Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Ekonomika: Barometer

TREND Barometer je pravidelný prieskum názorov predstaviteľov hospodárskeho života na najdôležitejšie aktuálne témy slovenskej ekonomiky a biznisu. Respondentov, ktorí hlasujú na TRENDE prostredníctvom unikátneho hesla, vyberá redakcia TRENDU.

Ak ste zvedaví, ako konkrétny respondent hlasoval vo všetkých barometroch, na ktorých sa zúčastnil, kliknite na jeho meno.

Chceli by ste odpovedať v TREND Barometri?

Myslíte si, že za kvalitu či nekvalitu vzdelávania sú viac zodpovední učitelia alebo politici?

  1. Rozhodne politici 25 %
  2. Skôr politici 32 %
  3. Obe skupiny rovnako 33 %
  4. Skôr učitelia 5 %
  5. Rozhodne učitelia 5 %


Uzávierka hlasovania: 15.10.2018. Počet respondentov: 123.
Z dôvodu zaokrúhľovania na celé čísla sa súčet odpovedí nemusí rovnať 100 %.

Zoradiť respondentov podľa respondenta | odpovede | komentára

Respondent Odpoveď Komentár
Šrank Alexander Šrank
Country Managing Partner
PwC PricewaterhouseCoopers Slovensko, s.r.o., Bratislava
Obe skupiny rovnako Politici sú zodpovední za nastavenie systému a zabezpečenie podmienok. Z vlastnej skúsenosti zo základnej školy kam chodia naše deti viem , že pokiaľ je osvietené vedenie školy a nadšení učitelia ktorí svoje povolanie vnímajú ako poslanie vieme aj vo verejnom sektore učiť naše deti veľmi kvalitne. Kvalita absolventov vysokých škôl ktorých vidíme na prijímacích pohovoroch do zamestnania ale skôr stagnuje. Mali by sme sa ako krajina zamerať na špičkové a náročné školy, kotré nie je ľahké vyšrudovať a na vykžitie technológií vo všetkých odboroch, pretože svet našich detí bude iný ako ten v ktorom sme vyrástli my.
Politici sú zodpovední za nastavenie systému a zabezpečenie podmienok. Z vlastnej skúsenosti zo základnej školy kam chodia naše deti viem , že pokiaľ je osvietené vedenie školy a nadšení učitelia ktorí svoje povolanie vnímajú ako poslanie vieme aj vo verejnom sektore učiť naše deti veľmi kvalitne. Kvalita absolventov vysokých škôl ktorých vidíme na prijímacích pohovoroch do zamestnania ale skôr stagnuje. Mali by sme sa ako krajina zamerať na špičkové a náročné školy, kotré nie je ľahké vyšrudovať a na vykžitie technológií vo všetkých odboroch, pretože svet našich detí bude iný ako ten v ktorom sme vyrástli my.
Oravcová Alica Orda Oravcová
prezidentka
Daňové fórum Slovenska
Obe skupiny rovnako Kvalita vzdelávania stojí najmä na učiteľoch, ako učivo podajú, zaujmú študentov či pripravia hodiny. No relevantné osnovy, korektné a dostatok pomôcok a ostatné zdroje, z ktorých sa pri výučbe musí čerpať, sú zodpovednosťou politikov. Ak sú v týchto oblastiach nedostatky, trpí školstvo celé, až po študenta.
Kvalita vzdelávania stojí najmä na učiteľoch, ako učivo podajú, zaujmú študentov či pripravia hodiny. No relevantné osnovy, korektné a dostatok pomôcok a ostatné zdroje, z ktorých sa pri výučbe musí čerpať, sú zodpovednosťou politikov. Ak sú v týchto oblastiach nedostatky, trpí školstvo celé, až po študenta.
Kreutz Andreas Kreutz
konateľ
Tailor Made, s.r.o, Bratislava
Skôr politici
Zaťko Andrej Zaťko
generálny riaditeľ
Poštová banka
Skôr politici Úroveň školstva je výsledkom dlhodobého zanedbávania zo strany vlád. Budúcnosť krajiny a našich detí je od fungujúceho školstva závislá a u nás stále nie je prioritou. Školy, vedci, učitelia, študenti stoja na pokraji záujmu vlády. Miesto toho sú dôležitejšie obedy zadarmo, cestovné poukazy a iné nepremyslené populistické opatrenia. Učitelia sú pritom podľa nášho prieskumu pre Slovákov vôbec najdôveryhodnejšou inštitúciou a vláde naopak už neverí nikto.
Úroveň školstva je výsledkom dlhodobého zanedbávania zo strany vlád. Budúcnosť krajiny a našich detí je od fungujúceho školstva závislá a u nás stále nie je prioritou. Školy, vedci, učitelia, študenti stoja na pokraji záujmu vlády. Miesto toho sú dôležitejšie obedy zadarmo, cestovné poukazy a iné nepremyslené populistické opatrenia. Učitelia sú pritom podľa nášho prieskumu pre Slovákov vôbec najdôveryhodnejšou inštitúciou a vláde naopak už neverí nikto.
Révay Andrej Révay
prezident
Slovenská asociácia podnikových finančníkov
Skôr politici Myslím si, že v tejto fáze v akej sa na Slovensku nachádzame, sú to skôr politici, ale po nastavení štandardného, moderného systému vzdelávania, učitelia.
Myslím si, že v tejto fáze v akej sa na Slovensku nachádzame, sú to skôr politici, ale po nastavení štandardného, moderného systému vzdelávania, učitelia.
Huščavová Anna Huščavová
riaditeľka
Hanalex, s.r.o.
Obe skupiny rovnako zodpovední sme všetci, ale taká možnosť voľby nie je "preddefinovaná" ...
zodpovední sme všetci, ale taká možnosť voľby nie je "preddefinovaná" ...
Šnegoň Anton Šnegoň
konateľ
Battal
Rozhodne politici Rozhodne politici, a to bez ohľadu na politickú stranu, ktorá ich nominovala. Po "zamatovej revolúcii" u nás prebieha permanentná reforma školstva, ktorej výsledkom je neustále znižovanie úrovne vzdelávania na všetkých stupňoch škôl. Vznikli nové súkromné (vysoké aj stredné) školy, ktoré majú pochybnú úroveň a ich cieľom je iba finančný prospech, ktorý závisí od počtu žiakov. Preto školy prijímajú aj takých študentov, ktorí nemajú predpoklady, že danú školu zvládnu. A pritom by z nich mohli byť odborníci v inej profesii. Výsledkom takéhoto neodborného riadenia politiky vzdelávania je nedostatok technických pracovníkov, remeselníkov, ale zato máme nadbytok absolventov, ktorí si nevedia nájsť prácu v odbore, ktorý skončili.
Rozhodne politici, a to bez ohľadu na politickú stranu, ktorá ich nominovala. Po "zamatovej revolúcii" u nás prebieha permanentná reforma školstva, ktorej výsledkom je neustále znižovanie úrovne vzdelávania na všetkých stupňoch škôl. Vznikli nové súkromné (vysoké aj stredné) školy, ktoré majú pochybnú úroveň a ich cieľom je iba finančný prospech, ktorý závisí od počtu žiakov. Preto školy prijímajú aj takých študentov, ktorí nemajú predpoklady, že danú školu zvládnu. A pritom by z nich mohli byť odborníci v inej profesii. Výsledkom takéhoto neodborného riadenia politiky vzdelávania je nedostatok technických pracovníkov, remeselníkov, ale zato máme nadbytok absolventov, ktorí si nevedia nájsť prácu v odbore, ktorý skončili.
Scheber Anton Scheber
konateľ
Softec, s.r.o.
Rozhodne politici Samozrejme politici. Oni však majú vždy len maximálne štvorročné obdobie na riadenie spoločnosti a zabezpečenie si znovuzvolenia. To je málo na formuláciu dlhodobejších cieľov a udržanie si odhodlania ísť za ich napĺňaním. Možno by ale raz mohli prekročiť svoj tieň a (ústavnou väčšinou ?) ustanoviť od exekutívy nezávislý, relatívne autonómny orgán vybraných odborníkov, ktorí by naformulovali koncepciu vzdelávania, dlhodobé ciele, opatrenia na ich dosahovanie a nezávisle od volebných cyklov sledovali vývoj. Vlády by zabezpečovali dostatok prostriedkov a boli by zodpovedné za vlastné riadenie školstva v takomto dlhodobom rámci. Naivná predstava? Súčasný stav nášho vzdelávania a očividná neschopnosť vlád poskytnúť víziu a dlhodobo zabezpečiť jej napĺňanie však nútia hľadať zmeny systému...
