeho meno.

Chceli by ste odpovedať v TREND Barometri?

V čom vidíte hlavný dôvod zlých výsledkov slovenských žiakov v medzinárodnom porovnaní vedomostí (PISA)?

  1. nízke platy učiteľov 3 %
  2. podfinancované školstvo 23 %
  3. rodinné zázemie žiakov 4 %
  4. zlý vzdelávací systém 51 %
  5. neviem / nevyjadrujem sa / iné 18 %


Uzávierka hlasovania: 20.01.2014. Počet respondentov: 98.
Z dôvodu zaokrúhľovania na celé čísla sa súčet odpovedí nemusí rovnať 100 %.

Zoradiť respondentov podľa respondenta | odpovede | komentára

Respondent Odpoveď Komentár
Novotná Alexandra Novotná
majiteľka
Klinika Esthetic
zlý vzdelávací systém Skolsky system na Slovensku je zastaraly, vsetky pokusy o reformu podobne ako v zdravotnictve zlyhavaju na tom, ze minister je menovany na styri roky a preto nema volu robit systemove kroky, ktorych efekt sa prejavy az o niekolko rokov a uspech by preto zozal az nesledovnik, chyba kontinuitq, kazdy prichadza za kazdu cenu s novym napadom. Oba rezorty vyzaduju dlhodoby apoliticky strategicky plan. Najlepsim riesenim by bolo zrusit oba ministerstva a plan zdravia a vzdelania postavit mimo politickeho systemu. Navyse stat dotuje mnozstvo nezmyselnych vysokych skol a zanedbava stredne odborne vzdelanie, absolventi ktoreho by mali v ruke remeslo. Na poziciu recepcna sa v nasej firme prihlasilo 560 uchadzaciek vacsinou s vysokoskolskym vzdelanim,. Ambicie vsak casto predcuju realne schopnosti. VS titul nedava patent na rozum, ako sme zistili privstupnom pohovore.
Skolsky system na Slovensku je zastaraly, vsetky pokusy o reformu podobne ako v zdravotnictve zlyhavaju na tom, ze minister je menovany na styri roky a preto nema volu robit systemove kroky, ktorych efekt sa prejavy az o niekolko rokov a uspech by preto zozal az nesledovnik, chyba kontinuitq, kazdy prichadza za kazdu cenu s novym napadom. Oba rezorty vyzaduju dlhodoby apoliticky strategicky plan. Najlepsim riesenim by bolo zrusit oba ministerstva a plan zdravia a vzdelania postavit mimo politickeho systemu. Navyse stat dotuje mnozstvo nezmyselnych vysokych skol a zanedbava stredne odborne vzdelanie, absolventi ktoreho by mali v ruke remeslo. Na poziciu recepcna sa v nasej firme prihlasilo 560 uchadzaciek vacsinou s vysokoskolskym vzdelanim,. Ambicie vsak casto predcuju realne schopnosti. VS titul nedava patent na rozum, ako sme zistili privstupnom pohovore.
Kreutz Andreas Kreutz
konateľ
Tailor Made, s.r.o, Bratislava
neviem / nevyjadrujem sa / iné Kto chce, naučí sa. Mám skôr pocit, že žiakom chýba snaha a ich rodičia už na dobré známky nedohliadajú tak, ako to robila moja mama.
Kto chce, naučí sa. Mám skôr pocit, že žiakom chýba snaha a ich rodičia už na dobré známky nedohliadajú tak, ako to robila moja mama.
Révay Andrej Révay
prezident
Slovenská asociácia podnikových finančníkov
zlý vzdelávací systém
Glatz Andrej Glatz
konatel
Mercedes-Benz Slovakia s. r. o.
neviem / nevyjadrujem sa / iné
Huščavová Anna Huščavová
riaditeľka
Hanalex, s.r.o.
podfinancované školstvo
Šnegoň Anton Šnegoň
konateľ
Battal
zlý vzdelávací systém
Homolová Gabriela Homolová
konateľka
Homola, s.r.o., Bratislava
zlý vzdelávací systém Za ostatných 20 rokov sa urobilo veľa negatívnych zmien v neprospech postavenia učiteľov ( pokles autority, zvyšujúca sa záťaž a časté zmeny vo vzdelávaní), veľa negatívnych zmien v učebných osnovách a pod. Naše školstvo nebolo v minulosti zlé a bolo by sa asi treba v určitých oblastiach jednoducho vrátiť k pôvodným pravidlám.
Za ostatných 20 rokov sa urobilo veľa negatívnych zmien v neprospech postavenia učiteľov ( pokles autority, zvyšujúca sa záťaž a časté zmeny vo vzdelávaní), veľa negatívnych zmien v učebných osnovách a pod. Naše školstvo nebolo v minulosti zlé a bolo by sa asi treba v určitých oblastiach jednoducho vrátiť k pôvodným pravidlám.
Kvartová Hana Kvartová
výkonná riaditeľka
SAS Slovakia
zlý vzdelávací systém Stale ucime ziakov memorovat namiesto samostatneho rozmyslania (cest vynimkam v radoch ucitelov).
Stale ucime ziakov memorovat namiesto samostatneho rozmyslania (cest vynimkam v radoch ucitelov).
Hornák Igor Hornák
predseda predstavenstva
Factory 4 Solutions a.s.
neviem / nevyjadrujem sa / iné Odpovedám iné, pretože každy z dôvodov uvedených v ankete má svoj podiel. Výsledky v PISA nás ale nemusia primárne trápiť. Iste, investor sa pre lokalizáciu svojej investície môže rozhodovať aj na základe toho, či tam žijú múdri ľudia. Ja vidím problém v hlúpnutí priemeru národa, v predstave, že niečo na svete je zadarmo, že bez vlastného pričinenia má na čokoľvek nárok. Potom si volí cesty menšieho odporu a radšej sa uspokojí s dobre znejúcou lžou, ako by pozrel realite do očí, vymeniť za sľuby slobodu rozhodovať o svojom osude sám.
