Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Ekonomika: Barometer

TREND Barometer je pravidelný prieskum názorov predstaviteľov hospodárskeho života na najdôležitejšie aktuálne témy slovenskej ekonomiky a biznisu. Respondentov, ktorí hlasujú na TRENDE prostredníctvom unikátneho hesla, vyberá redakcia TRENDU.

Ak ste zvedaví, ako konkrétny respondent hlasoval vo všetkých barometroch, na ktorých sa zúčastnil, kliknite na jeho meno.

Chceli by ste odpovedať v TREND Barometri?

Mali by sa firmy podielať spolu so štátom na odbornom vzdelávaní mládeže?

  1. rozhodne áno 51 %
  2. skôr áno 38 %
  3. skôr nie 5 %
  4. rozhodne nie 2 %
  5. neviem / nevyjadrujem sa / iné 4 %


Uzávierka hlasovania: 09.02.2015. Počet respondentov: 125.
Z dôvodu zaokrúhľovania na celé čísla sa súčet odpovedí nemusí rovnať 100 %.

Zoradiť respondentov podľa respondenta | odpovede | komentára

Respondent Odpoveď Komentár
Sitár Alan Sitár
Managing Director
Capital Partners Consulting, a.s.
rozhodne áno
Kohút Aleš Kohút
konateľ
Mayer/McCann-Erickson
skôr áno
Máťuš Alexander Máťuš
CEO
ZenithOptimedia, s.r.o.
rozhodne áno ale musi byt na to vytvoreny legislativny ramec, nakolko som chcel uz davnejsie ponuknut svoje a firemne know how na ucel vzdelavania, avsak narazil som na vela procesnych veci ako ze nemam pedagogicke vzdelanie a tym padom bola nasa ponuka skolam zamietnuta
ale musi byt na to vytvoreny legislativny ramec, nakolko som chcel uz davnejsie ponuknut svoje a firemne know how na ucel vzdelavania, avsak narazil som na vela procesnych veci ako ze nemam pedagogicke vzdelanie a tym padom bola nasa ponuka skolam zamietnuta
Ambrogio Andrea Ambrogio
generálny riaditeľ
Gefco Slovakia
rozhodne áno Veríme, že partnerstvá medzi univerzitami a súkromnými spoločnosťami sú nanajvýš potrebné a obojstranne výhodné. Logistika je skvelým príkladom sektoru s nedostatkom odborne vzdelaných zamestnancov. Preto aktívne rozvíjame programy stáží pre študentov a pripravujeme si vlastné kádre. V súčasnosti až 25% našich zamestnancov na centrále sú bývalí študenti, ktorým po čiastočnom úväzku bola u nás ponúknutá trvalá pozícia.
Veríme, že partnerstvá medzi univerzitami a súkromnými spoločnosťami sú nanajvýš potrebné a obojstranne výhodné. Logistika je skvelým príkladom sektoru s nedostatkom odborne vzdelaných zamestnancov. Preto aktívne rozvíjame programy stáží pre študentov a pripravujeme si vlastné kádre. V súčasnosti až 25% našich zamestnancov na centrále sú bývalí študenti, ktorým po čiastočnom úväzku bola u nás ponúknutá trvalá pozícia.
Kreutz Andreas Kreutz
konateľ
Tailor Made, s.r.o, Bratislava
rozhodne áno Žiadna škola sama o sebe nedokáže dať úplne realistický pohľad do budúceho pracovného života. Kombinácia so vzdelávaním odborníkmi z praxe je určite prospešná.
Žiadna škola sama o sebe nedokáže dať úplne realistický pohľad do budúceho pracovného života. Kombinácia so vzdelávaním odborníkmi z praxe je určite prospešná.
Glatz Andrej Glatz
konatel
Mercedes-Benz Slovakia s. r. o.
rozhodne áno
Zaťko Andrej Zaťko
generálny riaditeľ
Poštová banka
rozhodne áno Firmy by mali byť hlavným ťažiskom odborného vzdelávania, dokážu to lacnejšie a efektívnejšie ako štát. Sami najlepšie a najrýchlejšie vedia, aké povolania sú pre prax potrebné. Firma prispieva na vzdelávanie podľa toho, čo potrebuje a pritom ušetrí financie daňových poplatníkov. Štátne opatrenia na zmenu trendu toho, čo a koľko sa vyučuje sú zdĺhavé a naše vzdelanie sa stáva pre študenta nepraktické. Štát by mal však vytvoriť jednoduchšie prostredie pre firmy, napríklad formou daňových úľav. Ďalšou dôležitou príbuznou témou je aj potrebný spoločný výskum firiem a škôl.
Firmy by mali byť hlavným ťažiskom odborného vzdelávania, dokážu to lacnejšie a efektívnejšie ako štát. Sami najlepšie a najrýchlejšie vedia, aké povolania sú pre prax potrebné. Firma prispieva na vzdelávanie podľa toho, čo potrebuje a pritom ušetrí financie daňových poplatníkov. Štátne opatrenia na zmenu trendu toho, čo a koľko sa vyučuje sú zdĺhavé a naše vzdelanie sa stáva pre študenta nepraktické. Štát by mal však vytvoriť jednoduchšie prostredie pre firmy, napríklad formou daňových úľav. Ďalšou dôležitou príbuznou témou je aj potrebný spoločný výskum firiem a škôl.
Révay Andrej Révay
prezident
Slovenská asociácia podnikových finančníkov
skôr áno
Huščavová Anna Huščavová
riaditeľka
Hanalex, s.r.o.
rozhodne áno školy v súčasnosti nedokážu pripraviť pre prax absolventov, ktorí by zodpovedali profilu požadovanému z trhu ...
školy v súčasnosti nedokážu pripraviť pre prax absolventov, ktorí by zodpovedali profilu požadovanému z trhu ...
Hudáková Anna Hudáková
personálny riaditeľ (HREO)
sanofi-aventis Slovakia s.r.o.
skôr áno Vzdelavanie mladeze by malo byt zamerane na sucasne a buduce potreby spolocnosti a teda aj firiem. Mnohe firmy sa uz dnes podielaju na priprave mladeze roznymi formami - odborne staze, stipendia, zapajanim odbornikov z firiem do vzdelavacieho procesu, vedenim diplomovych prac, roznymi programami pre mlade talenty a pod. Nie je to vsak systematicke a zavisi to od hlavne od potrieb, moznosti a zamerania firiem. Stat by v tomto mohol zohravat podstatne aktivnejsiu koordinacnu ulohu.
