Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Ekonomika: Barometer

TREND Barometer je pravidelný prieskum názorov predstaviteľov hospodárskeho života na najdôležitejšie aktuálne témy slovenskej ekonomiky a biznisu. Respondentov, ktorí hlasujú na TRENDE prostredníctvom unikátneho hesla, vyberá redakcia TRENDU.

Ak ste zvedaví, ako konkrétny respondent hlasoval vo všetkých barometroch, na ktorých sa zúčastnil, kliknite na jeho meno.

Chceli by ste odpovedať v TREND Barometri?

Majú podľa Vás etické kódexy v biznise zmysel? Sú viac ako len PR daných firiem?

  1. rozhodne áno 53 %
  2. skôr áno 28 %
  3. skôr nie 16 %
  4. rozhodne nie 2 %
  5. neviem / nevyjadrujem sa / iné 2 %


Uzávierka hlasovania: 27.01.2014. Počet respondentov: 116.
Z dôvodu zaokrúhľovania na celé čísla sa súčet odpovedí nemusí rovnať 100 %.

Zoradiť respondentov podľa respondenta | odpovede | komentára

Respondent Odpoveď Komentár
Resch Alexander Resch
predseda predstavenstva a generálny riaditeľ
Všeobecná úverová banka, a.s.
rozhodne áno
Novotná Alexandra Novotná
majiteľka
Klinika Esthetic
skôr áno Pokiaľ sa touto formou "PR" firma reálne riadi a definované etické pravidlá aj dodržiava, je to pre verejnosť vždy plus. Ich dodržiavanie sa dá veľmi ľahko kontrolovať. Pre firmu, ktorá si definuje etický kódex len ako lacné PR je to teda dvojsečná zbraň a môže na to ľahko doplatiť.
Pokiaľ sa touto formou "PR" firma reálne riadi a definované etické pravidlá aj dodržiava, je to pre verejnosť vždy plus. Ich dodržiavanie sa dá veľmi ľahko kontrolovať. Pre firmu, ktorá si definuje etický kódex len ako lacné PR je to teda dvojsečná zbraň a môže na to ľahko doplatiť.
Kreutz Andreas Kreutz
konateľ
Tailor Made, s.r.o, Bratislava
rozhodne áno Ak sú myslené vážne a manažment dohliada na ich dodržiavanie, určite majú zmysel. Akonáhle sa ale manažment správa odchylne od prezentovaných etických noriem, nikto vo firme sa podľa kódexu správať nebude a celé to bude na smiech.
Ak sú myslené vážne a manažment dohliada na ich dodržiavanie, určite majú zmysel. Akonáhle sa ale manažment správa odchylne od prezentovaných etických noriem, nikto vo firme sa podľa kódexu správať nebude a celé to bude na smiech.
Glatz Andrej Glatz
konatel
Mercedes-Benz Slovakia s. r. o.
rozhodne áno
Révay Andrej Révay
prezident
Slovenská asociácia podnikových finančníkov
skôr áno
Hudáková Anna Hudáková
personálny riaditeľ (HREO)
sanofi-aventis Slovakia s.r.o.
rozhodne áno Pre nas, ako farmaceuticku firmu je eticky kodex velmi podstatny, a tema etiky a compliance je jednou z najdolezitejsich tem nasho kazdodenneho fungovania. Napomaha tomu aj vyrazne prisnejsia a narocnejsia legislativa za posledne tri roky v nasom odvetvi, ale aj podstatne vacsi doraz, ktory davame na pacienta a na co najobjektivnejsie odborne infomacie o nasich produktoch. Kazdy nas zamestnanec pravidelne prechadza povinnymi treningami, testami a je to velmi vyznamna sucast celkoveho hodnotenia zamestnancov.
Pre nas, ako farmaceuticku firmu je eticky kodex velmi podstatny, a tema etiky a compliance je jednou z najdolezitejsich tem nasho kazdodenneho fungovania. Napomaha tomu aj vyrazne prisnejsia a narocnejsia legislativa za posledne tri roky v nasom odvetvi, ale aj podstatne vacsi doraz, ktory davame na pacienta a na co najobjektivnejsie odborne infomacie o nasich produktoch. Kazdy nas zamestnanec pravidelne prechadza povinnymi treningami, testami a je to velmi vyznamna sucast celkoveho hodnotenia zamestnancov.
Huščavová Anna Huščavová
riaditeľka
Hanalex, s.r.o.
skôr nie dosť často sú aspiračné, nie žité v konkrétnej praxi, "živote" firmy ...
dosť často sú aspiračné, nie žité v konkrétnej praxi, "živote" firmy ...
Scheber Anton Scheber
konateľ
Softec, s.r.o.
rozhodne áno Etický kódex má stmeľujúce a usmerňujúce účinky hlavne dovnútra spoločnosti. Je súčasťou firemnej kultúry a navonok, do verejnosti a k zákazníkom, sa dostáva cez správanie sa každého zamestnanca spoločnosti, v každej situácií. Preto je veľmi dôležitý pre dlhodobo udržateľné dobré vzťahy spoločnosti so zákazníkmi.
Etický kódex má stmeľujúce a usmerňujúce účinky hlavne dovnútra spoločnosti. Je súčasťou firemnej kultúry a navonok, do verejnosti a k zákazníkom, sa dostáva cez správanie sa každého zamestnanca spoločnosti, v každej situácií. Preto je veľmi dôležitý pre dlhodobo udržateľné dobré vzťahy spoločnosti so zákazníkmi.