Odpovedám iné, pretože každy z dôvodov uvedených v ankete má svoj podiel. Výsledky v PISA nás ale nemusia primárne trápiť. Iste, investor sa pre lokalizáciu svojej investície môže rozhodovať aj na základe toho, či tam žijú múdri ľudia. Ja vidím problém v hlúpnutí priemeru národa, v predstave, že niečo na svete je zadarmo, že bez vlastného pričinenia má na čokoľvek nárok. Potom si volí cesty menšieho odporu a radšej sa uspokojí s dobre znejúcou lžou, ako by pozrel realite do očí, vymeniť za sľuby slobodu rozhodovať o svojom osude sám.
Béreš Imrich Béreš
predseda predstavenstva
Prvá stavebná sporiteľňa, a.s.
podfinancované školstvo
Štefunko Ivan Štefunko
predseda predstavenstva
Neulogy
podfinancované školstvo Slovensko dlhodobo podcenuje dolezitost vzdelavania pre narodne hospodarstvo. Preto do neho neinvestuje tolko pozornosti a financnych prostriedkov, kolko by skolstvo potrebovalo. Učitielia musia byť motivovaní si toto povolanie vybrať. Zároven treba prijat dlhodoby a udržatelný konzenzus v otázkach vzdelávania v spoločnosti. Takto by mohli politici investovať peniaze aj do niečoho, čoho výsledky sa neukážu po 4 rokoch mandátu ministra. Napokon, osobne si myslím, že treba podporovať kreativitu a zručnosti, namiesto memorovania vedomostí.
Slovensko dlhodobo podcenuje dolezitost vzdelavania pre narodne hospodarstvo. Preto do neho neinvestuje tolko pozornosti a financnych prostriedkov, kolko by skolstvo potrebovalo. Učitielia musia byť motivovaní si toto povolanie vybrať. Zároven treba prijat dlhodoby a udržatelný konzenzus v otázkach vzdelávania v spoločnosti. Takto by mohli politici investovať peniaze aj do niečoho, čoho výsledky sa neukážu po 4 rokoch mandátu ministra. Napokon, osobne si myslím, že treba podporovať kreativitu a zručnosti, namiesto memorovania vedomostí.
Štefanec Ivan Štefanec
čestný prezident
Podnikateľská aliancia Slovenska
podfinancované školstvo
Chodák Ivan Chodák
partner
Accuratio, s.r.o.
podfinancované školstvo Určite je to kombinácia uvedených faktorov, pričom možnosti školy a motivácia učiteľov hrajú významnú úlohu. Voľna učebná koncepcia spôsobuje významné rozdiely medzi jednotlivými školami. Netreba tiež zabúdať, že PISA je zameraná na aplikáciu samostatného myslenia a nie na vedomosti. A týmto naše školstvo ešte stále trpí.
Určite je to kombinácia uvedených faktorov, pričom možnosti školy a motivácia učiteľov hrajú významnú úlohu. Voľna učebná koncepcia spôsobuje významné rozdiely medzi jednotlivými školami. Netreba tiež zabúdať, že PISA je zameraná na aplikáciu samostatného myslenia a nie na vedomosti. A týmto naše školstvo ešte stále trpí.
Hronec Ivan Hronec
CEO
Film Europe Media Company
podfinancované školstvo
Molnárová Ivana Molnárová
generálna riaditeľka
Profesia.sk
podfinancované školstvo Dlhodobo je nase skolstvo podfinancovane. Ak si porovname plat ucitela s ostatnymi vysokoskolakmi, tak vysledky PISA presne kopiruju tento stav. Ak chceme zmenit skolstvo, musime vyrazne zvysit platy ucitelom. Dovodom nie je, ze sa zrazu stanu lepsimi ucitelmi. Hlavne preto, aby praca ucitela zacala byt atraktivnejsia a pritiahli sme hlavne kvalitu. Ak budeme na skolach viac kvalitnych ucitelov, tak zvysime vedomostnu uroven na skolach.
Dlhodobo je nase skolstvo podfinancovane. Ak si porovname plat ucitela s ostatnymi vysokoskolakmi, tak vysledky PISA presne kopiruju tento stav. Ak chceme zmenit skolstvo, musime vyrazne zvysit platy ucitelom. Dovodom nie je, ze sa zrazu stanu lepsimi ucitelmi. Hlavne preto, aby praca ucitela zacala byt atraktivnejsia a pritiahli sme hlavne kvalitu. Ak budeme na skolach viac kvalitnych ucitelov, tak zvysime vedomostnu uroven na skolach.
Košturiak Ján Košturiak
spoločník
IPA, s.r.o.
zlý vzdelávací systém Je to kombinácia viacerých faktorov, ale súvisí to hlavne s úpadkom celého Slovenska. Je to dnes rozhradnutá a mafiánska krajina, bez ideálov, vízie a dôvery. Dobrý koncept nápravy škôl presadzuje Stanislav Boledovič z Managerie. Minister školstva by mu mal uvoľniť miesto a mali by mu dať do rúk kompetencie a peniaze. Politici hovoria, že peniaze nie sú - nuž, nech ich vrátia! Alebo treba zobrať peniaze profesorom na univerzitách a dať ich na základné školy.
Je to kombinácia viacerých faktorov, ale súvisí to hlavne s úpadkom celého Slovenska. Je to dnes rozhradnutá a mafiánska krajina, bez ideálov, vízie a dôvery. Dobrý koncept nápravy škôl presadzuje Stanislav Boledovič z Managerie. Minister školstva by mu mal uvoľniť miesto a mali by mu dať do rúk kompetencie a peniaze. Politici hovoria, že peniaze nie sú - nuž, nech ich vrátia! Alebo treba zobrať peniaze profesorom na univerzitách a dať ich na základné školy.