Vzdelavanie mladeze by malo byt zamerane na sucasne a buduce potreby spolocnosti a teda aj firiem. Mnohe firmy sa uz dnes podielaju na priprave mladeze roznymi formami - odborne staze, stipendia, zapajanim odbornikov z firiem do vzdelavacieho procesu, vedenim diplomovych prac, roznymi programami pre mlade talenty a pod. Nie je to vsak systematicke a zavisi to od hlavne od potrieb, moznosti a zamerania firiem. Stat by v tomto mohol zohravat podstatne aktivnejsiu koordinacnu ulohu.
Šnegoň Anton Šnegoň
konateľ
Battal
skôr áno
Scheber Anton Scheber
konateľ
Softec, s.r.o.
skôr áno
Bobovnický Artur Bobovnický
Obchodný riaditeľ
Ševt a.s.
rozhodne áno Jednoznačne jediný efektívny spôsob k dosiahnutiu kvality vzdelania a zamestnateľnosti absolventov. Len nesmieme zabudnúť, že nestačí len vytvoriť podmienky. Aj študent musí chcieť a musí byť motivovaný či už doma alebo v spoločnosti, ktorá si váži kvalitných remeselníkov a v neposlednom rade musí mať kvalitných pedagógov....
Jednoznačne jediný efektívny spôsob k dosiahnutiu kvality vzdelania a zamestnateľnosti absolventov. Len nesmieme zabudnúť, že nestačí len vytvoriť podmienky. Aj študent musí chcieť a musí byť motivovaný či už doma alebo v spoločnosti, ktorá si váži kvalitných remeselníkov a v neposlednom rade musí mať kvalitných pedagógov....
Danko Attila Danko
konateľ
IBG International Battery Group, s.r.o., Pezinok
skôr áno Určite by sa našiel model cez daňové úľavy, ktorý by motivoval firmy podielať sa na odbornom vzdelávaní. Prínos v oblasti väčšej odbornosti študentov je zrejmý.
Určite by sa našiel model cez daňové úľavy, ktorý by motivoval firmy podielať sa na odbornom vzdelávaní. Prínos v oblasti väčšej odbornosti študentov je zrejmý.
Rentka Branislav Rentka
CEO
m:zone, s.r.o., Vráble
rozhodne áno
Straka Branislav Straka
vrchný riaditeľ pre platby a elektronické kanály
ČSOB
rozhodne áno
Kovárová Drahoslava Kovárová
konateľka
VerbaLex, s.r.o., Bratislava
rozhodne áno
Synak Dušan Synak
generálny riaditeľ
Sylex, s.r.o., Bratislava
skôr áno Ano, ale z financneho hladiska za vyhodnych podmienok. Nemalo by to byt tak, ze na jednej strane firmy platia dane na finacovanie skolstva a na druhe strane by mali este raz finacovat dalsie vzdelavanie pretoze cez dane finacovane skolstvo nie je efektivne. V prvom rade by mal stat urobit poriadok v skolstve. Dusan Synak
Ano, ale z financneho hladiska za vyhodnych podmienok. Nemalo by to byt tak, ze na jednej strane firmy platia dane na finacovanie skolstva a na druhe strane by mali este raz finacovat dalsie vzdelavanie pretoze cez dane finacovane skolstvo nie je efektivne. V prvom rade by mal stat urobit poriadok v skolstve. Dusan Synak
Kráľovenská Elena Kráľovenská
konateľka
Keis Media, s.r.o., Bratislava
rozhodne áno
Fitoš Emil Fitoš
prezident
IT asociácia Slovenska
rozhodne áno Rozhodne áno. Vstupy od firiem sú nesmierne dôležité už pri vytváraní učebných osnov a ich napĺňaní aktuálnym obsahom. Pokračovaním by mala byť prax mladých ľudí vo firmách a logickou koncovkou obojstranne prospešný zamestnanecký vzťah.
Rozhodne áno. Vstupy od firiem sú nesmierne dôležité už pri vytváraní učebných osnov a ich napĺňaní aktuálnym obsahom. Pokračovaním by mala byť prax mladých ľudí vo firmách a logickou koncovkou obojstranne prospešný zamestnanecký vzťah.
Kellerová Eva Kellerová
vedecký pracovník
rozhodne áno
Vítek Filip Vítek
data science director
Teamviewer
rozhodne áno Samozrejme, že áno. Logika by však mala byť presne opačná: Štát bude reagovať na objednávky firiem, a nie sa snažiť zúfalo nájsť nejakú firmu, ktorá zapadne do štátneho presvedčenia o vhodnosti študijných programov.
Samozrejme, že áno. Logika by však mala byť presne opačná: Štát bude reagovať na objednávky firiem, a nie sa snažiť zúfalo nájsť nejakú firmu, ktorá zapadne do štátneho presvedčenia o vhodnosti študijných programov.
Kalivoda František Kalivoda
riaditeľ
TatraSoft Group
neviem / nevyjadrujem sa / iné
Homolová Gabriela Homolová
konateľka
Homola, s.r.o., Bratislava
neviem / nevyjadrujem sa / iné
Kvartová Hana Kvartová
výkonná riaditeľka
SAS Slovakia
skôr áno
Hornák Igor Hornák
predseda predstavenstva
Factory 4 Solutions a.s.
rozhodne nie Mám pocit, že v tejto oligarchickej forme nacionálneho soc-kapitalizmu si kladiem nezmyselné otázky. Zničenie trhu so vzdelávaním štátom, likvidácia zdravého pracovného trhu vedie k takýmto otázkam. 1. vzdelávanie je každého súkromná vec a mal by zaň platiť. Jasný a každému zrozumiteľný ekonomický popud by každému našepol, že je lepšia profesia, s ktorou sa uplatní, ako tá, s ktorou bude na sociálnych dávkach. 2. Štát by ďalej nemal brániť ľuďom zamestnávať sa nezmyselnou ochranou zamestnancov. Hire and fire by malo byť to najjednoduchšie. Potom by si jednak zamestnávatelia vážili zamestnanca ako svojho partnera, a platilo by to ja vice versa. 3. Firmy, ak ich motiváciou je produkcia zisku podnikaním a nie získavaním externalít (pomaly výhodnejšie, ako samotné podnikanie) sa sami rozhodnú, čo je pre ne najlepšie. Nepotrebujú na to zamestnancov zbytočných ministerstiev. Spravovať krajinu pod heslom "Sociálny inžineri všetkých štátov spojte sa!", je cesta do pekla a už naozaj pochybujem, že je vedú dobré úmysly.