Šnegoň Anton Šnegoň
konateľ
Battal
skôr nie
Jakub Bruna Jakub
country manager
Adecco
rozhodne áno Určite áno kedže je to smernica, ktorá definuje a upresnuje zásady etického správania pre členov firmy a je tým pádom aj súčasťou firemnej kultúry. Často krát sa zamestnanec stretáva zo situáciami, ktoré nie su celkom zrejmé a jasné a nie vždy máme ten istý uhol pohlad na vec. Etický kodex je ten nápomocný zdroj. Mnohé firmy zriaďujú aj tréningy kde sa predvádzajú rôzne situačné modely, na ktorými je treba uvažovať ako sa máme v týchto situáciach rozhodovať a zachovať. Ale vo finále je to na ľudoch a vedenie firmy. Z osobných skúsenostiach viem, že ak firmá má eticky kodex ale je to iba PR - pri stretnutí zo zamestnancami takejto firmy je to vždy navonok vidieť, cítiť a ten "zápach" je okamžitý.
Určite áno kedže je to smernica, ktorá definuje a upresnuje zásady etického správania pre členov firmy a je tým pádom aj súčasťou firemnej kultúry. Často krát sa zamestnanec stretáva zo situáciami, ktoré nie su celkom zrejmé a jasné a nie vždy máme ten istý uhol pohlad na vec. Etický kodex je ten nápomocný zdroj. Mnohé firmy zriaďujú aj tréningy kde sa predvádzajú rôzne situačné modely, na ktorými je treba uvažovať ako sa máme v týchto situáciach rozhodovať a zachovať. Ale vo finále je to na ľudoch a vedenie firmy. Z osobných skúsenostiach viem, že ak firmá má eticky kodex ale je to iba PR - pri stretnutí zo zamestnancami takejto firmy je to vždy navonok vidieť, cítiť a ten "zápach" je okamžitý.
Kohútiková Elena Kohútiková
podpredsedníčka Dozornej rady
VÚB, a.s.
rozhodne áno Etické kódexy a ich dôsledné dodržiavanie menia kultúru firmy a tvoria rebríček nových hodnôt vo firme. Samozrejme, ak nie sú iba na papieri ako deklarácia, že firma sa prihlásila k nejakým princípom. Ich dôsledné dodržiavanie je predpokladom a podmienkou pre to, aby etické kódy nepôsobili ako PR pre firmy, ale aby sa stali súčasťou každodennej činnosti firmy na všetkých úrovniach, počnúc riaditeľom firmy až po najnižšie pracovné pozície. Ak je takto vnímaný etický kódex, potom i jeho porušenie nesie so sebou adekvátne dôsledky pre toho, kto ho porušil.
Etické kódexy a ich dôsledné dodržiavanie menia kultúru firmy a tvoria rebríček nových hodnôt vo firme. Samozrejme, ak nie sú iba na papieri ako deklarácia, že firma sa prihlásila k nejakým princípom. Ich dôsledné dodržiavanie je predpokladom a podmienkou pre to, aby etické kódy nepôsobili ako PR pre firmy, ale aby sa stali súčasťou každodennej činnosti firmy na všetkých úrovniach, počnúc riaditeľom firmy až po najnižšie pracovné pozície. Ak je takto vnímaný etický kódex, potom i jeho porušenie nesie so sebou adekvátne dôsledky pre toho, kto ho porušil.
Kellerová Eva Kellerová
vedecký pracovník
skôr nie
Homolová Gabriela Homolová
konateľka
Homola, s.r.o., Bratislava
skôr nie
Kvartová Hana Kvartová
výkonná riaditeľka
SAS Slovakia
skôr áno
Hornák Igor Hornák
predseda predstavenstva
Factory 4 Solutions a.s.
rozhodne áno Nikdy nebol biznis pod takou verejnou kontrolou, ako teraz. Prasacie chovanie voči klientom alebo zákerné konkurenčné praktiky sa rýchle prejavia a rezonujú vo verejnosti. Samozrejme to nemusi zaujimať firmu, ktorých jediný model je parazitovanie na štáte korumpovaním politikov, ale tých ostatných určite. Jasne formulované, dobre komunikované a hlavne dodržiavané zásady sa zo zdanlivej nevýhody menia na konkurenčnou výhodou. A ešte jeden pohľad: Ak zredukujeme biznis na čistú maximalizáciu akcionárskych ziskov bez ohľadu na prostriedky, otočíme ho na hru "kto má najviac keď zomrie, je víťazom". Biznis spája ľudí aj národy. Vytvára aj priateľstvá z dobrej spolupráce a spoločnosť, v ktorej sa ľudia môžu cítiť dobre, kde síce spolu súťažíme, ale jeden druhého si vážime. Biznis je kompetitívne kooperatívna hra.
Nikdy nebol biznis pod takou verejnou kontrolou, ako teraz. Prasacie chovanie voči klientom alebo zákerné konkurenčné praktiky sa rýchle prejavia a rezonujú vo verejnosti. Samozrejme to nemusi zaujimať firmu, ktorých jediný model je parazitovanie na štáte korumpovaním politikov, ale tých ostatných určite. Jasne formulované, dobre komunikované a hlavne dodržiavané zásady sa zo zdanlivej nevýhody menia na konkurenčnou výhodou. A ešte jeden pohľad: Ak zredukujeme biznis na čistú maximalizáciu akcionárskych ziskov bez ohľadu na prostriedky, otočíme ho na hru "kto má najviac keď zomrie, je víťazom". Biznis spája ľudí aj národy. Vytvára aj priateľstvá z dobrej spolupráce a spoločnosť, v ktorej sa ľudia môžu cítiť dobre, kde síce spolu súťažíme, ale jeden druhého si vážime. Biznis je kompetitívne kooperatívna hra.