Majerský Ján Majerský
managing director
Proma
zlý vzdelávací systém
Rollo Jan Rollo
generálny riaditeľ a predseda predstavenstva
Prima banka Slovensko, a.s.
zlý vzdelávací systém
Mervart Jaroslav Mervart
riaditeľ
Chemosvit
zlý vzdelávací systém Ako uz nazvu vyplyva vychovno-vzdelavaci proces ma dve casti, kde ani jedna nesmie byt zanedbana. Dnes je prva potlacena, druhu reprezentuje popularna skola hrou, co je vsak nedostatocne. Slovensko malo v minulosti kvalitny vyucovaci system, ktory bolo potrebne doplnit o niektore nove trendy, ale nie zasadne menit. Napr. novy Whoopsov slabikar nedosahuje urovne slabikarov vydanych pred 30 rokmi, je to typicky priklad slepeho nahanania novych trendov na ukor kvality a serioznej vyucby. Taktiez koncepcia odmenovania podla kvantity - poctu ziakov je vo svojej podstate mylna, vysoky pocet napr. vysokych skol je statu skor na skodu, ako na uzitok - radsej vyrazne mensi pocet skol ale kvalitnych. Taktiez su nedocenovane remesla, a odborne profesie, kde to co sa vyucuje, neodpoveda tomu co potrebuju firmy. Je potrebne viac popularizovat a podporovat skoly, ktore vychovaju ludi so vzdelanim, o ktorych bude zaujem.
Ako uz nazvu vyplyva vychovno-vzdelavaci proces ma dve casti, kde ani jedna nesmie byt zanedbana. Dnes je prva potlacena, druhu reprezentuje popularna skola hrou, co je vsak nedostatocne. Slovensko malo v minulosti kvalitny vyucovaci system, ktory bolo potrebne doplnit o niektore nove trendy, ale nie zasadne menit. Napr. novy Whoopsov slabikar nedosahuje urovne slabikarov vydanych pred 30 rokmi, je to typicky priklad slepeho nahanania novych trendov na ukor kvality a serioznej vyucby. Taktiez koncepcia odmenovania podla kvantity - poctu ziakov je vo svojej podstate mylna, vysoky pocet napr. vysokych skol je statu skor na skodu, ako na uzitok - radsej vyrazne mensi pocet skol ale kvalitnych. Taktiez su nedocenovane remesla, a odborne profesie, kde to co sa vyucuje, neodpoveda tomu co potrebuju firmy. Je potrebne viac popularizovat a podporovat skoly, ktore vychovaju ludi so vzdelanim, o ktorych bude zaujem.
Bajo Jozef Bajo
konateľ
Bauer Media SK
podfinancované školstvo
Galdun Jozef Galdun
Key account manager
ENGINE Services
zlý vzdelávací systém
Hajko Jozef Hajko
analytik
zlý vzdelávací systém
Špirko Jozef Špirko
predseda predstavenstva
Aspin
zlý vzdelávací systém
Ondáš Jozef Ondáš
Partner
Management Skill Base, s.r.o.
neviem / nevyjadrujem sa / iné Myslím, že je to oveľa komplikovanejšie, ako odpovedať jednoduchými závermi. Je to komplex všetkých činiteľov, ktoré sú uvedené v otázkach a naviac poprepletané zdevastovanými hodnotami, ktoré, žiaľ, prevládajú v politicko-hospodárskom živote a aj v spoločenskom živote. Vzdelanie, myslenie, kreativita, sloboda, spoločenská zodpovednosť (osobná, firemná) patria medzi tie vznešené hodnoty, ktoré sú dnes u nás na konci hodnotového rebríčka. A výsledkom toho je aj úroveň vzdelania a vzdelávania. Daň za to platí naša spoločnosť už teraz a pokiaľ sa to vo vedomí spoločnosti nezmení budeme ju platiť ešte veľmi dlho a bolestne.
Myslím, že je to oveľa komplikovanejšie, ako odpovedať jednoduchými závermi. Je to komplex všetkých činiteľov, ktoré sú uvedené v otázkach a naviac poprepletané zdevastovanými hodnotami, ktoré, žiaľ, prevládajú v politicko-hospodárskom živote a aj v spoločenskom živote. Vzdelanie, myslenie, kreativita, sloboda, spoločenská zodpovednosť (osobná, firemná) patria medzi tie vznešené hodnoty, ktoré sú dnes u nás na konci hodnotového rebríčka. A výsledkom toho je aj úroveň vzdelania a vzdelávania. Daň za to platí naša spoločnosť už teraz a pokiaľ sa to vo vedomí spoločnosti nezmení budeme ju platiť ešte veľmi dlho a bolestne.
Bednárová Klaudia Bednárová
managing director
the Bridge
nízke platy učiteľov Prvý krok ku skvalitneniu školstva sú kvalitní ľudia. Aká je šanca, že šikovný človek sa vzdá možnosti iných atraktívnych povolaní, finančnej pohody a zabezpečenia svojej budúcej rodiny a pôjde pracovať do školstva za 500€? Čo presne má motivovať šikovných ľudí, aby išli študovať pedagogiku? Skostnatelý systém? Slabý spoločenský status? Nižší plat ako takmer kdekoľvek inde?
Prvý krok ku skvalitneniu školstva sú kvalitní ľudia. Aká je šanca, že šikovný človek sa vzdá možnosti iných atraktívnych povolaní, finančnej pohody a zabezpečenia svojej budúcej rodiny a pôjde pracovať do školstva za 500€? Čo presne má motivovať šikovných ľudí, aby išli študovať pedagogiku? Skostnatelý systém? Slabý spoločenský status? Nižší plat ako takmer kdekoľvek inde?