Mám pocit, že v tejto oligarchickej forme nacionálneho soc-kapitalizmu si kladiem nezmyselné otázky. Zničenie trhu so vzdelávaním štátom, likvidácia zdravého pracovného trhu vedie k takýmto otázkam. 1. vzdelávanie je každého súkromná vec a mal by zaň platiť. Jasný a každému zrozumiteľný ekonomický popud by každému našepol, že je lepšia profesia, s ktorou sa uplatní, ako tá, s ktorou bude na sociálnych dávkach. 2. Štát by ďalej nemal brániť ľuďom zamestnávať sa nezmyselnou ochranou zamestnancov. Hire and fire by malo byť to najjednoduchšie. Potom by si jednak zamestnávatelia vážili zamestnanca ako svojho partnera, a platilo by to ja vice versa. 3. Firmy, ak ich motiváciou je produkcia zisku podnikaním a nie získavaním externalít (pomaly výhodnejšie, ako samotné podnikanie) sa sami rozhodnú, čo je pre ne najlepšie. Nepotrebujú na to zamestnancov zbytočných ministerstiev. Spravovať krajinu pod heslom "Sociálny inžineri všetkých štátov spojte sa!", je cesta do pekla a už naozaj pochybujem, že je vedú dobré úmysly.
Béreš Imrich Béreš
predseda predstavenstva
Prvá stavebná sporiteľňa, a.s.
neviem / nevyjadrujem sa / iné
Hronec Ivan Hronec
CEO
Film Europe Media Company
rozhodne áno Firma ktorá to podla vlastných síl a zamerania už dnes nerobí, nevidí ďaleko do budúcna. Film Europe to robí systematicky od prvého dňa našej aktívnej distribučnej existencie.
Firma ktorá to podla vlastných síl a zamerania už dnes nerobí, nevidí ďaleko do budúcna. Film Europe to robí systematicky od prvého dňa našej aktívnej distribučnej existencie.
Chodák Ivan Chodák
partner
Accuratio, s.r.o.
rozhodne áno ... ale... Investícia do vzdelania je po investícií do zdravia tá najlepšia, ktorá sa dá urobiť. V prípade štátu tým rozvíja potenciál celej krajiny, v prípade firmy svoj vlastný. Pokiaľ však vie využiť motivačnú schému, ktorá bude pre jej budúcich potenciálnych zamestnancov fungovať. Štát by preto nemal prispievať konkrétnym firmám na konkrétne vzdelácie schémy či programy. To iba vyvoláva zbytočné diskusie o možnej kamarátskej (či "súdružskej") pomoci. Štát by mal skôr, na základe zvolenej cieľovej stratégie, vytvárať efketívne mechanizmy, ktoré budú prirodzene motivovať firmy k vytváraniu vlastných vzdelávacích aktivít.
... ale... Investícia do vzdelania je po investícií do zdravia tá najlepšia, ktorá sa dá urobiť. V prípade štátu tým rozvíja potenciál celej krajiny, v prípade firmy svoj vlastný. Pokiaľ však vie využiť motivačnú schému, ktorá bude pre jej budúcich potenciálnych zamestnancov fungovať. Štát by preto nemal prispievať konkrétnym firmám na konkrétne vzdelácie schémy či programy. To iba vyvoláva zbytočné diskusie o možnej kamarátskej (či "súdružskej") pomoci. Štát by mal skôr, na základe zvolenej cieľovej stratégie, vytvárať efketívne mechanizmy, ktoré budú prirodzene motivovať firmy k vytváraniu vlastných vzdelávacích aktivít.
Štefanec Ivan Štefanec
čestný prezident
Podnikateľská aliancia Slovenska
rozhodne áno
Valent Ivan Valent
predseda predstavenstva
Corwin Capital, a.s.
skôr áno
Harant Ivan Harant
konateľ
MIP, s.r.o.
skôr áno
Paule Ivan Paule
partner
TPA Audit, s.r.o., Bratislava
skôr áno Áno ale nesúhlasím s dotáciami zo strany štátu. Nech sa na to urobí v školstve časový priestor ale firmy nech za prácu študentom platia. Je to pre nich dobrý nástroj ako získať nových šikovných pracovníkov a zároveň, ak budú za prácu platiť, je istota, že študenti budú robiť zmysluplnú prácu. My v našej firme týmto spôsobom zamestnávame študentov vysokých škôl už dlhé roky a viem si predstaviť spoluprácu aj so strednými ekonomickými školami.
Áno ale nesúhlasím s dotáciami zo strany štátu. Nech sa na to urobí v školstve časový priestor ale firmy nech za prácu študentom platia. Je to pre nich dobrý nástroj ako získať nových šikovných pracovníkov a zároveň, ak budú za prácu platiť, je istota, že študenti budú robiť zmysluplnú prácu. My v našej firme týmto spôsobom zamestnávame študentov vysokých škôl už dlhé roky a viem si predstaviť spoluprácu aj so strednými ekonomickými školami.
Molnárová Ivana Molnárová
generálna riaditeľka
Profesia.sk
rozhodne áno Momentalne tak, ako je navrhnuta zakonna uprava je nevykonatelna...Pri navrhu dualneho vzdelavania, stat uklada kopec povinnosti, co mame ako firmy urobit, tiez ocakava od firiem, ze preberu zodpovednost a podiel na obsahu...na druhej strane vobec nevytvara podmienky pre firmy...
Momentalne tak, ako je navrhnuta zakonna uprava je nevykonatelna...Pri navrhu dualneho vzdelavania, stat uklada kopec povinnosti, co mame ako firmy urobit, tiez ocakava od firiem, ze preberu zodpovednost a podiel na obsahu...na druhej strane vobec nevytvara podmienky pre firmy...
Majerský Ján Majerský
managing director
Proma
rozhodne áno Model duálneho školstva, ktorý fungoval do roku 1989 treba vrátiť do súčasnej reality a zákonom upraviť pozície a motivácie podnikateľov, ktorí budú zodpovední za odbornú prípravu študentov. Študenti získajú po skončení školy výrazne lepšie podmienky na získanie práce a podnikatelia výrazne lepšiu istotu, že budú mať vzdelaných mladých pracovníkov pre reprodukciu firiem. Som absolvent duálneho socialistického školského systému, ktorému dnešný školský systém nemôže vôbec konkurovať v odbornej kvalite absolventov (okrem znalostí jazykov a IT).
Model duálneho školstva, ktorý fungoval do roku 1989 treba vrátiť do súčasnej reality a zákonom upraviť pozície a motivácie podnikateľov, ktorí budú zodpovední za odbornú prípravu študentov. Študenti získajú po skončení školy výrazne lepšie podmienky na získanie práce a podnikatelia výrazne lepšiu istotu, že budú mať vzdelaných mladých pracovníkov pre reprodukciu firiem. Som absolvent duálneho socialistického školského systému, ktorému dnešný školský systém nemôže vôbec konkurovať v odbornej kvalite absolventov (okrem znalostí jazykov a IT).