Kolla Igor Kolla
konateľ
ANTIK Telecom s.r.o.
skôr áno
Béreš Imrich Béreš
predseda predstavenstva
Prvá stavebná sporiteľňa, a.s.
skôr nie V neprirodzenej forme v ktorej sa momentalne eticke kodexy do praxe nasilne presadzuju su len byrokratickou zatazou pre firmy. Je to extrem, ktory sa zavadza ako kolektivna vina za zlyhanie zopar jedincov. Kazda seriozna firma davno eticky kodex mala a riadila sa podla neho a nerobila z toho PR aktivitu. Pripada mi to cele ako hon na carodejnice.
V neprirodzenej forme v ktorej sa momentalne eticke kodexy do praxe nasilne presadzuju su len byrokratickou zatazou pre firmy. Je to extrem, ktory sa zavadza ako kolektivna vina za zlyhanie zopar jedincov. Kazda seriozna firma davno eticky kodex mala a riadila sa podla neho a nerobila z toho PR aktivitu. Pripada mi to cele ako hon na carodejnice.
Valent Ivan Valent
predseda predstavenstva
Corwin Capital, a.s.
rozhodne áno
Hronec Ivan Hronec
CEO
Film Europe Media Company
rozhodne áno PR má zmysel pre vonkajšie vzťahy a etický kódex pre vzťahy vnútorné. Biznis potrebuje oboje. Ak firma vystavuje PR-ovo okato svoj etický kódex, obyčajne ho vskutočnosti nemá.
PR má zmysel pre vonkajšie vzťahy a etický kódex pre vzťahy vnútorné. Biznis potrebuje oboje. Ak firma vystavuje PR-ovo okato svoj etický kódex, obyčajne ho vskutočnosti nemá.
Chodák Ivan Chodák
partner
Accuratio, s.r.o.
skôr áno
Majerský Ján Majerský
managing director
Proma
rozhodne áno Rozhodne ano pokiaľ ich budeme v biznise rešpektovať. Ak by sa to podarilo bol by biznis hrou.
Rozhodne ano pokiaľ ich budeme v biznise rešpektovať. Ak by sa to podarilo bol by biznis hrou.
Rollo Jan Rollo
generálny riaditeľ a predseda predstavenstva
Prima banka Slovensko, a.s.
skôr áno Smysl má hlavně etické chování a jeho důsledné uplatňování v rámci firmy. Kodex může být užitečným pomocníkem, ale sám o sobě čestnost a poctivost jednotlivých lidí a firem nenahradí.
Smysl má hlavně etické chování a jeho důsledné uplatňování v rámci firmy. Kodex může být užitečným pomocníkem, ale sám o sobě čestnost a poctivost jednotlivých lidí a firem nenahradí.
Košturiak Ján Košturiak
spoločník
IPA, s.r.o.
skôr nie Zmysel má etické konanie a nie kódexy. Niekedy mám pocit, že najprepracovanejšie etické kódexy majú spoločnosti, ktoré etiku v reálnom živote často porušujú - príkladom môže byť firma Enron, ale aj niektoré firmy vo farma biznise, v stavebníctve alebo v IT.
Zmysel má etické konanie a nie kódexy. Niekedy mám pocit, že najprepracovanejšie etické kódexy majú spoločnosti, ktoré etiku v reálnom živote často porušujú - príkladom môže byť firma Enron, ale aj niektoré firmy vo farma biznise, v stavebníctve alebo v IT.
Mervart Jaroslav Mervart
riaditeľ
Chemosvit
rozhodne áno Mali by byt viac ako PR, hoci to zial casto iba PR. Manazeri resp. podnikatelia by hlavne mali rozumiet tomu, preco je eticky kodex pre rozvoj dlhodobeho podnikania dolezity. A samozrejme sami by mali ist vzorom.
Mali by byt viac ako PR, hoci to zial casto iba PR. Manazeri resp. podnikatelia by hlavne mali rozumiet tomu, preco je eticky kodex pre rozvoj dlhodobeho podnikania dolezity. A samozrejme sami by mali ist vzorom.
Majer Jiří Majer
CEO
Accace k.s.
rozhodne áno
Galdun Jozef Galdun
Key account manager
ENGINE Services
rozhodne áno Určite majú zmysel ,no nestačí o nich len hovoriť , ale treba ich dodržiavať v reálnom živote. Bohužiaľ aj biznis je silno poznačený marazmom , ktorý je v našej spoločnosti . Pojmy ako morálka , česť sa vytrácajú nahrádza ich populizmus, klamstvo a ďaľšie negatíva.
Určite majú zmysel ,no nestačí o nich len hovoriť , ale treba ich dodržiavať v reálnom živote. Bohužiaľ aj biznis je silno poznačený marazmom , ktorý je v našej spoločnosti . Pojmy ako morálka , česť sa vytrácajú nahrádza ich populizmus, klamstvo a ďaľšie negatíva.
Hajko Jozef Hajko
analytik
rozhodne áno
Bajo Jozef Bajo
konateľ
Bauer Media SK
skôr áno
Kováčik Ľubomír Kováčik
predseda predstavenstva a generálny riaditeľ
ČSOB stavebná sporiteľňa
skôr áno
Vačok Ľubomír Vačok
finančný riaditeľ
OMS
skôr áno
Fussek Ľuboš Fussek
generálny riaditeľ
Baumit, s.r.o., Bratislava
rozhodne áno
Vančo Luboš Vančo
partner
KPMG Slovensko, s.r.o.
skôr áno
Hurajová Mária Hurajová
členka Správnej rady
Nadácia Slovak American Foundation
skôr áno
Džundová Mária Džundová
obchodná a marketingová riaditeľka
TNT Express
skôr áno
Marek Marián Marek
generálny riaditeľ
PosAm, spol. s.r.o.
rozhodne áno
Bodi Marián Bodi
finančný riaditeľ
IBM Slovensko
rozhodne áno Pokial je firma riadena s cielom dosiahnut dlhodobu udrzatelnost, tak eticky kodex a jeho striktne presadzovanie nutne potrebuje. Bez ohladu na to, ci na tom stavia svoje PR.