Kováčik Ľubomír Kováčik
predseda predstavenstva a generálny riaditeľ
ČSOB stavebná sporiteľňa
zlý vzdelávací systém
Vačok Ľubomír Vačok
finančný riaditeľ
OMS
neviem / nevyjadrujem sa / iné Vnímam to ako dlhodobý problém, v kombinácii rôznych faktorov v reťazci: Rodič - Žiak - Škola - Okolité Prostredie. Vybrať z nich jeden, je nespravodlivé.
Vnímam to ako dlhodobý problém, v kombinácii rôznych faktorov v reťazci: Rodič - Žiak - Škola - Okolité Prostredie. Vybrať z nich jeden, je nespravodlivé.
Vančo Luboš Vančo
partner
KPMG Slovensko, s.r.o.
rodinné zázemie žiakov
Černák Ľudovít Černák
predseda predstavenstva
Sitno Holding
podfinancované školstvo Pri lepšom financovaní by sa pravdepodobne zvýšili aj platy učiteľov, ale problém je hlbšie. Roky sme žili z toho, že to nejako fungovalo, chvalili sme sa vzdelaním našej pracovnej sily a nezachytili sme zmenu trendu vo vzdelávaní v modernom svete
Pri lepšom financovaní by sa pravdepodobne zvýšili aj platy učiteľov, ale problém je hlbšie. Roky sme žili z toho, že to nejako fungovalo, chvalili sme sa vzdelaním našej pracovnej sily a nezachytili sme zmenu trendu vo vzdelávaní v modernom svete
Juhás Marek Juhás
riaditeľ
STILL SK
zlý vzdelávací systém
Hurajová Mária Hurajová
členka Správnej rady
Nadácia Slovak American Foundation
zlý vzdelávací systém
Džundová Mária Džundová
obchodná a marketingová riaditeľka
TNT Express
neviem / nevyjadrujem sa / iné Tento vysledok je suhrnom viacerych faktorov vratane uvedenych v ankete. Mame demotivovanych ucitelov a to nielen kvoli nizkemu plati ale aj kvoli nizkemu spocenskemu statusu. K tomu sa pridruzia neuplne, nezmyselne rovzrhnute a casto meniace sa ucebne osnovy, niekde to este zhorsia dosadeni riaditelia skoly, tak mame z toho takmer krizu. A ta je dovrsena ministrom - to je jedno a akej vlady. Ide tu cely koltoc problemov a krizu hodnot ale nielen v skolstve.
Tento vysledok je suhrnom viacerych faktorov vratane uvedenych v ankete. Mame demotivovanych ucitelov a to nielen kvoli nizkemu plati ale aj kvoli nizkemu spocenskemu statusu. K tomu sa pridruzia neuplne, nezmyselne rovzrhnute a casto meniace sa ucebne osnovy, niekde to este zhorsia dosadeni riaditelia skoly, tak mame z toho takmer krizu. A ta je dovrsena ministrom - to je jedno a akej vlady. Ide tu cely koltoc problemov a krizu hodnot ale nielen v skolstve.
Cápay Marián Cápay
riaditeľ
Ernst & Young, k.s.
neviem / nevyjadrujem sa / iné Myslím si, že je to primárne spojené s nezrelosťou demokracie, kde sloboda nie je podporená zodpovednosťou rodičov za vedomosti detí. Taktiež je to reflexia na hodnoty národa, kde nie je dôležité vzdelanie, ale koho poznáme a koho a čo si dokážeme kúpiť.
Myslím si, že je to primárne spojené s nezrelosťou demokracie, kde sloboda nie je podporená zodpovednosťou rodičov za vedomosti detí. Taktiež je to reflexia na hodnoty národa, kde nie je dôležité vzdelanie, ale koho poznáme a koho a čo si dokážeme kúpiť.
Bodi Marián Bodi
finančný riaditeľ
IBM Slovensko
neviem / nevyjadrujem sa / iné Tym, ze sa o probleme vela hovori ale malo kona. Na vzdelavacom system sa zmenilo malo, rovnako na na adekvatnej motivacii sikovnych zamestnancov skolstva
Tym, ze sa o probleme vela hovori ale malo kona. Na vzdelavacom system sa zmenilo malo, rovnako na na adekvatnej motivacii sikovnych zamestnancov skolstva
Lelovský Mário Lelovský
prvý viceprezident
IT Asociácia Slovenska
zlý vzdelávací systém
Kultan Martin Kultan
generálny riaditeľ
Dôvera zdravotná poisťovňa, a. s.
zlý vzdelávací systém Systém je zlý. Rola štátu v školstve je dlhodobo nezvládnutá, konkurencia/pôsobenie súkromnéhej sféry nízke. Nízke a rovnostárske platy sú už len dôsledok.
Systém je zlý. Rola štátu v školstve je dlhodobo nezvládnutá, konkurencia/pôsobenie súkromnéhej sféry nízke. Nízke a rovnostárske platy sú už len dôsledok.
Terkovič Martin Terkovič
generálny riaditeľ
ICZ Slovakia, a.s., Trenčín
zlý vzdelávací systém Slovenský vzdelávací systém podľa mňa nemá dnes ucelenú koncepciu, ktorá by sa používala niekoľko rokov. Vzdelávací proces by mal byť podľa môjho názoru nastavený ucelene aspoň po dobu jednej generácie, čo u nás neplatí.
Slovenský vzdelávací systém podľa mňa nemá dnes ucelenú koncepciu, ktorá by sa používala niekoľko rokov. Vzdelávací proces by mal byť podľa môjho názoru nastavený ucelene aspoň po dobu jednej generácie, čo u nás neplatí.