Samozrejme politici. Oni však majú vždy len maximálne štvorročné obdobie na riadenie spoločnosti a zabezpečenie si znovuzvolenia. To je málo na formuláciu dlhodobejších cieľov a udržanie si odhodlania ísť za ich napĺňaním. Možno by ale raz mohli prekročiť svoj tieň a (ústavnou väčšinou ?) ustanoviť od exekutívy nezávislý, relatívne autonómny orgán vybraných odborníkov, ktorí by naformulovali koncepciu vzdelávania, dlhodobé ciele, opatrenia na ich dosahovanie a nezávisle od volebných cyklov sledovali vývoj. Vlády by zabezpečovali dostatok prostriedkov a boli by zodpovedné za vlastné riadenie školstva v takomto dlhodobom rámci. Naivná predstava? Súčasný stav nášho vzdelávania a očividná neschopnosť vlád poskytnúť víziu a dlhodobo zabezpečiť jej napĺňanie však nútia hľadať zmeny systému...
Danko Attila Danko
konateľ
IBG International Battery Group, s.r.o., Pezinok
Rozhodne politici
Lorenc Boris Lorenc
predseda predstavenstva
Camase, a.s., Bratislava
Obe skupiny rovnako Lepšia odpoveď by bola, že zodpovedná je spoločnosť ako celok. Prečo ? Pretože sa v spoločnosti vytvára názor, že učiť sa neoplatí.
Lepšia odpoveď by bola, že zodpovedná je spoločnosť ako celok. Prečo ? Pretože sa v spoločnosti vytvára názor, že učiť sa neoplatí.
Straka Branislav Straka
vrchný riaditeľ pre platby a elektronické kanály
ČSOB
Obe skupiny rovnako A dodám, aj rodičia
A dodám, aj rodičia
Rentka Branislav Rentka
CEO
m:zone, s.r.o., Vráble
Skôr učitelia
Bator Dariusz Tomasz Bator
CEO
BILLA, s.r.o, Bratislava
Obe skupiny rovnako Myslím si, že sú to prepojené nádoby, čo sa deje v jednej nádobe, „preleje“ sa aj do tej druhej. Kvalita vzdelávania záleží od školského systému, ten je zase závislý od politikov. Ako to nastavia politici, tak budú naše deti vzdelávať učitelia.
Myslím si, že sú to prepojené nádoby, čo sa deje v jednej nádobe, „preleje“ sa aj do tej druhej. Kvalita vzdelávania záleží od školského systému, ten je zase závislý od politikov. Ako to nastavia politici, tak budú naše deti vzdelávať učitelia.
Kovárová Drahoslava Kovárová
konateľka
VerbaLex, s.r.o., Bratislava
Obe skupiny rovnako
Kohútiková Elena Kohútiková
podpredsedníčka Dozornej rady
VÚB, a.s.
Rozhodne politici vzdelavaci system mame taky, ako su schvalene zakony a ako sa nastavili normy na kvalitu vzdelavania. Viditelne je to hlavne u vysokeho skolstva. A ucitelov mame takych, aky vyznam a prioritu davame vzdelavaniu a tym, ktori ho vykonavaju, v nasej krajine, a to na vsetkych stupnoch vzdelavania.
vzdelavaci system mame taky, ako su schvalene zakony a ako sa nastavili normy na kvalitu vzdelavania. Viditelne je to hlavne u vysokeho skolstva. A ucitelov mame takych, aky vyznam a prioritu davame vzdelavaniu a tym, ktori ho vykonavaju, v nasej krajine, a to na vsetkych stupnoch vzdelavania.
Kráľovenská Elena Kráľovenská
konateľka
Keis Media, s.r.o., Bratislava
Obe skupiny rovnako
Vítek Filip Vítek
data science director
Teamviewer
Skôr učitelia Za (ne)kvalitu vzdelávania sú zodpovední učitelia, ktorým slúžia politici ako veľmi uveriteľná výhovorka.
Za (ne)kvalitu vzdelávania sú zodpovední učitelia, ktorým slúžia politici ako veľmi uveriteľná výhovorka.
Homolová Gabriela Homolová
konateľka
Homola, s.r.o., Bratislava
Skôr politici
Hornák Igor Hornák
predseda predstavenstva
Factory 4 Solutions a.s.
Skôr politici Za kvalitu vzdelávania si môže celá spoločnosť sama tým, že zodpovednosť za úspech svojich detí odovzdala štátu. Vzdelanie je rovnakou komoditou ako čokoľvek iné, preto je dobre, keď je riadené súkromnou iniciatávou odmeňovanou v podobe zisku. Pre rodiča/dieťa je vzdelanie investíciou. Čím lepšia voľba do perspektívnejšej oblasti, tým väčšie potenciálne príjmy dieťaťa v dospelosti. Ak rodič drží v ruke peniaze na školné, rozhoduje aj o kvalite učiteľa. Ak učiteľ chce mať slušné príjmy, musí učiť na dobrej a aj drahej škole, teda má motiváciu sa zlepšovať... Preto žiadna z ponúkaných odpovedí nie je správna - v skutočnosti si za kvalitu vzdelávanie môžme sami. Nevyrieši to žiadna planéta vedomostí, interaktívne tabule, duálne vdzelávania ani kvalifikačné schémy učiteľov...
Za kvalitu vzdelávania si môže celá spoločnosť sama tým, že zodpovednosť za úspech svojich detí odovzdala štátu. Vzdelanie je rovnakou komoditou ako čokoľvek iné, preto je dobre, keď je riadené súkromnou iniciatávou odmeňovanou v podobe zisku. Pre rodiča/dieťa je vzdelanie investíciou. Čím lepšia voľba do perspektívnejšej oblasti, tým väčšie potenciálne príjmy dieťaťa v dospelosti. Ak rodič drží v ruke peniaze na školné, rozhoduje aj o kvalite učiteľa. Ak učiteľ chce mať slušné príjmy, musí učiť na dobrej a aj drahej škole, teda má motiváciu sa zlepšovať... Preto žiadna z ponúkaných odpovedí nie je správna - v skutočnosti si za kvalitu vzdelávanie môžme sami. Nevyrieši to žiadna planéta vedomostí, interaktívne tabule, duálne vdzelávania ani kvalifikačné schémy učiteľov...
Béreš Imrich Béreš
predseda predstavenstva
Prvá stavebná sporiteľňa, a.s.
Obe skupiny rovnako
Hronec Ivan Hronec
CEO
Film Europe Media Company
Skôr politici Politici určujú priority vzdelania a motiváciu učiteľov. Ak budú ciele a motivácie dobré, budú dobrí aj učitelia. Ale na politikov musíme tlačiť všetci - a to nerobíme. Lebo sa staráme o svoje a kvalita vzdelania v tom našom často nie je.
Politici určujú priority vzdelania a motiváciu učiteľov. Ak budú ciele a motivácie dobré, budú dobrí aj učitelia. Ale na politikov musíme tlačiť všetci - a to nerobíme. Lebo sa staráme o svoje a kvalita vzdelania v tom našom často nie je.
Rolný Ivan Rolný
člen predstavenstva
ITB Development
Skôr politici Kvalita vzdelávania podlieha viacerým faktorom a z toho logicky vyplýva, že zodpovednosť za fungovanie systému vzdelávania je na pleciach viacerých zainteresovaných v tomto procese. Domnievam sa, že ak politici nenastavia pravidlá, ktoré by umožňovali učiteľom vykonávať svoju prácu kvalitne, so všetkými pomôckami ktoré k výučbe potrebujú a budú za svoju prácu adekvátne ohodnotení, motivácia učiteľov bude aj naďalej klesať. Treba si uvedomiť, že kvalita vzdelávania je veľmi podstatná v dlhodobom horizonte a v konečnom dôsledku sa dotýka každého z nás.
Kvalita vzdelávania podlieha viacerým faktorom a z toho logicky vyplýva, že zodpovednosť za fungovanie systému vzdelávania je na pleciach viacerých zainteresovaných v tomto procese. Domnievam sa, že ak politici nenastavia pravidlá, ktoré by umožňovali učiteľom vykonávať svoju prácu kvalitne, so všetkými pomôckami ktoré k výučbe potrebujú a budú za svoju prácu adekvátne ohodnotení, motivácia učiteľov bude aj naďalej klesať. Treba si uvedomiť, že kvalita vzdelávania je veľmi podstatná v dlhodobom horizonte a v konečnom dôsledku sa dotýka každého z nás.
Paule Ivan Paule
partner
TPA Audit, s.r.o., Bratislava
Obe skupiny rovnako Politici/my všetci sú/sme zodpovední za podfinancovanie školstva a slabý tlak na zvyšovanie kvality. Učitelia (sú výnimky) sú zodpovední za málo atraktívny spôsob výučby, ktorý ubíja už u malých detí záujem o poznanie a skúmanie nových vecí a školu im často znechucuje. Samozrejme, často vďaka obmedzeniam ako napr. veľkosť tried, za čo sú samozrejme zodpovední politici (my všetci).
Politici/my všetci sú/sme zodpovední za podfinancovanie školstva a slabý tlak na zvyšovanie kvality. Učitelia (sú výnimky) sú zodpovední za málo atraktívny spôsob výučby, ktorý ubíja už u malých detí záujem o poznanie a skúmanie nových vecí a školu im často znechucuje. Samozrejme, často vďaka obmedzeniam ako napr. veľkosť tried, za čo sú samozrejme zodpovední politici (my všetci).