Pokial je firma riadena s cielom dosiahnut dlhodobu udrzatelnost, tak eticky kodex a jeho striktne presadzovanie nutne potrebuje. Bez ohladu na to, ci na tom stavia svoje PR.
Lelovský Mário Lelovský
prvý viceprezident
IT Asociácia Slovenska
neviem / nevyjadrujem sa / iné Určite majú zmysel ak sa dodržiavajú. Bohužiaľ existujú prípady, keď je to len falošné PR.
Určite majú zmysel ak sa dodržiavajú. Bohužiaľ existujú prípady, keď je to len falošné PR.
Janžo Martin Janžo
konateľ
WTIA, s.r.o., Žilina
rozhodne áno
Sura Martin Sura
generálny riaditeľ
Hewlett-Packard Slovakia, s.r.o.
rozhodne áno Etický kódex je jednou časťou rovnice. To je hranica, za ktorú sa nedá ísť. Rovnako dôležité je pre spoločnosť mať súbor hodnôt, ktorý spája spoločnosť, základné princípy spravania sa, podľa ktorých ľudia v spoločnosti konajú a je významnou súčasťou hodnotenia a kariérneho rastu pracovníkov.
Etický kódex je jednou časťou rovnice. To je hranica, za ktorú sa nedá ísť. Rovnako dôležité je pre spoločnosť mať súbor hodnôt, ktorý spája spoločnosť, základné princípy spravania sa, podľa ktorých ľudia v spoločnosti konajú a je významnou súčasťou hodnotenia a kariérneho rastu pracovníkov.
Terkovič Martin Terkovič
generálny riaditeľ
ICZ Slovakia, a.s., Trenčín
rozhodne áno Etický kódex by nemal byť iba internou firemnou smernicou alebo normou, ale malo by to byť základné pravidlo, ktoré sa uplatňuje vo firme od manažmentu až po "posledného" zamestnanca.
Etický kódex by nemal byť iba internou firemnou smernicou alebo normou, ale malo by to byť základné pravidlo, ktoré sa uplatňuje vo firme od manažmentu až po "posledného" zamestnanca.
Krekáč Martin Krekáč
vedúci partner
Jenewein Group
rozhodne áno Ak nie sú neuchopiteľným mýtom, ale každodennou realitou, stávajú sa nielen zmysluplným PR nástrojom, ale najmä kľúčovým faktorom dlhodobého úspechu.
Ak nie sú neuchopiteľným mýtom, ale každodennou realitou, stávajú sa nielen zmysluplným PR nástrojom, ale najmä kľúčovým faktorom dlhodobého úspechu.
Kostič Martin Kostič
riaditeľ
Emark, s.r.o.
skôr áno Hodnoty človeku určujú cestu, akou bude v živote kráčať. Predurčujú mu tiež ľudí, s ktorými bude spolupracovať, rozhodnutia, ktoré bude prijímať a činnosti, ktoré bude robiť. Hodnoty nie sú to, čo je napísané v etickom kódexe, ale to, ako sa človek rozhodne, keď sa dostane do medznej situácie. Často vnímame, že napriek navonok krásne - hodnotovo vyznievajúcemu etickému kódexu je realita "pod pozlátkou" úplne iná. Toto však nevyrieši etický kódex. To môžu vyriešiť len pozitívne vzory v spoločnosti a hodnotová výchova v rodine v budúcich generáciách.
Hodnoty človeku určujú cestu, akou bude v živote kráčať. Predurčujú mu tiež ľudí, s ktorými bude spolupracovať, rozhodnutia, ktoré bude prijímať a činnosti, ktoré bude robiť. Hodnoty nie sú to, čo je napísané v etickom kódexe, ale to, ako sa človek rozhodne, keď sa dostane do medznej situácie. Často vnímame, že napriek navonok krásne - hodnotovo vyznievajúcemu etickému kódexu je realita "pod pozlátkou" úplne iná. Toto však nevyrieši etický kódex. To môžu vyriešiť len pozitívne vzory v spoločnosti a hodnotová výchova v rodine v budúcich generáciách.
Hrnko Martin Hrnko
predseda predstavenstva
QBSW
skôr áno Etické pravidlá by mali byť štandarnou súčasťou pravidiel správania veľkých firiem, ale aj malých firiem, rovnako aj štátnej a verejnej správy. Čím viac budú zviditeľňované, tým lepšie. Takže je fajn, ak sú etické kódexy súčasťou PR firiem.
Etické pravidlá by mali byť štandarnou súčasťou pravidiel správania veľkých firiem, ale aj malých firiem, rovnako aj štátnej a verejnej správy. Čím viac budú zviditeľňované, tým lepšie. Takže je fajn, ak sú etické kódexy súčasťou PR firiem.
Kultan Martin Kultan
generálny riaditeľ
Dôvera zdravotná poisťovňa, a. s.
skôr nie
Bošňák Matej Bošňák
vedúci partner EY na Slovensku
EY v SR
rozhodne áno Etický kódex je jedným z nástrojov, ktorým vrcholové vedenie komunikuje naprieč celou firmou hodnoty, za ktorými spoločnosť a všetci jej zamestnanci stoja, resp. by mali stáť. Samozrejme, jeho zjavné porušovanie najmä riadiacimi pracovníkmi, naviac ešte aj bez sankcie, devalvuje jeho hodnotu a zmysel. A využívanie etického kódexu výhradne za účelom PR vie okoliu tiež veľa napovedať o "hodnotách".