Hrnko Martin Hrnko
predseda predstavenstva
QBSW
zlý vzdelávací systém Vzdelávací systém nie je dobre nastavený, a určite to nebude mať jedinú príčinu. Slabé spoločenské postavenie učiteľov, časté zásahy do vzdelávacieho systému, nepovinná maturita z matematiky, znižovanie motivácie žiakov a nesprávne vzory v spoločnosti určite neprispievajú k zlepšovaniu výsledkov našich žiakov. Čo robí Šanghaj, Hong Kong a Singapur inak, že ich výsledky sú vo všetkých troch testovaných oblastiach na prvých troch miestach rebríčkov a o viac ako 20% lepšie ako výsledky Slovenska? Predpokladám, že to nebude o obsahu príbehov v šlabikároch.
Vzdelávací systém nie je dobre nastavený, a určite to nebude mať jedinú príčinu. Slabé spoločenské postavenie učiteľov, časté zásahy do vzdelávacieho systému, nepovinná maturita z matematiky, znižovanie motivácie žiakov a nesprávne vzory v spoločnosti určite neprispievajú k zlepšovaniu výsledkov našich žiakov. Čo robí Šanghaj, Hong Kong a Singapur inak, že ich výsledky sú vo všetkých troch testovaných oblastiach na prvých troch miestach rebríčkov a o viac ako 20% lepšie ako výsledky Slovenska? Predpokladám, že to nebude o obsahu príbehov v šlabikároch.
Urban Martin Urban
generálny riaditeľ
Jungheinrich
neviem / nevyjadrujem sa / iné Príčinu vidím v kombinácii viacerých faktorov, od podfinancovania školstva, cez nedostatok mladých, zanietených učiteľov, až po nedostatočnú motiváciu žiakov pracovať na sebe, pretože sa napriek zlým známkam dosatnú na ľubovoľnú strednú školu.
Príčinu vidím v kombinácii viacerých faktorov, od podfinancovania školstva, cez nedostatok mladých, zanietených učiteľov, až po nedostatočnú motiváciu žiakov pracovať na sebe, pretože sa napriek zlým známkam dosatnú na ľubovoľnú strednú školu.
Melišek Martin Melišek
CFO
Softec
neviem / nevyjadrujem sa / iné Asi je tam zo všetkého trošku a nedá sa povedať, že je to len málo peňazí. Financie iste spôsobili to, že v školstve zostali len nadšenci alebo tí čo nemali kam utiecť. A v situácii, keď vedenie rezortu pôsobí skôr ako brzda rozvoja je ťažké očakávať, že sa podarí presadiť potrebné zmeny v školstve ako celku. Výsledkom je, že v očiach veľkej časti verejnosti je učiteľ chudák a nie osobnosť, ktorú musia jeho deti rešpektovať. A ak si pozriem častý prístup rodiny, kde je najlepšie ak dieťa dá pokoj tak sa niekedy čudujem, že tie deti ešte vedia čítať. Už len nájsť niekoho, kto ten gordický uzol rozsekne.
Asi je tam zo všetkého trošku a nedá sa povedať, že je to len málo peňazí. Financie iste spôsobili to, že v školstve zostali len nadšenci alebo tí čo nemali kam utiecť. A v situácii, keď vedenie rezortu pôsobí skôr ako brzda rozvoja je ťažké očakávať, že sa podarí presadiť potrebné zmeny v školstve ako celku. Výsledkom je, že v očiach veľkej časti verejnosti je učiteľ chudák a nie osobnosť, ktorú musia jeho deti rešpektovať. A ak si pozriem častý prístup rodiny, kde je najlepšie ak dieťa dá pokoj tak sa niekedy čudujem, že tie deti ešte vedia čítať. Už len nájsť niekoho, kto ten gordický uzol rozsekne.
Hrabovec Michal Hrabovec
prezident
Anasoft
nízke platy učiteľov
Králik Michal Králik
konateľ
UVEA Mediklinik, s.r.o., Martin
zlý vzdelávací systém Samotný systém vzdelávania ešte zďaleka nevyrástol zo základných problémov, v školstve dlhodobo chýba systémovosť a dohliadanie na efektivitu vyučovacieho procesu. To však nie je len problém inštitúcie ako takej, ale celej spoločnosti, ktorá, žiaľ, v súčasnosti nevníma kvalitu vzdelávania ako benefit, ktorý je kľúčový pre uplatnenie sa v budúcom osobnostnom rozvoji.
Samotný systém vzdelávania ešte zďaleka nevyrástol zo základných problémov, v školstve dlhodobo chýba systémovosť a dohliadanie na efektivitu vyučovacieho procesu. To však nie je len problém inštitúcie ako takej, ale celej spoločnosti, ktorá, žiaľ, v súčasnosti nevníma kvalitu vzdelávania ako benefit, ktorý je kľúčový pre uplatnenie sa v budúcom osobnostnom rozvoji.
Michalík Milan Michalík
obchodný riaditeľ
International BEZ Group
podfinancované školstvo
Hrbek Milan Hrbek
advokát, partner
Černejová & Hrbek
rodinné zázemie žiakov
Kalnický Milan Kalnický
finančný riaditeľ
Viena International
zlý vzdelávací systém
Kraus Miloš Kraus
člen predstavenstva
Danfoss Power Solutions, a.s., Považská Bystrica
zlý vzdelávací systém Objektívne by bolo označiť všetky štyri uvedené dôvody
Objektívne by bolo označiť všetky štyri uvedené dôvody
Zelina Miron Zelina
člen predstavenstva a vrchný riaditeľ úseku privátneho bankovníctva
Privatbanka, a.s.
zlý vzdelávací systém Stále hovoríme o tom, že škola by mala viac učiť, ako aplikovať vedomosti a nie memorovať. Ale nerozumiem tomu, prečo sa iba hovorí a málo sa udialo - veď na prvý pohľad je tu zhoda. Ja ešte dodávam, že je potrebné príťažlivou formou učiť základy finančnej gramotnosti, lebo viem, aká je jej úroveň na Slovensku (zúfalá).