Košturiak Ján Košturiak
spoločník
IPA, s.r.o.
rozhodne áno
Sabol Ján Sabol
viceprezident
Republiková únia zamestnávateľov
skôr áno
Mervart Jaroslav Mervart
riaditeľ
Chemosvit
rozhodne áno
Galdun Jozef Galdun
Key account manager
ENGINE Services
rozhodne áno Ak to tak nebude naše odborné školstvo veľmi zlé dopadne . Samozrejme je bezpodmienečne nutné riešiť súvisiace zákony s touto problematikov a najmä zaistiť pre firmy istotu, že keď sa budú na tejto výchove podielať , aby mohli príslušného žiaka pravne zaviazať , že musí pre firmu odpracovať určité roky a ak by tak neurobil ,tak bude mať firma nárok na náhradu nákladov vynaložených na výchovu žiaka.
Ak to tak nebude naše odborné školstvo veľmi zlé dopadne . Samozrejme je bezpodmienečne nutné riešiť súvisiace zákony s touto problematikov a najmä zaistiť pre firmy istotu, že keď sa budú na tejto výchove podielať , aby mohli príslušného žiaka pravne zaviazať , že musí pre firmu odpracovať určité roky a ak by tak neurobil ,tak bude mať firma nárok na náhradu nákladov vynaložených na výchovu žiaka.
Bajo Jozef Bajo
konateľ
Bauer Media SK
skôr áno
Hajko Jozef Hajko
analytik
skôr áno
Uvíra Juraj Uvíra
Managing director
CK Victory travel
skôr áno
Kováčik Ľubomír Kováčik
predseda predstavenstva a generálny riaditeľ
ČSOB stavebná sporiteľňa
rozhodne áno
Vančo Luboš Vančo
partner
KPMG Slovensko, s.r.o.
rozhodne áno
Juhás Marek Juhás
riaditeľ
STILL SK
skôr áno
Hurajová Mária Hurajová
členka Správnej rady
Nadácia Slovak American Foundation
rozhodne áno
Ráno Marián Ráno
riaditeľ
Solidita, s.r.o., Bratislava
rozhodne áno Určite je to vhodný krok pre všetky strany. Žiak si už počas štúdia osvojí pracovné návyky v autentickom prostredí, zamestnávateľ si zaškolí svojho možného budúceho zamestnanca, navyše dostane daňovú úľavu. Štát by mal profitovať v dôsledku menšej miery nezamestnanosti. Len dúfajme, že s tým nebudú spojené nezmyselné byrokratické prekážky.
Určite je to vhodný krok pre všetky strany. Žiak si už počas štúdia osvojí pracovné návyky v autentickom prostredí, zamestnávateľ si zaškolí svojho možného budúceho zamestnanca, navyše dostane daňovú úľavu. Štát by mal profitovať v dôsledku menšej miery nezamestnanosti. Len dúfajme, že s tým nebudú spojené nezmyselné byrokratické prekážky.
Bodi Marián Bodi
finančný riaditeľ
IBM Slovensko
skôr áno Skov v zmysle umoznenia participacie firiem na obsahu a forme vyucovania, tak aby vyhovovali potrebam trhu.
Skov v zmysle umoznenia participacie firiem na obsahu a forme vyucovania, tak aby vyhovovali potrebam trhu.
Lelovský Mário Lelovský
prvý viceprezident
IT Asociácia Slovenska
rozhodne áno Firmy majú záujem sa podieľať na financovaní odborného vzdelávania mládeže keďže vďaka nemu získajú kvalitnejšie pripravených absolventov ale štát sa nesmie vzdať svojej povinnosti na toto vzdelávanie prispievať rovnako ako keby študenti chodili do školy na teoretickú prípravu. Veď na to má peniaze z daní práve aj týchto firiem. To znamená, že financie, ktoré by dostávala škola ak by študent chodil tam na vyučovanie by mal štát presunúť na firmu, ktorá sa o individuálnu a finančne náročnú prípravu študenta počas praktického štúdia stará. Okrem toho štát získa tým, že lepšie prakticky pripravený absolvent sa prakticky s určitosťou zamestná a teda začne platiť dane a odvody a štát nemusí financovať rôzne podporné programy a prípadne podporu v nezamestnanosti.
Firmy majú záujem sa podieľať na financovaní odborného vzdelávania mládeže keďže vďaka nemu získajú kvalitnejšie pripravených absolventov ale štát sa nesmie vzdať svojej povinnosti na toto vzdelávanie prispievať rovnako ako keby študenti chodili do školy na teoretickú prípravu. Veď na to má peniaze z daní práve aj týchto firiem. To znamená, že financie, ktoré by dostávala škola ak by študent chodil tam na vyučovanie by mal štát presunúť na firmu, ktorá sa o individuálnu a finančne náročnú prípravu študenta počas praktického štúdia stará. Okrem toho štát získa tým, že lepšie prakticky pripravený absolvent sa prakticky s určitosťou zamestná a teda začne platiť dane a odvody a štát nemusí financovať rôzne podporné programy a prípadne podporu v nezamestnanosti.
Morháč Martin Morháč
riaditeľ
Sova Digital, a.s., Bratislava
rozhodne áno Ani ten najschopnejší pedagóg nemá šancu vytvoriť podmienky zodpovedajúce praxi.
Ani ten najschopnejší pedagóg nemá šancu vytvoriť podmienky zodpovedajúce praxi.
Kultan Martin Kultan
generálny riaditeľ
Dôvera zdravotná poisťovňa, a. s.
rozhodne áno Áno.A pod "podieľaním" nemyslím len "financovanie". Práve firmy majú skúsenosti, know-how a inovačný potenciál, ktorý dokážu prenášať na študentov.
Áno.A pod "podieľaním" nemyslím len "financovanie". Práve firmy majú skúsenosti, know-how a inovačný potenciál, ktorý dokážu prenášať na študentov.