Molnárová Ivana Molnárová
generálna riaditeľka
Profesia.sk
Rozhodne politici Slovenské školstvo a učitelia ktorí v ňom zostali odvádzajú vzhľadom na výšku investícií do školstva skvelú prácu. Problém nekvality je, že spoločnosť prestala vnímať potrebu vzdelania. Svedčí o tom aj dlhodobý nezáujem politikov a chýbajúca jasná vízia, kam chceme smerovať. Školstvo sa môže meniť zdola, prostredníctvom iniciatív firiem, či neziskoviek, ale pokiaľ nepovýšime vzdelanie, prípravu učiteľov ale i riaditeľov na celospoločenský cieľ, budeme naďalej sledovať zhoršujúce sa výsledky našich študentov. Dôležité je, aby sme v školstve udržali tých, ktorí učiť chcú a aby sme k nim vychovali novú generáciu budúcich učiteľov i riaditeľov, ktorí si dráhu pedagógov budú môcť dovoliť.
Slovenské školstvo a učitelia ktorí v ňom zostali odvádzajú vzhľadom na výšku investícií do školstva skvelú prácu. Problém nekvality je, že spoločnosť prestala vnímať potrebu vzdelania. Svedčí o tom aj dlhodobý nezáujem politikov a chýbajúca jasná vízia, kam chceme smerovať. Školstvo sa môže meniť zdola, prostredníctvom iniciatív firiem, či neziskoviek, ale pokiaľ nepovýšime vzdelanie, prípravu učiteľov ale i riaditeľov na celospoločenský cieľ, budeme naďalej sledovať zhoršujúce sa výsledky našich študentov. Dôležité je, aby sme v školstve udržali tých, ktorí učiť chcú a aby sme k nim vychovali novú generáciu budúcich učiteľov i riaditeľov, ktorí si dráhu pedagógov budú môcť dovoliť.
Sabol Ján Sabol
viceprezident
Republiková únia zamestnávateľov
Rozhodne politici
Košturiak Ján Košturiak
spoločník
IPA, s.r.o.
Rozhodne politici Myslel som si, že pán Plavčan nastavil latku tak nízko, že sa to už nedá prekonať, ale pani Lubyová prekvapila. Kto vie, čo nás ešte čaká.
Myslel som si, že pán Plavčan nastavil latku tak nízko, že sa to už nedá prekonať, ale pani Lubyová prekvapila. Kto vie, čo nás ešte čaká.
Rollo Jan Rollo
generálny riaditeľ a predseda predstavenstva
Prima banka Slovensko, a.s.
Rozhodne učitelia Politici jsou zodpovědní za nastavení celého systému a ten bohužel umožňuje existenci a pohodlné žití jak nekvalitním školám, tak i méně schopnými učitelum. Mnoha lidem v systému to takto vyhovuje a tak zásadní pozitivní změny asi nehrozí. Čest školám a učitelum, kteří i za této situace poskytují kvalitní výuku.
Politici jsou zodpovědní za nastavení celého systému a ten bohužel umožňuje existenci a pohodlné žití jak nekvalitním školám, tak i méně schopnými učitelum. Mnoha lidem v systému to takto vyhovuje a tak zásadní pozitivní změny asi nehrozí. Čest školám a učitelum, kteří i za této situace poskytují kvalitní výuku.
Venhartová Jana Venhartová
riaditeľka
Potravinárska komora Slovenska
Skôr politici
Mervart Jaroslav Mervart
riaditeľ
Chemosvit
Skôr politici Politici nastavujú podmienky, a ako "kvalitne" a "kvantitatívne" ich nastavia, tak sa niektorí učitelia aj správajú... Česť patrí tým učiteľom, ktorí za vyššiu kvalitu aktívne bojujú aj sami, prípadne za spoluúčasti firiem. Pretože svoju prácu neberú iba pragmaticky, ako obyčajné zamestnanie, ale ako poslanie!
Politici nastavujú podmienky, a ako "kvalitne" a "kvantitatívne" ich nastavia, tak sa niektorí učitelia aj správajú... Česť patrí tým učiteľom, ktorí za vyššiu kvalitu aktívne bojujú aj sami, prípadne za spoluúčasti firiem. Pretože svoju prácu neberú iba pragmaticky, ako obyčajné zamestnanie, ale ako poslanie!
Koudela Jiří Koudela
riaditeľ predaja
Slovakia Energy, s.r.o., Bratialava
Skôr politici Na prvom mieste je štát, ktorý vzdelávanie zaisťuje, stanovuje podmienky, akreditácie aj financovanie. Za štátom potom stoja politici. Samotné vzdelávanie je pritom odrazom hore uvedeného. To, ako sa ktorý učiteľ k vzdelávaniu postaví je na jeho osobnom prístupe. Kým však tento učiteľ nie je dostatočne motivovaný, nemá odpovedajúce podmienky alebo pomôcky, či sú zle nastavené osnovy, nie je možné očakávať vysokú úroveň vzdelávania.
Na prvom mieste je štát, ktorý vzdelávanie zaisťuje, stanovuje podmienky, akreditácie aj financovanie. Za štátom potom stoja politici. Samotné vzdelávanie je pritom odrazom hore uvedeného. To, ako sa ktorý učiteľ k vzdelávaniu postaví je na jeho osobnom prístupe. Kým však tento učiteľ nie je dostatočne motivovaný, nemá odpovedajúce podmienky alebo pomôcky, či sú zle nastavené osnovy, nie je možné očakávať vysokú úroveň vzdelávania.
Burza Joseph M. Burza
prezident
Kanadská obchodná komora v Slovenskej republike
Skôr politici Dlhodobým problémom slovenského školstva je v prvom rade finančná poddimenzovanosť. Vyštudovaní pedagógovia sa z veľkej časti presunú do lukratívnejších odborov. Slovenské školstvo je na rozdiel od kanadského oveľa viac zamerané na teoretické poznatky a oveľa menej na samostatnosť a kreativitu študentov a žiakov. V prípade vysokoškolského školstva vidíme problém v zlom rozdeľovaní financií, bez zohľadňovanie na kvalitu škôl. Ďalej vidíme problém v slabom zapájaní odborníkov praxe do vyučovania a v systéme udeľovania profesorských titulov. "Doživotné" profesúry Kanada pokladá za historický prežitok. Ako problém slovenského vysokého školstva vidíme aj veľmi malý podiel výskumu na financovaní univerzít. Je to jeden z dôvodov zlého rankingu slovenských univerzít. Kanada ma napríklad v rámci 50 najlepších univerzít až troch zástupcov.
Dlhodobým problémom slovenského školstva je v prvom rade finančná poddimenzovanosť. Vyštudovaní pedagógovia sa z veľkej časti presunú do lukratívnejších odborov. Slovenské školstvo je na rozdiel od kanadského oveľa viac zamerané na teoretické poznatky a oveľa menej na samostatnosť a kreativitu študentov a žiakov. V prípade vysokoškolského školstva vidíme problém v zlom rozdeľovaní financií, bez zohľadňovanie na kvalitu škôl. Ďalej vidíme problém v slabom zapájaní odborníkov praxe do vyučovania a v systéme udeľovania profesorských titulov. "Doživotné" profesúry Kanada pokladá za historický prežitok. Ako problém slovenského vysokého školstva vidíme aj veľmi malý podiel výskumu na financovaní univerzít. Je to jeden z dôvodov zlého rankingu slovenských univerzít. Kanada ma napríklad v rámci 50 najlepších univerzít až troch zástupcov.
Galdun Jozef Galdun
Key account manager
ENGINE Services
Rozhodne politici
Hajko Jozef Hajko
analytik
Skôr politici
Bajo Jozef Bajo
konateľ
Bauer Media SK
Obe skupiny rovnako
Vozár Juraj Vozár
výkonný riaditeľ
Biomin, a.s, Cífer
Rozhodne politici Dlhodobým a kontinuálnym rozvratom podmienok učiteľov zo strany štátu bol deštruovaný spoločenský stav menom - učiteľ. Dnešná a určite budúca ešte horšia kvalita vzdelávania je priamy následok nesystémových, extrémne častých zmien zákonov, ktoré vniesli chaos a neistotu tomuto povolaniu. Tu patrí len Vďaka každému, kto sa stále snaží pracovať inak a nesystémovo vychováva naše deti.
Dlhodobým a kontinuálnym rozvratom podmienok učiteľov zo strany štátu bol deštruovaný spoločenský stav menom - učiteľ. Dnešná a určite budúca ešte horšia kvalita vzdelávania je priamy následok nesystémových, extrémne častých zmien zákonov, ktoré vniesli chaos a neistotu tomuto povolaniu. Tu patrí len Vďaka každému, kto sa stále snaží pracovať inak a nesystémovo vychováva naše deti.
Gabrhel Juraj Gabrhel
riaditeľ
E-learnmedia, s.r.o., Bratislava
Obe skupiny rovnako Núka sa povedať, že učitelia, ale politici by mali vytvárať vhodné prostredie pre zvyšovanie, alebo aspoň udržanie kvality. Avšak zlepšenie úrovne výučby nie je problematika jedného či dvoch volebných období a to je hlavný dôvod, prečo je táto téma pre politikov pomerne neatraktívna.