Stále hovoríme o tom, že škola by mala viac učiť, ako aplikovať vedomosti a nie memorovať. Ale nerozumiem tomu, prečo sa iba hovorí a málo sa udialo - veď na prvý pohľad je tu zhoda. Ja ešte dodávam, že je potrebné príťažlivou formou učiť základy finančnej gramotnosti, lebo viem, aká je jej úroveň na Slovensku (zúfalá).
Kuchta Norbert Kuchta
riaditeľ
Trumpf Slovakia
podfinancované školstvo
Smolár Ondrej Smolár
predseda predstavenstva
Soitron
neviem / nevyjadrujem sa / iné Bolo by skvelé, ak by existoval len jeden hlavný dôvod. To by sme sa k náprave dostali veľmi ľahko. Všetky uvedené dôvody sa určite podpisujú na kvalite školstva. Pridal by som ešte nízky spoločenský status povolania učiteľ, čo výrazne prispieva k tomu, že dobrí učitelia vymierajú.
Bolo by skvelé, ak by existoval len jeden hlavný dôvod. To by sme sa k náprave dostali veľmi ľahko. Všetky uvedené dôvody sa určite podpisujú na kvalite školstva. Pridal by som ešte nízky spoločenský status povolania učiteľ, čo výrazne prispieva k tomu, že dobrí učitelia vymierajú.
Hudec Oto Hudec
profesor
Ekonomická fakulta Technickej univerzity
neviem / nevyjadrujem sa / iné Podľa mňa z každého niečo, podfinancované školstvo a nedocenenie učiteľov sú prejavom dôležitosti, ktorú reálne pripisujeme školstvu. PISA nám však natvrdo ukazuje, kde sme zaspali dobu. Potvrdzuje zhoršovanie stavu školstva, prevažujúce memorovanie (učenie spôsobom podávania jedinej pravdy a naučenia sa naspamäť - preto je taká nízka čitateľská gramotnosť). Ďalej, učenie sa kvôli známkam alebo titulu (cieľom nie je "vedieť", ale "mať" dobré známky), je žiaľ len odrazom celkového nastavenia spoločnosti.
Podľa mňa z každého niečo, podfinancované školstvo a nedocenenie učiteľov sú prejavom dôležitosti, ktorú reálne pripisujeme školstvu. PISA nám však natvrdo ukazuje, kde sme zaspali dobu. Potvrdzuje zhoršovanie stavu školstva, prevažujúce memorovanie (učenie spôsobom podávania jedinej pravdy a naučenia sa naspamäť - preto je taká nízka čitateľská gramotnosť). Ďalej, učenie sa kvôli známkam alebo titulu (cieľom nie je "vedieť", ale "mať" dobré známky), je žiaľ len odrazom celkového nastavenia spoločnosti.
Petráš Patrik Petráš
prezident
Asociácia personálnych agentúr Slovenska
zlý vzdelávací systém Je to reálny obraz kvality nášho vzdelávacieho systému. Naše deti učia demotivovaní ľudia v zdeformovanom prostredí počas väčšiny školského života. Tento systém v endefekte produkuje doslova kvantum vysokoškolákov, ktorí si nevedia nájsť uplatnenie, zatiaľ čo nám v praxi chýbajú ľudia s vyšším odborným vzdelaním.
Je to reálny obraz kvality nášho vzdelávacieho systému. Naše deti učia demotivovaní ľudia v zdeformovanom prostredí počas väčšiny školského života. Tento systém v endefekte produkuje doslova kvantum vysokoškolákov, ktorí si nevedia nájsť uplatnenie, zatiaľ čo nám v praxi chýbajú ľudia s vyšším odborným vzdelaním.
Lančarič Pavol Lančarič
predseda dozornej rady
Orange Slovensko, a.s.
podfinancované školstvo
Múdry Pavol Múdry
dlhoročný člen
IPI Slovensko
zlý vzdelávací systém
Strýček Peter Strýček
regionálny riaditeľ pre akvizície a rozvoj
ENGIE Services
podfinancované školstvo
Lang Peter Lang
konateľ
Caarnie, s.r.o., Bratislava
podfinancované školstvo Nedostatok financii ruka v ruke so zlym vzdelavacim systemom maju rozhodujuci vplyv na uroven dosiahnuteho vzdelania. Ocakavat, ze pri aktualnych modeloch odmenovania v skolstve zostanu kvalitny ludia je nerealne. To vsak neznamena, ze automaticke zdvihnutie miezd vsetkym problem vyriesi. Do odmenovania by sa mala zacat konecne premietat kvalita, jednoducho skoly a ucitelia s uspesnymi absolventami by mali byt odmenovani lepsie ako ti ostatni.
Nedostatok financii ruka v ruke so zlym vzdelavacim systemom maju rozhodujuci vplyv na uroven dosiahnuteho vzdelania. Ocakavat, ze pri aktualnych modeloch odmenovania v skolstve zostanu kvalitny ludia je nerealne. To vsak neznamena, ze automaticke zdvihnutie miezd vsetkym problem vyriesi. Do odmenovania by sa mala zacat konecne premietat kvalita, jednoducho skoly a ucitelia s uspesnymi absolventami by mali byt odmenovani lepsie ako ti ostatni.