Heržo Martin Heržo
obchodný riaditeľ
TV JOJ
skôr áno
Kostič Martin Kostič
riaditeľ
Emark, s.r.o.
skôr áno Naopak: štát by sa mal spolu s firmami podieľať na odbornom vzdelávaní mládeže. Štát by mal v prvom rade rozvíjať svoju konkurencieschopnosť, ktorá musí byť postavená na kvalitných ľuďoch. Mal by vytvárať podmienky na to, aby sa ľudia neučili dlhé roky niečo, čo je anachronické, pričom prax je už inde. Aby zo škôl nevychádzali ľudia, ktorým je jedno čo a ako kvalitne robia. Ľudia, ktorí čakajú, že ich niekto aj v živote bude "viesť za ručičku" ako v materskej škole. Mal by vytvárať podmienky na to, aby bolo pre firmy zaujímavé a jednoduché nadviazať spoluprácu so školou a po pár rokoch z nej získať vysokokvalifikovaných odborníkov, špecializovaných presne na to, čo firma potrebuje, nadšených pre svoj ďalší rozvoj a napĺňanie svojho poslania.
Naopak: štát by sa mal spolu s firmami podieľať na odbornom vzdelávaní mládeže. Štát by mal v prvom rade rozvíjať svoju konkurencieschopnosť, ktorá musí byť postavená na kvalitných ľuďoch. Mal by vytvárať podmienky na to, aby sa ľudia neučili dlhé roky niečo, čo je anachronické, pričom prax je už inde. Aby zo škôl nevychádzali ľudia, ktorým je jedno čo a ako kvalitne robia. Ľudia, ktorí čakajú, že ich niekto aj v živote bude "viesť za ručičku" ako v materskej škole. Mal by vytvárať podmienky na to, aby bolo pre firmy zaujímavé a jednoduché nadviazať spoluprácu so školou a po pár rokoch z nej získať vysokokvalifikovaných odborníkov, špecializovaných presne na to, čo firma potrebuje, nadšených pre svoj ďalší rozvoj a napĺňanie svojho poslania.
Urban Martin Urban
generálny riaditeľ
Jungheinrich
skôr áno
Sukupčák Martin Sukupčák
konateľ
BCI-S&T, s.r.o., Žilina - Považský Chlmec
skôr áno ale náklady na vzdelávanie by mal uhrádzať v plnom rozsahu štát.
ale náklady na vzdelávanie by mal uhrádzať v plnom rozsahu štát.
Janžo Martin Janžo
konateľ
WTIA, s.r.o., Žilina
neviem / nevyjadrujem sa / iné
Bošňák Matej Bošňák
vedúci partner EY na Slovensku
EY v SR
rozhodne áno
Hrabovec Michal Hrabovec
prezident
Anasoft
skôr áno
Hrbek Milan Hrbek
advokát, partner
Černejová & Hrbek
rozhodne áno
Pašmík Milan Pašmík
generálny riaditeľ
McCarter Slovakia, s.r.o.
skôr áno
Gregor Milan Gregor
predseda dozornej rady
CEIT
skôr áno Firmy majú svoje vlastné ciele, ktorých naplnenie môžu uskutočniť len s kvalitnými ľuďmi. Preto aj firmy musia mať svoj podiel zodpovednosti na vzdelávaní mládeže.
Firmy majú svoje vlastné ciele, ktorých naplnenie môžu uskutočniť len s kvalitnými ľuďmi. Preto aj firmy musia mať svoj podiel zodpovednosti na vzdelávaní mládeže.
Kraus Miloš Kraus
člen predstavenstva
Danfoss Power Solutions, a.s., Považská Bystrica
skôr áno
Zelina Miron Zelina
člen predstavenstva a vrchný riaditeľ úseku privátneho bankovníctva
Privatbanka, a.s.
rozhodne áno Spojenie teórie s praxou by už nemalo ostať len v teoretickej rovine.
Spojenie teórie s praxou by už nemalo ostať len v teoretickej rovine.
Murgaš Miroslav Murgaš
konateľ
CORE4
rozhodne áno
Kuchta Norbert Kuchta
riaditeľ
Trumpf Slovakia
rozhodne áno
Smolár Ondrej Smolár
predseda predstavenstva
Soitron
rozhodne áno Nikto nevie lepšie, akú odbornosť potrebuje, ako samotné firmy. Čo však treba nastaviť je prostredie a právny rámec pre takúto spoluprácu. Ak sa to podarí, môže to výrazne pomôcť so zamestnanosťou mládeže.
Nikto nevie lepšie, akú odbornosť potrebuje, ako samotné firmy. Čo však treba nastaviť je prostredie a právny rámec pre takúto spoluprácu. Ak sa to podarí, môže to výrazne pomôcť so zamestnanosťou mládeže.
Hudec Oto Hudec
profesor
Ekonomická fakulta Technickej univerzity
rozhodne áno Bezpochyby, ale musia byť projektované na dlhé obdobie. Za kvalitu vzdelávania, udržateľnosť projektu a uplatniteľnosť absolventov sú zodpovedné obe strany. Nie je to pre každého ani univerzálne riešenie.
Bezpochyby, ale musia byť projektované na dlhé obdobie. Za kvalitu vzdelávania, udržateľnosť projektu a uplatniteľnosť absolventov sú zodpovedné obe strany. Nie je to pre každého ani univerzálne riešenie.
Drahotský Pavel Drahotský
riaditeľ
Saxo Bank
rozhodne áno
Nechala Pavel Nechala
advokát
Nechala & Co. s.r.o.
skôr áno Výhradne na dobrovoľnej báze. Skôr prostredníctvom benefitov pre podnikateľov realizujúcich takéto investície ako vo forme ukladania povinností, resp. vytvaárania fondov s nejasnými pravidlami distribúcie získaných zdrojov.
Výhradne na dobrovoľnej báze. Skôr prostredníctvom benefitov pre podnikateľov realizujúcich takéto investície ako vo forme ukladania povinností, resp. vytvaárania fondov s nejasnými pravidlami distribúcie získaných zdrojov.
Benčík Pavol Benčík
CEO
Bencik Culinary Group
rozhodne áno
Cvik Pavol Cvik
advokát a managing director
Pavol Cvik – advokát, s.r.o., Bratislava
rozhodne áno Avšak za vopred definovaných podmienok a na báze dobrovoľnosti. Podobný projekt môže len tak priniesť benefit všetkých zúčastneným.
Avšak za vopred definovaných podmienok a na báze dobrovoľnosti. Podobný projekt môže len tak priniesť benefit všetkých zúčastneným.