Núka sa povedať, že učitelia, ale politici by mali vytvárať vhodné prostredie pre zvyšovanie, alebo aspoň udržanie kvality. Avšak zlepšenie úrovne výučby nie je problematika jedného či dvoch volebných období a to je hlavný dôvod, prečo je táto téma pre politikov pomerne neatraktívna.
Čechová Katarína Čechová
partner
advokátska kancelária ČECHOVÁ & PARTNERS
Rozhodne politici
Zavacká Katarína Zavacká
historička práva
Rozhodne politici Politici. Vytvárajú prostredie, ktoré dobrých učiteľov podporuje alebo im naopak znemožňuje kvalitne učiť.
Politici. Vytvárajú prostredie, ktoré dobrých učiteľov podporuje alebo im naopak znemožňuje kvalitne učiť.
Fussek Ľuboš Fussek
generálny riaditeľ
Baumit, s.r.o., Bratislava
Obe skupiny rovnako
Eckhardtová Lýdia Eckhardtová
majiteľka
Módny salón Lýdia Eckhardt
Obe skupiny rovnako Myslím si, že by určite pomohlo lepšie finančné ohodnotenie a tak by sa stalo toto povolanie atraktívnejším...
Myslím si, že by určite pomohlo lepšie finančné ohodnotenie a tak by sa stalo toto povolanie atraktívnejším...
Tokošová Marcela Tokošová
riaditeľka
v.d. Kovotvar v Kútoch
Rozhodne učitelia
Paščák Marek Paščák
generálny riaditeľ
Datalan, a.s., Bratislava
Obe skupiny rovnako Nie je férové hodiť vinu iba na učiteľov, rovnako ju nie je možné pripísať iba politikom. Okruh zodpovedných je totiž oveľa širší. Politici vytvárajú pre kvalitu vzdelávania legislatívny rámec. Aj „vďaka“ nemu je slovenské školstvo podfinancované, tí najlepší z neho odchádzajú a zaostávame aj v prispôsobovaní obsahu vzdelávania potrebám dneška. Školstvo pre vládu nie je prioritou, neexistuje jasná, zmysluplná, jednotná a dlhodobá stratégia, čo negatívne ovplyvňuje aj ďalšie generácie. Učitelia sú často týmto stavom demotivovaní a mnohí z nich neberú svoje povolanie ani zďaleka ako poslanie. Zabúdať však nesmieme ani na rodičov, ktorí často svoje deti posielajú na školy, kde ide viac o umelú prestíž než o reálnu prípravu pre prax. Medzery vidno aj na strane žiakov či študentov, ktorí nezriedka volia cestu menšieho odporu, vyberajú si jednoduché odbory a študujú systémom "titul pre titul". A zabúdať nesmieme ani na firmy, ktoré na jednej strane tvoria dopyt po absolventoch, no na strane druhej sa do vzdelávacieho procesu nechcú bližšie zapojiť. Svoje zohráva aj celá spoločnosť, ktorá si stále menej váži učiteľov a kvalitné vzdelanie. Preto, ak chcete slovenské školstvo zmeniť k lepšiemu, musíme pre to niečo urobiť my všetci.
Nie je férové hodiť vinu iba na učiteľov, rovnako ju nie je možné pripísať iba politikom. Okruh zodpovedných je totiž oveľa širší. Politici vytvárajú pre kvalitu vzdelávania legislatívny rámec. Aj „vďaka“ nemu je slovenské školstvo podfinancované, tí najlepší z neho odchádzajú a zaostávame aj v prispôsobovaní obsahu vzdelávania potrebám dneška. Školstvo pre vládu nie je prioritou, neexistuje jasná, zmysluplná, jednotná a dlhodobá stratégia, čo negatívne ovplyvňuje aj ďalšie generácie. Učitelia sú často týmto stavom demotivovaní a mnohí z nich neberú svoje povolanie ani zďaleka ako poslanie. Zabúdať však nesmieme ani na rodičov, ktorí často svoje deti posielajú na školy, kde ide viac o umelú prestíž než o reálnu prípravu pre prax. Medzery vidno aj na strane žiakov či študentov, ktorí nezriedka volia cestu menšieho odporu, vyberajú si jednoduché odbory a študujú systémom "titul pre titul". A zabúdať nesmieme ani na firmy, ktoré na jednej strane tvoria dopyt po absolventoch, no na strane druhej sa do vzdelávacieho procesu nechcú bližšie zapojiť. Svoje zohráva aj celá spoločnosť, ktorá si stále menej váži učiteľov a kvalitné vzdelanie. Preto, ak chcete slovenské školstvo zmeniť k lepšiemu, musíme pre to niečo urobiť my všetci.
Hurajová Mária Hurajová
členka Správnej rady
Nadácia Slovak American Foundation
Rozhodne politici
Marek Marián Marek
generálny riaditeľ
PosAm, spol. s.r.o.
Rozhodne politici
Smik Marián Smik
generálny riaditeľ
Probugas, a.s., Bratislava, člen skupiny AEN Group
Obe skupiny rovnako
Šarmír Marko Šarmír
Managing partner
RecruitMen & Developium Group
Skôr učitelia
Ďurik Maroš Ďurik
CEO
Across Private Investments
Skôr politici Učitelia sa ocitli na okraji záujmu politikov hlavne preto, lebo nedržia v rukách „atómový kufrík" v podobe zdravia a životov ľudí, ako napríklad lekári a zdravotné sestry. Prvé dôsledky tohto nezáujmu už pociťujeme a bude to ešte horšie...
Učitelia sa ocitli na okraji záujmu politikov hlavne preto, lebo nedržia v rukách „atómový kufrík" v podobe zdravia a životov ľudí, ako napríklad lekári a zdravotné sestry. Prvé dôsledky tohto nezáujmu už pociťujeme a bude to ešte horšie...
Melišek Martin Melišek
CFO
Softec
Rozhodne politici Dlhodobo to vyzerá, akoby opatrenie našich politikov v oblasti vzdelávania ničili náš systém vzdelávanie a nie zlepšovali ho. Je to neschopnosť alebo cieľ?
Dlhodobo to vyzerá, akoby opatrenie našich politikov v oblasti vzdelávania ničili náš systém vzdelávanie a nie zlepšovali ho. Je to neschopnosť alebo cieľ?
Urban Martin Urban
generálny riaditeľ
Jungheinrich
Rozhodne politici Politici svojimi rozhodnutiami ovplyvňujú, akí učitelia učia na našich školách a za akých podmienok.
Politici svojimi rozhodnutiami ovplyvňujú, akí učitelia učia na našich školách a za akých podmienok.
Heržo Martin Heržo
obchodný riaditeľ
TV JOJ
Skôr politici
Jacko Martin Jacko
managing partner
Lansky, Ganzger & Partner Rechtsanwälte, s.r.o, Bratislava
Skôr politici Štát určuje zakladné koncepcie, princípy a pravidlá fungovania školstva, preto by som primárnu zodpovednosť videl u politikov. Učitelia sa pohybujú v takto vytvorenom rámci a teda aj keby boli proaktívni, tento rámec ich dokáže limitovať a dokonca až v mnohých prípadoch demotivovať, avšak česť výnimkám. Na druhej strane skostnatelý a spiatočnícky prístup niektorých pedagógov dokáže značne brzdiť rozvoj a rovnako sa podpisuje pod nekvalitu. Majúc na zreteli kľúčový dopad úrovne vzdelávania na kvalitu budúcich pracovníkov v národnom hospodárstve, by malo byť nájdenie správnej koncepcie vzdelávania, jej implementácia a udržiavanie nastavených mechanizmov jednou z dlhodobých priorít štátu.
Štát určuje zakladné koncepcie, princípy a pravidlá fungovania školstva, preto by som primárnu zodpovednosť videl u politikov. Učitelia sa pohybujú v takto vytvorenom rámci a teda aj keby boli proaktívni, tento rámec ich dokáže limitovať a dokonca až v mnohých prípadoch demotivovať, avšak česť výnimkám. Na druhej strane skostnatelý a spiatočnícky prístup niektorých pedagógov dokáže značne brzdiť rozvoj a rovnako sa podpisuje pod nekvalitu. Majúc na zreteli kľúčový dopad úrovne vzdelávania na kvalitu budúcich pracovníkov v národnom hospodárstve, by malo byť nájdenie správnej koncepcie vzdelávania, jej implementácia a udržiavanie nastavených mechanizmov jednou z dlhodobých priorít štátu.
Kultan Martin Kultan
generálny riaditeľ
Dôvera zdravotná poisťovňa, a. s.
Obe skupiny rovnako Na jednej strane ide o ignoráciu a neriešenie problémov školstva, na druhej strane o pasivitu a neochotu dať vládnej moci najavo, že zlyhala.
Na jednej strane ide o ignoráciu a neriešenie problémov školstva, na druhej strane o pasivitu a neochotu dať vládnej moci najavo, že zlyhala.
Sukupčák Martin Sukupčák
konateľ
BCI-S&T, s.r.o., Žilina - Považský Chlmec
Obe skupiny rovnako
Kostič Martin Kostič
riaditeľ
Emark, s.r.o.