Krúpa Peter Krúpa
generálny riaditeľ
Hubert J.E.
zlý vzdelávací systém
Patek Peter Patek
konateľ
Plastix, s.r.o.
zlý vzdelávací systém Klesajúca motivácia žiakov po poznaní, vedomostiach - veď stačí prežiť. A prežíva sa vďaka sociálnemu systému (sem rátam aj zbytočné hlavne vysoké školy), nie vďaka systematickým vedomostiam a zručnosti. Ak žiak chce, stačí priemerný učiteľ, ak nechce, nepomôže ani génius.
Klesajúca motivácia žiakov po poznaní, vedomostiach - veď stačí prežiť. A prežíva sa vďaka sociálnemu systému (sem rátam aj zbytočné hlavne vysoké školy), nie vďaka systematickým vedomostiam a zručnosti. Ak žiak chce, stačí priemerný učiteľ, ak nechce, nepomôže ani génius.
Halász Peter Halász
konateľ
Jaga Group
neviem / nevyjadrujem sa / iné myslim si ze ide o kombinaciu vyssie uvadzanych pricin. Ale ruku na srdce - preco by prave skolstvo malo byt vynimkou? Len odraza stav celej spolocnosti.
myslim si ze ide o kombinaciu vyssie uvadzanych pricin. Ale ruku na srdce - preco by prave skolstvo malo byt vynimkou? Len odraza stav celej spolocnosti.
Dula Radúz Dula
predseda dozornej rady
Zväz cestovného ruchu SR
zlý vzdelávací systém Celý systém vzdelávania je "postavený na hlavu". A to v oboch zmysloch slova. Ak každá škola dostáva príspevok podľa počtu žiakov, čo je okrem typu školy jediné kritérium, tak ich jedinou motiváciou je počet žiakov. Na kvalitu, uplatnenie a potrebu trhu sa vôbec neprihliada. Je to výsledkom dlhodobého amatérskeho prístupu zo strany politikov, neustáleho menenia stratégie a samozrejme aj demotiváciou zamestnávateľov sa na vývoji vzdelávania podieľať. Nevýhodné zmluvy, nákup alkoholu a kvetín, prenájom limuzín úradníkom a zbytočná histéria okolo jednej vety v učebnici len zhoršujú už takmer beznádejnú situáciu.
Celý systém vzdelávania je "postavený na hlavu". A to v oboch zmysloch slova. Ak každá škola dostáva príspevok podľa počtu žiakov, čo je okrem typu školy jediné kritérium, tak ich jedinou motiváciou je počet žiakov. Na kvalitu, uplatnenie a potrebu trhu sa vôbec neprihliada. Je to výsledkom dlhodobého amatérskeho prístupu zo strany politikov, neustáleho menenia stratégie a samozrejme aj demotiváciou zamestnávateľov sa na vývoji vzdelávania podieľať. Nevýhodné zmluvy, nákup alkoholu a kvetín, prenájom limuzín úradníkom a zbytočná histéria okolo jednej vety v učebnici len zhoršujú už takmer beznádejnú situáciu.
Dravecký Rastislav Dravecký
riaditeľ
DSI Data, s.r.o., Námestovo
zlý vzdelávací systém Na školách klesa kvalita vyučovania. Povolanie učiteľa by mali vykonávať len tí, ktorí v tom vidia poslanie, vedia učiť, zaujať žiakov a získať si prirodzenú autoritu. Vyštudovať za učiteľa by malo byť veľmi náročné a malo by to byť odmenené vysokým finančným a spoločenským ohodnotením.
Na školách klesa kvalita vyučovania. Povolanie učiteľa by mali vykonávať len tí, ktorí v tom vidia poslanie, vedia učiť, zaujať žiakov a získať si prirodzenú autoritu. Vyštudovať za učiteľa by malo byť veľmi náročné a malo by to byť odmenené vysokým finančným a spoločenským ohodnotením.
Bláhová Renáta Bláhová
partnerka
BMB Leitner k.s.
neviem / nevyjadrujem sa / iné Tých dôvodov je viac, ja by som ako hlavný videla ten, že nemáme dostatok motivovaných učiteľov, ktorí dokážu žiakov nadchnúť k záujmu a výkonu. Motivácia učiteľov nie je len o plate, ale o celom systéme školstva vrátane kompetencií učiteľa a jeho spoločenského postavenia.
Tých dôvodov je viac, ja by som ako hlavný videla ten, že nemáme dostatok motivovaných učiteľov, ktorí dokážu žiakov nadchnúť k záujmu a výkonu. Motivácia učiteľov nie je len o plate, ale o celom systéme školstva vrátane kompetencií učiteľa a jeho spoločenského postavenia.
Flimel Richard Flimel
predseda predstavenstva
JOJ Media House
zlý vzdelávací systém
Willmann Richard Willmann
riaditeľ
crooce.com
zlý vzdelávací systém Slovenské školstvo je mizerné. Ešte pred pár rokmi boli výhovorkou preškolené ruštinárky, dnes zas málo penazí v rezorte a nízke platy. Problém je však inde. Naučme deti čítať a písať, dajme im základy ekonomickej gramotnosti, povedzme im niečo o drogách a bezpečnom sexe, ale to ostatné, iba za peniaze. Inak si to nebude nikto vážiť. Pritom študovať je predsa výsadou a navštevovať prestížnu školu cťou. Výsledok PISA je dôsledkom pokrútených hodnôt rodičov, ktorí si radšej kúpia novú plazmu než by investovali do vzdelania svojich detí.
Slovenské školstvo je mizerné. Ešte pred pár rokmi boli výhovorkou preškolené ruštinárky, dnes zas málo penazí v rezorte a nízke platy. Problém je však inde. Naučme deti čítať a písať, dajme im základy ekonomickej gramotnosti, povedzme im niečo o drogách a bezpečnom sexe, ale to ostatné, iba za peniaze. Inak si to nebude nikto vážiť. Pritom študovať je predsa výsadou a navštevovať prestížnu školu cťou. Výsledok PISA je dôsledkom pokrútených hodnôt rodičov, ktorí si radšej kúpia novú plazmu než by investovali do vzdelania svojich detí.