Etický kódex je jedným z nástrojov, ktorým vrcholové vedenie komunikuje naprieč celou firmou hodnoty, za ktorými spoločnosť a všetci jej zamestnanci stoja, resp. by mali stáť. Samozrejme, jeho zjavné porušovanie najmä riadiacimi pracovníkmi, naviac ešte aj bez sankcie, devalvuje jeho hodnotu a zmysel. A využívanie etického kódexu výhradne za účelom PR vie okoliu tiež veľa napovedať o "hodnotách".
Hrabovec Michal Hrabovec
prezident
Anasoft
rozhodne áno
Králik Michal Králik
konateľ
UVEA Mediklinik, s.r.o., Martin
rozhodne áno Pre firmy, ktoré majú etický kódex zavedený, je tento dokument väčšinou súčasťou samotnej Corporate Identity. Vďaka nemu sa môžu odlíšiť na konkurenčnom trhu a taktiež ukázať, že si vedia nastaviť svoje vnútorné aj vonkajšie procesy, čo z dlhodobého hľadiska pomáha pri tvorbe povedomia o značke.
Pre firmy, ktoré majú etický kódex zavedený, je tento dokument väčšinou súčasťou samotnej Corporate Identity. Vďaka nemu sa môžu odlíšiť na konkurenčnom trhu a taktiež ukázať, že si vedia nastaviť svoje vnútorné aj vonkajšie procesy, čo z dlhodobého hľadiska pomáha pri tvorbe povedomia o značke.
Rybárik Michal Rybárik
predseda
Asociácia lokálnych poskytovateľov internetu
rozhodne áno Etický kódex môže byť vynikajúcim nástrojom, ktorý pomáha všetkým pracovníkom naladiť sa na rovnakú vlnu a uplatňovať rovnaké hodnoty. Spoločnosť, ktorá má etický kódex a úprimne ho napĺňa, je konzistentnejšia navonok aj vo vnútri, je dôveryhodnejšia pre zákazníkov aj zamestnancov. Je však nevyhnutné, aby v rešpektovaní a uplatňovaní týchto pravidiel išiel v prvej línii samotný manažment, a aby bol pre zamestnancov vzorom. Inak bude najvýraznejším posolstvom kódexu to, že etika je v tejto firme iba bezobsažné slovo, a že pravidlá netreba dodržiavať. A to už radšej žiadne posolstvo, než takéto.
Etický kódex môže byť vynikajúcim nástrojom, ktorý pomáha všetkým pracovníkom naladiť sa na rovnakú vlnu a uplatňovať rovnaké hodnoty. Spoločnosť, ktorá má etický kódex a úprimne ho napĺňa, je konzistentnejšia navonok aj vo vnútri, je dôveryhodnejšia pre zákazníkov aj zamestnancov. Je však nevyhnutné, aby v rešpektovaní a uplatňovaní týchto pravidiel išiel v prvej línii samotný manažment, a aby bol pre zamestnancov vzorom. Inak bude najvýraznejším posolstvom kódexu to, že etika je v tejto firme iba bezobsažné slovo, a že pravidlá netreba dodržiavať. A to už radšej žiadne posolstvo, než takéto.
Hrbek Milan Hrbek
advokát, partner
Černejová & Hrbek
rozhodne áno
Kalnický Milan Kalnický
finančný riaditeľ
Viena International
skôr nie
Michalík Milan Michalík
obchodný riaditeľ
International BEZ Group
rozhodne nie
Kraus Miloš Kraus
člen predstavenstva
Danfoss Power Solutions, a.s., Považská Bystrica
rozhodne áno Je dobré si neustále pripomínať etické princípy v busenisse, aj vrcholovému vedeniu, lebo ryba smrdí vždy od hlavy
Je dobré si neustále pripomínať etické princípy v busenisse, aj vrcholovému vedeniu, lebo ryba smrdí vždy od hlavy
Uličný Miroslav Uličný
1. podpredseda predstavenstva
Tatra banka, a.s
skôr áno
Murgaš Miroslav Murgaš
konateľ
CORE4
skôr nie Aj keď nielen u nás ale ani v zahraničí nezabraňujú aby sa pravidelne neobjavovali kauzy, ktoré sú za hranicou kódexov a občas aj zákona. Málokto uverí, že sa dejú bez účasti manažmentov, ktoré kódexy priamo tvoria a zabezpečujú ich dodržiavanie vo svojich firmách.
Aj keď nielen u nás ale ani v zahraničí nezabraňujú aby sa pravidelne neobjavovali kauzy, ktoré sú za hranicou kódexov a občas aj zákona. Málokto uverí, že sa dejú bez účasti manažmentov, ktoré kódexy priamo tvoria a zabezpečujú ich dodržiavanie vo svojich firmách.
Smolár Ondrej Smolár
predseda predstavenstva
Soitron
rozhodne áno Neviem, či majú zmysel "papierové" kódexy, ale určite majú veľký zmysel tie, ktoré majú biznismeni v hlave. Tie sú možno ešte dôležitejšie. Nie sú tak ľahko čitateľné, ako tie papierové, ale napriek tomu sú rozpoznateľné v tom, ako sa manažér a teda aj firma ktorú riadi, správa. Pomerne ľahko sa dá vyhodnotiť, ako tie reálne kódexy zodpovedajú papierovým. Zdá sa mi, že v tejto oblasti má náš biznis ešte veľké rezervy.