Obe skupiny rovnako Rozprával som raz s jedným nemenovaným riaditeľom štátnej základnej školy o tom, či neuvažoval nad otvorením výberových tried - pre deti, ktoré majú záujem učiť sa, rozvíjať sa a chcú mať okolo seba podobne naladené deti. Odpovedal mi výhovorkou bežnou v mnohých odvetviach štátnej správy, že na to nemajú peniaze a ani ľudí. Keď som mu argumentoval, že predsa ide len o preskupenie žiakov napríklad podľa výsledkov bez potreby peňazí či ľudí, už mi nemal čo povedať, snáď len to, že na to nemá peniaze a ani ľudí. Na makroúrovni vládne vo vzdelávaní rovnostárstvo s mindsetom spred 20 rokov. Na mikroúrovni je to o tom, či sa nájde nadšenec, ktorému záleží na rozvoji kvality vzdelávania jeho predmetu či školy, alebo mu to je jedno. Áno, viem si predstaviť úplne iný model podpory vzdelávania na Slovensku.
Rozprával som raz s jedným nemenovaným riaditeľom štátnej základnej školy o tom, či neuvažoval nad otvorením výberových tried - pre deti, ktoré majú záujem učiť sa, rozvíjať sa a chcú mať okolo seba podobne naladené deti. Odpovedal mi výhovorkou bežnou v mnohých odvetviach štátnej správy, že na to nemajú peniaze a ani ľudí. Keď som mu argumentoval, že predsa ide len o preskupenie žiakov napríklad podľa výsledkov bez potreby peňazí či ľudí, už mi nemal čo povedať, snáď len to, že na to nemá peniaze a ani ľudí. Na makroúrovni vládne vo vzdelávaní rovnostárstvo s mindsetom spred 20 rokov. Na mikroúrovni je to o tom, či sa nájde nadšenec, ktorému záleží na rozvoji kvality vzdelávania jeho predmetu či školy, alebo mu to je jedno. Áno, viem si predstaviť úplne iný model podpory vzdelávania na Slovensku.
Janžo Martin Janžo
konateľ
WTIA, s.r.o., Žilina
Skôr učitelia
Wiedermann Martin Wiedermann
generálny riaditeľ
Centrálny depozitár cenných papierov SR
Rozhodne učitelia Primárne sú zodpovední učitelia. U nich to začína a aj končí. Politici majú vytvoriť len motivujúce podmienky, prostredie/predpoklady pre dodávanie kvalitného vzdelávania. A učitelia sú zároveň spoluzodpovední za vytváranie predpokladov a podmienok pre vytvorenie takého prostredia, pretože oni majú požiadavky na vytvorenie takéhoto prostredia pretlačiť na politikov. Politici by ich mali vypočuť a zabezpečiť také podmienky, aby bol osobný i odborný rast učiteľov motivujúci, aby bol na úrovni samozrejmej povinnosti a nie len na úrovni peňazí - naháňania kreditov.
Primárne sú zodpovední učitelia. U nich to začína a aj končí. Politici majú vytvoriť len motivujúce podmienky, prostredie/predpoklady pre dodávanie kvalitného vzdelávania. A učitelia sú zároveň spoluzodpovední za vytváranie predpokladov a podmienok pre vytvorenie takého prostredia, pretože oni majú požiadavky na vytvorenie takéhoto prostredia pretlačiť na politikov. Politici by ich mali vypočuť a zabezpečiť také podmienky, aby bol osobný i odborný rast učiteľov motivujúci, aby bol na úrovni samozrejmej povinnosti a nie len na úrovni peňazí - naháňania kreditov.
Mundierová Martina Mundierová
CEO
MST PARTNERS, s.r.o., Bratislava
Skôr politici Základným problémom nášho školstva je poddimenzované financovanie a zabúdanie na skutočnosť, že vzdelávanie a prístup k vzdelávaniu je jedným zo základných pilierov spoločnosti, ktorému je potrebné sa skutočne venovať. Nemyslím si ale, že len samotné zvýšenie platov učiteľov môže priniesť zmenu, ktorá bude postačujúca. Aj náš systém vzdelávania musí prejsť významnou vývojovou zmenou, pretože nezmenila sa len doba v ktorej žijeme, ale aj naše deti sú vzdelanejšie, informovanejšie a majú omnoho lepšie zručností, avšak vice versa majú aj iné požiadavky a potreby.
Základným problémom nášho školstva je poddimenzované financovanie a zabúdanie na skutočnosť, že vzdelávanie a prístup k vzdelávaniu je jedným zo základných pilierov spoločnosti, ktorému je potrebné sa skutočne venovať. Nemyslím si ale, že len samotné zvýšenie platov učiteľov môže priniesť zmenu, ktorá bude postačujúca. Aj náš systém vzdelávania musí prejsť významnou vývojovou zmenou, pretože nezmenila sa len doba v ktorej žijeme, ale aj naše deti sú vzdelanejšie, informovanejšie a majú omnoho lepšie zručností, avšak vice versa majú aj iné požiadavky a potreby.
Bošňák Matej Bošňák
vedúci partner EY na Slovensku
EY v SR
Rozhodne politici Politici a len tí (najmä tí dlhopôsobiaci) sú zodpovední za nastavenie, resp. nenastavenie celého systému vzdelávania, ohodnotenia a spoločenské postavenie učiteľov. Rozumiem frustrácii učiteľov a vážim si tých, ktorý vnímajú svoju prácu ako poslanie. Stále by však mali mať na pamäti, že tie deti, ktoré im zverujeme za súčasný stav skutočne nemôžu.
Politici a len tí (najmä tí dlhopôsobiaci) sú zodpovední za nastavenie, resp. nenastavenie celého systému vzdelávania, ohodnotenia a spoločenské postavenie učiteľov. Rozumiem frustrácii učiteľov a vážim si tých, ktorý vnímajú svoju prácu ako poslanie. Stále by však mali mať na pamäti, že tie deti, ktoré im zverujeme za súčasný stav skutočne nemôžu.
Beňuška Matej Beňuška
Public Policy Manager, Central, Eastern and Southern Europe
Taxify
Obe skupiny rovnako
Hrabovec Michal Hrabovec
prezident
Anasoft
Skôr politici Politici sú zodpovední že štát nedokáže kvalitných učiteľov adekvátne zaplatiť, niektorí učitelia rezignovali na svoje poslanie a učia už iba z povinnosti.
Politici sú zodpovední že štát nedokáže kvalitných učiteľov adekvátne zaplatiť, niektorí učitelia rezignovali na svoje poslanie a učia už iba z povinnosti.
Gazda Mikuláš Gazda
predseda predstavenstva
AGENDY, a.s., Vranov nad Topľou
Obe skupiny rovnako Asi tak pol na pol. Politici niesu schopní urobiť racionálne reformy a uubúda učiteľov, ktorí chcú naučiť a jielen zučastňovať sa vyučby.
Asi tak pol na pol. Politici niesu schopní urobiť racionálne reformy a uubúda učiteľov, ktorí chcú naučiť a jielen zučastňovať sa vyučby.
Michalik Milan Michalik
obchodný riaditeľ
PPA Controll, a.s., Bratislava
Rozhodne politici
Kaňuščák Milín Kaňuščák
generálny riaditeľ
Kami Profit, s.r.o., Bratislava
Skôr politici Učitelia učia len to vedia a žiaľ nie to čo potrebuje prax. Aby to tak nebolo a aby vzdelávanie odpovedalo potrebám spoločnosti je potrebná platforma na výmenu informácii a požiadaviek praxe. Napríklad vývoj informačných technológii značne predstihuje stavu vzdelávania a potreby praxe nepokrývajú ani dodatočné odborné školenia. To oddialenie škôl od praxe sa žiaľ zväčšuje, školy vo všeobecnosti nestíhajú vývoju, novým technológiám a poznatkov. Je úlohou politikov to aspoň zastaviť. Inak budeme mať a už aj máme plno pre prax nepoužiteľných absolventov.
Učitelia učia len to vedia a žiaľ nie to čo potrebuje prax. Aby to tak nebolo a aby vzdelávanie odpovedalo potrebám spoločnosti je potrebná platforma na výmenu informácii a požiadaviek praxe. Napríklad vývoj informačných technológii značne predstihuje stavu vzdelávania a potreby praxe nepokrývajú ani dodatočné odborné školenia. To oddialenie škôl od praxe sa žiaľ zväčšuje, školy vo všeobecnosti nestíhajú vývoju, novým technológiám a poznatkov. Je úlohou politikov to aspoň zastaviť. Inak budeme mať a už aj máme plno pre prax nepoužiteľných absolventov.
Vašek Miloš Vašek
generálny riaditeľ
DEXIS SLOVAKIA
Obe skupiny rovnako
Milanovič Miloš Milanovič
riaditeľ
PS Stavby
Obe skupiny rovnako Za kvalitu nášho vzdelania sme v prvom rade zodpovední my sami. Rodičia sa musia svojím deťom venovať, vytvoriť u nich vzťah k vedomostiam, k poznaniu a učeniu. Vzdelávanie totižto nie je proces časovo limitovaný školskou dochádzkou, ale celoživotné nastavenie človeka. V dobe rýchlych a neustálych zmien je to jediná cesta ako v živote uspieť.