Kožík Pavol Kožík
predseda dozornej rady
PROXENTA Finance, o.c.p., a.s., Bratislava
rozhodne áno Je potrebné, aby sa mladí ľudia pripravovali pre skutočný život. Dnes sa vzdelávací systém na Slovensku odklonil od potrieb trhu. Deti sa často učia to, čo v praxi nikdy nevyužijú, študujú odbory, ktoré nemajú na trhu práce uplatnenie a firmy zasa majú nedostatok kvalitne pripravených absolventov. Mnohí mladí ľudia si myslia, že je lepšie ako - tak vyštudovať sociálnu prácu na podradnej vysokej škole, ako stať sa napríklad vynikajúcim remeselníkom. A pritom práve kvalitná práca odborníka je na Slovensku nedostatkovým "tovarom", ktorý čoraz viac ľudí a spoločností vyhľadáva a je ochotných za neho platiť. Titul nie je to, čo mladému človeku zabezpečí lepšiu budúcnosť. Na to, aby ju dosiahol, sa musí naučiť, ako priniesť do spoločnosti hodnoty, ktoré spoločnosť potrebuje.
Je potrebné, aby sa mladí ľudia pripravovali pre skutočný život. Dnes sa vzdelávací systém na Slovensku odklonil od potrieb trhu. Deti sa často učia to, čo v praxi nikdy nevyužijú, študujú odbory, ktoré nemajú na trhu práce uplatnenie a firmy zasa majú nedostatok kvalitne pripravených absolventov. Mnohí mladí ľudia si myslia, že je lepšie ako - tak vyštudovať sociálnu prácu na podradnej vysokej škole, ako stať sa napríklad vynikajúcim remeselníkom. A pritom práve kvalitná práca odborníka je na Slovensku nedostatkovým "tovarom", ktorý čoraz viac ľudí a spoločností vyhľadáva a je ochotných za neho platiť. Titul nie je to, čo mladému človeku zabezpečí lepšiu budúcnosť. Na to, aby ju dosiahol, sa musí naučiť, ako priniesť do spoločnosti hodnoty, ktoré spoločnosť potrebuje.
Krúpa Pavol Krúpa
spolumajiteľ
Arca Capital
skôr áno
Múdry Pavol Múdry
dlhoročný člen
IPI Slovensko
skôr áno Áno, podľa jasných pravidiel by si mali vychovávať budúcich zamestnancov. Veď to tu už bolo - učňovské školy a stredné odborné školy pri veľkých podnikoch.
Áno, podľa jasných pravidiel by si mali vychovávať budúcich zamestnancov. Veď to tu už bolo - učňovské školy a stredné odborné školy pri veľkých podnikoch.
Kubošek Pavol Kubošek
konateľ
Kvant, s.r.o., Bratislava
skôr nie nevidim do celej problematiky ale firmy platia dane . z toho by sa malo financovat vzdelavanie . Vyzera to tak ze stat by chcel len vyberat dane a ostatne veci preniest spat na ludi nech si to financuju sami . Cestna dan a myto na dopravu, sami si platit zdravotne poistnie, platit si dochodkove poistnie atd .
nevidim do celej problematiky ale firmy platia dane . z toho by sa malo financovat vzdelavanie . Vyzera to tak ze stat by chcel len vyberat dane a ostatne veci preniest spat na ludi nech si to financuju sami . Cestna dan a myto na dopravu, sami si platit zdravotne poistnie, platit si dochodkove poistnie atd .
Patek Peter Patek
konateľ
Plastix, s.r.o.
rozhodne áno Po revolúcii najviac utrpelo školstvo, svojim podriadením sa politickým cieľom. Chceli sme mať veľa maturantov, máme ich ale nie sú príliš zruční. Chceli sme mať veľa vysokoškolákov, máme ich, ale nie sú príliš vzdelaní. Aj tieto fakty potvrdzujú to, že štát vo vzdelávaní ako inštitúcia nemôže sám zabezpečiť to, čo praktický (nepolitický)život potrebuje.
Po revolúcii najviac utrpelo školstvo, svojim podriadením sa politickým cieľom. Chceli sme mať veľa maturantov, máme ich ale nie sú príliš zruční. Chceli sme mať veľa vysokoškolákov, máme ich, ale nie sú príliš vzdelaní. Aj tieto fakty potvrdzujú to, že štát vo vzdelávaní ako inštitúcia nemôže sám zabezpečiť to, čo praktický (nepolitický)život potrebuje.
Lang Peter Lang
konateľ
Caarnie, s.r.o., Bratislava
rozhodne áno Lepsi sposob ako vychovavat a vzdelavat podla potrieb praxe asi neexistuje. Model spoluprace by vsak nemal znamenat prenesenie nakladoveho bremena na stranu podnikatelov ale o realnu spolupracu, ktora je prinosna pre obe strany.
Lepsi sposob ako vychovavat a vzdelavat podla potrieb praxe asi neexistuje. Model spoluprace by vsak nemal znamenat prenesenie nakladoveho bremena na stranu podnikatelov ale o realnu spolupracu, ktora je prinosna pre obe strany.
Lakata Peter Lakata
riaditeľ obchodu a marketingu
Zuno Bank pre Slovensko a Česko
rozhodne áno Myslím si, že v niektorých oblastiach by mohli dokonca prebrať iniciatívu. A štát by ich v tom mal samozrejme aktívne podporiť.
Myslím si, že v niektorých oblastiach by mohli dokonca prebrať iniciatívu. A štát by ich v tom mal samozrejme aktívne podporiť.
Krúpa Peter Krúpa
generálny riaditeľ
Hubert J.E.
skôr áno
Strýček Peter Strýček
regionálny riaditeľ pre akvizície a rozvoj
ENGIE Services
skôr áno
Papanek Peter Papanek
managing partner
Neuropea
skôr áno
Halász Peter Halász
konateľ
Jaga Group
skôr áno Firmy by mali byt schopne jasne formulovat svoju "objednavku" statu na struktutu a pocet absolventov, ktorych chcu v horizonte 5-10 rokov zamestnavat. Stat by mal byt schopny tuto objednavku "vybavit" k spokojnosti "zakaznika". To ci firmy budu na vzdelavani svojich buducich zamestnancov participovat financne, moznostou umiestnit studentov na odbornej praxi ci inak, sa mi zda v tejto chvili druhotne. Viem, ze firmy za kvalitnych absolventov radi zaplatia.
Firmy by mali byt schopne jasne formulovat svoju "objednavku" statu na struktutu a pocet absolventov, ktorych chcu v horizonte 5-10 rokov zamestnavat. Stat by mal byt schopny tuto objednavku "vybavit" k spokojnosti "zakaznika". To ci firmy budu na vzdelavani svojich buducich zamestnancov participovat financne, moznostou umiestnit studentov na odbornej praxi ci inak, sa mi zda v tejto chvili druhotne. Viem, ze firmy za kvalitnych absolventov radi zaplatia.