Neviem, či majú zmysel "papierové" kódexy, ale určite majú veľký zmysel tie, ktoré majú biznismeni v hlave. Tie sú možno ešte dôležitejšie. Nie sú tak ľahko čitateľné, ako tie papierové, ale napriek tomu sú rozpoznateľné v tom, ako sa manažér a teda aj firma ktorú riadi, správa. Pomerne ľahko sa dá vyhodnotiť, ako tie reálne kódexy zodpovedajú papierovým. Zdá sa mi, že v tejto oblasti má náš biznis ešte veľké rezervy.
Hudec Oto Hudec
profesor
Ekonomická fakulta Technickej univerzity
rozhodne áno
Petráš Patrik Petráš
prezident
Asociácia personálnych agentúr Slovenska
rozhodne áno Zmysel majú, pokiaľ sa dodržiavajú. Na Slovensku však máme problém s dodržiavaním akýchkoľvek pravidiel.
Zmysel majú, pokiaľ sa dodržiavajú. Na Slovensku však máme problém s dodržiavaním akýchkoľvek pravidiel.
Nechala Pavel Nechala
advokát
Nechala & Co. s.r.o.
rozhodne áno Etický kódex je nástroj, nie cieľ. Ani kúpou štetca nezískate hodnotný obraz a teda ani samotným etickým kódexom nezískate etické prostredie vo firme. Firmy, kde nevznikajú etické dilemy a zamestnanci ich nemajú s kým riešiť, môžu mať síce etický kódex, ale nemajú etickú kultúru. Formalistický prístup je nedostatočný a neprináša očakávané ciele. Bez kvalitnej implementácie, tréningov, odborného poradenstva, pravidelného vyhodnocovania atď. je etický kódex takmer zbytočný.
Etický kódex je nástroj, nie cieľ. Ani kúpou štetca nezískate hodnotný obraz a teda ani samotným etickým kódexom nezískate etické prostredie vo firme. Firmy, kde nevznikajú etické dilemy a zamestnanci ich nemajú s kým riešiť, môžu mať síce etický kódex, ale nemajú etickú kultúru. Formalistický prístup je nedostatočný a neprináša očakávané ciele. Bez kvalitnej implementácie, tréningov, odborného poradenstva, pravidelného vyhodnocovania atď. je etický kódex takmer zbytočný.
Lančarič Pavol Lančarič
predseda dozornej rady
Orange Slovensko, a.s.
rozhodne áno
Múdry Pavol Múdry
dlhoročný člen
IPI Slovensko
rozhodne áno Žiaľ u nás to ešte nie je dostatočne zaužívané a preto ani sledované a tým aj kontrolované. Etické kódexy rovnako ako spoločenská zodpovednosť firiem sú podceňované aj médiami, čo považujem za chybu.
Žiaľ u nás to ešte nie je dostatočne zaužívané a preto ani sledované a tým aj kontrolované. Etické kódexy rovnako ako spoločenská zodpovednosť firiem sú podceňované aj médiami, čo považujem za chybu.
Benčík Pavol Benčík
CEO
Bencik Culinary Group
skôr nie v sucastnom systeme je to nerealizovatelne
v sucastnom systeme je to nerealizovatelne
Socha Peter Socha
prevadzkovy riaditel
Axa
rozhodne áno Nakoniec samozrejme vzdy zalezi na tom, ako je definovany a hlavne dodrziavany, ale eticky kodex ako taky, podla mna urcite zmysel ma
Nakoniec samozrejme vzdy zalezi na tom, ako je definovany a hlavne dodrziavany, ale eticky kodex ako taky, podla mna urcite zmysel ma
Krúpa Peter Krúpa
generálny riaditeľ
Hubert J.E.
rozhodne áno
Lang Peter Lang
konateľ
Caarnie, s.r.o., Bratislava
rozhodne áno Jednou vecou je, ci takyto eticky kodex vsetci dodrziavaju i to, ze vymahat dodrziavanie etickeho kodexu prakticky nie je mozne. Druhou to, ze nastavovat eticke normy a snazit sa vyhodnocovat ich dodrziavanie moze v dlhodobom horizonte prinasat osoh.
Jednou vecou je, ci takyto eticky kodex vsetci dodrziavaju i to, ze vymahat dodrziavanie etickeho kodexu prakticky nie je mozne. Druhou to, ze nastavovat eticke normy a snazit sa vyhodnocovat ich dodrziavanie moze v dlhodobom horizonte prinasat osoh.
Paška Peter Paška
primátor
mesto Galanta
rozhodne áno Vo väčšine prípadov sa neetické firmy ani nesnažia o nejaký kódex. Takže zmysel to celé má. Ale keď sa celá CSR aktivita voči komunite zredukuje na natieranie lavičiek v parku vrcholovými manažérmi etickej firmy, tak je to na pováženie..
Vo väčšine prípadov sa neetické firmy ani nesnažia o nejaký kódex. Takže zmysel to celé má. Ale keď sa celá CSR aktivita voči komunite zredukuje na natieranie lavičiek v parku vrcholovými manažérmi etickej firmy, tak je to na pováženie..
Pažitný Peter Pažitný
partner
Pažitný & Kandilaki – healthcare consulting
rozhodne áno
Strýček Peter Strýček
regionálny riaditeľ pre akvizície a rozvoj
ENGIE Services
skôr áno
Halász Peter Halász
konateľ
Jaga Group
skôr nie
Pala Radovan Pala
partner
TaylorWessing e/n/w/c advokáti s. r. o.
skôr áno S etickými kódexami je to ako s každým iným normatívnym nástrojom, napr. zákonmi. Etický kódex, ktorý je prehľadný, jasne formulovaný a poskytuje príjemcom (najmä zamestnancom) konkrétne riešenia pre existujúce (nie hypotetické) problémy môže mať biznis firmy významnú úlohu a súčasne napomáha PR. Chápem však skepsu k tomuto nástroju v krajine, kde dokáže parlament schvaľovať návrhy zákonov, ktorých úroveň je úbohá a sú iba prejavom nezdravej ambície a populistických chúťok predkladateľov.