Za kvalitu nášho vzdelania sme v prvom rade zodpovední my sami. Rodičia sa musia svojím deťom venovať, vytvoriť u nich vzťah k vedomostiam, k poznaniu a učeniu. Vzdelávanie totižto nie je proces časovo limitovaný školskou dochádzkou, ale celoživotné nastavenie človeka. V dobe rýchlych a neustálych zmien je to jediná cesta ako v živote uspieť.
Zelina Miron Zelina
člen predstavenstva a vrchný riaditeľ úseku privátneho bankovníctva
Privatbanka, a.s.
Skôr politici Učitelia bezprostredne zodpovedajú za kvalitu vzdelávania, ale základné rámce určujú politici. A tu sa toho veľa nezlepšilo: školá chýba sloboda, stále sa povinne memorujeme, ale nebudujeme kritické myslenie, na školách chýba finančná gramotnosť a iné praktické témy.
Učitelia bezprostredne zodpovedajú za kvalitu vzdelávania, ale základné rámce určujú politici. A tu sa toho veľa nezlepšilo: školá chýba sloboda, stále sa povinne memorujeme, ale nebudujeme kritické myslenie, na školách chýba finančná gramotnosť a iné praktické témy.
Krempaský Miroslav Krempaský
CEO
Millennium, s.r.o., Bratislava
Rozhodne politici Rozhodne politici. Oni nastavujú priority a atmosféru v krajine. Nemám pocit, že v súčasnosti má povolanie učiteľa dostatočnú spoločenskú prestíž a adekvátne platové ohodnotenie. S výnimkou ľudí, pre ktorých je byť učiteľom poslanie, nemám pocit, že byť učiteľom je motivujúce pre tých najlepších. A ak chceme, aby Slovensko bola dobrá krajina pre život, novú generáciu musia viesť k životu a učiť tí najlepší z najlepších!
Rozhodne politici. Oni nastavujú priority a atmosféru v krajine. Nemám pocit, že v súčasnosti má povolanie učiteľa dostatočnú spoločenskú prestíž a adekvátne platové ohodnotenie. S výnimkou ľudí, pre ktorých je byť učiteľom poslanie, nemám pocit, že byť učiteľom je motivujúce pre tých najlepších. A ak chceme, aby Slovensko bola dobrá krajina pre život, novú generáciu musia viesť k životu a učiť tí najlepší z najlepších!
Adamiš Miroslav Adamiš
riaditeľ
generálne riaditeľstvo pre preklad, Európska komisia
Rozhodne politici Rozhodne politici lebo za tie roky nedokazali vytvorit adekvatne podmientky pre ucitelov aby pritiahli mladych odbornikov do tejto profesie, aby konecne zacali vyucovat modernejsim sposobom.
Rozhodne politici lebo za tie roky nedokazali vytvorit adekvatne podmientky pre ucitelov aby pritiahli mladych odbornikov do tejto profesie, aby konecne zacali vyucovat modernejsim sposobom.
Murgaš Miroslav Murgaš
konateľ
CORE4
Skôr politici Okrem nízkeho a málo spravodlivého odmeňovania a byrokratickému spôsobu riadenia vzdelávania, vnímam ako prekážku v prilákaní kvalitných pedagógov aj (s tým súvisiace!) zloženie niektorých pedagogických zborov. Vďaka pasivite politikov môžu v tomto segmente parazitovať aj slabí učitelia, ktorí nemajú žiadne ambície pri vzdelávaní študentov ani pri zlepšovaní svojej práce. Do takého prostredia sa vrhne asi len nadšenec alebo učiteľ presvedčený o svojom poslaní.
Okrem nízkeho a málo spravodlivého odmeňovania a byrokratickému spôsobu riadenia vzdelávania, vnímam ako prekážku v prilákaní kvalitných pedagógov aj (s tým súvisiace!) zloženie niektorých pedagogických zborov. Vďaka pasivite politikov môžu v tomto segmente parazitovať aj slabí učitelia, ktorí nemajú žiadne ambície pri vzdelávaní študentov ani pri zlepšovaní svojej práce. Do takého prostredia sa vrhne asi len nadšenec alebo učiteľ presvedčený o svojom poslaní.
Očenáš Miroslav Očenáš
CEO & Founder
Kvety.sk
Obe skupiny rovnako Každý musí začať u seba a od seba. Ak si robí svoju prácu dobre a chce v nej robiť najlepšie ako vie, výsledky sú jasné.
Každý musí začať u seba a od seba. Ak si robí svoju prácu dobre a chce v nej robiť najlepšie ako vie, výsledky sú jasné.
Bušo Oľga Bušo
Podnikateľka Slovenska 2017
projekt Láskykvet
Skôr politici Je to žiaľ začarovaný kruh, keď za kvalitu vzdelávania primárne nesú zodpovednosť učitelia, avšak za vytvorenie podmienok, ktoré by dokázali motivovať terajších pedagógov a zároveň prilákať do školstva šikovných mladých ľudí, sú zodpovední politici.
Je to žiaľ začarovaný kruh, keď za kvalitu vzdelávania primárne nesú zodpovednosť učitelia, avšak za vytvorenie podmienok, ktoré by dokázali motivovať terajších pedagógov a zároveň prilákať do školstva šikovných mladých ľudí, sú zodpovední politici.
Smolár Ondrej Smolár
predseda predstavenstva
Soitron
Rozhodne politici Zodpovedný je ten, kto vytvára pravidlá hry. Ak sú tie pravidlá zlé, tak nepritiahnu dobrých hráčov a na hru sa nebude dať pozerať. Trochu samozrejme preháńam, ale dlhodobým a systematickým podfinancovaním školstva sme sa dostali do kritickej situácie. To samozrejme neznamená, že okrem financií nie sú potrebné iné štrukturálne zásahy do spôsobu vyučovania. Určite sú, ale bez zdvihnutia platov učiteľov na slušnú úroveň sa ďalej nepohneme.
Zodpovedný je ten, kto vytvára pravidlá hry. Ak sú tie pravidlá zlé, tak nepritiahnu dobrých hráčov a na hru sa nebude dať pozerať. Trochu samozrejme preháńam, ale dlhodobým a systematickým podfinancovaním školstva sme sa dostali do kritickej situácie. To samozrejme neznamená, že okrem financií nie sú potrebné iné štrukturálne zásahy do spôsobu vyučovania. Určite sú, ale bez zdvihnutia platov učiteľov na slušnú úroveň sa ďalej nepohneme.
Hudec Oto Hudec
profesor
Ekonomická fakulta Technickej univerzity
Skôr politici
Šimon Pavel Šimon
konateľ
Pavel Šimon, s.r.o., Liptovský Mikuláš
Skôr politici Za nekvalitu vzdelávania je spoluzodpovedná celá spoločnosť - od rodičov (ktorí nevyžadujú viac), cez samotné deti, k učiteľom a aj firmám, ktoré "produkt" školstva spokojenie odoberajú. Avšak najsilnejšie na tom sú zodpovední politici a štátni úradníci, kde sa dá jednoznačne povedať, že štát v školstve zlyhal.
Za nekvalitu vzdelávania je spoluzodpovedná celá spoločnosť - od rodičov (ktorí nevyžadujú viac), cez samotné deti, k učiteľom a aj firmám, ktoré "produkt" školstva spokojenie odoberajú. Avšak najsilnejšie na tom sú zodpovední politici a štátni úradníci, kde sa dá jednoznačne povedať, že štát v školstve zlyhal.
Nechala Pavel Nechala
advokát
Nechala & Co. s.r.o.
Skôr politici Zodpovednosťou politických elít je prostredníctvom nástrojov, ktoré majú k dispozícii, upravovať a zlepšovať prostredie. Zlyhanie učiteľov je, že okrem oprávnených mzdových požiadaviek nevystúpili voči iným problémom svojho rezortu. Napríklad nekvalitné vysoké školy.
Zodpovednosťou politických elít je prostredníctvom nástrojov, ktoré majú k dispozícii, upravovať a zlepšovať prostredie. Zlyhanie učiteľov je, že okrem oprávnených mzdových požiadaviek nevystúpili voči iným problémom svojho rezortu. Napríklad nekvalitné vysoké školy.
Mík Pavel Mík
obchodný riaditeľ
ABB
Obe skupiny rovnako Za kvalitu vzdelávania sú primárne zodpovední učitelia, ale politici určujú parametre celého školského systému a tým priamo ovplyvňujú kvalitu učiteľov.
Za kvalitu vzdelávania sú primárne zodpovední učitelia, ale politici určujú parametre celého školského systému a tým priamo ovplyvňujú kvalitu učiteľov.