Čavojský Peter Čavojský
partner
CLS Čavojský & Partners, s.r.o.
skôr áno
Kucer Peter Kucer
generálny riaditeľ
eD´ system Slovakia, s.r.o.
skôr nie
Pala Radovan Pala
partner
TaylorWessing e/n/w/c advokáti s. r. o.
rozhodne áno A malo by to byť spojené s veľmi adresnými daňovými úľavami. Ide o oblasť, ktorá bola v dôsledku prechodu z riadeného hospodárstva zanedbaná a podcenená, takže vypadli dve generácie mladých ľudí, ktorí by na už na školách dostali praktické vzdelanie a mali tak predstavu o hmatateľných budúcich možnostiach. Mnohí potom namiesto toho študujú humanitné odbory, vrátane práva, bez schopnosti sa akokoľvek uplatniť.
A malo by to byť spojené s veľmi adresnými daňovými úľavami. Ide o oblasť, ktorá bola v dôsledku prechodu z riadeného hospodárstva zanedbaná a podcenená, takže vypadli dve generácie mladých ľudí, ktorí by na už na školách dostali praktické vzdelanie a mali tak predstavu o hmatateľných budúcich možnostiach. Mnohí potom namiesto toho študujú humanitné odbory, vrátane práva, bez schopnosti sa akokoľvek uplatniť.
Dula Radúz Dula
predseda dozornej rady
Zväz cestovného ruchu SR
skôr áno Otázka určite smeruje k aktuálnemu zákonu o odbornom (duálnom) vzdelávaní. Samozrejme že by táto spolupráca bola výhodná pre obe strany, aspoň v časti odborov. V tom panuje všeobecná zhoda. Už menej zhôd je medzi štátom a zamestnávateľmi, čo je však skôr technická otázka. Na to aby zákon (a podieľanie sa firiem) fungoval je však potrebná dostatočná motivácia a čo najmenšia reštrikcia zo strany štátu / zákona.
Otázka určite smeruje k aktuálnemu zákonu o odbornom (duálnom) vzdelávaní. Samozrejme že by táto spolupráca bola výhodná pre obe strany, aspoň v časti odborov. V tom panuje všeobecná zhoda. Už menej zhôd je medzi štátom a zamestnávateľmi, čo je však skôr technická otázka. Na to aby zákon (a podieľanie sa firiem) fungoval je však potrebná dostatočná motivácia a čo najmenšia reštrikcia zo strany štátu / zákona.
Varga Róbert Varga
technický riaditeľ
Pantheon Technologies, s.r.o., Bratislava
rozhodne áno Je jednoznacne potrebne, aby skoly dostavali vstupy o tom, co prax potrebuje a zaroven aby nase firmy mali moznost podchytit si talentovanych ludi.
Je jednoznacne potrebne, aby skoly dostavali vstupy o tom, co prax potrebuje a zaroven aby nase firmy mali moznost podchytit si talentovanych ludi.
Spišák Robert Spišák
predseda predstavenstva
AZC
skôr áno
Kučák Roman Kučák
CEO & co-founder
Anodius
rozhodne áno
Zubaľ Roman Zubaľ
generálny riaditeľ
BPT Leasing, a.s.
skôr áno
Lukačka Rudolf Lukačka
konateľ
Relas, s.r.o.
rozhodne áno
Rosskopf Rudolf Rosskopf
generálny riaditeľ
Slovenská Grafia, a.s., Bratislava
skôr áno Ale dôležité je aby to bolo na princípe dobrovoľnosti - nesmie to byť o jednostrannom prenesení zodpovednosti zo štátu na firmy.
Ale dôležité je aby to bolo na princípe dobrovoľnosti - nesmie to byť o jednostrannom prenesení zodpovednosti zo štátu na firmy.
Bubánová-Tauchmanová Simona Bubánová-Tauchmanová
konateľka
CD-Creative Department, s. r. o.
rozhodne áno Ale je k tomu nutny aj fungujuci model financovania
Ale je k tomu nutny aj fungujuci model financovania
Mištíková Simona Mištíková
konateľka
Divino, s.r.o., Bratislava
rozhodne áno Pri správne nastavenom systéme, by odborné vzdelávanie v rámci firiem mohlo byť výhodné pre všetkých dotknutých. Ale systém, ktorý plánuje študentom dvojtýždňovú prax za celý školský rok je záťažou pre dotknuté firmy a u študentov vytvára pocit zbytočnosti. Lepšie by pravdepodobne fungovali dlhodobé praxe v rozsahu najmenej jeden poldeň týždenne.
Pri správne nastavenom systéme, by odborné vzdelávanie v rámci firiem mohlo byť výhodné pre všetkých dotknutých. Ale systém, ktorý plánuje študentom dvojtýždňovú prax za celý školský rok je záťažou pre dotknuté firmy a u študentov vytvára pocit zbytočnosti. Lepšie by pravdepodobne fungovali dlhodobé praxe v rozsahu najmenej jeden poldeň týždenne.
Kučírek Stanislav Kučírek
predseda
Slovensko-poľská obchodná komora
rozhodne áno Dobra otazka v roku 2015! Opat objavujeme dualne skolstvo a radi ukazujeme priklady napr. z Rakuska ! Spominam si i na iny priklad: ako sme isli v roku 1981 na statnice na Univerzite Halle-Wittenberg a nasi nemecki profesori nemohli pochopit, ze este nemame zmluvy s buducimi zamestnavatelmi - pre nemeckych studentov to bola podmienka, bez ktorej splnenia by neboli pripusteni ku statniciam ....
Dobra otazka v roku 2015! Opat objavujeme dualne skolstvo a radi ukazujeme priklady napr. z Rakuska ! Spominam si i na iny priklad: ako sme isli v roku 1981 na statnice na Univerzite Halle-Wittenberg a nasi nemecki profesori nemohli pochopit, ze este nemame zmluvy s buducimi zamestnavatelmi - pre nemeckych studentov to bola podmienka, bez ktorej splnenia by neboli pripusteni ku statniciam ....