S etickými kódexami je to ako s každým iným normatívnym nástrojom, napr. zákonmi. Etický kódex, ktorý je prehľadný, jasne formulovaný a poskytuje príjemcom (najmä zamestnancom) konkrétne riešenia pre existujúce (nie hypotetické) problémy môže mať biznis firmy významnú úlohu a súčasne napomáha PR. Chápem však skepsu k tomuto nástroju v krajine, kde dokáže parlament schvaľovať návrhy zákonov, ktorých úroveň je úbohá a sú iba prejavom nezdravej ambície a populistických chúťok predkladateľov.
Dula Radúz Dula
predseda dozornej rady
Zväz cestovného ruchu SR
skôr áno Zmysel to určite má, keď tieto kódexy aplikuje väčšina. Mám však celkom obavu z toho, čo za etické môže táto považovať. Expremiérka a kandidátka na prezidenta Radičová, však raz na podobnú tému povedala: "morálne je to, čo za morálne považuje väčšina." A pri našich výsledkoch volieb, ale napríklad aj pri hlasovaní v sudcovskej rade...
Zmysel to určite má, keď tieto kódexy aplikuje väčšina. Mám však celkom obavu z toho, čo za etické môže táto považovať. Expremiérka a kandidátka na prezidenta Radičová, však raz na podobnú tému povedala: "morálne je to, čo za morálne považuje väčšina." A pri našich výsledkoch volieb, ale napríklad aj pri hlasovaní v sudcovskej rade...
Kollár Renátus Kollár
konateľ
Allen & Overy Bratislava, s.r.o.
skôr áno
Farkaš Richard Farkaš
partner, prokurista
KPMG Slovensko spol. s r.o.
rozhodne áno V posledných rokoch sa čoraz viac firiem hlási k dodržiavaniu etiky v biznise. Samozrejme mnohé z vypočítavosti, ale mnohé to myslia vážne. Podľa mňa budúcnosť biznisu sa bez etiky nezaobíde a čoraz viac firiem si uvedomí, že robiť biznis eticky sa dá.
V posledných rokoch sa čoraz viac firiem hlási k dodržiavaniu etiky v biznise. Samozrejme mnohé z vypočítavosti, ale mnohé to myslia vážne. Podľa mňa budúcnosť biznisu sa bez etiky nezaobíde a čoraz viac firiem si uvedomí, že robiť biznis eticky sa dá.
Flimel Richard Flimel
predseda predstavenstva
JOJ Media House
skôr nie
Spišák Robert Spišák
predseda predstavenstva
AZC
skôr nie
Zubaľ Roman Zubaľ
generálny riaditeľ
BPT Leasing, a.s.
rozhodne áno
Lukačka Rudolf Lukačka
konateľ
Relas, s.r.o.
rozhodne áno Je to ako so zákonmi. Ako ich dodržiavajú tí, ktorí ich prijímajú, vieme čo môžeme v danom prostredí očakávať. Som presvedčený, že firmy, ktoré majú etický kódex a v praxi ho dodržiavajú majú väčšiu šancu byť dlhodobo úspešné.
Je to ako so zákonmi. Ako ich dodržiavajú tí, ktorí ich prijímajú, vieme čo môžeme v danom prostredí očakávať. Som presvedčený, že firmy, ktoré majú etický kódex a v praxi ho dodržiavajú majú väčšiu šancu byť dlhodobo úspešné.
Rosskopf Rudolf Rosskopf
generálny riaditeľ
Slovenská Grafia, a.s., Bratislava
skôr áno
Bubánová-Tauchmanová Simona Bubánová-Tauchmanová
konateľka
CD-Creative Department, s. r. o.
rozhodne áno
Mištíková Simona Mištíková
konateľka
Divino, s.r.o., Bratislava
rozhodne áno Bez dodržiavania etických kódexov by PR spoločností nemalo dlhodobo žiaden zmysel. Komunikácia by zlyhávala v základoch.
Bez dodržiavania etických kódexov by PR spoločností nemalo dlhodobo žiaden zmysel. Komunikácia by zlyhávala v základoch.
Verešvársky Stanislav Verešvársky
výkonný riaditeľ
Danubiatel, a.s., Bratislava
rozhodne áno Nielenže etické kódexy v biznise majú zmysel, ale etika je nevyhnutná pre dlhodobo úspešný biznis. Podotýkam dlhodobo úspešný biznis, lebo krátkodobo sa dá ťažiť aj z praktík džungle, ale tie praktiky potom - skôr, či neskôr - dobehnú aj samotnú firmu a jej vedenie a zamestnancov, ktorým akákoľvek etika, či dodržiavanie a rešpektovanie pravidiel chýbajú, alebo ich cielene, vedomo a účelovo porušujú. Etické kódexy dávajú firmám identitu a ich zamestnancom akúsi základnú navigáciu na búrlivých vlnách biznisu.
Nielenže etické kódexy v biznise majú zmysel, ale etika je nevyhnutná pre dlhodobo úspešný biznis. Podotýkam dlhodobo úspešný biznis, lebo krátkodobo sa dá ťažiť aj z praktík džungle, ale tie praktiky potom - skôr, či neskôr - dobehnú aj samotnú firmu a jej vedenie a zamestnancov, ktorým akákoľvek etika, či dodržiavanie a rešpektovanie pravidiel chýbajú, alebo ich cielene, vedomo a účelovo porušujú. Etické kódexy dávajú firmám identitu a ich zamestnancom akúsi základnú navigáciu na búrlivých vlnách biznisu.