Kičina Róbert Kičina
výkonný riaditeľ
Podnikateľská aliancia Slovenska
nízke platy učiteľov
Spišák Robert Spišák
predseda predstavenstva
AZC
zlý vzdelávací systém
Varga Róbert Varga
technický riaditeľ
Pantheon Technologies, s.r.o., Bratislava
zlý vzdelávací systém Kombinacia faktorov, pretoze sucasny system zjavne nevyhovuje stavu spolocnosti a nedokaze sa prisposobit. Vstupuju do toho financie, vzdelanie a pozicia ucitelov v spolocnosti, rodinne zazemie a pravidelne tocenie kormidlom.
Kombinacia faktorov, pretoze sucasny system zjavne nevyhovuje stavu spolocnosti a nedokaze sa prisposobit. Vstupuju do toho financie, vzdelanie a pozicia ucitelov v spolocnosti, rodinne zazemie a pravidelne tocenie kormidlom.
Kučák Roman Kučák
CEO & co-founder
Anodius
zlý vzdelávací systém Už takmer chronicky známa nekoncepčnosť rozvoja školstva a predovšetkým chýbajúca previazanosť na trh. Z výsledkov PISA je jasné, že tento problém sa časom nerieši ale naopak prehlbuje. Dočasnou cenou útechy je snáď len to, že v napr. v oblasti matematickej gramotnosti sme predbehli krajiny ako USA a Švédsko...
Už takmer chronicky známa nekoncepčnosť rozvoja školstva a predovšetkým chýbajúca previazanosť na trh. Z výsledkov PISA je jasné, že tento problém sa časom nerieši ale naopak prehlbuje. Dočasnou cenou útechy je snáď len to, že v napr. v oblasti matematickej gramotnosti sme predbehli krajiny ako USA a Švédsko...
Vlček Roman Vlček
predseda predstavenstva
Slovenská Asociácia správcovských spoločností
zlý vzdelávací systém
Rosskopf Rudolf Rosskopf
generálny riaditeľ
Slovenská Grafia, a.s., Bratislava
zlý vzdelávací systém Zlý vzdelávací systém v kombinácii s podfinancovaním.
Zlý vzdelávací systém v kombinácii s podfinancovaním.
Lukačka Rudolf Lukačka
konateľ
Relas, s.r.o.
zlý vzdelávací systém
Mištíková Simona Mištíková
konateľka
Divino, s.r.o., Bratislava
podfinancované školstvo Národ, ktorý neinvestuje do vzdelávania mladých, devalvuje svoju budúcnosť. Samozrejme, že samotné peniaze problém školstva a vzdelávania nevyriešia, o čom svedčia drahé projekty prevádzkované Min. školstva a financované z eurofondov. Ale je potrebná zásadná zmena filozofie vzdelávania a úlohy štátu v tom procese.
Národ, ktorý neinvestuje do vzdelávania mladých, devalvuje svoju budúcnosť. Samozrejme, že samotné peniaze problém školstva a vzdelávania nevyriešia, o čom svedčia drahé projekty prevádzkované Min. školstva a financované z eurofondov. Ale je potrebná zásadná zmena filozofie vzdelávania a úlohy štátu v tom procese.
Bubánová-Tauchmanová Simona Bubánová-Tauchmanová
konateľka
CD-Creative Department, s. r. o.
zlý vzdelávací systém
Kučírek Stanislav Kučírek
predseda
Slovensko-poľská obchodná komora
zlý vzdelávací systém Odhliadnuc od moznosti statistickej chyby ci nedostatkov v akomkolvek porovnavani,vseobecny a dlhodoby upadok skolstva na Slovensku uz generuje mladych ludi, ktorých vsobecny rozhlad a vedomosti nemoze uz z nich spravit slobodnych ludi.
Odhliadnuc od moznosti statistickej chyby ci nedostatkov v akomkolvek porovnavani,vseobecny a dlhodoby upadok skolstva na Slovensku uz generuje mladych ludi, ktorých vsobecny rozhlad a vedomosti nemoze uz z nich spravit slobodnych ludi.
Vadocz Štefan Vadocz
riaditeľ
Neopublic s.r.o.
zlý vzdelávací systém
Lazarovič Tibor Lazarovič
generálny riaditeľ
BC Torsion, s.r.o.
neviem / nevyjadrujem sa / iné
Jurik Tomislav Jurik
generálny riaditeľ a predseda predstavenstva
Unipharma
zlý vzdelávací systém Vzdelávanie detí na základných školách je stále postavené na memorovaní, čo však v dnešnom stále sa meniacom svete už nestačí. Namiesto memorovania by mal prevládať vo vzdelávacom systéme na základných školách rozvoj schopností ako hľadať potrebné informácie, analýza získaných informácií, rozvoj porozumenia čítaného textu. A takisto podpora kreativity, invencie a samostatného uvažovania žiakov. Ak systém zmeníme, zlepšia sa aj výsledky.
Vzdelávanie detí na základných školách je stále postavené na memorovaní, čo však v dnešnom stále sa meniacom svete už nestačí. Namiesto memorovania by mal prevládať vo vzdelávacom systéme na základných školách rozvoj schopností ako hľadať potrebné informácie, analýza získaných informácií, rozvoj porozumenia čítaného textu. A takisto podpora kreativity, invencie a samostatného uvažovania žiakov. Ak systém zmeníme, zlepšia sa aj výsledky.
Bizub Vladimír Bizub
prokúra
Kaufland Slovenská republika v.o.s.
zlý vzdelávací systém

Aktuálne hlasovanie | Zoznam uzavretých hlasovaní