Vadocz Štefan Vadocz
riaditeľ
Neopublic s.r.o.
skôr áno
Mácsadi Štefan Mácsadi
predseda
COOP Jednota Nové Zámky, s.d.
skôr áno
Kassay Štefan Kassay
predseda dozornej rady
I.D.C. Holding
skôr nie Podniky potrebujú zamestnancov, ktorí sú odborne dobre pripravení na výkon svojej profesie. Nie som si celkom istý, či by vôbec mohlo ísť o obchodný vzťah medzi podnikom a školou, pretože škola nateraz iba v malom rozsahu vie naplniť obsah štúdia podľa skutočných potrieb podniku. Podnik si vie vyškoliť odborníkov v potrebnej profesii vo svojom školiacom stredisku, prípadne si zriadi vlastnú podnikovú univerzitu, ktorú bude financovať v plnom rozsahu. Potrebných odborníkov síce môže získať z iných edukačných inštitúcií a platiť za ich služby, ale jednoduchšie bude, ak podnik získa školiacich odborníkov priamo na základe zmluvného vzťahu, hoci aj zo zahraničia. Zároveň terajší stredoškolskí a univerzitní pedagógovia by mali možnosť na zmluvnom základe sa uplatniť v rámci požiadaviek podnikov. Javí sa mi, že podniky nebudú potrebovať sprostredkovateľov, žiadne akreditácie a komplikovanú administratívu. Podstatným kritériom pre študenta je jeho spôsobilosť naučiť sa čo je potrebné v jeho profesii vedieť, a po absolutóriu svoju profesiu aj vysokokvalifikovane vykonávať. Štúdium by bolo bezplatné a študent by mal zaručené zamestnanie v podniku. Nezdá sa mi, že pri takomto modeli by sa podnik mal podieľať na financovaní terajších škôl.
Podniky potrebujú zamestnancov, ktorí sú odborne dobre pripravení na výkon svojej profesie. Nie som si celkom istý, či by vôbec mohlo ísť o obchodný vzťah medzi podnikom a školou, pretože škola nateraz iba v malom rozsahu vie naplniť obsah štúdia podľa skutočných potrieb podniku. Podnik si vie vyškoliť odborníkov v potrebnej profesii vo svojom školiacom stredisku, prípadne si zriadi vlastnú podnikovú univerzitu, ktorú bude financovať v plnom rozsahu. Potrebných odborníkov síce môže získať z iných edukačných inštitúcií a platiť za ich služby, ale jednoduchšie bude, ak podnik získa školiacich odborníkov priamo na základe zmluvného vzťahu, hoci aj zo zahraničia. Zároveň terajší stredoškolskí a univerzitní pedagógovia by mali možnosť na zmluvnom základe sa uplatniť v rámci požiadaviek podnikov. Javí sa mi, že podniky nebudú potrebovať sprostredkovateľov, žiadne akreditácie a komplikovanú administratívu. Podstatným kritériom pre študenta je jeho spôsobilosť naučiť sa čo je potrebné v jeho profesii vedieť, a po absolutóriu svoju profesiu aj vysokokvalifikovane vykonávať. Štúdium by bolo bezplatné a študent by mal zaručené zamestnanie v podniku. Nezdá sa mi, že pri takomto modeli by sa podnik mal podieľať na financovaní terajších škôl.
Lazarovič Tibor Lazarovič
generálny riaditeľ
BC Torsion, s.r.o.
skôr áno
Bradshaw Todd Bradshaw
Country Managing Partner
PwC
rozhodne áno Rozvoj efektívneho systému odborného vzdelávania vyžaduje úzku spoluprácu medzi štátom a zamestnávateľmi. V prípade ak spolupráca zlyhá, je tu reálne nebezpečenstvo, že ľudia nebudú mať zručnosti, ktoré sú relevantné pre trh práce. Zamestnávatelia a pedagógovia by mali ideálne spolupracovať na návrhu predmetov, ktoré zodpovedajú potrebám trhu práce.
Rozvoj efektívneho systému odborného vzdelávania vyžaduje úzku spoluprácu medzi štátom a zamestnávateľmi. V prípade ak spolupráca zlyhá, je tu reálne nebezpečenstvo, že ľudia nebudú mať zručnosti, ktoré sú relevantné pre trh práce. Zamestnávatelia a pedagógovia by mali ideálne spolupracovať na návrhu predmetov, ktoré zodpovedajú potrebám trhu práce.
Jurík Tomáš Jurík
výkonný riaditeľ
Euler Hermes Services Slovensko
rozhodne áno Je to jediný efektívny spôsob, aby vzdelávanie stíhalo za meniacimi sa požiadavkami firiem. Musí však ísť o spoluprácu s aktívnym prístupom štátu, ktorý bude viac prihliadať na potreby budúcnosti.
Je to jediný efektívny spôsob, aby vzdelávanie stíhalo za meniacimi sa požiadavkami firiem. Musí však ísť o spoluprácu s aktívnym prístupom štátu, ktorý bude viac prihliadať na potreby budúcnosti.
Osuský Tomáš Osuský
generálny riaditeľ
Hollen, s.r.o., Bratislava
skôr áno Mne sa neustále prepájanie štátu a komerčných aktivít vôbec nepáči. Podľa mňa nech sa každý vzdeláva podľa svojich predstáv. Som presvedčený, že väčšina rodičov, alebo mladých ľudí si bude voliť najviac perspektívne zamestnania. Štát má vytvárať prostredie a školstvo sa má prirodzene orientovať tam, kde je najväčšia perspektíva pre svojich absolventov. Takisto firmy, ak chcú mať dostatok odborne zdatnej pracovnej sily, musia začať investovať aj do odborného školstva. Skôr si myslím, že ak si naša vláda myslí, že treba presmerovať záujem na odborné školy, potom nech ona pomôže firmám si toto svoje odborné školstvo vybudovať alebo umožní súkromným aktivitám takéto odborné školstvo zakladať. Myslím, že lídrom v tejto oblasti má byť komerčná sféra a nie štát.
Mne sa neustále prepájanie štátu a komerčných aktivít vôbec nepáči. Podľa mňa nech sa každý vzdeláva podľa svojich predstáv. Som presvedčený, že väčšina rodičov, alebo mladých ľudí si bude voliť najviac perspektívne zamestnania. Štát má vytvárať prostredie a školstvo sa má prirodzene orientovať tam, kde je najväčšia perspektíva pre svojich absolventov. Takisto firmy, ak chcú mať dostatok odborne zdatnej pracovnej sily, musia začať investovať aj do odborného školstva. Skôr si myslím, že ak si naša vláda myslí, že treba presmerovať záujem na odborné školy, potom nech ona pomôže firmám si toto svoje odborné školstvo vybudovať alebo umožní súkromným aktivitám takéto odborné školstvo zakladať. Myslím, že lídrom v tejto oblasti má byť komerčná sféra a nie štát.
Matušek Viliam Matušek
marketingový riaditeľ
Baliarne obchodu, a.s., Poprad
rozhodne áno Bolo by to najlepšie. Sú to reálne subjekty, kde prebiehajú skutočné procesy.
Bolo by to najlepšie. Sú to reálne subjekty, kde prebiehajú skutočné procesy.

Aktuálne hlasovanie | Zoznam uzavretých hlasovaní