Kučírek Stanislav Kučírek
predseda
Slovensko-poľská obchodná komora
skôr nie etické kódexy v biznise Sú podla mna viac-menej len PR daných firiem.: etika a ekonomika; moralka a biznis; zisk a empatia; pazravost a solidarita atd. atd. kapital si nakoniec vzdy cestu najde ako rast - to je aspon moja celozivotna skusenost
etické kódexy v biznise Sú podla mna viac-menej len PR daných firiem.: etika a ekonomika; moralka a biznis; zisk a empatia; pazravost a solidarita atd. atd. kapital si nakoniec vzdy cestu najde ako rast - to je aspon moja celozivotna skusenost
Kassay Štefan Kassay
predseda dozornej rady
I.D.C. Holding
rozhodne áno Jednoznačne! Naháňanie peňazí žiaľ často vedie až k bezohľadnosti voči zamestnancom i odberateľom a ľudia zabúdajú, že sú ľuďmi! Pomýlené je to už na začiatku podnikania, ak sa peniaze stanú modlou, najvyšším cieľom. Etický kódex ukazuje cestu a mal by sa naplniť aj svojim každodenným konaním, slušným správaním a korektnými vzťahmi.
Jednoznačne! Naháňanie peňazí žiaľ často vedie až k bezohľadnosti voči zamestnancom i odberateľom a ľudia zabúdajú, že sú ľuďmi! Pomýlené je to už na začiatku podnikania, ak sa peniaze stanú modlou, najvyšším cieľom. Etický kódex ukazuje cestu a mal by sa naplniť aj svojim každodenným konaním, slušným správaním a korektnými vzťahmi.
Vadocz Štefan Vadocz
riaditeľ
Neopublic s.r.o.
skôr áno Etické kódexy majú zmysel. No často slúžia iba ako ochrana alebo alibi voči individuálnym prešľapom zamestnancov. Výnimky potvrdzujú pravidlo. Existujú firmy, ktoré majú tak vyspelú kultúru, že ich etický kódex je rešpektovaným a záväzným pravidlom.
Etické kódexy majú zmysel. No často slúžia iba ako ochrana alebo alibi voči individuálnym prešľapom zamestnancov. Výnimky potvrdzujú pravidlo. Existujú firmy, ktoré majú tak vyspelú kultúru, že ich etický kódex je rešpektovaným a záväzným pravidlom.
Čorejová Tatiana Čorejová
rektor
Žilinská univerzita v Žiline
skôr áno
Lazarovič Tibor Lazarovič
generálny riaditeľ
BC Torsion, s.r.o.
skôr áno
Rybár Tomáš Rybár
managing partner
Čechová & Partners
rozhodne áno Sám intenzívne pracujem s Etickým kódexom farmaceutického priemyslu a podstatná väčšina farmaceutických firiem ho reálne dodržuje, nad rámec svojich zákonných povinností. U tých u ktorých je to len prázdna deklarácia je jednoduché riešenie - to PR im kaziť poukazovaním na jeho nedodržiavanie, alebo sa rovno spýtať na názor u ich materskej spoločnosti.
Sám intenzívne pracujem s Etickým kódexom farmaceutického priemyslu a podstatná väčšina farmaceutických firiem ho reálne dodržuje, nad rámec svojich zákonných povinností. U tých u ktorých je to len prázdna deklarácia je jednoduché riešenie - to PR im kaziť poukazovaním na jeho nedodržiavanie, alebo sa rovno spýtať na názor u ich materskej spoločnosti.
Jurik Tomislav Jurik
generálny riaditeľ a predseda predstavenstva
Unipharma
rozhodne áno Podľa skúseností má etický kódex v biznise zmysel, keďže je už štandardom, že sa obchodní partneri zo zahraničia zaujímajú o etický kódex našej spoločnosti a dodržiavanie etických princípov zamestnancami v praxi. Náš etický kódex umožňuje zamestnancom, ktorí pracujú v geograficky oddelených pracoviskách, aby vystupovali v nejasných otázkach jednotne a v súlade so záujmami spoločnosti. A však, pokiaľ je etický kódex vo firme vnímaný iba ako PR nástroj, jeho zmysel sa úplne stráca a už pri prvých rokovaniach s tými partnermi zistíte, či majú etický kódex len na okrasu alebo vychádza z kultúry firmy.
Podľa skúseností má etický kódex v biznise zmysel, keďže je už štandardom, že sa obchodní partneri zo zahraničia zaujímajú o etický kódex našej spoločnosti a dodržiavanie etických princípov zamestnancami v praxi. Náš etický kódex umožňuje zamestnancom, ktorí pracujú v geograficky oddelených pracoviskách, aby vystupovali v nejasných otázkach jednotne a v súlade so záujmami spoločnosti. A však, pokiaľ je etický kódex vo firme vnímaný iba ako PR nástroj, jeho zmysel sa úplne stráca a už pri prvých rokovaniach s tými partnermi zistíte, či majú etický kódex len na okrasu alebo vychádza z kultúry firmy.
Matušek Viliam Matušek
marketingový riaditeľ
Baliarne obchodu, a.s., Poprad
skôr nie My sme sa stretli v praxi v priamej diskusii ako jeden reťazec na nás vyvíjal nátlak kvôli ich etickému kódexu. Majú to len napísané z centrály a berú to mechanicky. Je to nezmysel, ak je to takto.
My sme sa stretli v praxi v priamej diskusii ako jeden reťazec na nás vyvíjal nátlak kvôli ich etickému kódexu. Majú to len napísané z centrály a berú to mechanicky. Je to nezmysel, ak je to takto.

Aktuálne hlasovanie | Zoznam uzavretých hlasovaní