Benčík Pavol Benčík
CEO
Bencik Culinary Group
Skôr politici
Múdry Pavol Múdry
dlhoročný člen
IPI Slovensko
Obe skupiny rovnako Kvalita či nekvalita vzdelávania je komplexnejší problém, nedá sa vyjadriť jednoznačne kto konkrétne je za to zodpovedný. Nie som staromilec, ale za socializmu sme mali systém vzdelávania, ktorý nám iné krajiny závideli. Možno stačilo odstrániť ideologický nános, ktorý tam bol a systém ako taký zachovať. Ale veď od roku 1990 sme mali už x ministrov školstva a nimi iniciovaných x reforiem. A tak reformujeme opäť už x krát reformované školstvo a systém vzdelávania. Výsledok je popísaný v otázke.
Kvalita či nekvalita vzdelávania je komplexnejší problém, nedá sa vyjadriť jednoznačne kto konkrétne je za to zodpovedný. Nie som staromilec, ale za socializmu sme mali systém vzdelávania, ktorý nám iné krajiny závideli. Možno stačilo odstrániť ideologický nános, ktorý tam bol a systém ako taký zachovať. Ale veď od roku 1990 sme mali už x ministrov školstva a nimi iniciovaných x reforiem. A tak reformujeme opäť už x krát reformované školstvo a systém vzdelávania. Výsledok je popísaný v otázke.
Gažík Peter Gažík
generálny riaditeľ
O2 Slovakia
Rozhodne politici ... uz len preto, ze kvalitu vzdelavania vobec neprioritizuju ako klucovu politicku temu pre dalsi rozvoj krajiny.
... uz len preto, ze kvalitu vzdelavania vobec neprioritizuju ako klucovu politicku temu pre dalsi rozvoj krajiny.
Krúpa Peter Krúpa
generálny riaditeľ
Hubert J.E.
Rozhodne politici
Strýček Peter Strýček
regionálny riaditeľ pre akvizície a rozvoj
ENGIE Services
Rozhodne politici
Halász Peter Halász
konateľ
Jaga Group
Rozhodne politici Ryba smrdi od hlavy. Politici rozhoduju o distribucii verejnych zdrojov. Ak by menej kradli, menej minali na nezmyselne institucie, na neefektvine, nefunkcne a predrazene projekty, potom by bolo viac penazi na skolstvo. Bolo by viac penazi na dostojne platy pedagogov.
Ryba smrdi od hlavy. Politici rozhoduju o distribucii verejnych zdrojov. Ak by menej kradli, menej minali na nezmyselne institucie, na neefektvine, nefunkcne a predrazene projekty, potom by bolo viac penazi na skolstvo. Bolo by viac penazi na dostojne platy pedagogov.
Markovič Peter Markovič
dekan
Fakulta podnikového manažmentu EU v Bratislave
Skôr politici Toľko ministrov školstva (od r. 1989) a toľko všeliakých reforiem doviedlo školstvo do stavu, ktorý sa ťažko opisuje slovami. Platíme daň z pokusov.
Toľko ministrov školstva (od r. 1989) a toľko všeliakých reforiem doviedlo školstvo do stavu, ktorý sa ťažko opisuje slovami. Platíme daň z pokusov.
Augustinič Peter Augustinič
obchodný a marketingový riaditeľ
QBSW
Skôr politici
Lang Peter Lang
konateľ
Caarnie, s.r.o., Bratislava
Skôr politici Za stav škostva a vzdelávania nesú primárnu zodpovednosť politici a sekundárnu my občania, keďže to celé roky umožňujeme podceňovaním dôležitosti tejto oblasti. Politici a naša politická reprezentácia sú žiaľ len zrkadlom úrovne spoločnosti, svojich voličov. Z tohto pohľadu sú učitelia skôr produktom prostredia ako jeho primárnou príčinou.
Za stav škostva a vzdelávania nesú primárnu zodpovednosť politici a sekundárnu my občania, keďže to celé roky umožňujeme podceňovaním dôležitosti tejto oblasti. Politici a naša politická reprezentácia sú žiaľ len zrkadlom úrovne spoločnosti, svojich voličov. Z tohto pohľadu sú učitelia skôr produktom prostredia ako jeho primárnou príčinou.
Vilem Peter Vilem
riaditeľ
Vema, s.r.o., Bratislava
Skôr politici Vzhľadom na to, že máme v podstate bezplatné školstvo, ktoré riadi štát, musia byť zodpovední za (ne)kvalitu hlavne politici. Je to rovnaké ako vo firme, kde za chod firmy zodpovedá manažér a keď niečo nefunguje, je jeho zodpovednosťou riešiť to. Pri súkromných firmách je dôležité to, že manažér sa niekomu zodpovedá a "skladá účty". Pri činnostiach, ktoré riadi štát, tento kontrolný mechanizmus (a teda aj zodpovednosť za stav) často absentuje.
Vzhľadom na to, že máme v podstate bezplatné školstvo, ktoré riadi štát, musia byť zodpovední za (ne)kvalitu hlavne politici. Je to rovnaké ako vo firme, kde za chod firmy zodpovedá manažér a keď niečo nefunguje, je jeho zodpovednosťou riešiť to. Pri súkromných firmách je dôležité to, že manažér sa niekomu zodpovedá a "skladá účty". Pri činnostiach, ktoré riadi štát, tento kontrolný mechanizmus (a teda aj zodpovednosť za stav) často absentuje.
Kubovič Peter Kubovič
managing parner / advokát
HKP Legal, s.r.o., Bratislava
Skôr politici Je primárne úlohou politikov vytvárať adekvátne podmienky pre výkon povolania učiteľa a jeho spoločenskú prestíž. To platí aj pre zabezpečenie motivujúceho finančného ohodnotenia, ktoré dokáže do školstva pritiahnuť šikovných mladých ľudí s moderným pohľadom na proces vzdelávania. Samozrejme, svoj podiel "viny" na súčasnom neradostnom stave v školstve majú aj učitelia, avšak za daných okolností sa im ani niet veľmi čo čudovať...
Je primárne úlohou politikov vytvárať adekvátne podmienky pre výkon povolania učiteľa a jeho spoločenskú prestíž. To platí aj pre zabezpečenie motivujúceho finančného ohodnotenia, ktoré dokáže do školstva pritiahnuť šikovných mladých ľudí s moderným pohľadom na proces vzdelávania. Samozrejme, svoj podiel "viny" na súčasnom neradostnom stave v školstve majú aj učitelia, avšak za daných okolností sa im ani niet veľmi čo čudovať...
Kolník Peter Kolník
konateľ
Astor Slovakia, s.r.o.
Obe skupiny rovnako
Krištofovič Peter Krištofovič
majoritný akcionár a predseda predstavenstva
Salve Group, a.s.
Obe skupiny rovnako Obe skupiny, no každá za niečo iné. Politici za neschopnosť vytvoriť platformu širokej odbornej spolupráce, ktorá by smerovala k nadčasovému riešeniu. Dnes je problém, že kým deti ukončia školu, tak veľa z toho čo sa učili, už nebude svet praxe potrebovať. Tiež sú zodpovední za podmienky s akými učitelia môžu počítať. Učiteľ je po rodičoch ( a v niektorých rodinách pred rodičmi ) najdôležitejší človek pre možnosť ovplyvniť budúcnosť svojho "klienta". Ja vnímam študentov, ako klientov ktorým ma učiteľ slúžiť. A teda učitelia by potrebovali reštartnúť a "modernizovať" pohľad na svoju rolu a stali sa viac sprievodcami mladých ľudí na ceste za poznaním. Školstvo by malá byť absolútna priorita pre budúci vývoj Slovenska.
Obe skupiny, no každá za niečo iné. Politici za neschopnosť vytvoriť platformu širokej odbornej spolupráce, ktorá by smerovala k nadčasovému riešeniu. Dnes je problém, že kým deti ukončia školu, tak veľa z toho čo sa učili, už nebude svet praxe potrebovať. Tiež sú zodpovední za podmienky s akými učitelia môžu počítať. Učiteľ je po rodičoch ( a v niektorých rodinách pred rodičmi ) najdôležitejší človek pre možnosť ovplyvniť budúcnosť svojho "klienta". Ja vnímam študentov, ako klientov ktorým ma učiteľ slúžiť. A teda učitelia by potrebovali reštartnúť a "modernizovať" pohľad na svoju rolu a stali sa viac sprievodcami mladých ľudí na ceste za poznaním. Školstvo by malá byť absolútna priorita pre budúci vývoj Slovenska.
Stadler Peter Stadler
generálny riaditeľ, predseda predstavenstva
Wealth Effect Management
Obe skupiny rovnako Na vine nie je nikdy len jedna strana. Kazdopadne ryba smrdi od hlavy, cize ak nebude rezort skolstva viest niekto naozaj kompetentny, ale skor dosadeny vladou, aby sa opat stat rozkradal, nikdy sa nepohneme. Ucitelia na druhej strane mozu na sebe pracovat a prinasat individualne inovacie vo vyucbe podla moznosti ktore maju, pripadne vyvijat tlak na vladu a ministra.
Na vine nie je nikdy len jedna strana. Kazdopadne ryba smrdi od hlavy, cize ak nebude rezort skolstva viest niekto naozaj kompetentny, ale skor dosadeny vladou, aby sa opat stat rozkradal, nikdy sa nepohneme. Ucitelia na druhej strane mozu na sebe pracovat a prinasat individualne inovacie vo vyucbe podla moznosti ktore maju, pripadne vyvijat tlak na vladu a ministra.
Pažitný Peter Pažitný
partner
Pažitný & Kandilaki – healthcare consulting
Rozhodne učitelia
Pala Radovan Pala
partner
TaylorWessing e/n/w/c advokáti s. r. o.
Skôr politici Toto je nespravodlivo položená otázka. Politici nastavujú podmienky pre to, kto a s akou motiváciou sa stáva alebo zostáva učiteľom a v akom prostredí učitelia pôsobia, ako aj to, aký je ich spoločenský status. Zanedbané prostredie, kde sa ozajstné boje zvádzajú iba o to, ktorá firma získa monopol na učebnice, aby ich potom pokojne dodala s obrovským omeškaním ničí potenciál učiteľov aj žiakov.
Toto je nespravodlivo položená otázka. Politici nastavujú podmienky pre to, kto a s akou motiváciou sa stáva alebo zostáva učiteľom a v akom prostredí učitelia pôsobia, ako aj to, aký je ich spoločenský status. Zanedbané prostredie, kde sa ozajstné boje zvádzajú iba o to, ktorá firma získa monopol na učebnice, aby ich potom pokojne dodala s obrovským omeškaním ničí potenciál učiteľov aj žiakov.
Dula Radúz Dula
predseda dozornej rady
Zväz cestovného ruchu SR
Rozhodne politici Tak ako nie je možné vyhrať formulu 1 na kolobežke, nie je možné po X rokoch nekoncepčného a nekonzistentného prístupu dosahovať aspoň priemerné výsledky. Vinu nesú všetci politici za ostatných 25 rokov.
Tak ako nie je možné vyhrať formulu 1 na kolobežke, nie je možné po X rokoch nekoncepčného a nekonzistentného prístupu dosahovať aspoň priemerné výsledky. Vinu nesú všetci politici za ostatných 25 rokov.
Rybníček Richard Rybníček
primátor mesta
Mesto Trenčín
Obe skupiny rovnako
Kováčik Róbert Kováčik
advokát
Ernst & Young Law , s.r.o., Bratislava
Rozhodne politici Politici vytvaraju regulatorny ramec vzdelavania. Je preto jednoznacne na politikoch a nimi dosadzovanej exekutive, aby nastavili take podmienky a mechanizmy, ktore budu motivovat ucitelov k lepsim vykonom a vyssej kvalite nimi poskytovanych "sluzieb" a zaroven zabezpecia, aby ucitelmi boli len ti, co na to maju a chcu riadne vzdelavat.
Politici vytvaraju regulatorny ramec vzdelavania. Je preto jednoznacne na politikoch a nimi dosadzovanej exekutive, aby nastavili take podmienky a mechanizmy, ktore budu motivovat ucitelov k lepsim vykonom a vyssej kvalite nimi poskytovanych "sluzieb" a zaroven zabezpecia, aby ucitelmi boli len ti, co na to maju a chcu riadne vzdelavat.
Kopál Róbert Kopál
riaditeľ
AOCP
Obe skupiny rovnako Nielen politici a ucitelia ale aj rodicia ktorý neprikladaju vzdelaniu takú prioritu ako si zaslúži. Za fakt že naše školstvo zostalo uväznené niekde v 20 -tom storoči sme spolu zodpovedný všetci
Nielen politici a ucitelia ale aj rodicia ktorý neprikladaju vzdelaniu takú prioritu ako si zaslúži. Za fakt že naše školstvo zostalo uväznené niekde v 20 -tom storoči sme spolu zodpovedný všetci
Spišák Robert Spišák
predseda predstavenstva
AZC
Rozhodne učitelia Napriek všetkým nedostatkom regulačného rámca pre školy, ktoré idú na vrub politikom, kvalitu majú v rukách poskytovatelia služby, t. j. učitelia. Chýba mi však ešte možnosť "žiaci a ich rodičia", tú by som rovnako zaškrtol. Ak nie je relevantný tlak na kvalitu, poskytovateľ služby nie je nijako motivovaný svoj produkt zlepšovať. A áno, vzdelanie je tovar ako každý iný !
Napriek všetkým nedostatkom regulačného rámca pre školy, ktoré idú na vrub politikom, kvalitu majú v rukách poskytovatelia služby, t. j. učitelia. Chýba mi však ešte možnosť "žiaci a ich rodičia", tú by som rovnako zaškrtol. Ak nie je relevantný tlak na kvalitu, poskytovateľ služby nie je nijako motivovaný svoj produkt zlepšovať. A áno, vzdelanie je tovar ako každý iný !
Zubaľ Roman Zubaľ
generálny riaditeľ
BPT Leasing, a.s.
Skôr učitelia
Lukačka Rudolf Lukačka
konateľ
Relas, s.r.o.
Rozhodne politici
Rosskopf Rudolf Rosskopf
generálny riaditeľ
Slovenská Grafia, a.s., Bratislava
Obe skupiny rovnako
Bubánová-Tauchmanová Simona Bubánová-Tauchmanová
konateľka
CD-Creative Department, s. r. o.
Obe skupiny rovnako
Balog Stanislav Balog
regionálny riaditeľ pre Východné Slovensko
Dachser Slovakia, a.s.
Rozhodne politici
Kučírek Stanislav Kučírek
predseda
Slovensko-poľská obchodná komora
Obe skupiny rovnako Za kvalitu vzdelavania je zodpovedna cela spolocnost. Ucitelia, politici, rodicia, media, kulturne i duchovne elity. Bieda nasho vzdelávacieho systemu preto odzrkadluje stav celej nasej spolocnosti...
Za kvalitu vzdelavania je zodpovedna cela spolocnost. Ucitelia, politici, rodicia, media, kulturne i duchovne elity. Bieda nasho vzdelávacieho systemu preto odzrkadluje stav celej nasej spolocnosti...
Mácsadi Štefan Mácsadi
predseda
COOP Jednota Nové Zámky, s.d.
Skôr politici
Mezírka Tomáš Mezírka
Country Manager
Atradius Crédito y Caución S.A. de Seguros y Reaseguros, pobočka poisťovne z iného členského štátu
Skôr politici Z velké části politici díky nedostatečným platům ve školství - čímž se samozřejmě redukuje množství kvalitních učitelů pouze na ty, kteří jsou opravdu učiteli z nadšení a mají partnera, který je uživí. Stejně tak ale i vinu nese celá společnost, která považuje učitele často za poskoky svých dětí, které potom k učiteli nemají žádný respekt ani úctu.
Z velké části politici díky nedostatečným platům ve školství - čímž se samozřejmě redukuje množství kvalitních učitelů pouze na ty, kteří jsou opravdu učiteli z nadšení a mají partnera, který je uživí. Stejně tak ale i vinu nese celá společnost, která považuje učitele často za poskoky svých dětí, které potom k učiteli nemají žádný respekt ani úctu.
Matušek Viliam Matušek
marketingový riaditeľ
Baliarne obchodu, a.s., Poprad
Skôr politici Učitelia sú zodpovední za množstvo vecí priamo na mieste v škole. No politici zodpovedajú za schopnosť vytvárať systém a pravidlá.
Učitelia sú zodpovední za množstvo vecí priamo na mieste v škole. No politici zodpovedajú za schopnosť vytvárať systém a pravidlá.
Kupčo Vladimír Kupčo
CEO
VNET, a.s., Bratislava
Skôr politici Z krátkodobého hľadiska učitelia, z dlhodobého však štát (a teda politici).
Z krátkodobého hľadiska učitelia, z dlhodobého však štát (a teda politici).
Dvorový Vladimír Dvorový
generálny riaditeľ
ProCare a Svet zdravia
Obe skupiny rovnako K skvelým učiteľom prechovávam veľkú úctu, lebo ovplyvňujú cez svojich žiakov celú spoločnosť. Byť takým vyžaduje osobnosť, motiváciu, talent ale tiež podmienky a systém. Práve podmienky a systém vytvárajú politici. Aj v tom najlepšom systéme ale musí byť kultúra zdravej ambície robiť veci dobre. Na celkovom výsledku sa teda podieľajú obe skupiny svojim dielom.
K skvelým učiteľom prechovávam veľkú úctu, lebo ovplyvňujú cez svojich žiakov celú spoločnosť. Byť takým vyžaduje osobnosť, motiváciu, talent ale tiež podmienky a systém. Práve podmienky a systém vytvárajú politici. Aj v tom najlepšom systéme ale musí byť kultúra zdravej ambície robiť veci dobre. Na celkovom výsledku sa teda podieľajú obe skupiny svojim dielom.
Hanes Vladimír Hanes
Zakladateľ Hanes Executive Search
Hanes Exeuctive Search
Obe skupiny rovnako Sú to spojené nádoby. Kvalita a motivácia na jednej strane vs. podmienky a príležitosti na strane druhej.
Sú to spojené nádoby. Kvalita a motivácia na jednej strane vs. podmienky a príležitosti na strane druhej.

Aktuálne hlasovanie | Zoznam uzavretých hlasovaní